AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Så er vi gravide lurer litt på lønn beregning osv i mamma permisjons perioden min ? de på nav var utrolig negative ( forklarte flere ganger at jeg er i fast jobb men ho forstod ingenting virket det som om ) så orker ikke høre med de , satser på at noen kloke hoder her inne kan fortelle meg litt mere ??? Vi har bodd i utlandet i ca 2 år og hatt null inntekt pga studie ( men hatt leie inntekt på leiligheten som har betalt ned lånet vårt ) vi er nå kommet hjem , fått jobb hos min tidligere arbeidsgiver hvor jeg jobbet før studie , har fått full stilling fastlønn på 30 000 kr i mnd før skatt , ( ja de vet at jeg er gravid ) vi er i 4 mnd og begynner på jobb fom 1 august og håper selfølgelig på å jobbe helt ut så lurer på hvordan de kommer til å regne lønn osv ?? mannen kommer ikke til å ha noen pappa permisjon ettersom han skal studere 1 år til her hjemme . Anonymous poster hash: 78a1f...c4b Anonymous poster hash: 78a1f...c4b Anonymous poster hash: 78a1f...c4b
Gjest Naria Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Dette står greit forklart på hjemmesidene deres. Du må ha hatt inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene for å få foreldrepenger. Du kan lese mer her.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Så da har jeg ikke rett på penger i permisjonen da dette var jo drit gøy :-/ Anonymous poster hash: 78a1f...c4b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Så da har jeg ikke rett på penger i permisjonen da dette var jo drit gøy :-/Anonymous poster hash: 78a1f...c4b Om du ikke oppfyller reglene, nei. I så tilfelle har heller ikke mannen din rett til å ta full permisjon av sin andel. Dette står klart og tydelig på NAV sine hjemmesider. Anonymous poster hash: d1c20...13a
Yesterday Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Det dere kan få er en engangssum på ca 35.000 kr. Så anbefaler dere å spare det dere kan frem til fødselen, du tjener jo bra. Og at far kanskje jobber ved studiene. Om dere begge hadde jobbet nok til å få foreldrepengene så er 14 uker av permisjonen far sin så hvis dere hadde valgt at han ikke skulle ta den så hadde dere mistet 14 uker, de kan kun overføres til mor om far er for syk til å ta seg av et bran. Så da hadde det vært lurt av han å ta permisjonen. Så vet dere det om det blir et til barn senere. Men dere har som nevnt over av andre ikke krav på foreldrepenger Poenget er at man skal ha betalt skatt i minst 6 av de 10 siste mnd, da foreldrepenger ikke er noe man får gratis. Om jeg ikke tar feil er det sånn nå at far må ha jobbet 6 av 10 mnd han for å få hans 14 uker, og at før var det bare mor som måtte ha jobbet 6/10, men kan ta feil. Endret 25. juli 2013 av Yesterday
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Derom hverken far eller mor har jobbet nok til å kvalifisere til foreldrepenger, kan de begge søke om engangssummen på 35 000? Anonymous poster hash: 0a589...8aa
Gjest Naria Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Derom hverken far eller mor har jobbet nok til å kvalifisere til foreldrepenger, kan de begge søke om engangssummen på 35 000? Anonymous poster hash: 0a589...8aa Nei.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Far kan gjerne ta permisjon og søke foreldrestipend fra lånekassen? http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/ Anonymous poster hash: 34288...8eb
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 De må da få den ihvertfallAnonymous poster hash: a074a...ea9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Derom hverken far eller mor har jobbet nok til å kvalifisere til foreldrepenger, kan de begge søke om engangssummen på 35 000? Anonymous poster hash: 0a589...8aa nei, engangsummen er ment som permisjonspenger for den permisjonen du må ta, dvs. 3 uker før termin, og 6 uker etter. Anonymous poster hash: 34288...8eb
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Beklager at jeg "kidnapper" tråden. De som ikke har rett på foreldrepenger, har de rett på 49/59 uker permisjon? Dersom de får fast jobb, som TS, og jobber i 3-4 måneder før fødsel. 35 000 dekker de ukene som MÅ tas, men må da TS tilbake i jobb etter seks uker? Jeg vet at TS kan søke ulønnet permisjon fra arbeidsgiver, men kan arbeidsgiver si nei? Anonymous poster hash: 0a589...8aa
Gjest Naria Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Nei, du har krav på permisjon fra jobben uavhengig av om du har krav på foreldrepenger eller ei.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Så da har jeg ikke rett på penger i permisjonen da dette var jo drit gøy :-/ Anonymous poster hash: 78a1f...c4b Foreldrepenger i permisjonen er jo en rettighet man jobber seg opp med å ha vært i jobb og betalt skatt. Har man ikke det har man ikke rett. Må gjøre sin del før man får godene. Men en av dere kan få engangsstønaden på 35 000. Det som også faktisk går mener jeg er at far søker foreldrepenger når det har gått 10 mnd med han i jobb og at han da kan få rett på en god del foreldrepenger. Men bare han, ikke duAnonymous poster hash: fcb02...dea
Yesterday Skrevet 25. juli 2013 #14 Skrevet 25. juli 2013 Foreldrepenger i permisjonen er jo en rettighet man jobber seg opp med å ha vært i jobb og betalt skatt. Har man ikke det har man ikke rett. Må gjøre sin del før man får godene. Men en av dere kan få engangsstønaden på 35 000. Det som også faktisk går mener jeg er at far søker foreldrepenger når det har gått 10 mnd med han i jobb og at han da kan få rett på en god del foreldrepenger. Men bare han, ikke duAnonymous poster hash: fcb02...dea Altså at han jobber seg til den retten før og etter barnet er født? Er jo lurt om det går an
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå