AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Jeg eier min leilighet. Jeg har nettopp gifta meg, og ektemannen min skal kjøpe seg inn i leiligheta vi bor i. Leiligheta er min, jeg har eid den fra før vi ble sammen. Leiligheta kosta 1 820 000 da jeg kjøpte den i januar 2012. Jeg har brukt 70 000 på å pusse den opp, og kjøpt alt inventar og hvitevarer nytt for ca 60 000. Ektemannen min flytta inn med stort sett bare klærne sine. Hvordan regner man ut hva han skal betale for at vi skal stille likt på alle måter? Anonymous poster hash: 5f220...8a5
Athene Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Du henter ny takst, helst fra flere steder, og han kjøper seg inn med halvparten. Hvitevarer etc. er noe annet, det er innbo og må vurderes separat. Her må dere rett og slett bli enige om et beløp, men dette er heller ikke ting han får lån til.
Gjest Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Skal dere ha felles lån? Hvis dere har hvert deres lån: bruk det du får av han til å betale ned max i gjeld. Overskytende setter du på en sparekonto, høgrentekonto, eller der du får max avkastning på dem. Dette er dine penger, som du skal ha som en buffer i framtida. Pass på dine eiendeler, selv om du er nygift og med rosa stjerner i øynene. Man leser alt for ofte om de her inne som ikke har råd til å beholde leiligheten "sin" etter et samlivsbrudd. Hvordan er mannen med penger? Har han en sikker ønonomi? Ingen vanskelig betalingshistorikk? Beklager om jeg virker kjip. Lykke til med ekteskap og samliv.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Vi er usikre på dette med felles lån eller delt, litt fordi jeg eier såpass mye av leiligheta allerede (egenkap). Jeg har lån på ca 700 000 nå så hvis vi skal ha delt lån må eierbrøken bli en annen enn 50/50. Han er sikker betaler, tjener relativt greit (dobbelt så mye som meg) og har ingen betalingstrøbbelhistorikk. Men han har null egenkapital (dessverre). Anonymous poster hash: 5f220...8a5
Gjest Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Snakk med banken, på egen hånd. Eller en jurist som driver med økonomi. På sikt kan det lønne seg veldig. Tror dere bør la han ta opp fullt lån på sin 50% med deg som kausjonist (ellers får han det ikke) og så får han betale ned så raskt som han kan. Jeg mener du bør gjemme dine kroner i noe som gir sikker avkastning. Det er din lille reserve om ting ikke blir så bra som man tror. Alternativt så kjøper du en liten leilighet som du kan bruke til utleie. Hvis det er marked for det hos dere. Kan være lurt med en ektepakt som siner noe om hvem som eier hva hos dere. Men det vet advokaten.
Gjest Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Jeg fikk denne tråden i tankene. Det er derfor jeg ber deg være forsiktig. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=752119
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Tusen takk, Themis. Jeg kan forsikre deg om at min ektemann ikke er sånn som den forloveden. Vi har det fint sammen og er godt voksne. Alt jeg vil nå er å sørge for at alt blir gjort rettferdig. Jeg vil ikke tjene penger på han, men samtidig vil jeg ikke tape penger på å la han få kjøpe seg iinn kontra det jeg ville tjent på å selge ute på markedet. Så hvordan gjøre alt dette rettferdig? Anonymous poster hash: 5f220...8a5
Gjest Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Tusen takk, Themis. Jeg kan forsikre deg om at min ektemann ikke er sånn som den forloveden. Vi har det fint sammen og er godt voksne. Alt jeg vil nå er å sørge for at alt blir gjort rettferdig. Jeg vil ikke tjene penger på han, men samtidig vil jeg ikke tape penger på å la han få kjøpe seg iinn kontra det jeg ville tjent på å selge ute på markedet. Så hvordan gjøre alt dette rettferdig? Anonymous poster hash: 5f220...8a5 Ikke vondt ment fra min side, håper du skjønte det. Du kan henvende deg til en eiendomsmegler og be om å få en takst på boligen. Mulig banken din har en de foretrekker. Koster et par-tre tusen (spør først) Den taksten kan dere ta som et grunnlag for å kjøpe seg inn. Da spiller din kjøpepris i "gamle dager" og hvor mye du har brukt på oppussing ikke noen stor rolle. Han kjøper seg inn i en andel som passer for dere begge. Banken kan hjelpe deg med det. Men jeg foreslår at dere har et slags dokument som viser begges "inngangsverdi". I fall det blir behov for å skifte det senere. Tenk også på hva som skjer om en av dere dør uten andre livsarvinger. Hvordan blir verdiene fordelt? Lykke til
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Jeg trodde ikke du mente noe vondt, jeg er bare glad for at du ville advare meg *klemmerpå* Det er mange luringer der ute, det er det ingen tvil om. Men er en sånn takst rett verdi? Ofte blir jo leiligheter solgt langt over takst. Jeg har barn og han har foreldre så sånn sett har vi begge livsarvinger. Jeg vil selvsagt at sønnen min skal arve etter meg. Sette opp testamente da? Anonymous poster hash: 5f220...8a5
Gjest Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Se på hva boliger har gått for i området det siste året i forhold til takst. Det bør gi deg en pekepinn.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #11 Skrevet 27. juli 2013 Det er bare så innmari stor forskjell på standarden på leilighetene rundt her, så det er vanskelig å si. Anonymous poster hash: 5f220...8a5
Gjest Skrevet 27. juli 2013 #12 Skrevet 27. juli 2013 Jo, men taksten tar forebehold om standard. Hvis du ser hvor mye i % over takst som tingene går for, så kan det hjelpe noe. Ellers er det jo en mulighet at du eier leiligheten og at mannen din kjøper seg en som han leier ut. På den måten er han inne på markedet, og du tar ingen sjangser. Men da er det jo ikke like "felles" lenger.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #13 Skrevet 27. juli 2013 Jo, men taksten tar forebehold om standard. Hvis du ser hvor mye i % over takst som tingene går for, så kan det hjelpe noe. Det var jo igrunn smart ja, takk for tipset Anonymous poster hash: 5f220...8a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå