Gå til innhold

Besøk av gammel dame - hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får snart besøk av farmor, en dame på 70 som har et enormt behov for å finne på noe (altså er hun ikke typen til å sitte inne med kaffekoppen og prate), kombinert med at hun ikke ønsker å bruke penger på noe, hun tar heller med seg niste enn å gå på cafe osv. Vi skulle egentlig på stranden, men siden det regner bøtter så regner jeg med at det ikke er aktuelt allikevel.. Noen som har noen gode forslag?

Anonymous poster hash: 0858c...b3d
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får snart besøk av farmor, en dame på 70 som har et enormt behov for å finne på noe (altså er hun ikke typen til å sitte inne med kaffekoppen og prate), kombinert med at hun ikke ønsker å bruke penger på noe, hun tar heller med seg niste enn å gå på cafe osv. Vi skulle egentlig på stranden, men siden det regner bøtter så regner jeg med at det ikke er aktuelt allikevel.. Noen som har noen gode forslag?

Kunstutstilling (mange har gratis inngang), strikkekafe, biblioteket,

Skrevet

Ting som faller meg inn er:

• Gå en tur i parken
  • Severdigheter i området rundt deg som det ikke koster noe å komme inn på.
  • Om dere har noen felles hobbyer, gå på hobby handle tur

Det var det jeg kom på i farta

Gjest Gjest
Skrevet

Synd at hun ikke ønsker å bruke pengene sine på noe da, for jeg tenkte å foreslå svømming som er så kult :)

Museum,

Besøke Ikea kun for å se (og evt hjelpe deg med å finne møbler /stæsj til et rom)

Skrevet

Spandere en aktivitet eller tre på henne, da blir utvalget straks større :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spandere en aktivitet eller tre på henne, da blir utvalget straks større :-)

Hadde det enda vært så enkelt! Hun har nok av penger, og jeg har også råd til å spandere, men det handler visst om prinsippet å bruke penger, for alt er så dyrt i Norge at man ikke skal støtte oppunder det. Så alt som koster penger er uaktuelt uavhengig av hvem som betaler, dessverre. Er ikke sånn at det er viktig for meg å bruke penger heller, altså, det blir bare litt enklere å få tiden til å gå når man gjør noe annet enn å vandre rundt i de samme gatene igjen og igjen i regntøy og vente på å spise niste;)

Takk for forslag, jeg skal sjekke hva som finnes i nærområdet:)

Skrevet

Avhengig av hvor du bor i landet er det muligens bærsesong nå?

Kan dere ikke reise ut og plukke bær?

Kanskje lærer hun deg å lage syltetøy (lat som om du ikke kan det) eller du kan fryse ned resultatet. Det må da passe glimrende for en som vil spare.

Ellers får du sjekke lokale lag og foreninger som har åpne arrangement, som nyttevekstforeningen, hagelaget, etc. Ofte skjer det ting man kan henge seg på.

Biltur for å se på krigsminner i nærområdet?

Spør om hun har noen gamle venninner på dine kanter som dere skal spore opp og besøke.

Finn ut om hun har en "drøm" du kan oppfylle. Min salige bestemor fortalte meg alt for sent at hennes store drøm var å besøke en viss plass. På den tiden bodde jeg ikke en gang i nærheten, så jeg fikk ikke oppfylt den. Det har plaget meg etterpå.

Hva med fisketur? Det passer i regnværet. Spør noen du eventuelt kjenner som bor landlig til med fiskerett i en elv, om du skal ha det helt gratis. Eller fisk i sjøen.

70 høres så gammelt ut, men det er egentlig ikke det lenger. Hun har sikkert litt ideer selv også om du prater med henne.

• Liker 2
Gjest RamaLama
Skrevet

Hvor bor du? Har masse tips om du bor i Trondheim, og hvis du starter en ny tråd med overskriften "gratis aktiviteter på *sted*", så kommer det sikkert flere tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flotte tips, jeg skal huske på dem så jeg kan bruke dem en annen gang! Det er alltid en utfordring når hun kommer på besøk og det ikke er fint vær.

I dag testet jeg tålmodigheten min litt, og introduserte henne for min hobby. Det ble noen dype pust, men vi hadde noen fine timer med puslerier ved kjøkkenbordet, tok en tur ut slik at hun fikk utløp for rastløsheten og spanderte mat på henne på vei hjem med argumentet at det var så veldig godt at hun bare måtte smake selv om jeg visste at hun ikke likte at folk bruker penger på mat ute når man kan lage dem selv, og hun koste seg stort, selv med maten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Reagerer litt på at du definerer en dame på 70 som "gammel".. Hun er voksen/moden/eldre, men slett ikke gammel!! Skjerp deg!

Endret av kalinka85
Gjest Emmanuelle
Skrevet

Reagerer litt på at du definerer en dame på 70 som "gammel".. Hun er voksen/moden/eldre, men slett ikke gammel!! Skjerp deg!

Hva er problemet ditt egentlig?

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

Voksen/moden/eldre/gammel.

AnonymBruker
Skrevet

Litt enig, jeg tolket tittelen som, "nå kommer den forferdeige tanta Olga". Farmor fler jeg er mer koslig =)

Anonymous poster hash: e39e3...9a0

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo an på TS sitt ståsted.

Da jeg var 20 var min bestemor også definert som "gammel" enda hun ikke var 70.

Nå derimot har jeg godt voksne venninner som er 70, og det er ingenting "gammelt" med dem om de er i det rette humøret.

Så selv om TS har en definisjon som ikke passer med din, så er det ingen grunn til å be henne "skjærpe seg".

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gammel dame på 70 år, haha. De som kjenner meg, ville aldri ha kommet på tanken om strikkekafé, bingo, gammeldans og desslike :fnise:.

Hilsen en dame som kan slå mange yngre i hartkorn, og fremdeles har draget.

Anonymous poster hash: f4713...d41
AnonymBruker
Skrevet

Gammel dame på 70 år, haha. De som kjenner meg, som er i nærheten av den alderen, ville aldri ha kommet på tanken om strikkekafé, bingo, gammeldans og desslike :fnise:.

Hilsen en dame som kan slå mange yngre i hartkorn, og fremdeles har draget.

Jeg blir også tatt for å være minst 20 år yngre enn jeg er, holder meg bra.

Skrevet

Det kommer jo an på TS sitt ståsted.

Da jeg var 20 var min bestemor også definert som "gammel" enda hun ikke var 70.

Nå derimot har jeg godt voksne venninner som er 70, og det er ingenting "gammelt" med dem om de er i det rette humøret.

Så selv om TS har en definisjon som ikke passer med din, så er det ingen grunn til å be henne "skjærpe seg".

Det er slett ikke "min" definisjon. WHO definerer mennesker mellom 60-74 år som "eldre" , og mennesker fra 75 år som "gamle". Kilde: Store medisinske leksikon.

Så jo, jeg ber henne skjerpe seg, for dama er på ingen måte gammel.

Skrevet

Hva er problemet ditt egentlig?

At jeg korrigerer henne når hun definerer et eldre menneske som gammel, har jeg da et problem?

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Hun kaller seg selv for "en gammel dame", og i interesser ligner hun mer på min oldemor på over 90 enn min bestemor som er jevngammel, og hun ca 50 år eldre enn meg. Derfor ble det gammel når jeg skrev i full fart, uten at det er noe negativt i mine tanker om henne på grunn av det, jeg synes det er koselig. Betyr på ingen måte at jeg definerer alle på 70 som gamle, som gruppe er de eldre, som individer hender det også de rundt 70 fremstår som gamle for meg, det kommer oftest av en kombinasjon av klesstil, interesser, kanskje helse osv., og min farmor er en av dem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...