AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Hva skjer med verden når bruder som knapt har kommet seg opp kirkegulvet før de begynner å planlegge "nytt" bryllup med bulder og brak der løfter skal fornyes. Er det ikke godt nok med et bryllup med samme mann må man virkelig ha flere?? Jeg tar meg stadig i å tenke at de største kritikerene av bryllup har rett. Mange av oss kommende bruder legger for mye arbeid i planleggingen av det perfekte bryllup, så glemmer vi at det først og fremst er ekteskapet som teller. Eller at noen rett og slett bare har for mye penger... Anonymous poster hash: 7f67a...384 1
Gjest Raptuza Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Burde være unødvendig hvis man man mente det under vielsen og ellers er glad i hverandre. Veldig amerikansk. Hjalp lite for Heidi Klums ekteskap da... Endret 26. juli 2013 av Raptuza
Gjest Kiara! Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Jeg tenker mitt, og det er ikke positivt dessverre. Men, men hver og en får gjøre som de selv ønsker, det er jeg sikker på at de gjør uansett.
Gjest Tirkes Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Jeg kunne glatt "fornyet" løfter - men da hadde det blitt på en strand på Mauritius med kun meg og Herr Tirkes, eller noe lignende helt privat. Ikke sikkert jeg hadde latt noen få vite det heller. Å holde en ny fest og feiring er litt.. Tåpelig. Da er det bedre og invitere venner og familie til å feire 10/15/20-års bryllupsdag med deg og din utkårede. Et bryllup nr 2 blir litt.... Som en femtenåring i familien nylig sa etter å ha brukt for mye lommepenger på ferietur i sydensol: "Åååh, kan jeg konfirmere meg neste år også...?". 4
Petalouda Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Jeg syns det er søtt jeg da, at noen velger å bekrefte sine løfter til hverandre. Å forvente åtti familiemedlemmer til middag og full pakke på tvers av fylkesgrenser midt i fellesferien hvert eneste år er kanskje å overdrive, though.
Gjest Måkehyl Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Vi tenker å ha heidundrende 10års fest, men ikke med noen ny vielse. Kanskje noen føler at de må ha en grunn til å feste på nytt og derfor velger å fornye løftene? Endret 26. juli 2013 av Måkehyl
skruf Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Vi har tenkt å reise tilbake til Seychellene på 10årsdagen vår, men noen ekteskapsfornyelse er det jo ikke.. Mer som er markering for mannen og meg at vi drar tilbake og bor på akkurat de samme stedene som vi bodde på bryllupsreisen vår:) Vurderer å ta med barna denne gangen. Å lage i stand minibryllup for å fornye ekteskapsløftene synes jeg bare er teit.
Anglofil Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Nå kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til at det har blitt en ny trend, ihvertfall ikke i Norge. Men joda, kunne sikkert ha fornyet ekteskapsløftene om 10-15-20 år, men da skulle det vært en privat seremoni. Mvh Yvonne
~umulia~ Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Vi har ti års bryllupsdag neste år og planlegger å fornye løftene i en seremoni med de aller nærmeste. De som vil være tilstede er barna våre, forloverene, foreldre og søsken. For oss føles dette riktig. Vi har hatt 10 gode år sammen med både medgang og motgang og ønsker en markering av dette. Vi planlegger også en fest med noen nære venner som også har 10 års bryllupsdag samme måneden. Dette kommer nok til å bli langt større men her bruker vi bryllupsdagen nærmest som en unnskyldning. Lenge til noen fyller rundt år og det er jo så gøy å samle venner til en skikkelig fest en gang i blandet. Endret 26. juli 2013 av ~umulia~ 1
Petalouda Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 og så er det noe vidunderlig som heter "Lev og la leve". Eller "Alle med sitt" som vår elskede embla s sa i gamle dager.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Det er ikke snakk om å kun være seg selv og mannen, det er snakk om en tro kopi av eget bryllup med de samme gjestene, på det samme stedet! Og ikke etter 10, 15 eller 20 år heller, men aller helst etter 5 år. Fremstår veldig spesielt for flere enn meg. Anonymous poster hash: 7f67a...384
Amens Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Jeg kunne glatt "fornyet" løfter - men da hadde det blitt på en strand på Mauritius med kun meg og Herr Tirkes, eller noe lignende helt privat. Ikke sikkert jeg hadde latt noen få vite det heller. Å holde en ny fest og feiring er litt.. Tåpelig. Da er det bedre og invitere venner og familie til å feire 10/15/20-års bryllupsdag med deg og din utkårede. Et bryllup nr 2 blir litt.... Som en femtenåring i familien nylig sa etter å ha brukt for mye lommepenger på ferietur i sydensol: "Åååh, kan jeg konfirmere meg neste år også...?". Enig med deg^_^ Besteforeldrene min hadde gullbryllup for noen år siden og da var nærmeste familien invitert med på høyfjells hotell med fin middag^_^
Gjest Eurodice Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Fornyelse av ekteskapsløftet, hva skal det være godt for? Hvis vielsesritualet hadde inneholdt noe slikt som "Lover du å elske og ære og være trofast mot X i 10 år?", kunne det vært en mening med det. Da kunne man jo fornye det hvert 10. år eller etter behag. Endret 26. juli 2013 av Arabella 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Vi fikk ikke helt bryllupet vi håpet på og hadde et utrolig hardt første år. Vi vil fornye på det femte året. Da blir det fest med nære og kjære på bryllupsdagen, og vi 'fornyer' ved å holde en tale for hverandre. Ikke noe stort med prest og slikt.Anonymous poster hash: bd48c...4e4
CathFoto Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Trodde det var en amerikansk greie, kjenner ingen som har gjort det. Å markere bryllupsdagene sine er jo bare hyggelig, men ser ikke poenget med ny sermoni eller minibryllup-reprise.
Mulancholy Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Forstår at folk gjør det når løftene har blitt brutt, ved utroskap eller andre ting. Da kan det jo passe seg å fornye de. Sjølv ville eg aldri gjordt det for eg hadde vert redd for at gjestene lurte på kven som var utro eller noko slikt. Å feire dagen kommer me uten tvil til å gjere kvart år. Ikkje nødvendigvis med gjester da... Føler litt at ein fornying ugyldiggjør vielsen, og forstår meg egentlig ikkje heilt på det, med mindre ein har vert separert eller hatt alvorlege peoblemer i ekteskapet. I dei tilfella er det fint å markere med nye løfter.
Portvinpiken Skrevet 27. juli 2013 #18 Skrevet 27. juli 2013 Merker ikke noe til at dette er en trend i Norge egentlig. Jeg synes forøvrig folk kan få gjøre akkurat hva de selv ønsker uten at jeg har noe behov for å synse hverken det ene eller andre. Jeg synes ikke det er noe rart at folk ønsker å prøve å gjenskape noe ved bryllupet, det er da bare hyggelig for de involverte. Synes egentlig det er for lite gode/glade ting i hverdagen jeg - så hva er galt med å gjøre dette hvis man ønsker det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #19 Skrevet 27. juli 2013 og så er det noe vidunderlig som heter "Lev og la leve". Eller "Alle med sitt" som vår elskede embla s sa i gamle dager. ...gud bedre meg så trist det blir den dagen jeg (og alle andre) plutselig ikke har en mening om ting eller undres over noe, bare fordi det ikke angår meg direkte. Det er en helt fin tanke å ha i bakhodet når man vurderer å legge seg opp i ting eller synse høylytt til den det gjelder. Men hva i alle dager er feil med å ha en generell diskusjon om et tema? Så lenge det er på et annet nivå enn ren drittslenging og ting faktisk diskuteres og meninger og erfaringer utveksles? Det må da være lov å ha litt meninger om verden, kultur og samfunn? Jeg oppdager stadig at jeg lærer noe nytt i disse debattene, og får innblikk i tankegangen til folk som er veldig forskjellige fra meg. Om noe, så gjør det meg mer tolerant og mindre bastant om hva jeg tror om andre. Og jeg håper virkelig at jeg aldri mister evnen til å tenke selv, være nysgjerrig og litt analytisk selv på småting. "Dette angår ikke meg, derfor bør jeg ikke ha en mening eller diskutere det". Jeg ser ikke poenget. Anonymous poster hash: 2847b...936 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #20 Skrevet 27. juli 2013 Jeg har bare hørt om dette på amerikansk film. Har heller ikke inntrykk av at dette er vanlig her hjemme, med mindre man regner med rene bryllupsdagsfeiringer. Anonymous poster hash: a9eda...4fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå