AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Da jeg vokste opp med mamma og pappa, hadde jeg det fint. Det var behagelig å være hjemme, og det var ingen maktmisbruk eller noe. Så døde faren min og mamma fant seg en ny mann. Denne mannen, min såkalte stefar, tok mye makt i hjemmet vårt. Hvorfor er det slik at stefar eller stemor får så mye makt og blir så slemme mot stebarna sine? Husker jeg til hvert måltid gruet meg, fordi stefar satt der og var så sur og gretten og lagde uhygge ved matbordet. Dessuten så han alltid stygt på meg og søstern min når vi tok mat, noe som gikk veldig innpå oss. Jeg sluttet å spise mat hjemme, men lillesøstern min måtte jo det og fikk spisevegring til slutt. Hvorfor lot mamma dette skje? Når jeg spør henne, skylder hun på at det er mins skyld, og at jeg alltid skal skylde på stefar ... uff altså ... Anonymous poster hash: 23bc5...153 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Slike askepott-historier er heldigvis ikke normen i de fleste hjem, og det er synd om alle steforeldre skal svartmales pågrunn av noen utvalgte individer og historier. Anonymous poster hash: 53486...423 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Jeg er ikke den eneste som har opplevd dette. En jente jeg kjenner, mistet moren sin da hun var 10 år, og stemoren tok alle makt i hjemmet. Faren hennes ville ikke se hvor slem stemor var mot datteren hans, og når datteren konfronterte faren sin, ville ikke faren innrømme noe eller se hva som var galt. Vet også om en gutt og en jente jeg kjenner som måtte bo med en fæl stefar. Han var virkelig fæl, og moren deres ville ikke se noe, fordi stefaren var jo så snill og god med henne... Barna led veldig og har store problemer idag, og moren har innsett at hun har mistet barna, og prøver å få tilbake barna nå som det er slutt med stefaren. Hvorfor? Anonymous poster hash: 23bc5...153 2
navnet Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Eh Okey. Barnemishandling er jo heldigvis ikke normalen i dagens samfunn. Det virker kanskje som om det er mye fordi det sjeldent ropes høyt om snille stemødre.. Jeg har en kjempesnill stefar jeg er utrolig glad i. Å jeg er selv en stemor til en herlig unge. Men klart jeg tar styring i huset våres, mener du at jeg skal kjøpe min egen leilighet å deretter bo der på nåde fordi jeg fant meg mann med barn? Det fine er at både mor å far er glade for at en ressurssterk person har blitt så glad i ungen deres. Vi er stort sett enige i alt og ting fungere fint. Jeg tror ikke det er direkte unormalt å ha det sånn.. 5
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Fordi den nye mannen er sjalu på barna de minner han på at det var en gang en annen mann som knullet hans kone og gjorde henne gravid Og det samme med stemora det minner henne på at hennes mann har fått barn med en annen kvinne Endret 26. juli 2013 av Mephistopheles 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Eh Okey. Barnemishandling er jo heldigvis ikke normalen i dagens samfunn. Det virker kanskje som om det er mye fordi det sjeldent ropes høyt om snille stemødre.. Jeg har en kjempesnill stefar jeg er utrolig glad i. Å jeg er selv en stemor til en herlig unge. Men klart jeg tar styring i huset våres, mener du at jeg skal kjøpe min egen leilighet å deretter bo der på nåde fordi jeg fant meg mann med barn? Det fine er at både mor å far er glade for at en ressurssterk person har blitt så glad i ungen deres. Vi er stort sett enige i alt og ting fungere fint. Jeg tror ikke det er direkte unormalt å ha det sånn.. Er du slem mot stebarna dine og bruker makt mot de??? Det er det det er snakk om, at stefar eller stemor er slemme mot stebarna så de får peroblemer med seg selv. Selv kommer jeg aldri til å få et normalt forhold til visse ting. Slik som måltider. Det er helt ødelagt. Anonymous poster hash: 23bc5...153
navnet Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Er du slem mot stebarna dine og bruker makt mot de??? Det er det det er snakk om, at stefar eller stemor er slemme mot stebarna så de får peroblemer med seg selv. Selv kommer jeg aldri til å få et normalt forhold til visse ting. Slik som måltider. Det er helt ødelagt.Anonymous poster hash: 23bc5...153 Da misforsto jeg, jeg leste nemlig tittelen og første posten og trodde du mente alle steforeldre, men om du bare mener slemme steforeldre så blir jo saken en annen. Makt? Hvordan definerer du det i et foreldreforhold? Ja jeg ber 10åringen til å sette fatet sitt inn i oppvaskmaskinen, men jeg tror ikke det kvalifiserer som makt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Da misforsto jeg, jeg leste nemlig tittelen og første posten og trodde du mente alle steforeldre, men om du bare mener slemme steforeldre så blir jo saken en annen. Makt? Hvordan definerer du det i et foreldreforhold? Ja jeg ber 10åringen til å sette fatet sitt inn i oppvaskmaskinen, men jeg tror ikke det kvalifiserer som makt. Det er ikke snakk om å slike ting, men om å misbruke makten en voksen har i forhold til en barn. Jeg har iallfall kun vært borti de slemme steforeldrene, og har til gode å møte snille steforeldre. Anonymous poster hash: 23bc5...153
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Min mann er stefar til sønnen min på 4år. Han har ikke o kontakt med sin biologiske far så stefar er pappan hans (skjuler ikke for han at d finnes en biologisk far når han begyner å spørre) Side han er så liten og ikke noen far i bilde så står vi likt som foreldre nå. Bare grensesetting vi ikke har komet helt i mål med skal vere likt, for den delen har vert vanskelig å dele Anonymous poster hash: 672f8...b69
MissEi Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Fordi den nye mannen er sjalu på barna de minner han på at det var en gang en annen mann som knullet hans kone og gjorde henne gravid Og det samme med stemora det minner henne på at hennes mann har fått barn med en annen kvinne Godt sagt
navnet Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Det er ikke snakk om å slike ting, men om å misbruke makten en voksen har i forhold til en barn. Jeg har iallfall kun vært borti de slemme steforeldrene, og har til gode å møte snille steforeldre.Anonymous poster hash: 23bc5...153 Okey, høres litt hardt ut å dømme halve befolkningen slik. Finnes jo forjævlige foreldre også som ødelegger barna, narkotika, vold, alkohol å usunn tvang i barndommen, pluss at i overskriften så legger du jo ansvaret på foreldre, men klandrer steforeldre? Jeg er helt sikker på at de fleste barn med steforeldre har det fint, å nei, jeg har aldri prøvd å '' straffe'' stebarnet mitt fordi barnet minner meg om min manns tidligere forhold?? Hæ? Jeg er jo en voksen kvinne, ikke en tenåring 1
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Av minstedatter, og min mann blir jeg definert som verdens beste..og jeg elsker henne på lik linje m de andre barna.. Men, når jeg leser innlegget ditt får jeg bekreftet det jeg har har mistenkt lenge; Jeg har verdens beste stedatter .. Glad jeg ikke fikk en stedatter som deg., forteller om din onde stefar som var så fryktelig slem? Og det du refererer til er at SÅ slemt på deg da du spiste middag ??? For et helvete det må ha vært å leve med deg.. Han må virkelig ha elsket moren din.. Mest sannsynlig så så han kun på deg fordi du så på ham.. Blikket hans var nok ikke ondt, bare en fantasi som dere stebarn fra helvete hadde i hode deres og gjorde HANS liv surt ..
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Det er ikke fysisk makt,men blikkene,tonefallet og slikt som gjør barna usikker. Det handler ofte om hvordan barna blir presset inn i en rolle som ekstra "på lasset" i ett parforhold. Barna må få si sin mening til mor/far om den nye partneren og må bli hørt.Det er ofte forelskelsens rus at foreldre tror det er det beste at den nye også får bestemme. Noen ganger handler nye forhold også om økonomi. Det er ikke bra å bli presset inn i en familie halvparten av medl. ikke føler seg vel. Så går det noen år og partneren blir igjen byttet ut.. Tenk dere om før dere involverer partnere og ikke hopp på og tro at dette fikser vi.. Barna fikser det ikke og voksne fikser det heller ikke. Det er ikke enkelt for ett barn å få tilit til en partner,det kan gå årevis (avhenger litt av alder,årsak og miljø) 2 år er et minimum involveringstid før en flytter sammen.
Gjest mummimamma Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Problemet er mennesket, ikke hvilken tittel man setter på personen. Disse "slemme" steforeldrene hadde vært slik også mot biologiske barn. Mine barn er oppriktig glade i sin stefar, og sin stemor. Det sier de stadig. Og besteforeldre har også en del å si i sitt eget hjem, noe annet er fullstendig unaturlig. Men visse deler av oppdragelse og oppfølging er der kun foreldre som kan ta, og skal ta. Men den daglige oppfølgingen og oppdragelsen er det naturlig og nødvendig at også steforeldre er med på. Bor man sammen så skal man ha noe å si i eget hjem, hvis ikke er man bare på besøk. Samtidig er der viktig som voksne å huske at barna trenger tid på å knytte seg til andre, de er gjerne såret etter brudd mellom foreldrene og trenger.tid for.å bygge opp ny tillit til nye omsorgspersoner. Og jeg selv har en stefar jeg er meget glad i, mens jeg har stemora fra helvete. Men hun har også liten kontakt med sitt eget barn, for hun behandlet ham likedan.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #15 Skrevet 27. juli 2013 jeg har vokst opp med en fantastisk stemor selv når pappa døde da jeg var tenåring så var jeg enda der på besøk og i ferier. er så utrolig takknemlig for at jeg fikk en slik stemor:) mamma og hun er også gode venner noe som gjør det hele enda bedre. og nå er jeg voksen og har min egen stedatter. jeg er virkelig ikke slem eller stygg mot henne på noen måte. hun er akkurat som alle andre barna i huset. når far er på sjøen er hun like velkommen som alltid. jeg er kjempe glad i henne.selv om det ikke er blodsbånd inni bildet. mulig jeg er farget av min egen opplevelse som stedatter og har lært av hvordan min stemor oppførte seg. men det er jeg utrolig glad for. det finnes helt klart fæle steforeldre men å ta alle under en kam blir ikke riktig. Anonymous poster hash: e24ef...9a1
Gjest HappyWaffle Skrevet 27. juli 2013 #16 Skrevet 27. juli 2013 kjenner meg igjen. hadde en stefar som var helt bortreist når det kom til vanlig høflighet. da han og mamma fikk egne barn var jeg plutselig ikke verdt møkka under skoene hans. kan med hånden på hjertet si at det er en mann jeg hater (ja det er et sterkt ord men han ødela barndommen min)
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 Av minstedatter, og min mann blir jeg definert som verdens beste..og jeg elsker henne på lik linje m de andre barna.. Men, når jeg leser innlegget ditt får jeg bekreftet det jeg har har mistenkt lenge; Jeg har verdens beste stedatter .. Glad jeg ikke fikk en stedatter som deg., forteller om din onde stefar som var så fryktelig slem? Og det du refererer til er at SÅ slemt på deg da du spiste middag ??? For et helvete det må ha vært å leve med deg.. Han må virkelig ha elsket moren din.. Mest sannsynlig så så han kun på deg fordi du så på ham.. Blikket hans var nok ikke ondt, bare en fantasi som dere stebarn fra helvete hadde i hode deres og gjorde HANS liv surt .. Dette innlegget ditt er så dumt at jeg kan ikke få sagt det ... du vet ikke halvparten av hva som foregikk i vårt hjem. Det heter psykisk mishandling. Men du forstår ikke sånt når du ikke var tilstede. Du så ikke hvordan han manipulerte mamma til å hate meg og søstern min. Om stefaren min gjorde noe galt, så fikk han mamma til å kjefte på oss. Jeg hadde mine egen mobil som jeg betalte på selv, og jeg rørte aldri hustelefonen. En dag kom stefaren min flyvende inn på rommet mitt og skjelte meg ut etter noter fordi han hadde fått en telefonregning på 3000 kr. Jeg satt der paff og ante ikke hva jeg skulle si. For jeg kunne ikke si noe, for da ble det vondt værre... men jeg visste at jeg aldri rørte hustelefonen fordi jeg brukte den en gang og da klikket det for stefaren min. Anonymous poster hash: 23bc5...153 1
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2013 #18 Skrevet 28. juli 2013 Når en steforelder blir slem er det fordi hun eller han ikke er generøse personer i utgangspunktet, de er gjerrige og har ikke noe å gi til folk de ikke har direkte nytte av. Din mor hadde direkte nytte av stefar, og overså eller bagatelliserte derfor hans oppførsel og holdning til barna. Noen vil godta det meste fremfor å stå alene. Dette er ikke et normalt familiemønster. Det normale er at en setter barnas velferd flrst, og ikke tolererer partnere som behandler ungene dårlig. Men folk er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #19 Skrevet 28. juli 2013 Av minstedatter, og min mann blir jeg definert som verdens beste..og jeg elsker henne på lik linje m de andre barna.. Men, når jeg leser innlegget ditt får jeg bekreftet det jeg har har mistenkt lenge; Jeg har verdens beste stedatter .. Glad jeg ikke fikk en stedatter som deg., forteller om din onde stefar som var så fryktelig slem? Og det du refererer til er at SÅ slemt på deg da du spiste middag ??? For et helvete det må ha vært å leve med deg.. Han må virkelig ha elsket moren din.. Mest sannsynlig så så han kun på deg fordi du så på ham.. Blikket hans var nok ikke ondt, bare en fantasi som dere stebarn fra helvete hadde i hode deres og gjorde HANS liv surt .. Ikke f**n om jeg tror på at noen definerer et menneske som deg som "verdens beste"! Uslere holdning skal man virkelig lete lenge etter! Disse "slemme" steforeldrene hadde vært slik også mot biologiske barn. Bullshit! Anonymous poster hash: d60e3...f71 1
Gjest Riskjeks Skrevet 28. juli 2013 #20 Skrevet 28. juli 2013 Fordi den nye mannen er sjalu på barna de minner han på at det var en gang en annen mann som knullet hans kone og gjorde henne gravid Og det samme med stemora det minner henne på at hennes mann har fått barn med en annen kvinne Det handler nok mye om dette ja. Presiserer at dette gjelder de "slemme" steforeldrene altså, det er jo disse tråden handler om forstår jeg TS rett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå