Gå til innhold

Utmattelse pga PTSD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for depresjon? Jeg bruker i så fall remeron mot det,men jeg går på noen andre i tilegg så vet ikke helt hvordan remeronen hadde fungert alene,men jeg er i hvert fall fornøyd med den.Men jeg gikk på cipralex(eller cipramil som det het da) for mange år siden,og den passet ikke for..Jeg kunne likså godt ha droppet å ta den.

Det er primært for depresjon og angst. Har lest en del om PTSD og cipralex et egentlig ikke første medisinen som blir anbefalt. Jeg kan dessverre ikke slutte pga svingninger i stemningsleie.

AnonymBruker
Skrevet

Det er primært for depresjon og angst. Har lest en del om PTSD og cipralex et egentlig ikke første medisinen som blir anbefalt. Jeg kan dessverre ikke slutte pga svingninger i stemningsleie.

Kan du fortelle om hvilke medisiner som blir anbefalt først, til PTSD?

Anonymous poster hash: 51a8f...bd9

Skrevet

Er det noen som kan fortelle om hvilke hjelpemidler til hjemmet man evt kan få, ved utmattelse?

Det kommer helt ann på hva du trenger det. Sjekk kommunens hjemmesider. Kan hende du må henvises til ergoterapeut.

Gjest Blomst83
Skrevet

Nå er jeg ingen lege,men du har ikke vurdert stemmningsstabliserende? Jeg står på det i tillegg til remeronen.

Skrevet

Kan du fortelle om hvilke medisiner som blir anbefalt først, til PTSD?

Betablokker er det jeg husker, er mer også. Sjekk Wikipedia, der står det endel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt ann på hva du trenger det. Sjekk kommunens hjemmesider. Kan hende du må henvises til ergoterapeut.

Tusen takk for svar med gode råd og tips! :)

Betablokker er det jeg husker, er mer også. Sjekk Wikipedia, der står det endel.

Tusen takk! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stort sett jobbet meg ut av det selv og har stått i behandlingskø i alle år, noe behandling har jeg fått men nå i ettertid så ser jeg at det var helt idiotisk, dps suger! Jeg har hatt god hjelp av å skrive og å løpe som f i skogen. Det handler om å skaffe seg oversikt over hendelser og å sortere og "kaste gamle følelser.

Etter at jeg fikk et grep om traumene mine og fikk oversikt så roet de værste symptomene seg men da satt jeg omtrent bare å kompte i et halvt år, jeg var helt utkjørt og maktet ingenting. Jeg har fortsatt lite kapasitet men har på en måte lært meg å aksepterer det og tar meg hviledager.

Alt ble så mye bedre etter at jeg fikk tilbake følelsen av å få nok luft siden sykdommen ga meg en følelse av å ikke få puste. Nå står jeg i kø for å få traumelindrende behandling, håper det kan stabilisere mye.

Kan du fortelle om hva den traumelindrende behandlingen går ut på?

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Legen og psykiateren min sier at man kan få ME som er utløst av langvarig stress og traumer. Skulle også gjerne visst hva som hjalp :)

Anonymkode: 20049...7cc

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen og psykiateren min sier at man kan få ME som er utløst av langvarig stress og traumer. Skulle også gjerne visst hva som hjalp :)

Anonymkode: 20049...7cc

Man kan få ME-lignende symptomer, men ikke selve sykdommen (med mindre de har endret på diagnosekriteriene de siste årene). Jeg kan anbefale terapiformen DBT og stabiliseringskurs for PTSD (eventuelt bare kjøpe boka "Tilbake til nåtid", men anbefaler ikke å lese i den uten å ha noen å snakke med i tillegg). Jeg har noen ganger igjen med "kurset" (gjør det bare med behandleren min) og før jul avsluttet jeg gruppeterapi med DBT. Jeg er mye bedre enn sist jeg skrev her! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt frisk av PTSD! Det skal sies at min var av den «enklere» varianten, for det var et enkeltstående traume. Det tok 2-3 år, og EMDR var nøkkelen for meg. Mye samtaleterapi også, plassering av skyld, slippe skammen, og integrere «barnedelen» som satt fast i fortiden. Så det nytter! Det skal dog sies at jeg måtte bli jævlig mye verre før det ble bra, men det synes jeg det var verdt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...