AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Da gutten vår var nyfødt var det masse stress med at han skulle vekkes for amming minst hver 3.time. Det føltes veldig stressende å ha jordmødre og barnepleiere flyende inn og ut av rommet hele døgnet, de vekte meg til og med for å være sikre på at jeg hadde amma, enda både jeg og mannen hadde stilt klokkealarmen og passet på at jeg amma ofte nok. Amminga var vanskelig, gutten sugde dårlig og amminga tok lang tid hver gang. Etter at vi kom hjem fortsatte han å våkne ofte, men sugde veldig lite effektivt. Jeg ble sår, sliten, og det var utelukkende negativt for meg å amme. Slutta ved 6mnd. Gutten har alltid sovet dårlig og etterspurt små og hyppige måltider gjennom hele døgnet, faktisk hele det første året. Har tenkt mye på om det kunne være starten som gjorde at det ble slik, eller om han ville vært likeens uansett. Nå venter vi nr.2, og jeg har hørt om flere som lar ungene sove til de våkner og vil ha pupp, også helt i starten. Har også hørt om fagfolk som er uenige om det er riktig å vekke de små om de er friske, våkner for mat selv og spiser normalt når de er sultne. Som andregangsmor er man jo gjerne mer avslappet og har mer is i magen, så det frister litt å bare la den nye sove og spise akkurat når han vil. Så blir det forhåpentligvis mer ro og søvn på mor også. Jeg kan vel sikkert gi beskjed på sykehuset om vi ikke vil ha noe ammemas, men styre dette selv? Hvordan var det før tro, drev folk og vekte ungene ofte, eller tok de det som det kom forutsatt at ungene var friske? Hva tror KG-damene? Anonymous poster hash: 353b5...b2e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Jeg fikk beskjed om hver 4 time i starten, men så lenge barnet legger fint på det kan man slutte med dette. Med mindre barnet var undervektig og ikke fulgte kurven sin. Men med en nyfødt ville jeg nok vekka hver 4-5 time for å sjekke at de kunne vekkes, ikke var for slappe etc. Noen spedbarn sover nemlig gjennom sult. Men etter noen uker ville jeg slutta med dette om vekten var fin.Anonymous poster hash: c4de0...b5a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 TS her Vi slutta etter noen uker ja. Men denne gangen er jeg tilbøyelig til å la babyen sove så mye han vil fra første stund. Anonymous poster hash: 353b5...b2e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Jeg fikk beskjed om hver 4 time i starten, men så lenge barnet legger fint på det kan man slutte med dette. Med mindre barnet var undervektig og ikke fulgte kurven sin. Men med en nyfødt ville jeg nok vekka hver 4-5 time for å sjekke at de kunne vekkes, ikke var for slappe etc. Noen spedbarn sover nemlig gjennom sult. Men etter noen uker ville jeg slutta med dette om vekten var fin.Anonymous poster hash: c4de0...b5a Er ikke rådet hver 2.-3. time da? Jeg har aldri lest hver 4. time noe sted - selv om jeg selvsagt er enig i dette med vekt - totalmengde osv. 10-12 ganger i døgnet er jo ganske forskjellig fra 6 ganger i døgnet om de ikke spiser virkelig godt hver 4.? Anonymous poster hash: 10b24...546
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Glemte å si at det gjaldt hver 4 time om natten og hver 3 på dagen. Selvsagt ammer man oftere om barnet er våkent, dette gjaldt når man burde vekke om barnet sov.Anonymous poster hash: c4de0...b5a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Glemte å si at det gjaldt hver 4 time om natten og hver 3 på dagen. Selvsagt ammer man oftere om barnet er våkent, dette gjaldt når man burde vekke om barnet sov.Anonymous poster hash: c4de0...b5a Ah, da skjønte jeg - jeg tenkte spedbarn som jo sover døgnet rundt stort sett(og er våkne da....) Men ja, på nattestid altså. Skal teste den selv Anonymous poster hash: 10b24...546
Miss Lucky Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Min var veldig mager ( 2040g og gikk ned til under 1900) og måtte ha en del behandling på sykehus før han fikk reise hjem. Han måtte mates med slange hver tredje time til han hadde passert 3kg. Når han hadde passert 3 kg kunne han få sove til han selv våknet og ville ha mat. Så tror ikke det er nødvendg å vekke sovende babyer så lenge de er friske og ellers legger fint på seg.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 På sykehuset stresset de masse med det, selv om babyen var over 3kg og ikke hadde noen spesielle utfordringer. Frister mest å gi beskjed om at vi fikser dette selv. Vet om noen som har sagt til helsesøstra at de vekker babyen for mat om natta, men egentlig bare lar dem sove. Men man skal jo ha litt is i magen, og jeg hadde aldri turt det med førstemann. Denne gangen derimot er jeg mer opptatt av at alle får sove, og at han heller får spise skikkelig når han først våkner. Kynisk andregangsfødende. Anonymous poster hash: 353b5...b2e 1
Susa Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Jeg måtte amme gutten min hver 3 time. Men han var 2155 gr da han ble født, så trengte litt ekstra! Vi kom da inn i en rutine hvor han spiste hver 3 time, har vel omtrent aldri ammet han oftere, men jeg har hatt mye melk da. Vekke han for mat gjorde jeg bare de første 2-3 ukene, for da hadde han lagt på seg 500 gr i uka, så da lot jeg han sove. (sa bare ikke noe om det til hs....) Trodde ikke de stressa så med det da babyen var mer normalvektig da den ble født? På sykehuset kalte de gutten min for en "tretimersbaby" fordi han var så liten.... Mulig det også har noe å si for å få i gang melka?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Melka mi kom uansett ikke for fullt før etter 3 dager, og da hadde jeg allerede blødende brystknopper med store sår. Jeg mener altså normalstore unger i fin form, om det er uforsvarlig å bare la dem sove? Håper å få noen beroligende historier fra avslappede mødre som har fått ungene til å overleve selv om de har fått sove så lenge de vil... Anonymous poster hash: 353b5...b2e
^^Belle^^ Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Mulig dette er annerledes rundt om i landet, men med mine to har jeg aldri fått beskjed om å vekke dem for mat, hverken på sykehuset eller etterpå. Mine har vært normalstore (4 kg). Jeg ville bare passet litt ekstra på før melken kommer, da SKAL de jo suge ofte, ellers kommer jo ikke melken. Men om de sover 3 timer eller 5 timer hadde ikke bekymret meg noe særlig altså. Minstejenta her sov en gang i 8 timer da hun var helt liten! Endret 26. juli 2013 av ^^Belle^^
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Om de øker normalt i vekt og totalmengden mat er den samme spiller det jo ingen rolle om det er slik eller slik innenfor normale grenser. Jeg ville ikke latt det gå lang tid gjennom hele døgnet - men kun om natten, dersom barnet spiser godt ved legging/våkning så spiller det jo ingen rolle? Ville jo vært interessant å se disse som maser om nøyaktig punktlighet forklare hvordan det kan bli feil dersom totalmengden er lik - barnet ammer bra - melkeproduksjon er grei osv. Søvn er også viktig for vekst, så det blir litt feil for meg å stadig vekke barnet dersom man ser at de spiser og veier normalt. Søvn er og et grunnleggende behov Anonymous poster hash: 10b24...546
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 TS igjen. Med nyfødt på barsel vet man jo ikke om barnet legger på seg som det skal, man må jo bare ha is i magen til man veier neste gang, og man vil alltid være i etterkant. Men jeg innbiller meg at jeg vet litt mer denne gangen og klarer å vurdere om barnet er fornøyd, og får i seg melk eller ikke. Sist var det masse usikkerhet og jeg skjønte aldri om han spiste eller sov, eller om det kom melk i det hele tatt. Det jeg spør om gjelder altså kun på natta, når mor setter pris på å få sove om babyen sover, uten at barnepleiere flyr ut og inn og maser om amming. Uansett er det ikke mye melk å få tak i, så jeg ser for meg at å få i gang melka kanskje er like viktig som at babyen får melk, men så lenge man ammer mye på dagen går vel det greit. Jeg har drevet masse med dyr, og det ville aldri falt oss inn å regulere hvor ofte dyrene ammer, vel og merke etter at vi har sett at det fungerer når dyrene vil, og når "mor og barn" er friske. De spiser og hviler altså når de vil så lenge ting er normalt. Og mamman får melk, og "barnet" legger på seg. Anonymous poster hash: 353b5...b2e 1
ara Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Jeg har aldri vært borti den type amme-mas som deg, TS. Min førstefødte var over 4 kg så vet ikke om det har noe å si for "maset". Uansett, jeg lot baby sove til han selv våknet for mat. Han spiste godt og jeg var ikke redd for at han fikk for lite. Ville ikke vært redd for å si ifra om at dere ikke ønsker noe styr rundt ammingen denne gangen og at dere ordner det selv. Dere vil jo fort nok finne ut om ungen legger fint på seg eller ikke og da får man evt ta det deretter. Lykke til med nummer 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 min eldste er 25 år no, men han var under 2,5 kg , det de maste om da var ammeteknikk, han fikk suge når han var sulten og når puppen var tom fikk han vann på flaske på barnestua, det samme med de andre to, men de var under og over 4 kg men jeg var en maser, maste på drikke og mat hele tiden, etter 5-6 timer så fikk jeg ti brødskiver og to store mugger med vann på nattbordet , så jeg ikke skulle mase mer på noen timer, og de passet på at ejg hadde mat og drikke tilgjengelig hele uka på barsel, innen et døgn etter at barnet var ute hadde jeg full melkeproduksjon, og det som var til overs ble pumpet og det fikk de som lå i kuvøse men eldste var bare to uker da han sov natten igjennom uten noe mating, den som ikke sov var jeg, for jeg våknet av vonde pupper og en melkespreng av en annen verden, lirket meg ut av senga og fant fram to tåteflasker og satte en på hver pupp og flaske bunnene på låra , og et lite trykk på hver pupp og spruten sto, da det sluttet å renne men så vidt dryppet fra puppene kunne jeg sette en halvliter i kjøleskapet, tok tre netter før kroppen lærte at om natta skulle den ikke lage like mye som på dagen, de andre to haddde nattpupp til de var 4 og 5 uker da sov de natten gjennom på dag og kveld fikk de når de ville ha, Anonymous poster hash: bb6d7...7a7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 min eldste er 25 år no, men han var under 2,5 kg , det de maste om da var ammeteknikk, han fikk suge når han var sulten og når puppen var tom fikk han vann på flaske på barnestua, det samme med de andre to, men de var under og over 4 kg men jeg var en maser, maste på drikke og mat hele tiden, etter 5-6 timer så fikk jeg ti brødskiver og to store mugger med vann på nattbordet , så jeg ikke skulle mase mer på noen timer, og de passet på at ejg hadde mat og drikke tilgjengelig hele uka på barsel, innen et døgn etter at barnet var ute hadde jeg full melkeproduksjon, og det som var til overs ble pumpet og det fikk de som lå i kuvøse men eldste var bare to uker da han sov natten igjennom uten noe mating, den som ikke sov var jeg, for jeg våknet av vonde pupper og en melkespreng av en annen verden, lirket meg ut av senga og fant fram to tåteflasker og satte en på hver pupp og flaske bunnene på låra , og et lite trykk på hver pupp og spruten sto, da det sluttet å renne men så vidt dryppet fra puppene kunne jeg sette en halvliter i kjøleskapet, tok tre netter før kroppen lærte at om natta skulle den ikke lage like mye som på dagen, de andre to haddde nattpupp til de var 4 og 5 uker da sov de natten gjennom på dag og kveld fikk de når de ville ha, Anonymous poster hash: bb6d7...7a7 Mente du med dette at de kan spise når de vil, at man ikke trenger å vekke dem ellers? Anonymous poster hash: 353b5...b2e
Gjest Elyssa Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Vi gjorde ikke dette. Ingen som sa noe til meg på sykehuset heller, så første natta sov han hele natta og andre sov han 5 timer i strekk. Fikk ikke i han noe særlig uansett, men hadde lest at dette var helt normalt de første døgnene, så stresset ikke med det det gikk seg til de neste dagene Har aldri vekket han for å gi mat, men mulig jeg hadde gjort det hvis han slet med vekta. Mener uansett at man må se an hvordan barnet oppfører seg og om h*n virker fornøyd.
Nique Skrevet 26. juli 2013 #18 Skrevet 26. juli 2013 Jeg må vekke vesla, men det er pga vektnedgang. Hun sover gjennom sult desverre, men begynner å bli bedre nå på å våkne og gi beskjed.
Redbull Skrevet 26. juli 2013 #19 Skrevet 26. juli 2013 Nå får vår flaske så jeg vet ikke hvor interessant mott svar er, men vår sover gjerne 9 timer i strekk. Han er 2 mnd. Har gjort det siden han var 1 mnd. Legger helt greit på seg. Skal mye til før jeg vekker han, da må han legge dårlig på seg. Han lå dårlig på seg på sykehuset, men jeg ble aldri vekt for å mate han da heller... Da amma jeg.
helenaa Skrevet 26. juli 2013 #20 Skrevet 26. juli 2013 Jeg ville passet på ca hver 3. time de første dagene. Det er jo absolutt ikke ofte, og jeg nekter å tro at babyer får ubrytelige sovevaner på så kort tid. Men hvis vekta er ok etter 3- 4 dager, og melka har kommet skikkelig, ville jeg latt baby sove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå