MockingJay Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Hunden vår går på antibiotika og noe betenelses dempende pga operasjon. Han må ta 5 piller morgen og 3 piller kveld. De første dagene gikk det greit, og han spiste "alt" jeg ga han. Men en morgen spydde han. Dette var rett etter at vi hadde tatt pillene så i samråd med vetrinær så ga vi nye piller. Fikk også bedskjed om å ta vekk morfin plasteret, og også holde han i ro rett etter antibiotikaen, siden den kunne gjøre han kvalm. Som sagt så gjort. MEN, etter den første spy episoden nektet han å spise mer hundelever(eller all "myk" hundemat), siden det var slik vi hadde fått det i han de første gangene. Nektet også leverpostei. Så jeg begynte å rulle pillene inn i salami eller ost. Helt til han spydde igår. Nå funker ingen ting. Overhodet. Tips?
Kvakk Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 aldri prøvd, men hørt at man kan legge pillen laaangt bak, så de "må" svelge den..
Gjest sweetsugar Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Gir du det hunden i matskålen eller står du ved siden av å gir han fra hånda å sørger for at han får i seg alt ?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Stapp de rett ned i gapet på han. Langt bak på tunga. Pass på å holde hodet hans høyt. Jeg har aldri prøvd å lure i medisiner på noen dyr. Bare gitt det. Det har vært det enkleste. 1
Miss Lucky Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Åpne munnen, legg medisinen bakerst på tungen, lukk munnen og hold forsiktig rundt snuten til hunden har svelgt medisinen. Svelger den ikke med engang kan du masere forsiktig på strupen/halsen.
Gjest sweetsugar Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 aldri prøvd, men hørt at man kan legge pillen laaangt bak, så de "må" svelge den.. Tatt paracet før og opplevd at den satt seg fast i halsen før? Skulle tro det kan skje med hunder også, å det kan vel gi ett stort ubehag så det vil jeg ikke anbefale tror jeg.. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Tatt paracet før og opplevd at den satt seg fast i halsen før? Skulle tro det kan skje med hunder også, å det kan vel gi ett stort ubehag så det vil jeg ikke anbefale tror jeg.. Kjære vene. Klart det går helt fint. Det er den enkleste og mest effektive måte og gi medisin på. Om så det er litt ubehagelig, så må det til for å bli frisk. Såpass tåler både vi mennesker og våre hunder. Og det er verdt det for å bli frisk. Som regel er pillene både små og dragerte, så det er sjeldent noe problem å "stappe" de ned i halsen på hunden.
Gjest sweetsugar Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Kjære vene. Klart det går helt fint. Det er den enkleste og mest effektive måte og gi medisin på. Om så det er litt ubehagelig, så må det til for å bli frisk. Såpass tåler både vi mennesker og våre hunder. Og det er verdt det for å bli frisk. Som regel er pillene både små og dragerte, så det er sjeldent noe problem å "stappe" de ned i halsen på hunden. Jeg tenkte ikke over at de var så små, jeg bare tenkte at de kunne sette seg i halsen, og jeg selv synes det er så ubehagelig at jeg brekker meg og får nesten panikk. Nå er det sikkert anderledes for en hund, men jeg bare tenkte på at det kunne skje, men du har jo rett i att tablettene som regel er så små, så det går nokk bra ja.
Kvakk Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Tatt paracet før og opplevd at den satt seg fast i halsen før? Skulle tro det kan skje med hunder også, å det kan vel gi ett stort ubehag så det vil jeg ikke anbefale tror jeg.. det var hvertfall det vetrinæren sa til meg, men mine spiser alt med leverpostei på, har ikke vært syke nok til å ikke spise det.
Gjest sweetsugar Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 det var hvertfall det vetrinæren sa til meg, men mine spiser alt med leverpostei på, har ikke vært syke nok til å ikke spise det. Tenkte ikke over at de tablettene som regel er veldig små, så det går nokk bra å gjøre det på den måten
Gjest Hyssingen Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Putter de langt bak i svelget, holder hodet høyt og venter på at den svelges. Stapp den inn og bli ferdig med det, ikke dull, det er ingen vits.
pusefrøken Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Min hund hater mildt sagt å ta tabletter.. prøver jeg å legge de laangt bak i svelget, så hoster han de opp igjen og spytter de ut uansett! Ser du har prøvd leverpostei allerede. Nå når jeg gir hunden tabletter, så gir jeg han først en godbit, så legger jeg tabletten og legger den inntil en ny godbit - da spiser hunden det - for da vet han hva det er han venter på da sluker min alt
Sugerøret Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 det jeg gjør på min som også harker opp medisinen av og til : en stk tube med ost , hold ytterst på tabletten og sprøyt masse ost på pilla.Denne spiser min glatt ned Samme for makrell eller leverpostei på tube
Gjest Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Om det går kan du også knuse pillene og blande de i leverpostei. Det funker på kattene her når de skal ha ormekur siden de er litt store å legge bak i halsen på en katt.
MockingJay Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #15 Skrevet 26. juli 2013 Legger de ikke i matskåla nei, da har jeg jo null kontroll. Har prøvd den svelge metoden allerede, og det funker halvparten av tiden. Siden han et så dårlig så skal det veldig lite til før han spyr på nytt, så har sluttet å gjøre det. Er liksom litt bortkastet når de tre første pillene kommer i retur også står jeg der med kvalm og matvergende hund. Angående det med pille størrelse så er to av pillene sletts ikke små nok til å kunne bare stappe de ned, her må de deles minst engang. Har prøvd godbit trikset. Imårrest fikk vi heldigvis til ved at jeg stappet alle pillene inn i min egen brødskive, og at han helt plutselig fikk lønn for all tiggingen han noen gang har gjort:p Men måtte tørke spy etterpå, så funker nok ikke neste gang.. Har ringt vetrinæren og vi skal prøve en ny antibiotika nå å se om det blir bedre. Imens må jeg legge en slag plan for å få de i han.
MockingJay Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #16 Skrevet 26. juli 2013 Ost på tube skal deffinitivt prøves, takk for den kårky Å knuse pillene er også notert, takk for den konekon
Prille Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Legger de ikke i matskåla nei, da har jeg jo null kontroll. Har prøvd den svelge metoden allerede, og det funker halvparten av tiden. Siden han et så dårlig så skal det veldig lite til før han spyr på nytt, så har sluttet å gjøre det. Er liksom litt bortkastet når de tre første pillene kommer i retur også står jeg der med kvalm og matvergende hund. Angående det med pille størrelse så er to av pillene sletts ikke små nok til å kunne bare stappe de ned, her må de deles minst engang. Har prøvd godbit trikset. Imårrest fikk vi heldigvis til ved at jeg stappet alle pillene inn i min egen brødskive, og at han helt plutselig fikk lønn for all tiggingen han noen gang har gjort:p Men måtte tørke spy etterpå, så funker nok ikke neste gang.. Har ringt vetrinæren og vi skal prøve en ny antibiotika nå å se om det blir bedre. Imens må jeg legge en slag plan for å få de i han. Vår hund spydde også av en type antibiotika han fikk. Byttet til en annen type, og da gikk det bra.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. juli 2013 #18 Skrevet 26. juli 2013 Har måtte gi monsterpille til hund før, og da knuste jeg den og blanden den ut med litt vann og hadde den i en engangssprøyte. Så spørytet jeg dette langt bak på tunga til hunden og hadde Zoolac'en klar, så den sveglet ned med Zoolac. Zoolac er viktig å gi når de får AB siden det er så hardt mot magen. Og det smaker helt fortreffelig også, så det blir som en belønning for ekkelmedisinen. Samme gjør jeg på rottene mine også gitt Umulig å putte en stor pille i en liten rotte. Men har jeg gitt Baytril, så knuses den og blandes med vann og Zoolac som belønning.
Gjest Murica Skrevet 26. juli 2013 #19 Skrevet 26. juli 2013 Jeg knuser pillen og har det i en liten dært (bare nok til å dekke smak av piller) med peanøttsmør. Funker fjell.
MockingJay Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #20 Skrevet 26. juli 2013 Takk for alle tips! Nå skal vi på butikken å teste !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå