Gå til innhold

Ring på feil finger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Den høgre handa er jo den 'formelle' - den du helser med, og ergo den som vert brukt for å 'forsegle' avtalar - mellom anna eksteskapet ('så gjev kvarandre handa på det'). Kanskje ein difor har sett det som logisk at ringen - symbolet på løftet - skal berast på den handa som gav løftet?

Gjekk dette an å forstå? :roll:

Gjest gjest1
Skrevet

Dette fann eg inne på "Ditt bryllup" sine sider:

"Høyre eller venstre ringfinger

Helt siden middelalderen har man diskutert hvilken hånd gifteringen skal sitt på. Mange mener at den skal sitte på ringfingeren på venstre hånd, da det er på denne siden det går en direkte linje til hjertet. Andre mener at den bør sitte på høyre arm, med et trohetsløfte beseglet på hver arm. Det vanligste i dag er at ringen sitter på venstre arms ringfinger. "

:klø:

http://www.dittbryllup.no/planleggeren/ringer.asp

Skrevet

Et trohetsløfte beseglet på hver arm? Skjøna eg ikkje. Men det vanlegaste i Noreg er framleis høgre ringfinger.

Gjest gjest1
Skrevet
Et trohetsløfte beseglet på hver arm?

Var litt vrien den ja..

Skrevet

Jeg har lest at fra gammelt av hadde de ringen på venstre hånd, men på langfingeren. Det var dit "kjærlighetsblodåren" gikk.

Skrevet

Vi skal ikke ha ringen på "feil" hånd, for vi skal ha den på venstre ringfinger :-)

Skrevet
Vi skal ikke ha ringen på "feil" hånd, for vi skal ha den på venstre ringfinger :-)

??? :o Det er jo det som er "feil", jo..

Jeg sier ikke at det er feil, altså, men dersom man skal kalle noe riktig og noe feil, så er det jo høyre som er riktig og venstre som er feil her i Norge...

Skrevet

Vi har vår på venstre ringfinger :D ... men det er mest fordi gubben er utenlandsk da.

Skrevet

??? :o Det er jo det som er "feil", jo..

Jeg sier ikke at det er feil, altså, men dersom man skal kalle noe riktig og noe feil, så er det jo høyre som er riktig og venstre som er feil her i Norge...

Nå refererte jeg bare til det som sto i linkene over her (og som også er utgangspunktet for hele tråden), og der står det jo at høyre er "feil" i forhold til hva som gjøre i andre land. Og det var også ment litt spøkefullt da ;-)

Selv synes jeg ikke at verken det ene eller andre er feil. Siden det finnes tradisjoner for BEGGE deler, også i Norge fra gammelt av, så synes jeg faktisk at det er litt rart at så mange er opptatt av hva som er riktig og hva som er feil.

Det man selv synes er best, finest, mest praktisk er RIKTIG for akkurat deg :-)

Skjønner virkelig ikke hvorfor dette er noe som opptar så mange :klø:

Skrevet
Selv synes jeg ikke at verken det ene eller andre er feil. Siden det finnes tradisjoner for BEGGE deler, også i Norge fra gammelt av, så synes jeg faktisk at det er litt rart at så mange er opptatt av hva som er riktig og hva som er feil.

Som sagt så sier heller ikke jeg at noe er "feil", da jeg synes alle må få velge dette selv.

Men at begge deler har vært vanlig fra gammelt av er ikke det jeg har oppfattet.

Og jeg synes det er veldig hyggelig om vi klarer å holde på vår særnorske tradisjon i steden for å ta etter resten av verden på slike ting som dette..

Derfor heier jeg energisk på å fortsatt bruke høyre ringfinger til gifteringene!!! :)

Skrevet

Jeg heier på at man gjør det som passer en selv best :-)

Vi gjør det som er mest praktisk for oss, og det er tilfeldigvis å bære gifteringen på ventre hånd. Siden jeg i tillegg er halvt svensk, kan jeg jo skylde på at vi gjøre det på "svenskemåten" om noe skulles synes at det er ille at vi bryter med "særnorske" tradisjoner ;-)

Skrevet

Har ringen på høyre selv, men har oppdaget at det kan være upraktisk når jeg skriver mye, eller når jeg håndhilser på visse mannfolk som tar i alt de kan og knuser min stakkars hånd. Kunne gjerne tenke meg å bytte til venstre i bryllupet, men da må stakkars helten min gjennom en ny tilvenningsperiode, og det vet jeg ikke helt om han går med på :ler:

Synes jo det er utrolig romantisk å ha den på venstre hvis det en gjør det fordi det går linje direkte til hjertet der :hjerter:

Skrevet
Synes jo det er utrolig romantisk å ha den på venstre hvis det en gjør det fordi det går linje direkte til hjertet der :hjerter:

Det gjør jo ikke det, da.. :wink:

Skrevet

Vi har alltid hatt forlovelsesringene våre på høyre hånd (forlovet siden 1996), og det synes jeg virker logisk siden de symboliserer en inngått avtale om giftemål.

Vi valgte å ikke få nye ringer til bryllupet, og derfor kunne det jo kanskje vært litt romantisk om vi hadde flyttet de over på venstre hånd i forbindelse med bryllupet, men vi valgte å la de bli på høyre hånd. Mest fordi vi føler at ringene hører hjemme der, og fordi vi begge er norsk.

Men jeg fikk en alliansering av min kjære i morgengave, og den har jeg på venstre ringfinger. Et symbol på hans kjærlighet til meg, som han sa da jeg fikk den.... :hjerte:

Skrevet

Det gjør jo ikke det, da.. :wink:

Veit det, men romlemantisk allikevel :hjerte:

Skrevet

Jeg kommer ogsaa til aa den paa "feil" finger. Har naa forlovelsesringen paa venstre, og flytter den over til hoyre paa bryllupsdagen. Naa er mannen min engelsk og vi bor i Storbritannia, saa det er greiest slik! Men for min del er det hipp som happ, har faktisk ingenting aa si for meg hvilken haand jeg bruker til dette formaalet 8)

Skrevet

Vi har også ringene på venstre hånd. Fordi ikke alle andre har det, fordi det er mer internasjonalt og ikke minst - fordi det er mer praktisk.

Skrevet

For oss er høyre helt naturlig. Det er liksom det som føles best.

Jeg har hørt at man bærer ringen på høyre hånd "fordi man legger hånden på hjertet og lover evig trosskap". Syntes det er flott jeg.....

Skrevet

Jeg vil jo se gift ut.. og det gjør man jo i norge ved å ha ringen på høyre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...