AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Jeg skal prøve å gjøre dette kort.. men dere får spørre om det er noe som er uklart. For det første viljeg si at jeg vet jeg har vært veldig dum, jeg trenger ikke høre det.... Men saken er at jeg skylder eksen en sum med penger. Det er såpass at jeg ikke kan betale tilbake alt med en gang. Tidligere avtalte vi at jeg skulle betale tilbake en sum i måneden. Men nå i det siste påstår han at avtalen var at han skulle få hele summen innen neste måned. Noe som er helt klin umulig for meg. Jeg er student uten jobb ved siden. Bare sommerjobb, men jeg tjener ikke akkurat fett der. Jeg har betalt tilbake hver måned, men innimellom vært litt treg. Jeg tenkte at han kanskje ikke ville være så viktig på å fåpengene inn eksakt da og da. Han ville i tillegg ha melding av meg hver gang jeg overførte penger, noe jeg heller ikke har vært så flink til, men pengene har alltid kommet inn. Om ikke, hvertfall måneden etter (sammen med det jeg skulle betale den måneden) pga jeg har hatt mindre penger en måned og sånn. Nå i sommer glemte jeg igjen oversikten min over dette regnskapet der jeg bor (har sommerjobb i en annen by og bor her i sommer hos foreldre). Jeg har lagt over penger på en konto som da kun er penger som skal til han. Men han var misfornøyd med at jeg tenkte å vente til august med å overføre disse pengene. Også var helvete løs. Han sa som sagt at han ville ha absolutt alle pengene innen neste måned. Og han gir seg ikke. Vi har ingen skriftlig avtale på dette, det er bare muntlig. Og meldinger på facebook som egentlig bare er krangling. Jeg har lyst til å være ærlg og redelig og betale tilbake disse pengene, men jeg lurer bare påhvordan jeg kan gjøre det sånn så han kan komme til enighet med meg og så han slutter å plage meg. Jeg tror nok ikke problemet hans er pengene, det vet jeg han har nok av fra før. Men greia er at han er stolt og sta, har blanda inn andre, som har fora han med at han ikke må gi seg ang. dette. Jeg foreslo til han at vi kunne lage en skriftlig kontrakt på dette der jeg betaler en minimum sum hver måned, litt mer - om jeg har råd. Helt til det er nedbetalt. Som vil ta noen år siden den summen jeg kan betale ikke er så høy.Jeg forklate til han at dette er veldig gunstig for han, for da er det veldig kjipt for meg om jeg ikke betaler. Men dette ville han ikke. Jeg sa så til han at han gjerne kunne ta dette videre, til konfliktrådet sa jeg da. Men det ville han heller ikke. Jeg SKULLE betale tilbake hele summen innen neste måned. UANSETT. Men det må være en annen vei? Jeg vet egentlig ikke i dethele tatt hvordan det er med konfliktårdet og sånn. Jeg vurderer å kontakte de selv. Men jeg ser at det er frivillig å være med på møte. Eksen kommer garantert ikke til å møte oppi et evt møte fordi han er så sta og stolt. Jeg har også hørt om det som heter gjeldsbrev, men hva går det egentlig ut på? Jeg er på en måte ikke redd for å ta det videre "offentlig" men samtidig er jeg redd i tilfelle jeg kommer til å måtte betale inn større summer enn det jeg har råd til hver måned. Hvis det så blir en ordning med konfliktrådet/gjeldsbrev e.l........ Ser de på inntekten min? Om vi blander inn andre/offentlige kan de ikke kreve at jeg skal betale hele summen med en gang? Det må vel bli avdag per måned? Jeg har også hørt at man kan ta sånt her videre som sak.. rettslig. Men jeg har jo ikke nektet å betale tilbake pengene, jeg ønsker bare å betale i avdrag som passer min økonomi. Men det vil ikke han. Eksen truer med å fortelle dette til foreldrene mine, noe jeg ikke vil.... jeg vil ikke!!! Det er egentlig det som er det verste. Han driver også å legger ut om dette er på facebook så alle kan se. Skikkelig barnslig. Slenger dritt om meg til mine bestevenner om det og sånn. (heldigvis bryr de seg ikke). Jeg vurderer å blokke han på facebook, gi han en mail-adresse og be han kontakte meg der. Men hva skal jeg gjøre i en sånn sak her?? Han harve ikke rett til å kreve tilbake alle pengene med en gang? Er det i det hele tatt lov? Blirjeg "straffa" om jeg nekter, men sier at jeg ønsker å betale i avdrag? Linker? Erfaring? Hjelp meg, vær så snill... det her tærer på humøret, jeg blir nesten deprimert... Anonymous poster hash: 52d0b...236
Stormborn Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Dere har ikke skriftlig avtale og det er snakk om så mye penger at det tar deg flere år? Han må jo være dum... Nå er det litt vanskelig uten å se det dere har skrevet til hverandre, men hvis han et eller annet sted der innrømmer den opprinnelige avtalen bare viser du til det og ber han om å holde kjeft! Endret 25. juli 2013 av DaenerysStorm 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 jeg fant noen meldinger nå på face, men de er uklare... han sa tidlgere at han ville ha pengene inn innen august og (jeg får ikke skrevet ned alt).. hvor jeg svarer med at det er helt umulig for meg ("nei det er nok for tidlig" skrev jeg),og at jeg betaler xxsum per måned. Hvor han sier "ok".. men det er jo litt vagt det da...? Jeg skriver jo ikke så konkret hele tiden fordi han vet godt hva jeg mener når jeg fks skriver "for tidlig"... da mener jeg jo noen år. Joda, den er vel ikke en sånn gigantisk sum, men siden jeg er student har jeg ganske lite penger å avse hver måned så da tar det jo lenger tid. Anonymous poster hash: 52d0b...236
Gjest Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Du må rett og slett forklare foreldrene dine at du har en muggen eks som du skylder penger, og som truer med alt mulig rart for å få deg til å betale penger du ikke har. Men se det litt fra hans side også. Du skylder han faktisk penger, og så lenge det ikke er tilbakebetalt, så er han ikke "ferdig" med deg. Jeg hadde blitt drittlei av å leke innkrevingskontor. Hvor stort beløp er det snakk om? Hvorfor lånte du så mye at du må bruke flere år på å tilbakebetale det? Gå igjennom alt dere har skriftlig om dette. De samme meldingene kan brukes av han for å sannsynliggjøre at du skylder han penger. Prøv å finne ut hva dere har blitt enige om angående avtaler rundt dette. Og så får du leve på et minimum og betale gjelda di. Selv om du mener han ikke nødvendigvis trenger pengene, så er det hans penger. Lag en oversikt over det du skylder og det du har betalt så langt. Sett deg mål om å betale så og så mye innen nyttår. Du greier mer enn du tror. Han rekker uansett ikke å få startet noen prosess mot deg før august. Så spar sammen penger og betal det du kan. 12
Gjest Naria Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Jeg forstår godt at han blir ugrei å ha med å gjøre når du ikke betaler når du skal. Har du mulighet til å låne pengene fra noen andre? Ser du ikke vil involvere foreldrene dine, men dersom de kan låne deg pengene vil nok det være mindre konfliktfylt. 16
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 TS her Themis: Jeg vil ikke si summen, men som sagt tar det lenger tid å betale tilbake siden jeg ikke har så god råd. Men jeg har gått med på å betale tilbake mer om jeg har mer råd. Jeg skjønner jo han også. Jeg tilba å betale tilbake ca 4-dobbelt i august av det jeg normalt betale hver måned, siden jeg får lønn fra sommerjobb da. Men jeg kan ikke betale så mye per måned. Jeg har vurdert å si det til foreldrene mine, men... jeg er så redd. De kommer til å bli skuffa og forbanna. Det er en dustete historie hvorfor jeg lånte penger av han, jeg tror vi bare alle kan bli enige i at jeg var en idiot. Men jeg var ung og dum og visste ingenting om penger, Vi bodde sammen men jeg hadde ikke råd til husleie fordi jeg ikke fikk jobb. Og dum som jeg var gikk jeg ikke på nav. Han tilba meg de pengene, og det var for lett å si ja. Men han har nok angret seg i etterkant og innsett hvor dumt det var selv. Han har fått gunstige forslag av meg. syns jeg. Men han er så stolt. Jeg aner ikke hva han kommer til å gjøre om jeg nekter. Om jeg forteller det til foreldrene mine og han ikke kan true med det lenger. Hva vil han true med da? Hva vilhan gjøre? Jeg vet jeg kan anmelde om han prøver seg på noe dritt da.. mend et er uansett skummelt. Skjønner at det er kjipt for han å ha det over seg. Men jeg har tilbudt en skriftlig avtale, og da kommer jo ting til å gå stille og rolig. Det eneste han legger merke til er overføringer hver måned og kanskje en melding med "penger overført". Anonymous poster hash: 52d0b...236
Gjest Moirai Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Jeg skjønner godt at han blir forbanna, du virker ikke som om du tar dette så seriøst når du hele tiden glemmer å betale og er dårlig på å gi beskjed. Skjerp deg, og fortell han at fra nå av skal pengene komme regelmessig som avtalt, og gi beskjed i god tid dersom du ser at dette ikke går. Så roer han seg muligens. 24
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Naria: Jeg ser også den. Men jeg har beklaget om jeg virket useriøs og tilbudt en skriftlig avtale. Og sagt til han at han kan gå videre med den om jeg bryter den. Jeg sa jeg skulle kikke inn i det og få til en grei avtale. Da har han liksom alt på det tørre, og jeg MÅ følge avtalen om jeg ikke vil bli dratt lenger ned i møkka. Men jeg tror bare han nekter å være enig med meg. Jeg ønsker å få til en enighet med han. Jeg vurderer som sagt konfliktrådet. Men hvordan blir en slik prosess? Noen som vet? Hva m han nekter å bli med på møte? Hva kan jeg gjøre som neste steg? Og hva om han tar det rettslig? Jeg nekter jo ikke å betale, men jeg ønsker å betale tilbake hver måned. Ikke alt på en gang. Kan han "vinne" en sak med det? Anonymous poster hash: 52d0b...236
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Moirai: Ja det er det jeg har lovt han nå. Som jeg akkurat skrev nå, så kan det ikke gå feil med en skiftlig avtale. Jeg var dum som var litt treig ang det, men jeg har sagt til han at jeg skal skjerpe meg og ja... med en avtale skrevet under av meg så vet han at jeg mener det. Anonymous poster hash: 52d0b...236
Gjest Naria Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Som student får du jo en stor utbetaling nå i august. Den sammen med lønn fra sommerjobben vil vel kunne dekke en stor del av det du skylder? Kanskje han går med på en fortsatt nedbetalingsplan dersom du betaler ned en god slump? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Som student får du jo en stor utbetaling nå i august. Den sammen med lønn fra sommerjobben vil vel kunne dekke en stor del av det du skylder? Kanskje han går med på en fortsatt nedbetalingsplan dersom du betaler ned en god slump? Jeg kan regne på det og se hvor mye jeg kan øke summen i august, men jeg tviler på at han vil gå med på det. Jeg har som sagt tilbudt meg å firedoble summen nå i august siden jeg får lønn. Men han går ikke med på det. Jeg fant som sagt en annen melding av han på face der det står: "avtalen er at du skal betale minium xx kr per måned." sånn til info til de som lurte på om hva vi har sagt til hverandre skriftlig. Det står ingenting om hvor lenge dette skal vare, men da kan man vel tolke det som "hver måned til de er nedbetalt" eller? Anonymous poster hash: 52d0b...236
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Men når du fikk pengene, var det underforstått at det var ett lån? Eller var det nesten som om han "ga deg" pengene? Anonymous poster hash: 71fb0...127
Gjest Naria Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Problemet med denne avtalen deres er jo at du ikke har holdt den. (Det er i hvert fall slik jeg tolker deg utfra det du har skrevet her) Du betaler for sent, og nå i sommer har du ikke betalt i det hele tatt fordi du har glemt oversikten over regnskapet, hva nå enn det skal bety? Du vet vel hva du skal betale i måneden og kontonummer har du i nettbanken, så jeg synes du er på veldig tynn is her. Endret 25. juli 2013 av Naria 11
Gjest Red Queen Skrevet 25. juli 2013 #14 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Han har erfart deg som en dårlig betaler og da er det forstålig at han ikke er interessert i å høre stadig nye nedbetalingsforslag (som han forventer at du vil misligholde). Og da siden dette er en situasjon som du er enestående ansvarlig for å løse så anbefaler jeg deg å se på dine egne muligheter. Kan du be om forskudd på studielånet? Snakke med foreldre? Vær kreativ. Du skylder ham, og som du selv sier så er det du som opptrådd uansvarlig ovenfor dine forpliktelser. Naturligvis må du selv ta ansvar for dette. Legg fra deg stoltheten din og ta ansvar for dine bommerter. Siden du ikke vil fortelle hvor stort beløp det er snakk om så er det vanskelig å gi deg så gode forslag, men ellers så skulle jeg gjerne gjrot det. Du er jo likevel anonym, så spiller det noen rolle om du forteller circa-beløpet? Da kan vi kanskje hjelpe deg bedre. Endret 25. juli 2013 av Red Queen
Gjest RamaLama Skrevet 25. juli 2013 #15 Skrevet 25. juli 2013 (endret) . Endret 17. august 2013 av newbiepie 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #16 Skrevet 25. juli 2013 Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander inn stoltheten hans. Dette har ingenting med stolthet å gjøre. Det er klart han skal ha igjen pengene sine, men sånn som du forklarer det nå virker det som om han gjør det kun for å plage deg. Det første du skal gjøre er ihvertfall å opprette en ny emailadresse som kun er for denne saken (skriv ned både mailadressen og passordet), og så gir du han mailadressen på facebook og blokkerer han. Men er det snakk om ca tyve tusen eller flere hundre tusen? Jeg er sikker på at dersom du forteller det til foreldrene dine så låner deg de pengene slik at du kan betale han tilbake. Så kan du heller skylde de. Vi har alle gjort dumme ting. Anonymous poster hash: 8eadb...bd7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #17 Skrevet 25. juli 2013 TS her Themis: Jeg vil ikke si summen, men som sagt tar det lenger tid å betale tilbake siden jeg ikke har så god råd. Men jeg har gått med på å betale tilbake mer om jeg har mer råd. Jeg skjønner jo han også. Jeg tilba å betale tilbake ca 4-dobbelt i august av det jeg normalt betale hver måned, siden jeg får lønn fra sommerjobb da. Men jeg kan ikke betale så mye per måned. Jeg har vurdert å si det til foreldrene mine, men... jeg er så redd. De kommer til å bli skuffa og forbanna. Det er en dustete historie hvorfor jeg lånte penger av han, jeg tror vi bare alle kan bli enige i at jeg var en idiot. Men jeg var ung og dum og visste ingenting om penger, Vi bodde sammen men jeg hadde ikke råd til husleie fordi jeg ikke fikk jobb. Og dum som jeg var gikk jeg ikke på nav. Han tilba meg de pengene, og det var for lett å si ja. Men han har nok angret seg i etterkant og innsett hvor dumt det var selv. Han har fått gunstige forslag av meg. syns jeg. Men han er så stolt. Jeg aner ikke hva han kommer til å gjøre om jeg nekter. Om jeg forteller det til foreldrene mine og han ikke kan true med det lenger. Hva vil han true med da? Hva vilhan gjøre? Jeg vet jeg kan anmelde om han prøver seg på noe dritt da.. mend et er uansett skummelt. Skjønner at det er kjipt for han å ha det over seg. Men jeg har tilbudt en skriftlig avtale, og da kommer jo ting til å gå stille og rolig. Det eneste han legger merke til er overføringer hver måned og kanskje en melding med "penger overført". Anonymous poster hash: 52d0b...236 Det han kan gjøre (i og med at dere har skriftlige meldinger dere imellom) er å dra hele dritten gjennom inkasso. Og dersom du tror at det ikke vil være mulig at du innen kort tid har et inkassobyrå bankende på døra så er det helt lovlig (om ikke vanlig) å kjøre private inkassosaker. Neste steg? Du vil være på veg mot det stadiet der du verken får kreditt eller lån. I virkelig trøbbel, altså. La oss si det slik: om du hadde vært min eks så hadde denne saken befunnet seg der. Så du har ikke en stolt, kranglete eks. Du har en veldig, veldig snill eks som du bør være veldig, veldig snill med. Mitt råd: lev på suppe og nudler. Bo på hybel med 3-4 venner eller i telt i hagen til en slektning. Kutt alt sosialt. Få deg en (eller helst to) deltidsjobber. Utsett studiet et år. Bottom line: betal ned denne gjelda raskt. Jobb. Betal. Jobb. Leve kan du gjøre når du blir tørr bak øra. Virker liksom ikke som du forstår dette: Du har misligholdt en låneavtale. Det er krise! Anonymous poster hash: 71ece...66a 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #18 Skrevet 25. juli 2013 Det ble ikke avtalt helt i begynnelsen at dette skulle være et lån. Men det ble det etterhvert da jeg hntet om at jeg ville slo opp. Men han "truet" med at om jeg fortsatte å være sammen med han så var det liksom ikke såååå farlig med å betale tilbake de pengene med en gang. Men da avtalte vi at det skulle liksom være et lån da. Men så sa han at hvis jeg slo opp, så måtte jeg betale tilbake hver måned. Jeg turte jo ikke å slå opp, men gjorde det likevel noen mnd senere fordi jeg var lei av hele fyren. Av andre grunner og da selvfølgelig. Ja jeg vet jeg har vært dum, og jeg kan frstå at han ikke helt stoler på meg. Men hvis jeg skriver en avtale på det, så er det vel sånn at det er kjipt for meg om jeg ikke følger den? Jeg MÅ o sånn sett følge den avtalen da, og da burde han vel være trygg på at jeg gjør som jeg sier? Jeg kan vel ikke sno meg unna en slik avtale....? newbiepie: Jeg sletta meldingene han skrev på min vegg på facebook da. Og skjulte den ene fra tidslinjen fordi jeg var tagga i en melding. Men det var en bekjent av han som skrev den meldingen. eksen har blandet inn fler. (Jeg har denne bekjente på vennelisten fordi jeg ble kjent med han da jeg var sammen med eksen) Så det er bare den meldingen som eksisterer "offentlig" på facebook nå. men hvordan løste det seg for dere? Etter meklingsmøte (om dere var på ett, eller bare pratet du med dem?). Inngikk dere en avtale som funket greit nok for begge? Hvor mye måtte han betale i måneden til deg? Nå hadde han en annen økonomi som jeg har da, ser jeg. Men... interessant å vite.. Og for dere som lurer så kan jeg vil si det siden dere ønsker, det er 40 000 kr her og. Men om vi da inngår en avtale, så kan man kun ta det videre om avtalen blir brutt om jeg forstår det rett? Han kan ikke ta den videre nå til det offentlige e.l og kreve at jeg skal betale inn hele summen på en måned eller to om jeg sier at jeg kan ta det i avdrag? Jeg så at det var såne skjemaer å fylle ut på konfliktrådet.no... kan jeg sende de en e-mail og fortelle? Jeg føler jeg får det frem bedre om jeg skriver det ned, og kan prøve å korte det litt mer ned enn her. Huff... ang foreldrene så.. dere har jo rett som sier at jeg bør si det til dem. Men samtidig så er jeg så utrolig redd. De har hjulpet meg mer enn nok og de har nok å tenke på med ene søskenet mitt som er syk og tar mye av tiden deres og som gir foreldrene mine mye bekymringer. Jeg vil ikke være barn nr 2 som skaper flere bekymringer. Om jeg forteller de det så ønsker jeg ikke at de skal hjelpe meg, men jeg vil bare si det så eksen ikke skal ha det å true med.... egentlig.. men det ervel greit å være ærlig og... huff... Anonymous poster hash: 52d0b...236
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #19 Skrevet 25. juli 2013 Til anoymbruker over som snakker om inkasso: Det er vel her jeg mener om å ta det videre offentlig (jeg huska ikke i farta at det var inkassokrav man måtte gå innom) Hvordan utløper slikt seg? Kan han kreve hele summen inn med en gang? Jeg vil jo gjerne tilby meg å betale en sum hver måned. Jeg kan gjerne få dronningens stempel på det hvis det er det han vil liksom. Men det må da finnes en mulighet uten at jeg blir helt robba og ødelegger fremtiden min? Om han tar det videre, vil ikke jeg bli blanda inn og få en mulighet til å lage en rimelig avtale med han? Eller er det sånn at man bare plutselig åpner døra en dag og blir tvunget til å betale hele greia med en gang? Jeg forsto det ikke helt,beklager. Trenger det litt mer inn med teskje.. Anonymous poster hash: 52d0b...236
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #20 Skrevet 25. juli 2013 Si det til foreldrene dine så låner du penger av de istedet. Som jeg skrev i forrige innlegg; klart han skal få pengene sine tilbake, men det virker som om han bare plager deg med vilje. Anonymous poster hash: 8eadb...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå