Gå til innhold

barn og feber

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når ringer dere legevakten? Sønnen min har 40,2 i feber. Han fikk forrige paracet for snart 4 timer siden, har tenkt å gi han en ny snart. Før forrige stikkpille så hadde han 39,3 i feber, så den er stigende.

Han drikker bra, men spiser lite. Er slapp og vil bare ligge i fanget, med små pauser.

I natt kastet han litt opp, men veldig lite.

Ville dere ringt?

Anonymous poster hash: c13dd...fcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er forresten 20 måneder.

Skrevet

Hvior gammel er sønnen din?

Du kan fint ringe legevakta. De kan gi deg råd og vurdere om han bør sees på.

AnonymBruker
Skrevet

Han er 20 måneder. Har gitt han en til stikkpille nå. Hvis feberen ikke går spesielt ned innen en time så ringer jeg.

Det rare er at han er stort sett i godt humør, og danser til og med litt innimellom når han ikke ligger på fanget. Men han er absolutt ikke seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Flere innspill?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye veier han og hvor mye paracet git du?

Har han hatt feber lenge?

Fått i seg noe drikke?

Anonymous poster hash: 9b86b...105

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenger har han hatt feber da??

Små barn tåler høy feber godt, mye bedre enn voksne.

Så lenge han drikker godt og har noen aktive perioder ville jeg fortsatt å gi paracett med jevne mellomrom og sett det an litt til.

Har febern ikke begynt å synke på dag 3 ville jeg nok ha oppsøkt lege. Evt. tidligere hvis barnet blir dårligere eller får feberkramper...

Anonymous poster hash: 572e4...7d4
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har et barn som har vært og er mye syk. Kjenner symptomene hans veldig godt så nå vet jeg somregel hva det er før vi drar til legen. Men jeg har også i tvilstilfeller tatt en telefon til legevakt for å forhøre meg og latt det være opp til de om vi skal komme inn eller ikke. Det setter legevakta pris på (fremfor at man bare tropper opp) og det roer mammahjertet litt.

Du kan altså ringe og forhøre deg med legevakta, det er jo helg nå så får ikke dratt til fastlegen før mandag uansett og det er jo en regel at ved feber over 3dager så skal man oppsøke lege.

Ellers er det viktig å følge med på barnet og feberen. Hvis du sliter med å få kontakt med barnet er det viktig å oppsøke lege. Passe på at han får i seg nok væske, det er viktigere enn mat. Følge med på bleiene og forsikre deg om at han tisser.

Hvis du har mulighet til det så prøv å få sett bak i halsen hans når han f.eks gjesper, ler eller noe. Du vil nok se det om mandlene er hovne og røde (tenker siden han spiser dårlig). Prøve å gi han is, myk mat som yoghurt eller fruktmos o.l.

Vanskelig å bedømme noe når man ikke ser eller kjenner barnet, men husk at du ikke skal måtte sitte hjemme og være kjempe bekymra :) god bedring til lille gutten din

Skrevet

40 i temp er ikke unormalt på et barn når det er sykt.

Så lenge barnet drikker, og bleien er våt så kan du se det an. Iallefall hvis ikke allmenntilstanden er helt elendig.

Barn tåler høy feber mye bedre enn voksne.

Hvis feberen er like høy om noen dager, eller hvis feberen ikke går ned med febernedsettende, så bør du ringe lege for å få en sjekk.

AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde han 40,3 i feber. Feberen ser ut til å gå ned når han får febernedsettende, men kommer fort tilbake.

Jeg skal ringe legevakt nå for å spørre de.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Til ts, har du gitt han en paracet og feberen ikke går ned særlig så ringer du legevakten. At paracet ikke fungerer KAN bety alvorlig sykdom, derfor vil de nok at du skal komme for å undersøke han.

Anonymous poster hash: 99afa...5b5

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det har vært en gjenganger hos oss at hver eneste gang sønnen min har høy feber som ikke går ned med paracet så har han hatt halsbetennelse. Betyr jo ikke at TS sitt barn har halsbetennelse, men man bør oppsøke lege når paracet ikke får ned feberen.

Hvordan går det med sønnen din TS?

Endret av ninuska_
Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering og noen innlegg har blitt fjernet som ledd i ryddingen.

ninuska_, mod

Skrevet

Jeg tenker at når det gjelder små barn er det bedre å ringe en gang for mye enn for lite, de vil kunne veilede deg. Et tips jeg har måtte benytte meg av er faktisk å bruke flytende ibux istedetfor paracet et par ganger minsten hadde høy feber over lengre perioder uten av paracet tok det (var hos legen altså)

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har sov det av seg i natt. :) siste måling var i går kveld, da hadde han 39,7. 40, 3 har vært den høyeste målte temperatur.

Jeg snakket med legevakt natt til i går, og ble enige om å fortsette å gi febernedsettende, rikelig med drikke også se det an. Han kastet opp begge de første nettene, uten at jeg aner hvorfor. Nå er feberen helt borte, men han hoster litt, så lurer på om det har vært halsbetennelse ja.

Det slet min samboer mye med da han varjliten.

Bortsett fra at matlysten enda er litt dårlig, så er formen fin nå. :)

Har faktisk aldri opplevd at han har hatt feber i nesten tre døgn, og i alle fall aldri så høy feber, så ble jo litt bekymret.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...