AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Er det ikke på tide å pålegge katteiere å merke kattene sine med f.eks. halsbånd? Man vil da kunne få bukt med villkattproblemet én gang for alle. I våre områder er villkatter/hjemløse katter et gedigent problem, og hadde man kunne fjernet disse, hadde dette vært til det beste både for katteiere og naboer. Anonymous poster hash: 61918...3d5
Sugerøret Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Helt klart JA Chipping og reg. i dyreidentitet burde vært påbudt. I dag er katter kast og bruk objekter.Folk tenker ikke eller bryr seg ikke når ferien kommer.Da må katta enten ut eller klare seg selv. Det sykt mange katter som er savnet, flere grupper på FB flommer over. Med strengere regler ,INKL. Kastrering av alle dyr som ikke skal i avl, samt chipping,så kanskje kanskje vi slipper å lese om dyr som har blitt mishandlet osv. 5
JohnS Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Enig. Det burde også vært ordnet tvangssterilisering på et eller annet vis så man slapp alle disse "leveringsklare søte små kattepusgull. MÅ SEES!!!"-annonsene på Finn, men jeg vet ikke hvordan. 3
Gjest Moirai Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Enig. Påbud om merking, og regelmessig avliving av umerkede katter er det eneste som nytter. Opplysningsarbeid rundt sterilisering og sponsing av kastrering hadde også hjulpet.
fruBeist Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Merking av kattene gjør absolutt ingenting for problemet med løskatter. Det eneste som hjelper der er kastrering/sterilisering.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Merking av kattene gjør absolutt ingenting for problemet med løskatter. Det eneste som hjelper der er kastrering/sterilisering. Selvsagt gjør det det! Med en slik merking vil alle umerkede katter = villkatter, ergo kan disse avlives fortløpende. Anonymous poster hash: 61918...3d5
Gjest Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Halsbånd ville vært en dårlig ide. Jeg vet ikke hvor mange min har plyndret seg gjennom ettersom de løsner av omtrent ingenting. Halsbånd som sitter bom fast er farlig. Derimot Id merking er jeg enig på! Katter flest får også tattoverit ID i øret sitt! Men uansett om de er merket eller ikke, er de ikke kastrert/sterlisert vil det alltids være en eller annen idiot som lar katta si få kattunger, gir de bort til noen bare for å bli kvitt de og vips, så er vi på'an igjen!
minienthe Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Katter flest får også tattoverit ID i øret sitt! ingen av mine har det selv om de er chippet, heller ingen av de andre jeg kjenner til med chip. har inntrykk av at dette er noe dyrebeskyttelsen etc driver med ?
fruBeist Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Selvsagt gjør det det! Med en slik merking vil alle umerkede katter = villkatter, ergo kan disse avlives fortløpende. Anonymous poster hash: 61918...3d5 Hvem tenkte du skulle stå for fanging av disse? Og ikke minst betale for avliving? Det beste er å unngå at uønskede katter i det hele tatt fødes. Og da må kastrering og sterilisering til. For all del, jeg er ikke i mot å merke kattene sine, men merking hjelper ikke på problemet med løskatter.
Gjest Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 ingen av mine har det selv om de er chippet, heller ingen av de andre jeg kjenner til med chip. har inntrykk av at dette er noe dyrebeskyttelsen etc driver med ? Ah, nei, mine er gjort på egenhånd. To er tatt hos abc dyreklinikk og en hos eiker dyreklinikk. Alle tre fikk tattovert ID i øret!
minienthe Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Ah, nei, mine er gjort på egenhånd. To er tatt hos abc dyreklinikk og en hos eiker dyreklinikk. Alle tre fikk tattovert ID i øret! snodig, to av mine er merket hos eiker og ingen av de fikk tatovering ? ett og tre år siden hvis det har noe å si. ser jo logikken i det siden de færreste har tilgang til scanner
Hattifnatten Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 ingen av mine har det selv om de er chippet, heller ingen av de andre jeg kjenner til med chip. har inntrykk av at dette er noe dyrebeskyttelsen etc driver med ? Vår katt fikk også ID tatovert i øret. Det ble gjort hos en helt vanlig veterinær.
Aurora M. Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Merking i form av halsbånd er nytteløst siden de eneste halsbåndene som er anbefalt å bruke er selvutløsende klipshalsbånd. Påbud om chipping er vel og bra, men kommer mest til nytte der katter blir overkjørt eller borte hjemmefra over lengre tid i et område der folk er oppmerksom på at cipping faktisk finner sted.. Og det er dessverre alt for mange steder i dette landet der de ikke aner at slikt eksisterer engang. Videre hjelper det svært lite med påbud så lenge det ikke finnes en eneste instans som har ressurser eller myndighet til å følge opp at disse påbudene blir overholdt! Det er en del påtrykk på politikerne nå om å opprette en såkalt "dyrepoliti" som får faktisk myndighet (over den enhver borger har) til å gripe inn (f.eks frata eiere dyrene og ilegge straff) og påse at event. påbud blir overholdt, så vi får se hva en event. ny regjering kommer opp med. Slik saken er nå er det kun politikerne det står på. Det er en stor skam at dyrevern har vært og er bortimot fraværende i norsk politikk! Her er det lov å minne om at det er fullt mulig for en hver som engasjerer seg å skrive brev til stortings/regjeringspolitikere, samt å delta i ulike underskriftskampanjer på nettet! Det er snart valg, og rette tiden å legge trykk på dem. Enn så lenge er det kun opplysning fra frivillige organisasjoner og kastreringskampanjer hos engasjerte veterinærer (hvis man da ikke medregner Mattilsynet....) vi har som forebyggende virkemiddel. Og vi ser jo dessverre at det ikke holder... Drømmeverden: Påbudt kastrering av katter av begge kjønn, påbud om chipping, et krystallklart lovverk som gjelder for (og presenteres for) alle dyreeiere (som angår ly, mat, veterinærtilsyn, tilsyn i ferien o.s.v), og en myndighet som kun har som oppgave å påse at disse lovene blir overholdt, samt har myndighet og ressurser til å gripe inn i de tilfellene det ikke blir det! Langt opp og langt frem slik det ser ut nå, dessverre.....
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. juli 2013 #14 Skrevet 25. juli 2013 YES endelig noe vett å se!! syns rett og slett folk skulle blitt bøtlagt jeg hvis de gang på gang kommer med kattunger til en vetrinær for avlivning fordi de ikke får gitt dem bort.... få ned prisene på kastrering så er jeg sikker på at flere folk vil vurdere å fikse kattene sine. jeg går rett bort på dyrlegen så fort mine er gamle nok hvertfall glad i de to pusene jeg har og har ikke behov for flere, spesielt når de er søsken, uff å uff....
Gjest Crazycatlady Skrevet 27. juli 2013 #15 Skrevet 27. juli 2013 Enig med Aurora M. Merking er vel og bra det, men bare det er ikke nok. Først og fremst syns jeg det burde vært pålagt med kastrering/sterilisering, men for å gjennomføre noe sånt så trenger man myndigheter som er litt mer engasjert i dyr. Ja til dyrepoliti!
Gjest Jepp123 Skrevet 27. juli 2013 #16 Skrevet 27. juli 2013 (endret) Tatovering krever bedøvelse og skjelden man bedøver kun for bokstavene ID eller X. Mine fikk tatovert ID da de fikk bedøvelse i forbindelse med tannsteinbehandling. Og kun godkjente oppdrettere som drev med avl. Endret 27. juli 2013 av Jepp123
Gjest Moirai Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 syns rett og slett folk skulle blitt bøtlagt jeg hvis de gang på gang kommer med kattunger til en vetrinær for avlivning fordi de ikke får gitt dem bort.... Det går ikke, da hadde bare folk sluttet å gå til dyrlegen, og vi hadde fått flere tilfeller av katter som blir sluppet ut i det fri, kastet ut fra kaia, ut på motorveien og andre syke ting folk finner på. Sponset kastrering og opplysningsarbeid rundt dette derimot er nok veien å gå. 1
Alice123 Skrevet 27. juli 2013 #18 Skrevet 27. juli 2013 Chipping og kastrering/sterilisering burde vært påbudt med trussel om bot om ikke. 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 27. juli 2013 #19 Skrevet 27. juli 2013 Det går ikke, da hadde bare folk sluttet å gå til dyrlegen, og vi hadde fått flere tilfeller av katter som blir sluppet ut i det fri, kastet ut fra kaia, ut på motorveien og andre syke ting folk finner på. Sponset kastrering og opplysningsarbeid rundt dette derimot er nok veien å gå. ja er helt enig i at kastrering av katt skulle vært laaangt billigere enn det er nå. 800 ca for å kastrere katt her jeg bor, å har vært borti dyrere.
Athene Skrevet 27. juli 2013 #20 Skrevet 27. juli 2013 Halsbånd er håpløst. Min ene nekter, den får panikk. Den andre har jeg også gitt opp, for den mistet et halsbånd i uka. De er chippet, hos to ulike veterinærer, og begge fikk tatovert ID i øret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå