AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Skal om ikke veldig lenge få meg siameserkattunge. Jeg har ingen mulighet til å la den gå fritt ute, men gå i bånd med den har jeg. Da jeg får den som kattunge kan den vel lære å gå tur skikkelig? Prøvde å gå tur med innekattene til kjæresten. ( først "mistet" de evnen til å gå og bare lå der) etter hvert begynte de å gå litt, mn det var de som gikk tur med meg, ikke omvent. Dette hadde vært greit om de ikke hadde brukt 20 min på et par meter :-p Begge kattene til kjæresten er huskatter. Har rase noe å si? Vil en siameser være vanskeligere eller lettere å trene? Anonymous poster hash: 7d4c8...b4c
LittDiva Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Kan aldri tenke meg at en katt går med på å dilte etter som en hund. Uansett rase. Hunder trenger en sjef. Katter ER sjefer 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Tror du skal slite lenge for å trene katten fra dens naturlige utforskertrang og nysgjerriget. Anonymous poster hash: dbca2...71e 2
kråkefjas Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Siamesere lar seg ikke herske. De gjør som de vil
Gjest HappyWaffle Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 du kan fint lære katten å gå i bånd så lenge du har tolmodighet til å stå ved en busk i et kvarter for at den skal undersøke et blad her har du en link til da jeg hadde spm om det http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=759014
Armitage Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Skal om ikke veldig lenge få meg siameserkattunge. Jeg har ingen mulighet til å la den gå fritt ute, men gå i bånd med den har jeg. Da jeg får den som kattunge kan den vel lære å gå tur skikkelig? Prøvde å gå tur med innekattene til kjæresten. ( først "mistet" de evnen til å gå og bare lå der) etter hvert begynte de å gå litt, mn det var de som gikk tur med meg, ikke omvent. Dette hadde vært greit om de ikke hadde brukt 20 min på et par meter :-p Begge kattene til kjæresten er huskatter. Har rase noe å si? Vil en siameser være vanskeligere eller lettere å trene?Anonymous poster hash: 7d4c8...b4c Hvis du er flink til å aktivisere katten inne, så trenger du ikke å slippe den ut eller å gå tur med den. Siamesere er veldig glad i å klatre eller være oppe i høyden. Kjøp klatremøbel til den eller lag noe selv.
Tvist Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Jeg går tur med katten min uten band. Men hun er ute alene når hun vil, mulig det er viktig. Når jeg kommer hjem fra jobb hopper hun på meg og vil ha meg med ut på tur. Hun følger alltid etter meg, har aldri hatt problemer. Det er praktisk når vi er på besøk eller har flyttet og ikke vil slippe katten ut alene med en gang. Hun blir jo også kjent i området på den måten. Men jeg kan dessverre ikke gi tips i forhold til opplæring, min katt fulgte bare etter meg frivillig og så fikk jeg ideen om å gå på tur med henne.Tror kattens personlighet er viktig,min er veldig knyttet til meg.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #8 Skrevet 27. juli 2013 En katt kan fint bli med på tur, katten min dilter etter meg og hunden hver gang vi går tur. Da går hun like fort som oss, men hvordan du skal trene er jeg usikker på, for min har jo bestemt dette selv. Jeg tipper at godbiter kan hjelpe, hvis du hiver dem noen meter foran deg så kommer dere ihvertfall fremover Du kan også kjøpe leke som henger fast på en lang pinne (eller lage selv) og vifte den foran dere. Ellers må du nok bare være tålmodig og la katten snuse på det den vil. Katter er jo ikke av den typen dyr som trenger å gå langt for å få trim, de går nok langt for å utforske og markere territorium. Derfor kan det godt være at katten din bare trives med en lang line i hagen, eller en park, der hun får lusket rundt i busker og klatret litt i trær. Om det er forbudt med utekatter der du bor, så er det sikkert fordi de ikke vil ha ekskrementer i bed og sandkasser, at du sitter sammen med katten på plenen og følger med må vel være greit? Det er greit å starte med båndtrening når den er kattunge, men kattunger sover mye og blir slitne av alle de nye inntrykkene, så du kan sikkert starte smått. Min erfaring er at når katter får nye hjem og begynner å gå ute, bruker de lang tid på å bli kjent med området. Derfor ville ikke jeg gått langt med en gang, jeg ville startet med der jeg bor, så utvidet til ett og ett nabohus over tid. Og siden katter plutselig bare tar rennafart og løper eller hopper ville jeg brukt sele, slik at den ikke får nakkesleng hvis båndet blir for kort. Anonymous poster hash: 84292...115
Aurora M. Skrevet 27. juli 2013 #9 Skrevet 27. juli 2013 Katt er katt og hund er hund. Du kan fint lære katten å gå i sele, men da må du være innstilt på å "gå tur" på kattens premisser. Det å gå i bånd langs veien som en hund er så naturstridig for en katt som det kan få blitt. Alle katter (uansett rase) er territoriale jegere, og får ingenting ut av en "hundetur".
Tvist Skrevet 27. juli 2013 #10 Skrevet 27. juli 2013 Det stemmer, det må skje på kattens premisser. Vi går kun i skog og mark, områder det det er lite folk og dyr. Og vi tar mange pauser. Jeg bestemmer hvor vi går, katten bestemmer farten, spesielt når det er varmt legger hun seg ofte ned i skyggen, så da venter jeg til hun har lyst å gå videre.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. juli 2013 #11 Skrevet 27. juli 2013 Jeg gikk mye med min katt i bånd på fremmede steder. Katten syntes det var helt gull å ha meg i bånd, for da visste hun hvor jeg var hele tiden Så det er katten som går med deg, og ikke omvendt. Men det er allikevel kjempefint å gå litt ute sammen med katten om den er innekatt. Hjemme så gikk vi tur med katten løs. Bodde rett ved skogen, så da gikk vi på korte skogsturer sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå