AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Jeg har vært slank hele livet, men jeg merker jo selv at jeg går opp i vekt om jeg spiser kun sjokolade hver dag og sitter inne hele tiden. Har hørt folk kalle meg "naturlig tynn" men jeg veit jo at jeg går opp om jeg har ett dårlig kosthold og ikke rører på meg. Nå går jeg hele dagen + at jeg er opptatt av at jeg har et sunt kosthold (noe jeg har vokst opp med hjemme) og jeg kan ikke tro at en person som er tynn kan sitte inne hele dagen og spise 3000 kcal på en dag uten å gå opp i vekt, eller er det noen som kan det? Når jeg sier tynn, så mener jeg slank altså og ikke undervektig. Jeg har en BMI på 20,12, så jeg er normalvektig Anonymous poster hash: aa1a3...352
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Noen kan det ja. De har forbrenning av en annen verden. Anonymous poster hash: 73da9...ec8 4
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Hvis en ser bort fra tung og lett beibyggning, muskuløs og umuskuløs kropp så tror ikke jeg heller på naturlig tynn kropp. De jeg kjenner som er passert 30 og fortsatt tynne er uten unntak mer aktive enn meg og de spiser fornuftige mengder mat. Har man først blitt overvektig må man endre livsstil og jobbe for å komme tilbake til en normal kropp.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Noen kan det ja. De har forbrenning av en annen verden.Anonymous poster hash: 73da9...ec8 Jeg er veldig skeptisk til den... Ja kanskje en som normalt trener masse styrke og har en superforbrenning pga det kan spise store mengder en periode , men så vil den personen starte å gå opp i vekt og. Anonymous poster hash: 2fc04...9fb 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Alle kan selvsagt bli tykke. Tror uttrykket brukes om folk som er slanke uten å tenke spesielt over det. Det vil oftest si at de beveger seg mye i hverdagen, og spiser kalorier som er tilpasset nivået. Mye hverdagstrim, og et sunt forhold til mat - type bruker ikke mat som "trøst", har normal appetitt og spiser til de er mette. Mye hverdagstrim, ikke helsestudiomuskler, men hverdagsmuskler. Da tenker jeg "slanke Ofte har de heller slanke muskler. Eller hva det nå kalles på fagspråket. Anonymous poster hash: 2fe7d...d40 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Nei, jeg tror ikke det er noe som heter "naturlig tynn". Har selv (nesten) alltid vært på grensa til undervektig, men det er jo fordi jeg spiser utrolig lite! La på meg endel en periode da jeg levde på mcdonalds og brus, så det er fullt mulig for oss tynniser å bli tjukke også Anonymous poster hash: e960a...329
FantasDick Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Tror ikke det er noen som er naturlig slanke i den forstand at de kan gafle 5K kcal og sitte på rævva hele dagen uten å gå opp et gram, men det fleste jeg kjenner som er veldig slanke spiser litt lite/normalt - meg selv inkludert. Jeg spiser når jeg er sulten, spiser det jeg har lyst på og til jeg er passe mett. Nå holder jeg en viss oversikt over hva/hvor mye jeg spiser fordi jeg reagerer på noe i kosten som jeg forsøker å finne ut av, og har oppdaget at jeg sjeldent går over 1600 kcal i hverdagen. Det er nok grunnen til at jeg er veldig slank. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Jo, det er absolutt noe som heter naturlig tynn. Men det er godt mulig man ikke er like heldig når kroppen bikker 30 år, hvis man da har sluppet unna med junk food og annet graps tidligere uten å legge på seg. Anonymous poster hash: de70a...186 2
MilleVanille Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Jeg har et par venninner som spiser "skremmende" mye(skulle tro de spiste for flere mennesker, tuller ikke), ikke trener og som fremdeles er tynne. Men de er ikke bare tynne, de er syltynne(vi snakker anoreksi-tynn, men de har IKKE spiseforstyrrelser på noen måte). Tror kanskje de kan ha høyt stoffskifte, for det er virkelig ikke normalt. Ellers tror heller ikke jeg på dette med "naturlig tynn". Jeg har alltid vært slank(BMI 17-18), fordi jeg spiser passelig mengde mat. Jeg slutter å spise når jeg blir mett, jeg fortsetter ikke bare å spise og spise. Jeg småspiser heller ikke masse drittmat, og det er ofte dette man legger på seg av. Er man overvektig, spiser man for mye. Enkelt og greit. De slanke spiser det de TRENGER, ikke massemasse mer. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Jeg er 164 og veier 49kg. Jeg er slank fordi jeg ikke spiser mer enn jeg forbrenner, rett og slett. Hører mange i familien sier til meg "Du er så heldig som er så tynn". Eh, ja kanskje fordi jeg trener og spiser passelig mengde mat? Blir litt irritert når folk sier sånne ting. Jeg spiser jo såklart usunn mat også, men det meste av kostholdet mitt består av sunn mat. Og jeg er ikke en av de som er "naturlig tynn", om det i det hele tatt finnes. Anonymous poster hash: 2cff0...02d
Amarinda Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Jo, det er noen som har vanskeligere for å legge på seg enn andre. Da jeg var "ung" spiste jeg som en kar og var ikke så veldig aktiv, men klarte aldri å legge på meg. Og jeg hadde virkelig behov for det. Jeg begynte imidlertid å legge på meg da jeg begynte på p-piller da jeg rundet 20, hormoner kan endre forbrenningsprosessen, i tillegg til at dette endrer seg med alderen. For kvinner er det vel ganske vanlig at man legger lettere på seg etter puberteten er over. For min del utgjorde den forskjellen omtrent 10 kg på 3 måneder.. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Noen kan det ja. De har forbrenning av en annen verden.Anonymous poster hash: 73da9...ec8 Jeg har en forbrenning av en annen verden, men kan likevel ikke spise kjempemye sjokolade og sitte på ræva. -TS Anonymous poster hash: aa1a3...352
MilleVanille Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Jo, det er noen som har vanskeligere for å legge på seg enn andre. Da jeg var "ung" spiste jeg som en kar og var ikke så veldig aktiv, men klarte aldri å legge på meg. Og jeg hadde virkelig behov for det. Jeg begynte imidlertid å legge på meg da jeg begynte på p-piller da jeg rundet 20, hormoner kan endre forbrenningsprosessen, i tillegg til at dette endrer seg med alderen. For kvinner er det vel ganske vanlig at man legger lettere på seg etter puberteten er over. For min del utgjorde den forskjellen omtrent 10 kg på 3 måneder.. 10 kg på 3 mnd? Da har du jo helt klart spist mye mer enn det du forbrenner. Man legger ikke bare på seg hele ti kg fordi puberteten er over.
Gjest Blomst83 Skrevet 25. juli 2013 #14 Skrevet 25. juli 2013 Men hvis det ikke finnes da lurer jeg på en ting,og jeg prøver ikke å kverulerer på noen som helst måte.Bare lurer som sagt.aMen tar utgangspukt i meg selv som et eksempel.Ja jeg har anoreksi så selvfølgelig er ikke jeg naturlig tynn nå.Men jeg ser når jeg har vært i ulike døgnbehandlinger oppetter hvor en av målene er vektøkning.Man begynner selvfølgelig lavt,og øker kalori inntaket gradvis.På det meste har jeg vært oppi 2700 kalorier, og aktivitetsnivået var ikke akkurat overdrevent,men vekta mi stoppa på et tall som tilsa 19 i bmi,og den rikka seg ikke.Så selvom jeg ikke følte meg tynn(men igjen så har jo jeg sf) så vil jeg jo da tenke at det er noe som heter naturlig tynn,eller?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #15 Skrevet 25. juli 2013 Jo, det er noen som har vanskeligere for å legge på seg enn andre. Da jeg var "ung" spiste jeg som en kar og var ikke så veldig aktiv, men klarte aldri å legge på meg. Og jeg hadde virkelig behov for det. Jeg begynte imidlertid å legge på meg da jeg begynte på p-piller da jeg rundet 20, hormoner kan endre forbrenningsprosessen, i tillegg til at dette endrer seg med alderen. For kvinner er det vel ganske vanlig at man legger lettere på seg etter puberteten er over. For min del utgjorde den forskjellen omtrent 10 kg på 3 måneder.. Om du snakker om da du var tenåring, så hadde du naturlig nok høyere forbrenning fordi du var i vekst og kroppen utviklet seg. Jeg tror at de som er tynne, rett og slett spiser mindre enn de som ikke er det. Verken mer eller mindre. De prosessene i kroppen som krever energi, er jo de samme hos alle. Å holde hjertet i gang, hjernen, fornye celler, fordøyelse, osv osv, alle kropper bruker energi til de samme tingene. Det som varierer er vel stort sett kun aktivitetsnivå og muskelmasse. Noe annet kan neppe gjøre en stor forskjell i forbrenningen mellom individer. Tynne folk har en tendens til å tro de spiser mer enn de gjør, av en eller annen grunn. Det virker som noen rett og slett har en sperre mot å spise mer enn de trenger, selv når de har tilgang på masse god mat (noe som er helt uforståelig for meg, så for min del må den prosessen bli en mye mer bevisst og krevende affære, om jeg vil holde meg slank ). Anonymous poster hash: 9ea3f...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #16 Skrevet 25. juli 2013 Men hvis det ikke finnes da lurer jeg på en ting,og jeg prøver ikke å kverulerer på noen som helst måte.Bare lurer som sagt.aMen tar utgangspukt i meg selv som et eksempel.Ja jeg har anoreksi så selvfølgelig er ikke jeg naturlig tynn nå.Men jeg ser når jeg har vært i ulike døgnbehandlinger oppetter hvor en av målene er vektøkning.Man begynner selvfølgelig lavt,og øker kalori inntaket gradvis.På det meste har jeg vært oppi 2700 kalorier, og aktivitetsnivået var ikke akkurat overdrevent,men vekta mi stoppa på et tall som tilsa 19 i bmi,og den rikka seg ikke.Så selvom jeg ikke følte meg tynn(men igjen så har jo jeg sf) så vil jeg jo da tenke at det er noe som heter naturlig tynn,eller? Det var vel mange ting i den stakkars kroppen din som måtte helbredes, og som derfor krevde mer energi enn bare det normale vedlikeholdet som finnes hos friske mennesker, kanskje? Muskelvekst osv. Hvor lenge levde du på 2700 kalorier? Anonymous poster hash: 9ea3f...2ab
Gjest Blomst83 Skrevet 25. juli 2013 #17 Skrevet 25. juli 2013 Det var vel mange ting i den stakkars kroppen din som måtte helbredes, og som derfor krevde mer energi enn bare det normale vedlikeholdet som finnes hos friske mennesker, kanskje? Muskelvekst osv. Hvor lenge levde du på 2700 kalorier? Anonymous poster hash: 9ea3f...2ab Kanskje,men av erfaring så bruker kroppen den første energien det får etter en lang sulteperiode på det,før den begynner å danne fett.Men jeg skal ikke si at du nødvendigvis tar feil. Lå vel på det i ca 6-7måneder
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #18 Skrevet 25. juli 2013 Jeg er nærmere tretti, spiser mye og går ikke opp i vekt. Spiser både sunn og usunn mat og trener ikke. Jeg har vært tynn hele livet. Jeg er veldig tynn, men ikke sykelig tynn. Har alltid blitt tenkt på som en "naturlig tynn" person". Anonymous poster hash: c82f5...0cc 3
absinthia Skrevet 25. juli 2013 #19 Skrevet 25. juli 2013 Jeg tror at man kan kalles naturlig slank, dersom man uten å anstrenge seg for det/ tenke så mye over hva man spiser, er flink til å regulere matinntaket etter behov og aktivitetsnivå. ( Eventuelt aktivitetsnivå etter matinntak) Selv har jeg inntil ganske nylig vært slank, uten at jeg tenkte noe som helst over hva jeg spiste og ikke drev jeg mye med trening heller - har alltid spist som en hest. ..men, så ble jeg plutselig mer stillesittende og la på meg i en fei, til tross for at jeg spiste en god del mindre. Grunnen er nok at jeg rett og slett ikke klarer å finne tid til å være såpass fysisk aktiv som jeg var før, dessuten bor jeg i mer grisgrendte strøk, så det nytter ikke å gå hverken til butikken, på jobb eller på besøk til venninner ( da jeg ikke har opparbeidet meg noen, her vi bor nå) Ikke kan jeg bare spasere ut av huset på kveldstid heller, fordi samboeren er mye bortreist og at minstemann ikke kan være så mye alene hjemme. Jeg gikk alltid mye før og gjerne en kveldstur på 30-60 minutter også. Prøvde å få tid til ridning, men siden mannen har vært så mye bortreist på de dagene det har foregått, har det blitt fryktelig sporadisk. Nå i ferien har jeg merket at aktivitetsnivået mitt har steget, slik at jeg rører meg omtrent så mye som jeg har en slags indre trang til å gjøre, men ikke får tid til i hverdager med 100% jobb, hverdagssysler og småbarn. 1
Amarinda Skrevet 25. juli 2013 #20 Skrevet 25. juli 2013 Om du snakker om da du var tenåring, så hadde du naturlig nok høyere forbrenning fordi du var i vekst og kroppen utviklet seg. Jeg tror at de som er tynne, rett og slett spiser mindre enn de som ikke er det. Verken mer eller mindre. De prosessene i kroppen som krever energi, er jo de samme hos alle. Å holde hjertet i gang, hjernen, fornye celler, fordøyelse, osv osv, alle kropper bruker energi til de samme tingene. Det som varierer er vel stort sett kun aktivitetsnivå og muskelmasse. Noe annet kan neppe gjøre en stor forskjell i forbrenningen mellom individer. Tynne folk har en tendens til å tro de spiser mer enn de gjør, av en eller annen grunn. Det virker som noen rett og slett har en sperre mot å spise mer enn de trenger, selv når de har tilgang på masse god mat (noe som er helt uforståelig for meg, så for min del må den prosessen bli en mye mer bevisst og krevende affære, om jeg vil holde meg slank ). Anonymous poster hash: 9ea3f...2ab 10 kg på 3 mnd? Da har du jo helt klart spist mye mer enn det du forbrenner. Man legger ikke bare på seg hele ti kg fordi puberteten er over. Det var nok en kombinasjon over en usunn livsstilsendring som student og det at jeg startet på p-piller (hormonbasert). MEN jeg hadde spist like mye når jeg var yngre, men det er en kjennsgjerning at kroppen trenger mer energi når man vokser. Det at det rant på 10 kg hadde nok litt med at jeg gikk noen kilo på grunn av kjærlighetskomplikasjoner like før Men jeg reagerer på de som sier at det kun er det mennesker putter i munnen som avgjør hvor slanke eller tykke man er. Stoffskifte, hormoner (eksempelvis vektnedgang under amming) og genetikk har en del å si. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå