Bygdejenta Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Trenger litt inspirasjon... Til neste år gifte vi oss på garden til svigers, og vi ønske å ha bondebryllup som tema. Men eg finn så lite inspirasjon og tips til dette på nettet. Så om noen har noen gode ideer, linker eller tips så tas det i mot med stor glede Alt fra mat, dekorasjon, blomar og gamle tradisjonar.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Vi hadde tredagers bondebryllup i fjor. Prøvde å finne litt om tradisjoner, men gjorde mest det som føltes riktig for oss to og vår situasjon. Fredag kveld hadde vi sendingslag, som er tradisjon her. Alle gjestene hadde med litt mat, og det ble et herlig langbord med alskens godsaker. Synets nesten at fredagen ble bedre enn lørdagen, ihvertfall ikke dårligere. Lørdag var det vielse og middag. Vi gifta oss i bunad (jeg hadde sølvkrone), spiste rømmegrøt og spekemat og drakk hjemmebrygga øl. Dansa brudevals i ei nydelig tømmerstue med hakket einer på gulvet, kommer aldri til å glemme lukta og stemningen da gulvet ble fylt med folk og rommet med einerlukt ettersom det ble danset på, herlig! Enkel og tradisjonsrik nattmat var også stor suksess. Søndag var det restelag, det var også veldig vellykket. Godt å slippe å ta avskjed med alle lørdagsnatta, alle bare la seg når det passet. Så avsluttet vi med en kaffekopp og et kakestykke i fred og ro ettersom det passet folk utover søndagen. Bare spør om det er noe jeg kan bidra med av idèer. Kjapt søk: http://www.opaker.no/bryllup-og-selskap/tredagers-bondebryllup/ http://www.historieboka.no/Modules/historiebok_tidsepoke_tema_artikkel.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=1713&Category.ID=1374 Anonymous poster hash: 44e21...a8e 3
CathFoto Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Hvis du googler låvebryllup, og vintage wedding osv kommer det opp mye fint. Norgesglass med markblomster er jo en slager, rømmegrøt og spekemat eller grillbuffet, hjemmelaget øl
Bygdejenta Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 26. juli 2013 Vi har tenkt noe lignande opplegg som deg med tredagars. Syns det virker så koselig. Og veldig greit slik du skriver, at du slepper ein sikkelig adjø seint på kvelden når folk er litt pussa... Einer på golvet har eg aldri hørt om før, men dette virka jo kjempekoselig. Lager nok den rette stemninga. Rømmegraut er jo ein sikkelig tradisjon, men har ikkje sjølv lyst på dette då eg ikkje er så veldig glad i rømmegraut. I tillegg til at min kjære er glad i eit sikkelig kjøttmåltid. Har tenkt litt på viltkjøtt av ett eller anna slag, men veit ikkje heilt ka. Hadde dere noe fargetema, i så fall ka? Og ka blomar hadde dåkke?
Bygdejenta Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2013 Hvis du googler låvebryllup, og vintage wedding osv kommer det opp mye fint. Norgesglass med markblomster er jo en slager, rømmegrøt og spekemat eller grillbuffet, hjemmelaget øl Låvebryllup har eg googla sikkert 100 ganger Men er så mykje urelevant og som kommer opp i tillegg. Farmwedding funka greit, mye bra inspo, men også veldig mye amerikansk cowboy stil. Men vintage wedding kan eg teste Spekemat blir det nok til nattmat Heimelaga øl er noe vi ikkje er så glad i, men slår til med heimelaga cider som er veldig vanlig her
Gjest Måkehyl Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Ville hatt hjemmelaget øl, for jeg tror veldig mange andre "forventer" det i et gårdsbryllup. I tillegg ville jeg vurdert grilling av helstekt lam/spegris eller noe.
Gjest Kiara! Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Låvebryllup har eg googla sikkert 100 ganger Men er så mykje urelevant og som kommer opp i tillegg. Farmwedding funka greit, mye bra inspo, men også veldig mye amerikansk cowboy stil. Men vintage wedding kan eg teste Spekemat blir det nok til nattmat Heimelaga øl er noe vi ikkje er så glad i, men slår til med heimelaga cider som er veldig vanlig her Hjemmebrygget øl er ikke hva det engang var. Vi hadde det, 4ulike typer på fat, var en stor suksess! Ellers ville jeg søkt på rustic wedding da dukker det sikkert opp masse tips i det minste. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Spekemat og rømmegrøt er vel obligatorisk. Og god øl er viktigere enn drinker Anonymous poster hash: 3aba9...966
Bygdejenta Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2013 Veit at heimelaga øl kan være godt, og at mange har mykje bedre variantar no enn før når det var så mørkt at det nesten kunne tyggast . Har smakt flere gode varianter. Men som sagt er ikkje så glad i dette. Trur heller ingen forventer dette, i distriktet her trur eg det faktisk er meir vanlig med heimelaga cider. 1
Bygdejenta Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #10 Skrevet 26. juli 2013 Spekemat og rømmegrøt er vel obligatorisk. Og god øl er viktigere enn drinker Anonymous poster hash: 3aba9...966 Får se om det ikkje er det som blir nattmat Men det blir nok ikkje hovudretten. Øl blir det, i kassavis Bare ikkje heimebrygga.
Bygdejenta Skrevet 26. juli 2013 Forfatter #11 Skrevet 26. juli 2013 Heilstekt lam er ikkje så dumt Får ta eit lam av svigers
Boudicca Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Bunad, markblomster (!) - både til pynt og til brudebuketten, serviset kan (eller kanskje bør) være forskjellig, altså at ikke alt er i samme slag. Dette er jo praktisk også, slik at man kan låne litt servise her og der , strie til duk, levende musikk, hesteskyss fra kirka og til festlokalet og spekemat
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Vi har tenkt noe lignande opplegg som deg med tredagars. Syns det virker så koselig. Og veldig greit slik du skriver, at du slepper ein sikkelig adjø seint på kvelden når folk er litt pussa... Einer på golvet har eg aldri hørt om før, men dette virka jo kjempekoselig. Lager nok den rette stemninga. Rømmegraut er jo ein sikkelig tradisjon, men har ikkje sjølv lyst på dette då eg ikkje er så veldig glad i rømmegraut. I tillegg til at min kjære er glad i eit sikkelig kjøttmåltid. Har tenkt litt på viltkjøtt av ett eller anna slag, men veit ikkje heilt ka. Hadde dere noe fargetema, i så fall ka? Og ka blomar hadde dåkke? Ingen fargetema, ville ha alt mest mulig naturlig og enkelt. Brukte litt tykt "gammelt" papir i samme stil til invitasjoner, bordkort og takkekort. Markblomster, både på bord og i buketten. Og røsslyng. Anonymous poster hash: 44e21...a8e
Bygdejenta Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #14 Skrevet 28. juli 2013 Ingen fargetema, ville ha alt mest mulig naturlig og enkelt. Brukte litt tykt "gammelt" papir i samme stil til invitasjoner, bordkort og takkekort. Markblomster, både på bord og i buketten. Og røsslyng. Anonymous poster hash: 44e21...a8e Har tenkt på markblomster. Tenkte ei stund på å plukke sjølv, men etter å ha lest litt rundt, har eg skjønt at det er ein stor risiko å ta når vi skal har bryllupet i august?? Har dei noe bra utvalg på markblomster hos blomsterbutikkene?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #15 Skrevet 29. juli 2013 Har tenkt på markblomster. Tenkte ei stund på å plukke sjølv, men etter å ha lest litt rundt, har eg skjønt at det er ein stor risiko å ta når vi skal har bryllupet i august?? Har dei noe bra utvalg på markblomster hos blomsterbutikkene? Vi gifta oss midt i august. Et par dager før kjørte vi en tur og så etter blomster, og tidlig på morgenen bryllupsdagen var jeg ute og plukka. Hadde venner til å plukke røsslyng i fjellet. Gikk fint det, men det kommer jo an på hvor du bor. Tror ikke blomsterbutikker har slikt. Hadde jeg gjort det på nytt ville jeg hatt bare røsslyng og annet fra fjellet tror jeg. Anonymous poster hash: 44e21...a8e
Bygdejenta Skrevet 29. juli 2013 Forfatter #16 Skrevet 29. juli 2013 Vi gifta oss midt i august. Et par dager før kjørte vi en tur og så etter blomster, og tidlig på morgenen bryllupsdagen var jeg ute og plukka. Hadde venner til å plukke røsslyng i fjellet. Gikk fint det, men det kommer jo an på hvor du bor. Tror ikke blomsterbutikker har slikt. Hadde jeg gjort det på nytt ville jeg hatt bare røsslyng og annet fra fjellet tror jeg. Anonymous poster hash: 44e21...a8e Kan eg spørra ka type markblomster dåkke hadde? Eller har du kanskje et bilde du kan dele? Bur på Vestlandet, tenkte eg skulle følga litt med no i august ka blomar som står. Men igjen, så starta jo sommaren litt seint i år. Så er vel ikkje garantert at dei same blomane står til neste år i august. Men røsslyng skal eg alltids få tak i. Har og tenkt litt på Eføy, det får ein jo tak i året rundt Pleier å plante frø i hagen, så har kanskje mulighet for å plante noen markblomar og "forsinka" dei litt. Evt plante dei inne...
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #17 Skrevet 30. juli 2013 Kan eg spørra ka type markblomster dåkke hadde? Eller har du kanskje et bilde du kan dele? Bur på Vestlandet, tenkte eg skulle følga litt med no i august ka blomar som står. Men igjen, så starta jo sommaren litt seint i år. Så er vel ikkje garantert at dei same blomane står til neste år i august. Men røsslyng skal eg alltids få tak i. Har og tenkt litt på Eføy, det får ein jo tak i året rundt Pleier å plante frø i hagen, så har kanskje mulighet for å plante noen markblomar og "forsinka" dei litt. Evt plante dei inne... Hadde prestekrage, blåklokke, forglemmegei, rødkløver og røsslyng. Og noe annet grønt tror jeg. Anonymous poster hash: 44e21...a8e
Bygdejenta Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #18 Skrevet 30. juli 2013 Hadde prestekrage, blåklokke, forglemmegei, rødkløver og røsslyng. Og noe annet grønt tror jeg. Var sikkert kjempeflott Tusen takk for hjelp Om det er noen andre som har gode tips, inspirasjonsbilder, linkar eller lignande til Gårsbryllup, tas det i mot med stor glede :D
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #19 Skrevet 30. juli 2013 Blomster i gamle melkespann er fint og passer kjempegodt til tema! Anonymous poster hash: 14af9...15e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #20 Skrevet 30. juli 2013 Blomster i gamle melkespann er fint og passer kjempegodt til tema! Anonymous poster hash: 14af9...15e Ja det hadde vi også. Anonymous poster hash: 44e21...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå