AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Leser her og der, artikler og ukeblad og her på forumet. Og tenker bare at jeg synest veldig synd på de som er gravide uten å ha en mann. De som blir gravide etter ons eller skiller lag før de føder. Det er jo en trygghet i å ha en som kan kjøre på sykehuset, en som kan hjelpe med tungt husarbeid og løft og en å glede seg sammen med. Kan ikke tenke meg noe mer ensomt enn å være gravid som singel. Jeg har en singel venninne nå som er gravid etter ons. Hva kan jeg gjøre for henne, litt ekstra? Anonymous poster hash: dfb11...50e 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Bestille time på en abortklinikk til henne. Anonymous poster hash: 51f8a...1e1 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Leser her og der, artikler og ukeblad og her på forumet. Og tenker bare at jeg synest veldig synd på de som er gravide uten å ha en mann. De som blir gravide etter ons eller skiller lag før de føder. Det er jo en trygghet i å ha en som kan kjøre på sykehuset, en som kan hjelpe med tungt husarbeid og løft og en å glede seg sammen med. Kan ikke tenke meg noe mer ensomt enn å være gravid som singel. Jeg har en singel venninne nå som er gravid etter ons. Hva kan jeg gjøre for henne, litt ekstra? Anonymous poster hash: dfb11...50e Ville gjort ting som gravide kanskje ikke kan/orker å gjøre selv, som å hjelpe til med tunge løft, sette opp sengen, fikse barnerommet osv. Og hvis hun vil er det sikkert fint å ha med seg noen på de store milepælene, som ultralyd og fødselskurs osv? Kan jo hende det er nok at du bare er med å teller ned til termin og er sjåfør til sykehuset også, bare å vise at man bryr seg hjelper mye. Og apropos; ignorer innlegget over.... ! Anonymous poster hash: 38967...3a4 3
Snakkis Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Så utrolig omtenksomt av deg. Du kan jo være med henne på UL, hjelpe henne hjemme eller handleturer osv. Du er nok en god vennine. 6
Miss Lucky Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Være med henne å kjøpe babyutstyr og hjelpe til med å skru sammen seng, stellebord og andre ting. Jeg var ikke singel når jeg var gravid, men måtte alikevel gjøre alt dette aleine og blir fremdeles litt lei meg av å tenke tilbake på det. Det skulle jo liksom være koselig å kjøpe inn utstyr og gjøre klart til babyen, men det var jo bare nitrist å måtte gjøre alt sånnt aleine fordi dusten av en mann jeg hadde hadde viktigere ting å ta seg til
Snakkis Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Jeg gikk gravid første gang alene (selvvalgt). Denne gangen har jeg en snill mann som gjør alt for meg å vi skal gifte oss til neste sommer. Vi venter sistemann. Det er ufattelig vondt å trist å gå gravid alene også første leveåret til barnet er tøft, man har ingen å dele barnets faser med. Jeg hadde en snill mamma som stilte, men ikke alle har det. Flott hvis du vil bidra og tenker på det ingen andre gjør. Skjønner ikke hvordan jeg klarte å holde hode oppe den gangen, men det har gjort meg til den damen jeg er i dag og det var nok en mening med det. 2
Elizia Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Så god venninne du er! Si til henne at du stiller opp for henne når hun ønsker det. Det meste får man jo til selv under graviditeten, men dersom hun skulle få bekkenløsning eller andre mobilitetsproblemer, er det jo flott å ha en venninne som kan hjelpe til med fex handling og kjøring.
Amens Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Inviter henne ut på kaffe eller no slikt også spør litt om hvordan det går og si ifra at om hun trenger hjelp med noe så kan du stille opp. Det er enklere å ta imot hjelp fra noen som sier det ansikt til ansikt enn noen som skriver en tekstmelding (kan være det bare er jeg som er litt rar på dette). Synes forresten du er kjempe snill som vil gjøre dette^_^
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Tilby hjelp generelt sett, si fra at du gjerne stiller opp, ring og tilby et øre som hun kan klage til, kjøre henne hit og dit, skru møbler, være fødselsvakt når termin nærmer seg. Du kan jo ta en prat med henne om hva hun ønsker å ha hjelp til, kan jo være hun er veldig stolt og vil "klare seg selv". Men du er bra god altså Anonymous poster hash: d22c4...fde
Stinelin Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Vær sammen med henne såpass at hun føler at du er "inne" i det som skjer. Jeg merker at de som sier de skal hjelpe til, men som jeg ser sjeldent, er vanskelig å involvere skikkelig. Lytt oppriktig om hun er bekymret eller klager, og ikke avfei bekymringene eller evt. redsel for at noe skal være galt, fødsel el. Tenk løsninger, gjør ting enklere for henne. Det kan være alt fra å skru sammen ei seng til å forstå permisjonereglene. Så snill du er! 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Skjønner ikke helt de som ikke tar abort når de blir gravide etter ons og lignende. Tenker de ikke på at barnet vil vokse opp uten en far? Med mindre de får seg en mann før den tid kommer, da. Jeg hadde nok tenkt at det er bedre å ha barn når man er sammen med noen. Gjør det jo også mye lettere. Anonymous poster hash: 1e18c...2d5 1
Gjest Snuppi Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Skjønner ikke helt de som ikke tar abort når de blir gravide etter ons og lignende. Tenker de ikke på at barnet vil vokse opp uten en far? Med mindre de får seg en mann før den tid kommer, da. Jeg hadde nok tenkt at det er bedre å ha barn når man er sammen med noen. Gjør det jo også mye lettere. Anonymous poster hash: 1e18c...2d5 Abort er ikke et alternativ for enkelte kvinner. Jeg har vanskeligheter med mennesker som mener at abort er den eneste løsningen. En trenger ikke en mann for å oppdra et barn (selv om jeg vet at det er det beste for barnet). Endret 26. juli 2013 av Snuppi
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 TS her. Takk for gode råd. Jeg bor i gangavstand fra henne og hun har ikke sertifikat. Jeg har samboer og vi har to biler så jeg har allerede sagt at vi skal hjelpe henne med handling, både matvarer og større og mindre babyting, og med handling av matvarer osv i barseltiden. Jeg synes bare det er så trist å tenke på. Jeg er prøver, og jeg tenker bare på å ha voksende mage og skulle kjøpe fine ting, men ikke ha den partneren der og vise nye ting til, velge vogn og seng sammen med og sånn. Jeg skal låne bort samboeren min til å skru sammen møbler og sånt. Er det frekt å spørre henne om hun vil ha selskap på UL? Kanskje hun helst vil være alene men at det blir vanskelig å si nei om jeg presser meg på med for mye tjenester? Hun er ikke kravstor og ber sjelden om hjelp... Men utrolig koselig jente! Anonymous poster hash: dfb11...50e 5
Gjest Snuppi Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 TS her. Takk for gode råd. Jeg bor i gangavstand fra henne og hun har ikke sertifikat. Jeg har samboer og vi har to biler så jeg har allerede sagt at vi skal hjelpe henne med handling, både matvarer og større og mindre babyting, og med handling av matvarer osv i barseltiden. Jeg synes bare det er så trist å tenke på. Jeg er prøver, og jeg tenker bare på å ha voksende mage og skulle kjøpe fine ting, men ikke ha den partneren der og vise nye ting til, velge vogn og seng sammen med og sånn. Jeg skal låne bort samboeren min til å skru sammen møbler og sånt. Er det frekt å spørre henne om hun vil ha selskap på UL? Kanskje hun helst vil være alene men at det blir vanskelig å si nei om jeg presser meg på med for mye tjenester? Hun er ikke kravstor og ber sjelden om hjelp... Men utrolig koselig jente! Anonymous poster hash: dfb11...50e Spør henne! Hun blir sikkert glad for at du vil bli med.
Meridian Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Bestille time på en abortklinikk til henne. Anonymous poster hash: 51f8a...1e1 Til deg som skrev dette innlegget, og de som liker innlegget ditt --- det er vel dere som skulle ønske at moren deres hadde dratt til abortklinikken? 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Bare si at du gjerne er med om hun vil, et åpent spørsmål som ikke krever svar der og da. Eller si at du gjerne er med, og at hun får tenke på det. Så spør du igjen senere. Synes det kan være ille med direkte spørsmål som krever svar der og da, bedre å få et åpent spørsmål. Anonymous poster hash: 16fa5...2c1
Gjest Snuppi Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Til deg som skrev dette innlegget, og de som liker innlegget ditt --- det er vel dere som skulle ønske at moren deres hadde dratt til abortklinikken? Det er garantert forfatteren av innlegget som har plusset på seg selv.
Meridian Skrevet 26. juli 2013 #18 Skrevet 26. juli 2013 Til TS! Skulle ønske det fantes flere gode mennesker som deg! Det beste du kan gjøre er å spørre henne, og si at det ikke er noe problem for deg å stille opp om det skulle være noe viktig. Jeg tror nok venninnen din ønsker å klare seg så best hun kan selv, men samtidig tror jeg nok hun syns det er godt å få litt støtte og hjelp når det trengs - selv om det er vanskelig å innrømme at man trenger støtte og hjelp... Man vil liksom ikke være til bry. 2
Meridian Skrevet 26. juli 2013 #19 Skrevet 26. juli 2013 Skjønner ikke helt de som ikke tar abort når de blir gravide etter ons og lignende. Tenker de ikke på at barnet vil vokse opp uten en far? Med mindre de får seg en mann før den tid kommer, da. Jeg hadde nok tenkt at det er bedre å ha barn når man er sammen med noen. Gjør det jo også mye lettere. Anonymous poster hash: 1e18c...2d5 Er da mange som vokser opp uten en far selv om de ikke ble til ved en ONS o.l. Og det går helt greit å vokse opp uten en far. Mange som vokser opp uten en mor også. Det viktigste for et barn er å ha en omsorgsperson som er der for det gjennom oppveksten. 3
Yesterday Skrevet 26. juli 2013 #20 Skrevet 26. juli 2013 Til TS! Skulle ønske det fantes flere gode mennesker som deg! Det beste du kan gjøre er å spørre henne, og si at det ikke er noe problem for deg å stille opp om det skulle være noe viktig. Jeg tror nok venninnen din ønsker å klare seg så best hun kan selv, men samtidig tror jeg nok hun syns det er godt å få litt støtte og hjelp når det trengs - selv om det er vanskelig å innrømme at man trenger støtte og hjelp... Man vil liksom ikke være til bry. Agree! Flere skulle vært som deg TS Jeg ble selv gravid med en fyr jeg dumpet før jeg fant ut at jeg var gravid og for min del var det uaktuelt å bli sammen med han igjen, og abort var uaktuelt, han skulle stille opp men jeg hadde nettopp flyttet dit jeg bodde da og kjente lite folk, familien var i andre enden av landet. Så hadde trengt ei venninne som deg Jeg mistet barnet allerede i uke 7, så det ble ikke noe av det. Nå er jeg gravid igjen og med en samboer og er såååå glad for at jeg har han, bare det at han kan bære tunge handleposer er mye til hjelp. Du har fått masse fine tips som jeg og ville foreslått, som å foreslå handling (det har dere jo allerede tenkt på), spør om hun trenger hjelp til husarbeid (hvis hun får vond bekkenløsning er det div hun ikke kan gjøre som å støvsuge), spør om UL ja, og mye mer. Se an hva hun trenger. Men ikke mas, hun må jo også føle at hun ikke er hjelpesløs, men det skjønner du sikkert Etter barnet er født vil hun sikkert også trenger hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå