Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å være på facebook er som å gå inn i et rom der du finner mellom 100 og 600 av familie, venner og bekjente. Noen ganger ser du folk du bare har møtt en gang el. Noen dager ser du folk du ikke har sett på lenge stående foran deg, Andre dager ser du de samme menneskene foran deg hver dag..og de prater om det samme! Noen ganger ser du folk du ikke ønsker å se: de popper rett opp foran deg og prater om ditten og datten. Det er slitsomt å ikke kunne filtrere. Jeg husker den gangen det kunne gå år mellom hver gang man så noen, og dette var godt, fordi hvis man så de hver dag hadde man hatt vanskeligere for å holde på med sitt og gå videre. Man KAN filtrere, men vips så er de inne på noen andres kommentarfelt, eller man ser dem i chatboksen. De hvisker "her er jeg, jeg er her". Man velger sine venner fordi man liker dem. Noen venner slutter man å like og da er det digg å kunne droppe de gamle og leve videre med sine nye venner. MEN hvis man sletter venner så er man plutselig "uhøflig". "Det er jo bare facebook". NEI, det er ikke bare facebook. Det er et sosialt samfunn der man blir tvunget inn i en A4 ramme. Alle kan se deg og det er større potensiale for at folk som ikke liker deg, blir å mislike deg mer. De får jo dine ting i fanget hver dag! Det er derfor jeg bruker facebook bare for at andre skal kunne kontakte meg hvis det er noe som skjer. Jeg legger ikke ut personlige ting eller meninger.

Og jeg skal innrømme det, det er ikke noe gøy og se hva andre mer "vellykkede" mennesker driver med hele tiden. Høres jeg noe bitter ut? Ja. Men det er slitsomt på en dårlig dag når man skal inn å sjekke innboksen og få en milion reisebilder av champagne-glass og "picture-perfect" omgivelser. Jeg tar meg i det selv: "nå skal jeg legge ut dette bildet for å vise hvor flink jeg er og hvor bra jeg har det". Og får jeg ikke "likes" så er det desto kjipere. Vel, jeg legger ikke ut bilder eller går inn i dype samtaler (åpent) med folk på facebook. Man må jo tåle å se andre ha det bra! Men det er mengden av det.

En gang prøvde jeg å filtrere bort all nyhetsoppdatering. Det funket i noen uker, så kom noen oppdateringer som tilbakestilte alt.. og så tenkte jeg at jeg må jo tåle å se andre folks oppdateringer. Men igjen: det er mengden av det! Det er flere personer jeg tror jeg kjenner fordi jeg ser bildene deres hver dag. Det er jo som et lite D-kjendis SE&HØR. Vel..

Facebook er positivt fordi det samler folk om visse saker og skaper nye nettverk over landegrenser. Jeg skulle bare ønske jeg klarte å slette folk jeg ikke vil se, men ikke har noe vondt mot. De fleste ser på facebook som et sted der man er obligatorisk nødt til å være venner med alle man har utvekslet en samtale med.

Jeg har en venn. Plutselig en dag så jeg at vennelisten hans var betraktelig redusert. Det viste seg at han hadde slettet en hel del folk. Jeg vet ikke hvorfor han gjorde det men jeg fikk blod på tann og gjorde det samme. Jeg slettet alle de jeg aldri prater med eller aldri egentlg har kjent. Det var befriende. Og det er jo ikke fordi jeg misliker dem, men fordi jeg orker ikke å være så synlig eller la andre være synlige for meg. I løpet av noen måneder i fjor mistet jeg 6 venner på listen. Jeg aner ikke hvem de er fordi alle de som betyr noe for meg fortsatt var der. Jeg skal innrømme jeg jobbet litt for å finne ut hvem de var: "for hva var grunnen til at de slettet meg??". Jeg fant aldri ut hvem det var. Ha ha, man møter seg selv i døren.

Jeg synes facebook er slitsomt, og jeg vil egentlig ikke være der. Jeg må nok slette en hel del flere folk for at jeg skal føle det utgjør den meningen for meg jeg vil at det skal ha. Men er det sosialt akseptert å slette folk man var bestevenner med for 10 år siden, men ikke har snakket med på ...10 år?

Jeg personlig er en person som lar meg påvirke desverre, og jeg har det mye bedre med meg selv når jeg kan leve i min egen boble og føle at det jeg gjør er godt nok. Altså uten for mye sammenligning med andre.

Mennesker har en tendens til å ty til agurk-nyheter når de kjeder seg. Og facebook er vel en kilde til det. Jeg skal ikke si jeg er nysgjerrig på andres liv. Jeg snoker litt hvis jeg ser noen jeg kjente før har fått seg kjæreste eller har lagt ut bilder av hytteturen. Men jeg prøver å unngå det, noe jeg også klarer ganske bra. Men jeg skulle ønske jeg ikke hadde muligheten! Virkelig!

Anonymous poster hash: 6441b...8aa
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et så langt innlegg om Facebook gidder jeg ikke lese. Det så ut som det skulle være litt "dypt" i tillegg.

Anonymous poster hash: ed24b...922
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et så langt innlegg om Facebook gidder jeg ikke lese. Det så ut som det skulle være litt "dypt" i tillegg.

Du gadd å svare på det da.

AnonymBruker
Skrevet

Du gadd å svare på det da.

Ja, det gadd jeg som du ser. Og du gadd å svare på mitt også. Svar på HI, da, hvis du gidder.

Skrevet

Du har sikkert rett i det du skriver TS, og sikkert feil.

PS: JA, jeg har IKKE lest innlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gadd jeg som du ser. Og du gadd å svare på mitt også. Svar på HI, da, hvis du gidder.

Vet ikke hva HI er jeg.

Gjest Fluttershy
Skrevet

Hvorfor i alle dager har du facebook hvis du har så mange problemer med det??

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva HI er jeg.

HovedInnlegget

AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert rett i det du skriver TS, og sikkert feil.

PS: JA, jeg har IKKE lest innlegget.

HovedInnlegget

Fordi det er jeg som er TS, og jeg er veldig enig med HI :P

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er jeg som er TS, og jeg er veldig enig med HI :P

Mens andre synes det er for langt og "filosoferende".

AnonymBruker
Skrevet

Så mange frekke og unødvendige svar det var her da. For mange barnehageunger tydeligvis.

Kjenner meg godt igjen i det du skriver TS. Har nettopp slettet nesten halvparten av vennelisten min og det var virkelig befriende. Vurderer å slette flere. Aller helst å slette facebook-kontoen helt, men greit å være tilgjengelig også. Det er flere og flere som sletter venner nå om dagen, så ikke ta det personlig om noen har slettet deg. Men ja, du kan slette akkurat de du vil, nesten. Venner jeg gikk på skole med for 10 år siden kan slettes. Men føler ikke det helt er "sosialt akseptert" å slette tante, kunne tenkt meg det men da blir det sikkert surmuling :)

Anonymous poster hash: 7e21e...869
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...