Gå til innhold

Utmattelse pga PTSD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så flott:) Orker du å gjøre husarbeid i tillegg til dette også? Beklager at jeg spør mye altså:-p Er veldig nysgjerrig av meg og blir enda mer nysgjerrig når det er noen som har det samme som meg.

Men nei, jeg har ikke noe særlig lyst til å akseptere at sånn her skal jeg leve. Hvorfor skal jeg godta å ha smerter? Jeg er som regel positiv altså, men akkurat det har jeg ikke lyst til. Eneste jeg merker av PTSDen nå er mareritt. Går på antidepressiva. Utmattelse og smerter i muskler står ikke på symptomslista så vidt jeg vet. Gi gjerne link om det er det:)

Det er ikke alltid at alt av husarbeid blir gjort til ''riktig tid'', så det er nok så godt som aldri helt plettfritt hjemme hos oss. Det går med en del papptallerkener ;) Det er lov å spørre! :)

Nei, jeg skjønner at det ikke er godt å ha vondt :( Muskelsmerter kan komme av at du er anspent, og da blir man også utmattet. I mitt tilfelle er det i allefall der det kommer i fra, men jeg kan jo ikke si med sikkerhet at det stemmer for deg. Har du hørt om psykomotorisk trening forresten?

Det verste jeg kan gjøre er å stresse med å bli bra, det gjør bare ting verre. Det ligger i navnet det i grunn posttraumatisk stress lidelse!

Stress vil bare forsterke alle andre symptomer.

Så hjelper det mye å se sammenhengen i ting, er det ting som forverrer stress/smerter?! I såfall kan det være lurt å unngå de verste ''triggerne'' så godt det lar seg gjøre.

Hvor lenge har du hatt PTSD?

Anonymous poster hash: b2911...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Fant forresten dette:

http://www.vidensnetvaerket.dk/handicap-sygdom/psykiske-sygdomme/ptsd-og-belastnings-tilpasningsreaktioner-kriser

Eventuelle følgevirkninger
Følgerne af en krise afhænger af, om den er kortvarig eller langvarig. Der er såvel psykiske, fysiske som sociale følgevirkninger.

De psykiske følgevirkninger af en krise kan være:
• magtesløshed
• nedtrykthed
• angst
• bekymring
manglende energi

Ved PTSD og kronisk belastningssyndrom kan de psykiske følger endvidere være:
• hyperårvågenhed
• genoplevelse af belastende begivenheder i mareridt eller flashbacks
• undgåelseshandlinger, det vil sige forsøg på at undgå situationer og påvirkninger, som kan minde om de belastende begivenheder
• følelsesmæssig tilbagetrækning
• nedsat sexlyst
• søvnforstyrrelser
• hukommelses- og koncentrationsproblemer
• nervøsitet og anspændthed
• lavt selvværd og følelse af hjælpeløshed
• fortvivlelse og håbløshed

De fysiske følgevirkninger af en krise kan være:
• hjertebanken
• åndenød
• svedeture
hovedpine
smerter i hjerte og mave
muskelspændinger

De sociale følger af en krise kan være:
• social isolation
• problemer i familien og parforholdet
• arbejdsløshed

Skrevet

Det er ikke alltid at alt av husarbeid blir gjort til ''riktig tid'', så det er nok så godt som aldri helt plettfritt hjemme hos oss. Det går med en del papptallerkener ;) Det er lov å spørre! :)

Nei, jeg skjønner at det ikke er godt å ha vondt :( Muskelsmerter kan komme av at du er anspent, og da blir man også utmattet. I mitt tilfelle er det i allefall der det kommer i fra, men jeg kan jo ikke si med sikkerhet at det stemmer for deg. Har du hørt om psykomotorisk trening forresten?

Det verste jeg kan gjøre er å stresse med å bli bra, det gjør bare ting verre. Det ligger i navnet det i grunn posttraumatisk stress lidelse!

Stress vil bare forsterke alle andre symptomer.

Så hjelper det mye å se sammenhengen i ting, er det ting som forverrer stress/smerter?! I såfall kan det være lurt å unngå de verste ''triggerne'' så godt det lar seg gjøre.

Hvor lenge har du hatt PTSD?

Ja, har hørt om det. Men jeg er usikker på om jeg vil dit. Var på en time hos fysioterapeut og hun sa jeg ikke var anspent i kroppen. Har hatt PTSD ca 5-6 år. Ja, jeg blir verre av stress. Men jeg planlegger ting i god tid før jeg skal noe så jeg slipper stress. Stresser ikke for å bli bra, jeg bare synes det er så trist å tenke på at jeg må leve med denne elendigheten med usikkerhet om jeg blir frisk. Prøver å ikke tenke på det. Smertene og utmattelsen er der uansett hva jeg gjør. Om jeg ikke har gjort noe særlig er de der og hvis jeg har gjort noe så enda verre. Men jeg har blitt bedre på å ta pauser. Tar pauser hele tiden.

Godt du klarer å gjøre husarbeid. Det gjør ikke jeg. Det eneste jeg klarer er å ta ut og inn fra vaskemaskinen og rydde litt. Prøver å støvsuge en gang i blandt også.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har hørt om det. Men jeg er usikker på om jeg vil dit. Var på en time hos fysioterapeut og hun sa jeg ikke var anspent i kroppen. Har hatt PTSD ca 5-6 år. Ja, jeg blir verre av stress. Men jeg planlegger ting i god tid før jeg skal noe så jeg slipper stress. Stresser ikke for å bli bra, jeg bare synes det er så trist å tenke på at jeg må leve med denne elendigheten med usikkerhet om jeg blir frisk. Prøver å ikke tenke på det. Smertene og utmattelsen er der uansett hva jeg gjør. Om jeg ikke har gjort noe særlig er de der og hvis jeg har gjort noe så enda verre. Men jeg har blitt bedre på å ta pauser. Tar pauser hele tiden.

Godt du klarer å gjøre husarbeid. Det gjør ikke jeg. Det eneste jeg klarer er å ta ut og inn fra vaskemaskinen og rydde litt. Prøver å støvsuge en gang i blandt også.

Det er ikke lett, det er nok heller ikke meningen, dessverre. Jeg har lært meg, endelig, til å ta kun en dag av gangen, så får det bli som det blir.

Synes også at denne usikkerheten er vanskelig, men jeg blir ikke noe bedre av å gå bare å tenke ''uff'' hele tiden. Nå sier jeg ikke at det er det du gjør! :)

Og det kan jo også hende at det er noe mere underliggende, enn bare PTSD. Jeg tror at det er veldig enkelt, spesielt for leger, å bare dytte alt over på PTSD.

Smerter og utmattelse kommer og går her i gården. Noen ganger varer den i ukesvis, måneder, andre ganger bare noen dager. Så jeg passer på å få gjort ting på bra dager! Kunne gjerne tenkt meg vaskehjelp en dag i uka, det hadde løftet litt tyngde fra skuldrene.

Håper du får det bedre i nærmeste fremtid! :hug:

Skrevet

Takk, jeg prøver å ikke tenke på det:) Prøver å ta en dag om gangen:)

Jeg håper alle som har PTSD og utmattelse blir friske jeg:-D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, jeg prøver å ikke tenke på det:) Prøver å ta en dag om gangen:)

Jeg håper alle som har PTSD og utmattelse blir friske jeg:-D

Brikkene faller nok på plass skal du se :)

Ja, absolutt! Det hadde vært det beste :)

• Liker 1
Skrevet

Ja fytti for en jævlig sykdom! Unner ingen PTSD når det står på som værst.... Tiden "etterpå er også tøff for det er jo ofte da den værste utmattelsen kommer.....

Min erfaring er at det handler om å finne sin egen nøkkel, den har løsningen på det som låser seg. Hver og en må forsøke å finne den innvendige smerten som forårsaker symptomer, for så å kartlegge hva det er som gjør vondt og hvilken følelser som liksom ligger der å trykker.

Den gangen jeg begynte å røre ved disse følelsene hadde jeg sterke reaksjoner, jeg gråt så jeg lå som en klut på gulvet, marerittene sto i kø om natta.. Ting og følelse må ut! Først da kan en begynne å bygge seg opp igjen tror jeg.

Legge vekk hat, bitterhet, tristhet og alt det der og en dag innse at det er ens eget liv som en bør leve på den beste måten uten å dra med seg alt det andre har lagt på ens skuldre.

Mye dypt fra meg i dag, men disse tingene er de som fikk meg ut og når følelsene slapp og jeg fikk ting på plass så slapp de værste symptomene også :)

Det finnes en vei ut, gå sakte å bli glad i deg selv, det er det beste rådet jeg har <3 Ta en dag av gangen og forsøk å gjøre noe fint for deg selv <3

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har et spørsmål, mister dere ofte ting? F.eks når dere holder mobil eller andre ting og når dere f.eks skal ta imot noe? Eller bare at dere holder noe og mister det.

Skrevet

Jeg har et spørsmål, mister dere ofte ting? F.eks når dere holder mobil eller andre ting og når dere f.eks skal ta imot noe? Eller bare at dere holder noe og mister det.

Jepp. Også roter jeg bort alt alltid, briller, røyk, osv, kan bare snu meg rundt også har jeg glemt at jeg la fra meg en ting...

Skrevet

Hvor "mye/lite" skal til før man får PTSD ?

Jeg ble veldig mye mobbet hjemme og på skolen som barn og oppover, og har opplevd vonde ting som tidligere rusmisbruker. Men tenker at det må være mer "Heavy" enn dette for å ha en slik diagnose,?

Anonymous poster hash: 85fa8...5e2
Skrevet

Hvor "mye/lite" skal til før man får PTSD ?

Jeg ble veldig mye mobbet hjemme og på skolen som barn og oppover, og har opplevd vonde ting som tidligere rusmisbruker. Men tenker at det må være mer "Heavy" enn dette for å ha en slik diagnose,?

Det har ikke så mye med hva en har opplevd men hvordan den enkelte takler hendelser, vi er jo så forskjellige. Også spørs det på antall hendelser. Stort sett så tåler vi jo noen runder med vold osv, men blir det mange grove hendelser så er sjangsen for å utvikle ptsd stor. Uansett så blir man så hyper og skrudd når en har ptsd at om du har det så merker du det! Da er du skikkelig syk og totalt kaputt, ingen søvn, lite mat, bare uro, svette og bråk. Slitte nerver er noe helt annet, det merkes men en kan fungere med det. Jeg tror nerver er en mer hyppig reaksjon i forhold til ptsd, ptsd opptrer oftest ved retraumatisering.

Skrevet

Det har ikke så mye med hva en har opplevd men hvordan den enkelte takler hendelser, vi er jo så forskjellige. Også spørs det på antall hendelser. Stort sett så tåler vi jo noen runder med vold osv, men blir det mange grove hendelser så er sjangsen for å utvikle ptsd stor. Uansett så blir man så hyper og skrudd når en har ptsd at om du har det så merker du det! Da er du skikkelig syk og totalt kaputt, ingen søvn, lite mat, bare uro, svette og bråk. Slitte nerver er noe helt annet, det merkes men en kan fungere med det. Jeg tror nerver er en mer hyppig reaksjon i forhold til ptsd, ptsd opptrer oftest ved retraumatisering.

Jeg har fått diagnosen PTSD, men jeg trodde liksom at det måtte mer til enn dette... det har vært en del trøblete og mye krenking og vold hjemme, men ikke fra foreldre, men eldre søsken, daglig. Og litt sånn som ungdom, men bare noen få hendelser. Men symptomene på PTSD er mildere og sjeldnere nå, bortsett fra mye mareritt, og er så sliten... men det kan komme av så¨mange årsaker

Skrevet

Jeg har fått diagnosen PTSD, men jeg trodde liksom at det måtte mer til enn dette... det har vært en del trøblete og mye krenking og vold hjemme, men ikke fra foreldre, men eldre søsken, daglig. Og litt sånn som ungdom, men bare noen få hendelser. Men symptomene på PTSD er mildere og sjeldnere nå, bortsett fra mye mareritt, og er så sliten... men det kan komme av så¨mange årsaker

Du vet, vi mennesker er så forskjellige.. Noen får sammenbrudd så fort de møter motgang mens andre kan stå i stormen i årevis å ha en like god psyke. Jeg tror bla at det har med arv å gjøre, noen linjer har svake nerver..

Jeg er på et vis ute av det men livet mitt er "lite, jeg unngår påkjenninger som jeg vet er for mye for meg, da har jeg det ganske så bra. Marerittene mine ga seg når jeg begynte å være ute hele dagen å bruke kroppen. Klippe plen stelle hester osv osv. Jeg fyller på med trygge inntrykk og omgås folk som gjør meg bra <3

• 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei, Raggy og andre som kanskje vet... :)

Jeg har diagnosen "Posttraumatisk stressyndrom, tidlig kronisk traume" og studerer "fulltid" og er studentassistent ca 3 timer i uken, hvilket jeg får betalt for. Dvs at jeg fikk A i snitt første semester og jobbet 60%, B i snitt andre semester og var arbeidsdyktig 30%. D i snitt forrige semester og jobbet kanskje 10%. Og så har jeg fått blackout for mesteparten av ifjor. Jeg er mest student for å få råd til mat etc. .

Nå får jeg tilrettelegging fra skolen og karrer meg til å jobbe ca 30-40%, men det sliter meg helt ut og går ut over behandlingen min. Jeg har mest lyst til å dø, men pga religionen min er det ikke et alternativ. Så jeg har lyst til å få hjelp fra NAV neste semester så jeg kan bruke kapasiteten jeg har på å prøve bli friskere. Prøve å spise tre måltider om dagen, og sove 8 timer om natten. Kanskje det til og med hadde vært mulig å ta halv studiebelastning dette semesteret, og prøve å starte heleprosessen allerede nå?

Har du noen tips til hvordan jeg kan gå frem? Jeg er 21 år, og har gått på dps i 7 mnd. Burde jeg kontakte NAV først? Kontakte en lege i studiebyen? Jeg blir redd når jeg ser eks;

...Blant lettere psykiske lidelser regner NAV noen tilstander som jeg selv har lang, smertefull og invalidiserende erfaring med, som posttraumatisk stresslidelse etter mer enn ti år med gjentatt traumatisering i barndommen...

Sitat: http://stomm-blog.blogspot.no/2013/05/hva-er-lettere-psykiske-lidelser-iflge.html

mvh meg :D

Endret av karmelin
Skrevet

Wow! Dette ga meg mange svar egentlig. Jeg har hatt ptsd i 4 år nå, var arbeidsløs en stund også jobbet halv tid og som tilkalling. For 6 mnd siden fikk jeg full jobb, fast og nå har jeg knekt ganske sammen.

Jeg er konstant sliten, gjør ingenting helger eller etter jobb - bare sover. Også er jeg halv dag på jobb og dødsliten. Men jeg har jobbet fulle uker for det, så går det utover andre ting i stedet. Vil jo så gjerne fungere, være normal!

Men nå har jeg tatt meg i det, fortalt på jobben at jeg er utslitt og kanskje trenger å kutte ned noen timer i uka, sånn til å starte med. Elsker jobben min og vil på jobb hver eneste dag, bare kroppen min som henger etter.

Mareritt hver natt, smerter i muskler og ledd, magetrøbbel, angst, bekymringer, trøtt hele tiden, irritabel, lett for å gråte, stadig vondt i halsen og hodet - småsyk men så er jeg egentlig frisk.

Så det kan være min ptsd som gjør meg lettere stresset enn andre?

Anonymous poster hash: aab35...4c1
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan fortelle om hvilke hjelpemidler til hjemmet man evt kan få, ved utmattelse?

Anonymous poster hash: 51a8f...bd9
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan fortelle om hvilke hjelpemidler til hjemmet man evt kan få, ved utmattelse? Anonymous poster hash: 51a8f...bd9

Mener du rullestol?

Anonymous poster hash: 21116...0ea

Skrevet

Kan jeg spørre om hva slags medisiner dere går på? Føler ikke at cipralex funker helt for meg.

Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Kan jeg spørre om hva slags medisiner dere går på? Føler ikke at cipralex funker helt for meg.

Er det for depresjon? Jeg bruker i så fall remeron mot det,men jeg går på noen andre i tilegg så vet ikke helt hvordan remeronen hadde fungert alene,men jeg er i hvert fall fornøyd med den.Men jeg gikk på cipralex(eller cipramil som det het da) for mange år siden,og den passet ikke for..Jeg kunne likså godt ha droppet å ta den.

Endret av Blomst83
AnonymBruker
Skrevet

Går ikke på noe for PTSD...

Anonymous poster hash: 8f786...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...