AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Hadde en stor ryggoperasjon for 4mnd siden, og ei venninne er misunnelig for at jeg "slipper å gå på jobb, og kan ligge å lese og se på TV hele dagen".. For å være ærlig....ikke så mye å misunne, men det skjønner hun ikke. Ja; jeg ligger store deler av dagen. I ei sykehusseng som jeg har fått av hjelpemiddelsentralen som står på stua (kommer meg ikke opp trappa til soverommet, og må ha sykehusseng pga den kan reguleres opp og ned, og har decubitasmadrass for å ikke få liggesår). Og såklart....jeg leser og ser TV for å få dagene til å gå. Kan jeg nevne.....har også doforhøyer og dusjstol, og må ha hjelp av mannen min til å dusje.... Og hun synes jeg er heldig!! Vurderer å avskrive henne som venninne..... Anonymous poster hash: 34ac7...8e6 5
Nysjerriggutt Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Veldig enig! Folk som misunner slik skjønner jeg meg ikke på. Og enda værre er det med de såkalte naverne, som sitter hjemmet, går på cafe, er ute med venner hele dagen istedet får å dra på jobb. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å gå hjemme hele dagen. Selv kan jeg gjerne jobbe doble skift, dra hjem og spise, sove osv. og dra på jobb dagen etter igjen. At folk kan ha samvittighet til å gå hjemme, når de vet de klarer å gjøre ting er bare helt utrolig. Alle kan gjøre noe! Gutt 18 1
klatremusa Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Alle kan nok gjøre noe, men det å få jobb når man er delvis ufør er ikke lett. Ikke noe til vennine TS ;/ Har hun helt innsikt i livssituasjonen din da? Er hun klar over alt dette?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Ts; Gutt 18: Du er enig i min venninne som er misunnelig på at jeg ligger relativt nyoperert hjemme? Jeg er hjemme hele dagen, og jeg får sykepenger hver mnd. Nå "Naver" jeg ikke da.......enda iallefall. Men; har fått beskjed fra legen som opererte meg at jeg kan ikke begynne å trene meg opp igjen før det transplanterte hoftebeinet har grodd skikkelig fast i ryggen, noe som tar iallefall 6mnd... Etter 6mnd skal jeg begynne med fysio og opptrening, hvis beintransplantasjonen fungerer fint. Fatter IKKE at dette skal være noe å misunne. Jeg er bare 29 år... Anonymous poster hash: 34ac7...8e6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Alle kan nok gjøre noe, men det å få jobb når man er delvis ufør er ikke lett. Ikke noe til vennine TS ;/ Har hun helt innsikt i livssituasjonen din da? Er hun klar over alt dette? Jeg er IKKE ufør!!!!! Har en skade som er operert, og målet mitt er ikke ufør, men å komme tilbake til arbeidslivet! Herrefred! Kan jo ikke legge inn årene i en alder av 29! Anonymous poster hash: 34ac7...8e6 4
klatremusa Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 wow ro ned. Les setningen på nytt så skjønner du at han er enig i det du sier. Så nevner han generelt navere som er hjemme og "koser" seg når de kunne vært uti en eller annen form for arbeid. Og da svarte jeg han igjen at det ikke er lett å få jobb når man er delvis ufør... Dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt!! 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 wow ro ned. Les setningen på nytt så skjønner du at han er enig i det du sier. Så nevner han generelt navere som er hjemme og "koser" seg når de kunne vært uti en eller annen form for arbeid. Og da svarte jeg han igjen at det ikke er lett å få jobb når man er delvis ufør... Dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt!! Ts; Jeg antar at hun er klar over hvordan jeg har det når hun ukentlig er innom meg på besøk og ser at jeg ligger rett ut i ei sykehusseng med et korsett rundt magen og trenger krykker for å komme meg opp. Hva er en "Naver"? Hva om jeg ikke (mest sannsynlig) er frisk nok til å jobbe når et år er gått og jeg muligens må over på AAP? Er jeg en Naver da? Anonymous poster hash: 34ac7...8e6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Ts; Jeg antar at hun er klar over hvordan jeg har det når hun ukentlig er innom meg på besøk og ser at jeg ligger rett ut i ei sykehusseng med et korsett rundt magen og trenger krykker for å komme meg opp. Hva er en "Naver"? Hva om jeg ikke (mest sannsynlig) er frisk nok til å jobbe når et år er gått og jeg muligens må over på AAP? Er jeg en Naver da?Anonymous poster hash: 34ac7...8e6 Nei, du er ingen naver. Navere er de som kan, men ikke vil jobbe. Uttrykket brukes ofte på unge mennesker som rett etter videregående tar seg et friår eller tre for å feste og leve på nav.Anonymous poster hash: 70d4b...ee0 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Ts; Ikke rart man blir forvirret når man leser tråder om "Navere" og hvor usle de er for samfunnet...... Og for å være ærlig...jeg skulle mye heller ha jobbet enn å ligge her. Savner bare det å sove sammen med ektemannen min i dobbeltsenga på loftet. Istedet må jeg være her nede i stua natt og dag. Anonymous poster hash: 34ac7...8e6
Brimi Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Veldig enig! Folk som misunner slik skjønner jeg meg ikke på. Og enda værre er det med de såkalte naverne, som sitter hjemmet, går på cafe, er ute med venner hele dagen istedet får å dra på jobb. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å gå hjemme hele dagen. Selv kan jeg gjerne jobbe doble skift, dra hjem og spise, sove osv. og dra på jobb dagen etter igjen. At folk kan ha samvittighet til å gå hjemme, når de vet de klarer å gjøre ting er bare helt utrolig. Alle kan gjøre noe! Gutt 18 Nei, alle kan ikke gjøre "noe". Blir faktisk litt sint når jeg leser dette. Jeg klarer nesten ikke å holde leiligheten eller meg selv i orden. Hvordan skal jeg klare å gjøre noe i en jobb? 9
Blod Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Inviter henne til å være med og se hvordan det er. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Det er da bare å brekke ryggen sin. Si det til hun, at hun skal hoppe fra en terasse. Kanskje hun brekker et ben og når det har grodd kan hun gjøre det på nytt. Se hva hun sier da. Anonymous poster hash: 2e27d...222
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Ts; Det er iallefall ikke noen drømmesituasjon å ligge sånn som dette... Får ikke begynt med fysio og å trene meg opp igjen før ryggen har grodd sammen, og må for alltid gå med skruer og plater i ryggen..... Får f.eks ikke sitte, bortsett fra når jeg sitter på do eller på dusjstolen for å dusje, og får heller ikke stå oppreist lenge av gangen. Det blir nok nav-penger på meg når det har gått et år, siden legene har sagt at dette kommer til å ta tid. Men ja......tid har jeg forsåvidt all verden av nå, og det eneste jeg kan kople av med er bøker, serier på netflix, filmer... Hvis hun misunner meg dette så er det virkelig ikke noe å misunne. Skulle heller ha vært frisk og rask, vært på jobb, vært sosial, vært smertefri, tatt meg av barna selv, gått tur med bikkja.... Anonymous poster hash: 34ac7...8e6
Missy1 Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Nei det er ingenting å misunne. Du får be "venninna di" bytte jobb hvis hu virkelig har det så jævli på arbeidsplassen at hu heller vil ligge i en seng å være pleietrengende. 4
Pinkee Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Stakkar venninna di!! Ja, jeg mener det faktisk, hvis hun i fult alvor mener noe slikt er noe å være misunnelig på. Greit, når vekkerklokka ringer tidlig om morgenen, å jeg bare har lyst å sove lengre, da tenker jeg og tanken på at alt som kunne latt meg få bli liggende hadde vært bra Men, helt seriøst, er det noe jeg er takknemlig for, så er det hver dag jeg kan stå opp å gå på jobb! Kjenner altfor mange som av ulike årsaker er fratatt den muligheten, å selv om dem har klart å skape seg et liv uten jobb, så savner dem alle det! Det å kunne være til nytte i samfunnet, og å ha faste ting å gå til, jobbe sammen med andre osvosv. Håper alt går bra med deg TS, å at du kommer deg tilbake til jobb etter dette, for som du sier, å bli ufør før 30, er ikke noe å trakte etter. Du får bare prøve å snakke med henne, eller kutte henne ut, hvis hun mener det helt alvorlig.
smilo Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Neste gang hun sier noe slikt så synes jeg du skal spørre om hun virkelig har lyst til å bytte plass med deg. En bekjent sa en gang at det er greit å være sykemeldt når man er frisk... Det sier igrunnen det meste. 4
jomfrua Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Hadde en stor ryggoperasjon for 4mnd siden, og ei venninne er misunnelig for at jeg "slipper å gå på jobb, og kan ligge å lese og se på TV hele dagen".. For å være ærlig....ikke så mye å misunne, men det skjønner hun ikke. Ja; jeg ligger store deler av dagen. I ei sykehusseng som jeg har fått av hjelpemiddelsentralen som står på stua (kommer meg ikke opp trappa til soverommet, og må ha sykehusseng pga den kan reguleres opp og ned, og har decubitasmadrass for å ikke få liggesår). Og såklart....jeg leser og ser TV for å få dagene til å gå. Kan jeg nevne.....har også doforhøyer og dusjstol, og må ha hjelp av mannen min til å dusje.... Og hun synes jeg er heldig!! Vurderer å avskrive henne som venninne..... Anonymous poster hash: 34ac7...8e6 Er du sikker på at hun mener det så bokstavelig talt? Kanskje er det hennes form for å prøve å trekke frem noe positivt - se ting på en litt annen måte enn du gjør. Jeg tror du tar dette litt for alvorlig om en slik bemerkning er nok til å vurdere om du skal være venn - noe annet har dere vel sammen? 4
Kattugla Skrevet 26. juli 2013 #18 Skrevet 26. juli 2013 Er du sikker på at hun mener det så bokstavelig talt? Kanskje er det hennes form for å prøve å trekke frem noe positivt - se ting på en litt annen måte enn du gjør. /quote] Det falt meg også inn, spesielt tatt i betraktning at du (ts) virker ganske oppgitt over hele situasjonen - og en smule hårsår og rask til å misforstå i denne tråden. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #19 Skrevet 26. juli 2013 Ts; Er det rart jeg er oppgitt i en sånn situasjon som jeg er i? Var ikke dette som skulle skje....sola skinner, og alle er ute i finværet. Og her ligger jeg med dataen på magen. Og når da ei venninne mener jeg er heldig som nå har så mye tid at jeg bare kan slappe av og lese bøker/se serier/tv så blir jeg sur og lei. Skulle tro at mennesker har bedre innsikt i en annens situasjon enn dette. "Du er så heldig....." Jo jøss. Jeg er kjempeheldig. Anonymous poster hash: 34ac7...8e6
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2013 #20 Skrevet 26. juli 2013 Nei, alle kan ikke gjøre "noe". Blir faktisk litt sint når jeg leser dette. Jeg klarer nesten ikke å holde leiligheten eller meg selv i orden. Hvordan skal jeg klare å gjøre noe i en jobb? Joda, alle kan gjøre NOE. Det er viljen det står på. Kan være enig i at det kan være vanskelig å få en jobb når man kun kan gjøre NOE, og kanskje bare LITT. Det er her Nav bør være flinkere å få i gang tiltak/jobber der en kan benytte folk som ikke kan være i en vanlig jobb. Jeg er helt sikker på at om vi ikke hadde trygdeordninger, men MÅTTE gjøre noe for å få mat på bordet, så ville det vært mange som faktisk ikke var så syke likevel. Jeg tenker ikke da på de som blir akutt syke, men de som er for syke til å jobbe over flere år, kanskje hele livet. Veldig få er så syke at de aldri kan gjøre noe. Bli gjerne sint, men dette er sannheten. Også vi "friske" føler oss elendige av og til, og føler at vi knapt klarer å gjøre det vi trenger å gjøre hjemme. Men må man, så går det på et vis. Problemet er vel ofte at man ikke må!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå