Gå til innhold

Gravid og trenger litt økonimisk hjelp/råd.. innspill.. :-)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det har seg slik... for det første, så er jeg gravid!! :danse: Det er utrolig kjekt! Det var ikke planlagt, og jeg ville helst bli gravid etter sykepleier utdanning ( er heldigvis ferdig med vgs). Jeg er tyve år, og blir 21 det året barnet blir født. Barnefar bor sammen med meg og alt er fint på den fronten.

Men jeg har litt økonimiske bekymringer, håper dog jeg ikke trenger bekymre meg.. Sambo har en vanlig ferdigutdanna jobb, hvor han ca tjener rundt 300 000 i året tenker jeg, så får vel utbetalt litt over 20 i mnd.. men har på følelsen han sitter med lite igjen på slutten av mnd, men det gjør kanskje vi alle, han hadde nok hatt mer om han omprioriterte litt og sånn, blander meg ikke sånn inn i økonomien hans.

Jeg jobber nå på sykehjem, men kun fast hver tredje helg, men under vgs jobbet jeg litt ekstra og hadde ca 6-8000 utbetalt i mnd derfra. Men saken er den at jeg kan ikke jobbe mye der pga ryggen min så jeg må finne meg en annen jobb, er ikke så langt på vei så planen er å få en jobb til nå med høy stillingprosent, da får jeg vel mer penger i permisjon og, har termin i mars. Så, planen er å starte spl.utdanningen høsten 2014, da er baby ca 6 mnd, kan jeg studere i permisjonstiden? Mener jeg har lest det går. Men usikker på om hvilke stipend man får, hvor man får penger fra og ikke osv.. men skulle vel klart meg den tiden, og etter det så får jeg jo stipend og lån og sånn fra lånekassen i enda to år til(utdanning ta tre år), også evnt jobbe det jeg klarer vedsiden av. Men redd jeg ikke klarer alt økonomisk, men samtidig må jeg klare å gni inn i hodet mitt at faren og har en rolle her... så det skal jo gå fint, er bare utrolig mye utgifter med hus vi leier, forsikringer, bil, osv...

Blæ. trenger en klem og noen gode ord fra noen :fnise:

Min lille kjære i magen skal komme uansett, det var ikke planlagt, men det er nå veldig ønsket og vi har trosalt jobb i det minste begge to, og sambo har jo en "skikkelig ferdigutdanna jobb".. og jeg har jo og jobb og kan sikkert tjene oppimot ganske bra om jeg sku jobba like mye, men så er det studiene da, men da skal jeg jo klare meg på lån og stipend?... hmm.. også får man noe penger fra andre steder og?

Jaja... gir meg selv en klem :gravid::fnise:

Anonymous poster hash: 9b049...62b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse lykke til i hvert fall.

Min første refleksjon er om det er lurt av deg å studere sykepleie når du allerede har dårlig rygg. Er det ikke mange tunge tak?

Deretter, få deg en jobb med mer stillingsprosent så snart som mulig.

Hvordan er økonomien deres?

Er din samboer villig til å gi deg et innblikk i hva han bruker pengene på?

Hvor mye betaler du av fellesutgifter?

Hadde du tenkt å studere nå i høst? Har du i tilfelle en studieplass?

Med tanke på hvor lite du har i inntekter fram til nå, så kan det være at det lønner seg for deg å være student isteden, men det kan sikkert andre enn meg svare på. Lenge siden jeg fikk barn, og reglene har endret seg.

AnonymBruker
Skrevet

Masse lykke til i hvert fall.

Min første refleksjon er om det er lurt av deg å studere sykepleie når du allerede har dårlig rygg. Er det ikke mange tunge tak?

Deretter, få deg en jobb med mer stillingsprosent så snart som mulig.

Hvordan er økonomien deres?

Er din samboer villig til å gi deg et innblikk i hva han bruker pengene på?

Hvor mye betaler du av fellesutgifter?

Hadde du tenkt å studere nå i høst? Har du i tilfelle en studieplass?

Med tanke på hvor lite du har i inntekter fram til nå, så kan det være at det lønner seg for deg å være student isteden, men det kan sikkert andre enn meg svare på. Lenge siden jeg fikk barn, og reglene har endret seg.

Hei, ja, jeg har ikke tenkt å jobbe på sykehjem som sykepleier, og yrket er veldig allsidig, det er mange steder ved et sykehus/legevakt man kan jobbe som ikke trengs tunge løft på den måten et sykehjem som er underbemanna er. Kan og jobbe som helsesøster, så det kommer nok til å gå fint. Jo jeg skulle egentlig vært student i høst men pga noe så kom jeg ikke inn. så jeg blir ikke student uansett til høsten. Økonimien er vel ok, vet ikke helt hva man legger i god og dårlig, men vi kommer jo oss gjennom månedene. Vi deler likt på strøm og husleien mens han betaler tv og internett, som er mest rettferdig med tanke på så stor forskjell i utbet. i mat er det og delt på to.. han er sikkert villig til det ja.. jeg som person er flink til å spare og være økonimisk, og det er vi begge, og ingen av oss sløser om vi vet vi ikke kan det :)

AnonymBruker
Skrevet

den kom vist inn i sitatet, men svaret står der.

Skrevet

Ja, jeg så det.

Krysser fingrene for deg.

Tror det går bra å begynne studier i fødselspermisjonen, vet i hvert fall at en del studerer ekstra i permisjonen. Men sjekk det ut for sikkerhets skyld.

Vær så økonomisk som du greier, og prøv å legge unna penger i en krisebuffer så du har noe å ta av om det kniper på.

Mye utstyr etc kan man få brukt, så ungen koster ikke så mye i starten. Synes det blir værre når de blir større.

Skrevet (endret)

Finn deg en større stilling så fort som mulig, de regner ut et gjennomsnitt av hva du har tjent de siste 10 mnd før fødsel og det får du i foreldrepenger så er lurt å tjene mer så fort så mulig. Jeg vet ingenting om det å studere men trudde ikke at det går men du har jo lest at det går, kanskje noen andre vet?

Siden dere er samboere så syns jeg at det er en selvfølge at dere gir hverandre innblikk i hverandres økonomi, er en fordel å vite om samboer har massevis av gjeld. Og ekstra viktig syns jeg det er når man skal ha barn sammen (og fremdeles er samboere). Snakk med din kjære også ser dere om noe kan spares inn på og kanskje spare penger på en konto.

Ellers se på bruktmarkedet etter de dyreste tingene til babyen, vi har selv nettopp kjøpt både vogn og bilstol brukt. Så kan dere spare flere tusen, trur vi har spar ca 6-7 tusen på det ;)

Lykke til! :)

Endret av Yesterday
Gjest vilma2000
Skrevet

Gratulerer masse med graviditeten:)

Hvis kjæresten din tjener 300.000 i året før skatt får han utbetalt rundt 17.000kr +/- så det er ikke så rart at han ikke har mye penger igjen på slutten av måneden. Men likevel er det sikkert mye han kan slutte å "sløse" bort penger på og heller priotere litt sparing. Dette syntes jeg det er helt ok å snakke om når man er så voksene at man skal ha barn sammen.

Du bør google litt og undersøke om du tjener mest på å være student eller å jobbe. Hvis du bor i en av de store byene kan du melde deg som student fortsatt og være enkeltemnestudent. F.eks har Universitetet i Oslo mange fag som blir lagt ut rundt 20.august som kan være spennende å ha som supplement til helseutdannelsen din. Pass på at du melder deg opp til fag som gir 30 studiepoeng frem til jul for da blir du sett på som fulltidsstudent. Om man er student når man føder så får man først ca 33.000kr av NAV og deretter fullt stipend hver måned du er hjemme i permisjon. Ingenting av dette vil bli gjort om til lån, ALT er stipend enten du tar eksamen eller ikke. Så det kan godt tenkes at det er bedre for deg å være student enn å jobbe. Men husk at ulempen her er at far ikke har rett på permisjon hvis du ikke har rett på foreldrepenger. Foreldrepenger får man kun om man har tjent minst 42.000kr de siste 6 månedene før fødsel.

Kan hende jeg har noen feil i dette innlegget, men jeg har nettopp undersøkt alt dette selv så tror det skal være sånn nogenlunde riktig.

Masse lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg så det.

Krysser fingrene for deg.

Tror det går bra å begynne studier i fødselspermisjonen, vet i hvert fall at en del studerer ekstra i permisjonen. Men sjekk det ut for sikkerhets skyld.

Vær så økonomisk som du greier, og prøv å legge unna penger i en krisebuffer så du har noe å ta av om det kniper på.

Mye utstyr etc kan man få brukt, så ungen koster ikke så mye i starten. Synes det blir værre når de blir større.

Ja, jeg tenker jo selv at de blir dyrere å ha i hus fra kanskje 3 års alderen og oppover eller... enda litt større, og jeg er ferdigutdanna når den er 3 år, og får nok fort jobb i mitt yrke så det er heldigvis bra! Før den tid er den nok ikke sååå dyr i drift :P

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra dere. Nja, kan hende jeg har tenkt feil, at han da tjener nærmere 400 000... vet bare at han har litt over 20.000 utbetalt etter skatt.. og rundt 30.000 før skatt tror jeg. Han gir meg nok lov til å få innblikk om jeg vil, og eneste gjelden han har er bilen med lån på men er bare noe med hundretusen igjen på den, så ingen av oss "sliter" med gjeld, hos meg er det ingen gjeld.

Ja, vi ønsker å kjøpe alt brukt, så utstyr kommer vi til å bruke lite på. Men noen som vet ca hvor mye babyen koster i mnd? :-) Finnes det noen kalkulatorer??

Gjest Magdalene
Skrevet

Å studere sykepleier mens du er i perm med en baby på 6-7-8-9 mnd må jeg si er ganske urealistisk. Hvor skal baby være under forelesningene?

Da bør jo heller pappaen ta over permisjonen i såfall.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Faren jobber i en jobb hvor han ofte jobber tre dager vekke og er over en uke hjemme, så om jeg feks går deltid hadde det gått fint, og går jeg heltid så skulle jeg nok finnet på noe. Vet om flere som har klart det. kan og ordne med pass de få dagene han ikke er hjemme når jeg studerer, mange forelesninger er og valgfri.

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Faren jobber i en jobb hvor han ofte jobber tre dager vekke og er over en uke hjemme, så om jeg feks går deltid hadde det gått fint, og går jeg heltid så skulle jeg nok finnet på noe. Vet om flere som har klart det. kan og ordne med pass de få dagene han ikke er hjemme når jeg studerer, mange forelesninger er og valgfri.

Ja, men selv om det er valgfritt, så er det absolutt smart å møte opp. Men mannen din har jo uansett rett til permisjon, slik at han kan være hjemme med barnet, mens du er på skolen .

Forbudet er jo ingen vits for deg å beholde permisjonen selv, når du alikevel har tenkt deg på skolen. Da er det vel like greit at mannen din har helt fri fra sin jobb, med lønn?

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra dere. Nja, kan hende jeg har tenkt feil, at han da tjener nærmere 400 000... vet bare at han har litt over 20.000 utbetalt etter skatt.. og rundt 30.000 før skatt tror jeg. Han gir meg nok lov til å få innblikk om jeg vil, og eneste gjelden han har er bilen med lån på men er bare noe med hundretusen igjen på den, så ingen av oss "sliter" med gjeld, hos meg er det ingen gjeld.

Ja, vi ønsker å kjøpe alt brukt, så utstyr kommer vi til å bruke lite på. Men noen som vet ca hvor mye babyen koster i mnd? :-) Finnes det noen kalkulatorer??

Litt off topic, men i mine øyne er hundretusen ganske mye å ha igjen. Men selvsagt bra hvis dere ikke har annen gjeld.

Anonymous poster hash: a0fc9...c56

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt brukt madrass eller bilstol, ellers kan man fint kjøpe ting brukt.

Ikke det at tråden handler om det, men jeg måtte bare si det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer!

Jeg anbefaler at dere setter dere ned og får oversikt over økonomien til begge to. Det kan være noe man gruer seg for (særlig om man har dårlig kontroll), men er veldig nyttig å få oversikt. Og få orden på begges forventninger, så unngår dere misnøye og diskusjoner fremover. Å lage et budsjett er lurt.

Jeg og mannen har hver vår økonomi, men en felleskonto hvor vi setter inn en viss sum penger hver måned. Denne kontoen har vi begge betalingskort til, og den brukes til alle fellesutgifter som hus, hjem, mat og barn. Vi bestemte oss for et matbudsjett pr. måned, men det har visst sklidd ut...

Ellers støtter jeg dem som sier at du bør prøve å få en større stilling nå slik at du får mer utbetalt i permisjonstiden.

Hvordan det er med studier ifht jobb vet jeg ikke. Jeg har studert litt i min permisjon, og det var ganske tøft, men det er jo så mye som spiller inn.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e5d97...5a8
Skrevet

Hvorfor skal du fortsatt ha permisjon når du begynner å studere? Er det ikke bedre om samboeren din da tar over, og tar sin del (og kanskje noe av fellesdelen) av permisjonen? Han får jo da utbetalt foreldrepenger, og du står litt friere til å konsentrere deg om å møte opp på skolen og være fokusert.

Og vil jo tro at du får lån og stipend fra studiet starter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt brukt madrass eller bilstol, ellers kan man fint kjøpe ting brukt.

Ikke det at tråden handler om det, men jeg måtte bare si det.

off topic: Vi har kjøpt en brukt bilstol og ser ingen problemer i det så lenge den ikke har vært i en kollisjon eller har fått andre skader. Og at den er bare 2 år gammel, ville ikke kjøpt en mye eldre en. Veldig mange kjøper brukt bilstol, men er jo opp til en hver å ta det valget. Madrass er jeg enig i pga faren for krybbedød øker når madrassen er brukt av andre, men en ny madrass får man til under 1000kr.

TS: syns du har fått mange bra tips her ;)

Skrevet

off topic: Vi har kjøpt en brukt bilstol og ser ingen problemer i det så lenge den ikke har vært i en kollisjon eller har fått andre skader. Og at den er bare 2 år gammel, ville ikke kjøpt en mye eldre en. Veldig mange kjøper brukt bilstol, men er jo opp til en hver å ta det valget. Madrass er jeg enig i pga faren for krybbedød øker når madrassen er brukt av andre, men en ny madrass får man til under 1000kr.

TS: syns du har fått mange bra tips her ;)

Jeg stoler ikke 100% på privatpersoner som selger. Jeg har hørt om flere som har kjøpt brukt bilsete der selger påstår sete er uskadet, også har de fått sjekket det i butikk også viser det seg at sete har skader man ikke kan se på på utsiden.

Gjest Ravgull
Skrevet

Nå vet jeg ikke økonomien din siden den kan variere om du vil ta permisjon eller fortsette som student med inntekt fra lånekassen. Men jeg vet litt om privatøkonomi og har hjulpet mange med å sette opp budsjett. :)

Søk på budsjett så finner du sikkert mange gode exceltvarianter eller til Open Office - jeg anbefaler å sette opp et årsbudsjett for barnets første leveår. Legg inn de forskjellige kostnadene, noen er jo varierende, som TV-lisens, årsavgift osv. Samle inntekten deres og fyll i utgiftsposter. Gi dere selv litt spillerom med en "diverse"-post eller post for "sprell", da er det lettere å holde budsjettet etter planen. Du må ha med deg kjæresten din for at det skal ha effekt, men da ser dere lettere hvor dere har rom til å kjøpe litt ekstra, når dere må ha tunga rett i munnen og ikke har råd til så mye ekstra.. osv osv.

I tillegg til det: Finn.no marked, gratispakker med babyutstyr, kjøp brukt (gis bort/selges-grupper til ditt lokalområde på Facebook?), snakk med familie og kjente som har hatt barn og spør om de har klær de kunne tenke seg å la noen arve eller selge billig. Jeg vet om mange kjente som gir bort en pose med tøy, heller enn å kaste det!

Kjøp rimelig der du kan, kjøp kvalitet der du må, unngå "dill" som du ikke vet om du MÅ ha, før behovet melder seg. Husk å kjøpe litt leker, uro osv - selv sykesøstre på prematuravdelingen synes det er viktig at barna får ha fargeglade blikkfang fra første stund, så ikke bli heeelt sparefant.

Men mye av trikset til en vellykket privatøkonomi er ikke å tjene mest mulig, det er heller å ha kontroll over de pengene du har, hva som kommer inn og når det skal ut igjen. Det er også viktig å ha en sparekonto til en regnværsdag, med minst en månedslønn på. Den sparekontoen kan fort redde nattesøvnen din, der du kanskje ellers hadde ligget våken og bekymret deg for en regning som kom og overrasket dere.

Masse, masse, masse lykke til! :D Det høres ut som om du ønsker å være mest mulig forberedt og da går det så himla bra!

Skrevet

Har ikke lest alle de andre svarene her, men et par tips til mulige løsninger fra meg;

- far tar perm fra august når du begynner å studere. Da får han foreldrepenger og du lån/stipend. Bedre økonomisk enn at du tar begge deler.

- Du kan jo ta høstsemesteret nå, så være i perm fra mars til vårsemesteret begynner i 2014. Da blir det ikke så hektisk, du får mer tid med baby hjemme (mars-januar), og du får stipend fra Lånekassen mens du er hjemme.

Men dette må dere jo sette dere og regne på. Mye å sette seg inn i! Hør med NAV eller Lånekassen hva dere har rett på!

Og - gratulerer! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...