Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt meg en Kindle Paperwhite, men fikk meg en overraskelse da jeg begynte å bla i bruksanvisningen.

Når jeg blar fra side til side så kommer teksten opp som "negativ" et øyeblikk (dvs. hvit tekst på svart bunn). Kan tenke meg dette blir ganske plagsomt gjennom en hel bok for jeg leser ganske fort og blar følgelig ganske ofte. Ser i instruksjonsboka at det er vanlig at det kommer noe de kaller et "flash" idet siden oppdaterer seg. Er det dette jeg legger merke til? Finner i allfall ikke noe annet om det.

Går det an å få vekk effekten, eller i det minste redusere den? Har prøvd å kople ut sideoppdatering i menyen, men det funket ikke. Prøvde også å sette den i flymodus for å kople ut evt. forstyrrelser, men det hjalp heller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig at den går i "negativ" når man skifter side. Det er fordi en av de dårlige egenskapene til e-ink er såkalt "ghosting", dvs at det ligger igjen et svakt bilde fra forrige side når du skifter til neste. Når du har skiftet side ti ganger så begynner rett og slett det som skal være hvitt å se ganske grumsete ut. Da er det fornuftig å resette alle pikslene innimellom slik at de gjengir riktig gråtone.

Nå kjenner ikke jeg spesifikt kindle paperwhite, men de fleste lesebrett lar deg velge hvor ofte denne refreshen skal skje, på mitt brett har jeg satt den opp til å gjøre det hvert femte sideskift.

Skrevet

Det er helt vanlig at den går i "negativ" når man skifter side. Det er fordi en av de dårlige egenskapene til e-ink er såkalt "ghosting", dvs at det ligger igjen et svakt bilde fra forrige side når du skifter til neste. Når du har skiftet side ti ganger så begynner rett og slett det som skal være hvitt å se ganske grumsete ut. Da er det fornuftig å resette alle pikslene innimellom slik at de gjengir riktig gråtone.

Nå kjenner ikke jeg spesifikt kindle paperwhite, men de fleste lesebrett lar deg velge hvor ofte denne refreshen skal skje, på mitt brett har jeg satt den opp til å gjøre det hvert femte sideskift.

Takk. Merkelige greier for "spøkelset" var der selv om jeg slo av "refresh". Men det virker som om det uteblir eller blir mer kortvarig hvis jeg trykker helt i ytterkant av skjermen, mens det vises litt lenger dersom fingeren havner litt lenger inn på teksten.

Skrevet

Du vil alltid se en viss blinking når du skifter side, sånn er e-inkteknologien. Jeg mener å huske fra min gamle kindle at det er fullt mulig å stille hyppigheten på refresh, sånn at du slipper negativ-bildet hvert sideskift. Jeg tviler på at hvor du trykker på siden har noe innvirkning på hvor stor grad av refresh som foretas, men for alt jeg vet har Amazon funnet på noe nytt. ;)

Når det er sagt, jeg er rimelig sikker på at du blir vant til det. Jeg har brukt lesebrett i flere år, og det er fryktelig lenge siden jeg tenkte noe over det.

Skrevet

Når det er sagt, jeg er rimelig sikker på at du blir vant til det. Jeg har brukt lesebrett i flere år, og det er fryktelig lenge siden jeg tenkte noe over det.

Ja, jeg håper jo jeg venner meg til det etterhvert hvis det ikke går an å redusere det. Har lest mye ebøker på iPad, men syntes etterhvert den ble tung å holde og dessuten er det gjenskinnet i skjerme upraktisk på sommeren. Dermed ble det Kindle, men noen ulemper må vel den også ha. Får ta en ny razzia i menyene og se om jeg finner noen intervaller på refresh'en.

Skrevet

Niks, refresh er bare av eller på.

Men ser ut som det muligens blir bedre om jeg setter litt større marg. Ser også at jeg kan klare meg med noe mindre font og da må jeg ikke bla fullt så ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...