Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet om man må møte opp på all undervisning, eller om man kan lese på egenhånd og så gå opp til eksamen?

Er kommet inn på studiet, men har ikke mulighet til å flytte til Tromsø. Leste på nettsiden til uit at det var. 80% obligatorisk, men så så jeg en tråd her inne fra slutten av juni hvor noen hadde skrevet at det ikke var noe obligatorisk oppmøte... Er det noen som kan hjelpe meg?

Evt finnes det andre årsstudier på samordna (restplassene) hvor det ikke kreves oppmøte annet enn eksamen?

Håper noen kan hjelpe meg. På forhånd:takk for svar:)

Anonymous poster hash: be3dd...641

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet om man må møte opp på all undervisning, eller om man kan lese på egenhånd og så gå opp til eksamen?

Er kommet inn på studiet, men har ikke mulighet til å flytte til Tromsø. Leste på nettsiden til uit at det var. 80% obligatorisk, men så så jeg en tråd her inne fra slutten av juni hvor noen hadde skrevet at det ikke var noe obligatorisk oppmøte... Er det noen som kan hjelpe meg?

Evt finnes det andre årsstudier på samordna (restplassene) hvor det ikke kreves oppmøte annet enn eksamen?

Håper noen kan hjelpe meg. På forhånd:takk for svar:)

Jeg har gått årsstudiumet i psykologi i Tromsø:) Er en stund siden så kan hende ting har endra seg siden den gang.

Mye undervisning er det ikke oppmøteplikt på, altså; det blir ikke ført fravær, så om du lærer best på egenhånd så kan du fint sitte hjemme å lese i stedet(dog man ender ofte opp forran pc'n i stedet, så her handler det mye om selvdisiplin. Man er mye overlatt til seg selv på universitet, det er ingen som passer på deg. Godt tips er å danne kollokvie gruppe med andre).

Men før du kan gå opp til eksamen har alle faga et arbeidskrav, som regel en oppgave du må skrive og du får bare bestått/ikke bestått på den. Og du må da bestå den for å få lov til å ta eksamen.

De faga og seminarene som det er oppmøte på er det vel at du må ha deltagelse på 80% i tillegg til arbeidskravet. Mener det var det i exphil.

Du må bare lete på hjemmesidene til UIT for å finne ut hva som har obligatorisk oppmøte og ikke, og sjekke timeplanen på nettet for når du må være der.

(annet tips; sjekk skole e-posten hver dag, siste du gjør før du legger deg, samme med timeplanen)

Anonymous poster hash: f891b...93b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk årsstudiet i psykologi ved UiT, og det eneste det året som var obligatorisk var ex.phil og ex.fac. Ellers var det frivillige forelesninger og seminar.

Anonymous poster hash: bb3fb...32a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å finne ut om hva som er obligatorisk, både på nett og har sitter i telefonen halve dagen med uit, men det er ingen som kan svare meg...

Kjenner jeg får litt nerver da svarfristen er klokken 23.59 i dag.

Til personen som postet siste post: var det i fjor du tok det?

Jeg har exphil og exfac fra uit i fjor..

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går man årsstudium i psyk? Er det for å prøve å komme inn på master?

Anonymous poster hash: 93a9d...2ed
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpen, jeg har jo exphil fra før, så da trenger jeg vel ikke ta det på nytt:)

Åh, stor lettelse å få oppklart dette. Evig takknemlig for hjelpen alle sammen!

Når det gjelder hvorfor psykologi, så ønsker jeg å ta et år før jeg begynner på en annen utdannelse. Dette fordi det vil være relevant ifht alle de aktuelle studiene som jeg vurderer:) så slipper jeg å "kaste bort" et år til mens jeg prøver å finne ut hva jeg vil gjøre:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja, du kan selvsagt søke mastergrad med ett års utdanning i psykologi! Eller ikke.

Årsenheten danner opptaksgrunnlaget for profesjonsstudiet i psykologi, som vil si at du med A i snitt på årsenheten kan gå videre på psykologstudiet. Årsstudiet er også helt likt første året på bachelorgradene i psykologi hvis du tar denne ved samme universitet som du tok årsenheten.

Årsenheten i psykologi gir god psykologisk kunnskap som kan gi innsikt uansett hva du senere går videre med.

Trådstarter: gled deg! :)

Anonymous poster hash: c3017...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja, du kan selvsagt søke mastergrad med ett års utdanning i psykologi! Eller ikke.

Årsenheten danner opptaksgrunnlaget for profesjonsstudiet i psykologi, som vil si at du med A i snitt på årsenheten kan gå videre på psykologstudiet. Årsstudiet er også helt likt første året på bachelorgradene i psykologi hvis du tar denne ved samme universitet som du tok årsenheten.

Årsenheten i psykologi gir god psykologisk kunnskap som kan gi innsikt uansett hva du senere går videre med.

Trådstarter: gled deg! :)

Mente da profesjonsstudiet og ikke master da selvsagt. Er det mange som klarer å komme inn på profesjon via årsstudium?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk det i året som var. Ingenting på selve psykologien er obligatorisk, bare ex.phil som man må ta, der er det 80 % oppmøte som kreves. Psykologiseminar og forelesninger er ikke obligatorisk.

Anonymous poster hash: 8d57d...16f
AnonymBruker
Skrevet

I Tromsø må man gå årsstudium for å kvalifiseres til opptak til profesjon. Ellers kan man jo begynne rett på 2.året bachelor året etter om man ønsker, da det er samme pensum første året på bachelor og årsstudium.

Anonymous poster hash: 8d57d...16f

AnonymBruker
Skrevet

Mente da profesjonsstudiet og ikke master da selvsagt. Er det mange som klarer å komme inn på profesjon via årsstudium?

Vel, så lenge du skjuler deg som Anonym Bruker er det jammen ikke greit å vite hva folk tror, men jeg forstår at du skrev feil :)

Det er ikke mange, nei. Det er mange hundre studenter (ca. 1000) som tar årsstudiene hvis man regner med første år på bachelor, og i tillegg kommer enkeltemnestudenter oppå dette igjen. Det er kun 40 plasser i året i Tromsø og 40 i Bergen per semester.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fremdeles disse kvotene i Tromsø, eller er det endret? Tidligere var det i hvert fall slik at noen plasser var reservert for studenter med nordnorsk bakgrunn og samisk bakgrunn. Dette gjelder ved søking til profesjonsstudiet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fremdeles disse kvotene i Tromsø, eller er det endret? Tidligere var det i hvert fall slik at noen plasser var reservert for studenter med nordnorsk bakgrunn og samisk bakgrunn. Dette gjelder ved søking til profesjonsstudiet.

Som man ser på nettsiden er 75% av plassene forbeholdt nordnorske søkere, ja...

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tar opp denne tråden igjen. Noen som  vet om psykologi årsstudium ved UIT er obligatorisk?

Eller kan man være fri til når man vil møte opp?

Hvis man har generell studiekompetanse og høyere studier ifra før, trenger man vel ikke ta exphil?

Anonymkode: a1c59...70f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det gor et år siden. I selve psykologidelen av faget er det ingenting obligatorisk. I exfac er det ingenting obligatorisk, men man må levere inn en oppgave som omhandler et psykologisk (selvvalgt) tema. Om jeg ikke husker feil var det bligatorisk oppmøte i exphil.

Anonymkode: bbaf6...f6e

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar opp denne tråden igjen. Noen som  vet om psykologi årsstudium ved UIT er obligatorisk?

Eller kan man være fri til når man vil møte opp?

Hvis man har generell studiekompetanse og høyere studier ifra før, trenger man vel ikke ta exphil?

Anonymkode: a1c59...70f

Dersom din høyere utdannelse fra tidligere inneholder exphil trenger du ikke ta det på nytt. Dersom du må ta det kan du velge mellom seminarmodell (80% oppmøte på seminarer, samt en oppgave om selvvalgt tema+muntligeksamen) eller en skriftligeksamen (ingenting obligatorisk).

Anonymkode: 61eca...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...