Gå til innhold

Utmattelse pga PTSD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja har ofte både mareritt der jeg våkner av at jeg roper og/eller ubehagelige drømmer (ofte gjenopplevelser) og så sliter jeg med å sovne (tenker på alt som har skjedd i livet selv om jeg prøver å la være), og jeg våkner tidlig (og det er den verste tiden på døgnet). Når jeg sover uten å drømme er det den beste tiden. Søiter med tunge tanker,,,

Anonymous poster hash: 3262f...f1b

Gjest AB over her
Skrevet

Ja har ofte både mareritt der jeg våkner av at jeg roper og/eller ubehagelige drømmer (ofte gjenopplevelser) og så sliter jeg med å sovne (tenker på alt som har skjedd i livet selv om jeg prøver å la være), og jeg våkner tidlig (og det er den verste tiden på døgnet). Når jeg sover uten å drømme er det den beste tiden. Søiter med tunge tanker,,,

Anonymous poster hash: 3262f...f1b

Hvis du blir liggende i senga og tenke, så kan det være lurt å stå opp. Gå en tur på f.eks bare for å prøve å bryte mønsteret. Jeg har også veldig problemer med å få sovne til tider, dette har bedret seg etter at jeg fikk samboer og hund i huset. For meg handlet det veldig mye om trygghet.

Greier heller ikke å sove hvis alt lyset er av når jeg er alene, må ha døra på gløtt og hunden ved siden av senga.

Er også veldig ''flink'' til å bekymre meg over ting generelt når jeg blir liggende å gruble. Har veldig dårlig hukommelse til tider og er veldig distré, så jeg bekymrer meg ofte for at jeg skal glemme ting.

Samtidig stresser det meg veldig hvis det er ting jeg MÅ få gjort, f.eks en viktig tlf samtale, betale en regning osv....

Hvis jeg begynner å gruble over sånne ting når jeg skal sove, så hjelper det å stå opp og skrive huskelapp!

Har også blitt flink til å legge meg til noenlunde vettug tid, spesielt når jeg er hjemme alene. Siden tankene ofte blir mye verre utover natten.

:hug:

Gjest AB over her
Skrevet

*på do, skulle det stå...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også PTSD, men jeg har en utmattelse som er der hele tiden 24/7. Har dere mye smerter i kroppen? Jeg har smerter i musklene hele tiden.

Man kan få ME av PTSD også. Hvor lenge hadde dere PTSD før utmattelsen kom?

Jeg har PTSD og er for tiden under utredning for ME/andre nevrologiske lidelser. Har mye smerter i kroppen, spesielt i muskler men også litt i leddene. Sliter også en del med utmattelse og søvn, og føler meg aldri uthvilt selv om jeg sover i opptil 12 timer.

Jeg hadde PTSD i ca 5 år før utmattelsen ble veldig merkbar. Slet litt med det før det også, men ikke i så stor grad som senere.

Anonymous poster hash: 8f786...64e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har PTSD og er for tiden under utredning for ME/andre nevrologiske lidelser. Har mye smerter i kroppen, spesielt i muskler men også litt i leddene. Sliter også en del med utmattelse og søvn, og føler meg aldri uthvilt selv om jeg sover i opptil 12 timer.

Jeg hadde PTSD i ca 5 år før utmattelsen ble veldig merkbar. Slet litt med det før det også, men ikke i så stor grad som senere.

Anonymous poster hash: 8f786...64e

Jeg har hatt PTSD siden jeg var ca 15 år. Utmattelsen min har jeg hatt siden april 2010. Var frisk den ene dagen og syk den neste. I gode perioder kan jeg sove 12 timer og mer uten at det hjelper på utmattelsen. Jeg var under utredning for ME jeg og, men har gitt opp. Så nå skal jeg fokusere på å behandle PTSDen.

Gjest AB over her
Skrevet

Jeg har hatt PTSD siden jeg var ca 15 år. Utmattelsen min har jeg hatt siden april 2010. Var frisk den ene dagen og syk den neste. I gode perioder kan jeg sove 12 timer og mer uten at det hjelper på utmattelsen. Jeg var under utredning for ME jeg og, men har gitt opp. Så nå skal jeg fokusere på å behandle PTSDen.

Kan også sove halve døgnet uten at det hjelper noe. Sovner ofte på sofaen midt på dagen også, merker at jeg begynner å bli veldig oppgitt av å være sånn. Og det fører jo ikke noe godt med seg, blir rett og slett deprimert.

Men legen min mener fortsatt at det kun er PTSD, etter å ha utlukket vinter- sommer- vår- og høstdepresjon.

ME har det aldri vært snakk om, så det er mulig jeg ikke har nok symptomer, eller at det faktisk kommer av PTSD.

Skrevet (endret)

Kan også sove halve døgnet uten at det hjelper noe. Sovner ofte på sofaen midt på dagen også, merker at jeg begynner å bli veldig oppgitt av å være sånn. Og det fører jo ikke noe godt med seg, blir rett og slett deprimert.

Men legen min mener fortsatt at det kun er PTSD, etter å ha utlukket vinter- sommer- vår- og høstdepresjon.

ME har det aldri vært snakk om, så det er mulig jeg ikke har nok symptomer, eller at det faktisk kommer av PTSD.

Jeg har satt opp to lister med symptomene mine. Og det var flere symptomer på ME lista som ikke kunne forklares med PTSD. Jeg kan ikke skjønne hvordan ME symptomene mine kan være forårsaket av PTSD . Endret av Brimi
Gjest AB over her
Skrevet

Jeg har satt opp to lister med symptomene mine. Og det var flere symptomer på ME lista som ikke kunne forklares med PTSD. Jeg kan ikke skjønne hvordan ME symptomene mine kan være forårsaket av PTSD .

Okei :) De symptomene jeg har som evnt samsvarer med ME, samsvarer også med PTSD i følge legen min.

Fant en skikkelig laaaang liste med ME symptomer tidligere i dag. Har en del av symptomene, men det er også veldig mange jeg ikke har.

Skrevet

Okei :) De symptomene jeg har som evnt samsvarer med ME, samsvarer også med PTSD i følge legen min.

Fant en skikkelig laaaang liste med ME symptomer tidligere i dag. Har en del av symptomene, men det er også veldig mange jeg ikke har.

Det kan godt hende det bare er PTSD for alle som har PTSD og ekstrem utmattelse, men spørsmålet mitt da er hvorfor får ikke alle med PTSD ekstrem utmattelse? Og alle de andre symptomene som stemmer så godt overens med ME?

Grunnen til at jeg tror jeg har ME også er fordi jeg var frisk den ene dagen og syk den neste. Har lest at utmattelse grunnet psykisk kommer over tid og ikke sånn plutselig. Men igjen, jeg kan jo ta feil.

Skrevet

Det kan godt hende det bare er PTSD for alle som har PTSD og ekstrem utmattelse, men spørsmålet mitt da er hvorfor får ikke alle med PTSD ekstrem utmattelse? Og alle de andre symptomene som stemmer så godt overens med ME?

Grunnen til at jeg tror jeg har ME også er fordi jeg var frisk den ene dagen og syk den neste. Har lest at utmattelse grunnet psykisk kommer over tid og ikke sånn plutselig. Men igjen, jeg kan jo ta feil.

Hei!

Jeg har fått utmattelsen gradvis, pga traumatiske opplevelser. Det står også om det i avsnittet "3. Reaksjoner etter den akutte fasen" på http://www.kriser.no/reaksjoner/

Hvorfor ikke alle med PTSD får ekstrem utmattelse, kan kanskje skyldes at ikke alle med PTSD har de samme plagene og/eller at de ikke har plagene i like stor grad?

Angst, og det å være på vakt, må være en stor påkjenning for kroppen, og angst alene kan kanskje gi seg utslag i utmattelse? Jeg vet ikke.

Her er et dokument der det bl.a. er opplyst hvilke andre diagnoser som gir utmattelse: (se side 5)

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Gjone-Psykiatrisk-komorbiditet-og-diffdiagnostikk-ved-CFS.pdf

Gjest AB over her
Skrevet

Det er jo et godt spm. Som sagt så har jeg bare forholdt meg til det legen min sier, og jeg kan ikke svare for alle andre. Det kan jo hende at jeg også burde være utredet for ME for alt jeg vet.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror at du har ME. Og jeg håper at du med tiden får riktig hjelp :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan få "bare" utmattelse av PTSD. Man kan også ha ME og PTSD samtidig. Det ser nå ut som ME er en autoimmun sykdom. Husk at utmattelse bare er ett av mange symptomer på ME og dessverre blir en del feildiagnositert med ME når de har utmattelse av andre fysiske eller psykiske årsaker. Selv har jeg både ME og PTSD og vet at de trenger forskjellig behandling. Kjenner også noen som har en ekstrem utmattelse etter traumer, men de har ikke alle de andre symptomene og det karateristiske sykdomsmøsteret som ME har. Dette er komplisert, og jeg tror dessverre det er vanskelig å finne mange leger som virkelig har peiling på dette og klarer å skille ulike tilstander fra hverandre. ME kan komme både gradvis og brått. Les på https://www.facebook.com/MEregisteret?ref=ts&fref=ts for å få grundig info om forskjellen på ME og andre sykdommer som innebærer utmattelse.

Anonymous poster hash: 14ca5...d43
Skrevet

Man kan få "bare" utmattelse av PTSD. Man kan også ha ME og PTSD samtidig. Det ser nå ut som ME er en autoimmun sykdom. Husk at utmattelse bare er ett av mange symptomer på ME og dessverre blir en del feildiagnositert med ME når de har utmattelse av andre fysiske eller psykiske årsaker. Selv har jeg både ME og PTSD og vet at de trenger forskjellig behandling. Kjenner også noen som har en ekstrem utmattelse etter traumer, men de har ikke alle de andre symptomene og det karateristiske sykdomsmøsteret som ME har. Dette er komplisert, og jeg tror dessverre det er vanskelig å finne mange leger som virkelig har peiling på dette og klarer å skille ulike tilstander fra hverandre. ME kan komme både gradvis og brått. Les på https://www.facebook.com/MEregisteret?ref=ts&fref=ts for å få grundig info om forskjellen på ME og andre sykdommer som innebærer utmattelse.

Hei! Takk for info og link!

I det dokumentet som jeg ga link til i innlegg 30 http://www.oslo-univ...ikk-ved-CFS.pdf

står det om både ME og PTSD i siste halvdel av dokumentet, men for barn.

Vet du om det stor forskjell på disse diagnosene, om man er barn eller om man er voksen?

Det er synd at ikke alle legene har god nok kunnskap om disse diagnosene.

Jeg håper at du får god hjelp og at du blir bra

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Takk for info og link!

I det dokumentet som jeg ga link til i innlegg 30 http://www.oslo-univ...ikk-ved-CFS.pdf

står det om både ME og PTSD i siste halvdel av dokumentet, men for barn.

Vet du om det stor forskjell på disse diagnosene, om man er barn eller om man er voksen?

Det er synd at ikke alle legene har god nok kunnskap om disse diagnosene.

Jeg håper at du får god hjelp og at du blir bra

Jeg ser de skriver CFS og det egentlig ikke det samme som ME. Det blir ofte sammenblandet. Det står mer om dette på siden jeg linket til over. Jeg mener det også står mer om ME og barn kontra voksne der inne. Kronisk utmattelse er heller IKKE det samme som ME. Det blir på en måte å si at kroniske smerter i anklene er det samme som leddgikt. Hvis du forstår den forenklede sammenligningen.... I skrivet du linker til, har de brukt dr. Wyller, og han sysler med noe utmattelse i forbindelse med stress. Han kaller det ME, men det er ikke det.... Jeg kan ikke vite om det er ME du har eller utmattelse som kommer av PTSD, men mitt beste råd er å lese det jeg linket til først. Kreyberg har grisepeiling og jeg har aldri sett noen som beskriver ME på en så presis måte.

Skrevet

Jeg ser de skriver CFS og det egentlig ikke det samme som ME. Det blir ofte sammenblandet. Det står mer om dette på siden jeg linket til over. Jeg mener det også står mer om ME og barn kontra voksne der inne. Kronisk utmattelse er heller IKKE det samme som ME. Det blir på en måte å si at kroniske smerter i anklene er det samme som leddgikt. Hvis du forstår den forenklede sammenligningen.... I skrivet du linker til, har de brukt dr. Wyller, og han sysler med noe utmattelse i forbindelse med stress. Han kaller det ME, men det er ikke det.... Jeg kan ikke vite om det er ME du har eller utmattelse som kommer av PTSD, men mitt beste råd er å lese det jeg linket til først. Kreyberg har grisepeiling og jeg har aldri sett noen som beskriver ME på en så presis måte.

Tusen takk!

Hverken min lege eller behandler har nevnt ME i forbindelse med mine plager.

Mine plager er typiske for PTSD, og diagnosen stemmer med det jeg har opplevd.

Kan ME også bli utløst av psykiske belastninger inkl stress,

slik at det er mulighet for at mange har både ME og PTSD uten å vite om det?

Skrevet

Les også her om hvordan man tror ME blir utløst:

http://debortgjemte.com/2013/06/19/vindu-mot-hjernen/

Takk for link!

Følgende, fra artikkelen, ga svar på mitt sp.m i forrige innlegg:

"Tankegangen er som følger:

1. Man har en genetisk disposisjon for en sykdom.
  2. Man påvirkes av en miljøfaktor, for eksempel en infeksjon med kyssesykeviruset (EBV).
  3. Man får infeksjonen på et gitt tidspunkt hvor man er spesielt sårbar, for eksempel en periode med ekstremt stress, eller at man får en infeksjon nummer to på samme tid, eller man er i puberteten, eller noe lignende, slik at dette trigger en annerledes immunreaksjon enn normalt – dermed utløses for eksempel ME/CFS."

Dvs at da er det naturlig at ME utløses i forbindelse med Traumatiske opplevelser og/eller PTSD.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!

Hverken min lege eller behandler har nevnt ME i forbindelse med mine plager.

Mine plager er typiske for PTSD, og diagnosen stemmer med det jeg har opplevd.

Kan ME også bli utløst av psykiske belastninger inkl stress,

slik at det er mulighet for at mange har både ME og PTSD uten å vite om det?

Ja, jeg mener at stress og belastninger kan være en av flere utløsende faktorer som utløser ME. Jeg hadde mild ME samtidig med PTSD i mange år uten å vite det. Var til mange utredninger med mistanke om leddgikt (har i nær familie) samtidig som alt ble forklart som psykisk. Men som sagt, utmattelse ved psykiske tilstander kan det også være.

Skrevet

Ja, jeg mener at stress og belastninger kan være en av flere utløsende faktorer som utløser ME. Jeg hadde mild ME samtidig med PTSD i mange år uten å vite det. Var til mange utredninger med mistanke om leddgikt (har i nær familie) samtidig som alt ble forklart som psykisk. Men som sagt, utmattelse ved psykiske tilstander kan det også være.

,

Takk for nyttig informasjon!

Jeg kopierer inn 2 linker til diagnosekriteriene for ME, slik at de blir lettere å finne for andre (jeg måtte lete litt en stund, muligens fordi jeg plages med dårlig konsentrasjon)

(Kortversjonen først):

http://helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/cfs-me/diagnosekriterier/Documents/Kortversjon-diagnosekriterier.pdf

http://helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/cfs-me/diagnosekriterier/Documents/Internasjonale-konsensuskriterier-for-Myalgisk-encefalomyelopati.pdf

AnonymBruker
Skrevet

Takk for link!

Følgende, fra artikkelen, ga svar på mitt sp.m i forrige innlegg:

"Tankegangen er som følger:

1. Man har en genetisk disposisjon for en sykdom.
  2. Man påvirkes av en miljøfaktor, for eksempel en infeksjon med kyssesykeviruset (EBV).
  3. Man får infeksjonen på et gitt tidspunkt hvor man er spesielt sårbar, for eksempel en periode med ekstremt stress, eller at man får en infeksjon nummer to på samme tid, eller man er i puberteten, eller noe lignende, slik at dette trigger en annerledes immunreaksjon enn normalt – dermed utløses for eksempel ME/CFS."

Dvs at da er det naturlig at ME utløses i forbindelse med Traumatiske opplevelser og/eller PTSD.

Husk at alle disse delene må være tilstede, da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...