Avalon Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Fikk veldig lyst på blomkålsuppe, tenkte å lage det til middag imorgen. Har aldri laget det fra bunnen før, så jeg googlet noen oppskrifter, men ble egentlig veldig usikker og forvirret. Noen oppskrifter var det brukt vann og fløte, eller bare melk og fløte. Og noen brukte smør til å surre løk i, andre olje. Flere av dem hadde ganske store mengder kraft/ buljong, opp til 9dl kraft/ buljong. Dette med buljong tenkte jeg heller å bare smake til, akkurat som salt osv. Men, hvordan lager du det? Vann og fløte, eller melk og fløte?
FantasDick Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Jeg bruker vannet jeg koker blomkålen i og en god dæsj fløte (1 1/2-2 dl).
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Du kan ha en buljongterning i kokevannet, gjerne hønsebuljong. Ha i fløte og en god smørkladd. Anonymous poster hash: b0ecc...1cb
Testosteron Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Jeg smelter litt margarin i en panne. (Man kan bytte ut margarinen med ripsolje, men jeg foretrekker margarin pga saltsmaken.) Så blander jeg i litt hvetemel. Mens margarinen smelter, har jeg litt vann i en panne, har i litt buljong, koker opp og har i blomkålen. Den skal bare koke i ett minutt. Så slår jeg litt av vannet opp i den andre panna med margarin og mel og rører det ut. Dette gjentar jeg til jeg har fått en passelig tykk suppe. Så tar jeg panna av platen og slår i en passende mengde fløte. Så tar jeg i blomkålen, og dermed er suppa ferdig Endret 25. juli 2013 av Testosteron
Avalon Skrevet 25. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2013 Supert, takk for svar! Begynte å svette litt da jeg så "9dl kraft" i den ene oppskriften for 4 porsjoner Da satser jeg på at suppa blir god! Men, bruker dere bladene, altså de grønne bladene oppi suppa også?
Athene Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Freser løk, hvitløk og purre i smør. Heller på vann og litt fond (mye bedre smak enn buljong), og har i blomkålbuketter. Når blomkålen er kokt kjører jeg alt til en fin masse med stavmikser. Hender jeg rører inn noen spiseskjeer creme fraiche. 1
Gjest gjest17 Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Jeg begynner med å rense to blomkålhoder og tar å legger bort en god del buketter til å ha i suppen etterpå. Freser en finhakket løk i en stor gryte, bruker smør - men det er helt opp til deg hva du ønsker å bruke. La løken bli blank, ikke brun. Ha oppi blomkålen og kraft, rundt 7-8 dl - ikke noe problem å spe etterhvert. Kok til blomkålen er gjennomkokt og bruk stavmikser i suppen, kjør den glatt. Ha i en god skvett fløte, muskat og smak til med salt og pepper. Ha i blomkålen og la den trekke med til den er ferdig, eller du kan koke den opp i en gryte og ha ved siden av. :-) 3
Kusmi Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 http://fotballfrue.no/2013/05/01/oppskrift-onsdag-blomkalsuppe/ Frua sin suppe er dødsgod! Litt revet muskat gjør seg godt i den
Schadenfreude Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Freser løk, hvitløk og purre i smør. Heller på vann og litt fond (mye bedre smak enn buljong), og har i blomkålbuketter. Når blomkålen er kokt kjører jeg alt til en fin masse med stavmikser. Hender jeg rører inn noen spiseskjeer creme fraiche. Jeg støtter denne fremgangsmåten, men legger til at creme fraiche er et MUST. Og for å få mannen til å spise suppa, freser jeg baconterninger og har oppi til slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Hvitløk og/eller løk skal ikke freses, men stekes i smør over svak varme i ca 10 minutter til de blir myke. Buljongterninger er tull og som regel full av ekle tilsetningsstoffer. Man kan godt bruke kyllingkraft istedenfor eller la en gulrot, litt persille, et laurbærblad, timian og et stykke sellerirot koke sammen med blomkålbukettene. Disse tingene tas ut, blomkålbukettene pureres og deretter tilsetter man creme fraiche eller fløte og salter og peprer etter smak. Revet muskat er godt, trøffelolje og/eller litt balsamico enda bedre. Jeg lager krutonger selv med hvitløk og timian og har evt. litt sprøstekt bacon eller skinke på toppen. En dæsj musserende vin på toppen gjør seg også. Anonymous poster hash: 84630...85c 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #11 Skrevet 27. juli 2013 Hvitløk og/eller løk skal ikke freses, men stekes i smør over svak varme i ca 10 minutter til de blir myke. Buljongterninger er tull og som regel full av ekle tilsetningsstoffer. Man kan godt bruke kyllingkraft istedenfor eller la en gulrot, litt persille, et laurbærblad, timian og et stykke sellerirot koke sammen med blomkålbukettene. Disse tingene tas ut, blomkålbukettene pureres og deretter tilsetter man creme fraiche eller fløte og salter og peprer etter smak. Revet muskat er godt, trøffelolje og/eller litt balsamico enda bedre. Jeg lager krutonger selv med hvitløk og timian og har evt. litt sprøstekt bacon eller skinke på toppen. En dæsj musserende vin på toppen gjør seg også. Anonymous poster hash: 84630...85c Enig i mye av det du skriver, men det med løken kommer helt an på retten. Mange oppskrifter krever bruning. Hvitløk bør forøverig has i pannen etter du har tatt løken, den skal ha mindre behandling.Anonymous poster hash: dd94f...5a0
fruBeist Skrevet 27. juli 2013 #12 Skrevet 27. juli 2013 Men, bruker dere bladene, altså de grønne bladene oppi suppa også? Jeg har aldri spist et blomkålblad, hverken i suppe eller ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #13 Skrevet 27. juli 2013 Jeg lager suppa på vann og fløte, og bruker de grønne bladene også. Anonymous poster hash: c6c49...322
Gjest gjest17 Skrevet 27. juli 2013 #14 Skrevet 27. juli 2013 Det er bare til å ha med de grønne bladene, men ta dem ut før du jevner suppa.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #15 Skrevet 27. juli 2013 Kan du utdype påstanden om "ekle tilsetningsstoffer"? Hvilke stoffer? Og hva er det som gjør dem ekle?Anonymous poster hash: 79dbd...4db
Mynona Skrevet 27. juli 2013 #16 Skrevet 27. juli 2013 Jeg begynner med å rense to blomkålhoder og tar å legger bort en god del buketter til å ha i suppen etterpå. Freser en finhakket løk i en stor gryte, bruker smør - men det er helt opp til deg hva du ønsker å bruke. La løken bli blank, ikke brun. Ha oppi blomkålen og kraft, rundt 7-8 dl - ikke noe problem å spe etterhvert. Kok til blomkålen er gjennomkokt og bruk stavmikser i suppen, kjør den glatt. Ha i en god skvett fløte, muskat og smak til med salt og pepper. Ha i blomkålen og la den trekke med til den er ferdig, eller du kan koke den opp i en gryte og ha ved siden av. :-) Denne så enkel og grei ut. Hvor mange porsjoner blir dette?
Gjest gjest17 Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 Denne så enkel og grei ut. Hvor mange porsjoner blir dette? Jeg har basert oppskriften på denne, forresten. Der står det flere gode tips :-)http://ordentligmat.no/2009/10/blomkalsuppe-fra-grunnen-av/ Om du ikke teller kalorier kan du gjerne bytte ut halvparten av vannet med melk, så blir suppa enda mer kremet. Tilpass også veskemengden etter hvor tykk du ønsker suppa. Vil tro den holder til fire porsjoner, cirka :-)
pusla Skrevet 28. juli 2013 #18 Skrevet 28. juli 2013 Jeg begynner med å rense to blomkålhoder og tar å legger bort en god del buketter til å ha i suppen etterpå. Freser en finhakket løk i en stor gryte, bruker smør - men det er helt opp til deg hva du ønsker å bruke. La løken bli blank, ikke brun. Ha oppi blomkålen og kraft, rundt 7-8 dl - ikke noe problem å spe etterhvert. Kok til blomkålen er gjennomkokt og bruk stavmikser i suppen, kjør den glatt. Ha i en god skvett fløte, muskat og smak til med salt og pepper. Ha i blomkålen og la den trekke med til den er ferdig, eller du kan koke den opp i en gryte og ha ved siden av. :-) Sånn gjør jeg det også, det blir godt. Skal vi flotte oss, tar vi noen stekte baconterninger i tilslutt.
FruLuna Skrevet 28. juli 2013 #19 Skrevet 28. juli 2013 Jeg koker blomkål i biter i vann så det nesten dekker, når den er mør moser jeg den med stavmikser. Tilsetter en skvett fløte og en skje creme fraiche, samt salt, pepper og annet krydder (har faktisk ofte i cayenne). Noen ganger koker jeg også litt purre sammen med blomkålen. Steker bacon og rødløk sammen, lar det renne av og har det i suppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå