Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg har aldri gått noe særlig i fjellet. Men jeg var på Galdhøpiggen på lørdag, og ble helt fjellfrelst! Jeg er ikke akkurat noen toppidrettsutøver, men jeg er i helt grei form, og turen til Galdhøpiggen gikk fint.

Jeg lurer på om noen har forslag til andre fjelltopper jeg kan bestige? Den var så fantastisk den følelsen av å ha gått opp dit og se den utsikten! Så det må helst ikke være noe fjell som ikke krever noe som helst, men ikke noe sånn veeldig mye mer krevende enn Galdhøpiggen. Har noen noen tips til noen fine fjelltopper å bestige?

:laugh:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Storronden eller Rondslottet, begge i Rondane ikke langt fra Otta.

Eller Gaustadtoppen, ingen andre steder i Norge kan man se så langt som derfra.

Anonymous poster hash: e07a3...f6c
  • Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Med utgangspunkt i området rundt Galdhøpiggen flyter det jo av fjelltopper, mange av dem enkle. F.eks. rundt Leirvassbu kan du bestige 2000-meterstopper i dagesvis, alle med enkel vanskelighetsgrad :)

AnonymBruker
Skrevet

Stikk på bokhandelen og kjøp en turbok for området. :)

Anonymous poster hash: 507da...343
Skrevet

Støtter forslaget om Gaustadtoppen. Mange fine og enkle topper i Rondane også. En lite krevende topp i Jotunheimen er feks Surtningsui, da går du opp fra Memurubu (og da kan du jo ta besseggen dagen etter når du allerede er i området :) )

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar!

Disse skal jeg Google på og sjekke :-)

Jeg kommer fra Sørlandet, så turen til Lom tok 8 timer. Jeg Somalia på veien med flere pauser og brukte 11 tiner hver vei ;p men jeg liker å kjøre! Og jeg vil gjerne gå opp noen fjelltopper som krever litt. Det var noe av det som gjorde følelsen så god. Nå var jo dette en tur som barn og eldre går, men litt krevende var den jo..? Eller så er det bare jeg som ikke er fjellvandt.. Hvertfall så kunne jeg tenke meg å slite litt også :-)

AnonymBruker
Skrevet

Besseggen er en av de fineste turene (obs på køgåing på fine dager om sommeren!), så støtter den, har gått den to ganger. Artig å få med seg Bukkelægret også.

Ruten for vår del sist var å gå fra Gjendesheim til Memurubu om kvelden (etter lang kjøretur), overnatte der og ta båten til Gjendebu neste morgen (la sekkene unntatt vann og niste osv være igjen) og gå via Bukkelægret (400 høydemeters bratt stigning) tilbake til Memurubu, kun 4-5 timers tur så helt greit. Videre sende sekkene til Gjendesheim med båten mens man går den flotte Besseggen-turen, 6-7 timer for amatører skulle jeg tro. Besseggen kan synes skummel, men så lenge man følger stien er det umulig å ramle "over kanten".

Besseggen.jpg

besseggen_622551i.jpg

Besseggen%200806-173.jpg

1439963270_cc95828d99.jpg

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jotunheimen er et paradis for fjellturer i alle grader. Sier som andre at du bør prøve deg på Besseggen også. Det er liksom noe man bare må gjøre.

Alt av ruter er godt merka om du kjøper turkart på forhånd. DNT sine kart har estimert tider på de forskjellige rutene også, så det er kjempelett å orientere seg i fjellet og finne gode ruter.

Skrevet

Av fjelltopper anbefaler jeg Gaustadtoppen, Rondeslottet, Storronden (og andre topper i Rondane), Snøhetta, Skålatårnet (Stryn). Romsdalseggen, Trolltunga, Preikestolen og Kjerag (Kjeragbolten) er fine Tørr du klyve litt, er Innerdalstårnet (Sunndal, Møre og Romsdal) en flott tur.

Gjest Sengaia
Skrevet

Tuuusen takk for svar og bilder og tips!! :blomst::laugh:

Dette skal jeg sjekke ut!

Takk igjen :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg har kanskje lyst til å begynne med Kjerag, og ta Besseggen i slutten av august :) Hørtes det ut som fine turer for en som ikke er veldig fjellvandt, men i passe god fysisk form?

Vet dere om Kjerag er et sted man kan gå uten å være kjent, er det godt merka osv?

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg skal forresten kjøpe nye fjellsko i dag. De jeg brukte på Galdhøpiggen var grusomme, -føttene mine trygla om å bli amputert...

Har dere tips til type fjellsko?

:)

Gjest Teora
Skrevet

Jeg skal forresten kjøpe nye fjellsko i dag. De jeg brukte på Galdhøpiggen var grusomme, -føttene mine trygla om å bli amputert...

Har dere tips til type fjellsko?

:)

Det viktigste med fjellskoen er at de passer dine føtter - noen modeller er smalere, andre bredere etc.

Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp? http://ut.no/artikkel/1.8065276 Anbefaler forresten at du melder den inn i turistforeningen om du er blitt hektet på fjell, da får du blant annet rabatt på overnatting på hytter, rabatt på endel kart og bøker, samt tilsendt magasin om ulike turer m.m.

Husk også å gå inn skoene før du legger ut på langtur, særlig om du kjøper skinnsko. Gå kveldsturer med skoene så mye du kan når de er nye, så tilpasser de seg føttene litt, og du finner også ut om du bør sette på gnagsårplaster noe sted før du legger ut på tur.

Et siste tips er å vurdere å bære med deg et par lette tur/joggesko i tilegg. Jeg trenger egentlig ikke mye støtte for en opptur, så i fint vær veksler jeg mellom fjellsko og joggesko på lengre turer.

Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for nyttig link og råd!

Da melder jeg meg inn i turistforeninga :)

Jeg er helt nybegynner på dette, så jeg har virkelig ikke peiling, så dette kom til god nytte :)

Skrevet (endret)

Bruk kun ullsokker. Det minsker sjansen for gnagsår. Er du redd for gnagsår, kan du ha en hel nylonstrømpe helt innerst mot huden. Ikke bruk nylånstrømper med revner eller hull. Av ulike grunner fikk jeg ikke gått inn mine nye fjellstøvler før langtur i fjor, og jeg gruet meg til gnagsår, men litt sportsteip, nylånstrømpe og ullstrømper gav meg ikke antydninger til gnagsår etter ei uke i fjellet.

Ta også med sportsteip, og teip føttene for tidlig heller enn for seint. Jeg teiper litt allerede om morgenen før turen, og justerer og teiper mer underveis ved behov.

Skal du vade over en bekk, ta av fjellstøvlene, men behold en ullsokk på. Da får du bedre feste og sklir ikke så lett. Det er også mer behagelig å vade i ullsokker. (Lagt til: Bytt til tørre ullsokker når du er over bekken. La de våte henge utenpå sekken og bruk dem ved neste vading.)

Ha alltid med kart og kompass. Lek deg med det og lær deg å bruke det mens det er fint vær.

Ha alltid med noe vindtett og litt ekstra (ull)tøy i sekken. Været i fjellet kan skifte fort, eller noe kan skje og man blir liggende stille lenge. Da er det godt med litt ekstra tøy selv om det blir litt mer å bære.

Endret av Grønt blad
Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for svar! :blomst:

Nyttige tips som kommer godt med :)

Jeg gleder meg masse til å gå masse på fjellet!

AnonymBruker
Skrevet

Gnagsårplaster på hælen før du begynner kan være greit for noen. Og dynke føttene i potetmel kan faktisk forhindre gnagsår.

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for tips!

Kjøpte nye sko i dag. "ALFA", den nyeste modellen, i lær. Prøver de hjemme litt, jeg ble liksom så i tvil om jeg heller skulle hatt skinn... men de passa godt på foten, jeg leste artikkelen jeg fikk over her om hva man skulle tenke på når man kjøper fjellsko :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...