AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Hei! Jeg har fibernett fra altibox (25/25 Mbit/s). Sitter på trådløst nett og ca 2 meter fra "boksen". Når jeg har tatt bredbåndstest har jeg alltid ligget på rundt 18 Mb/s, men i forigårs tok jeg testen igjen og da var den på 11 Mb/s. Jeg tok så kontakt med altibox for å høre hva som har skjedd og hvorfor den plutselig er lavere enn den pleier. Her er svaret jeg fikk: Du har i dag en 25/25 mb/s (eller 3,125 MB/s dersom du regner i Megabyte) linje i fra oss. Dersom du benytter trådløs så er routeren sannsynligvis årsaken til dårlig hastighet. Utstyret som følger med for trådløs i fra oss støtter kun b/g wifi og flere år gammelt. For å øke ytelsen på trådløs nett så anbefaler vi å oppgradere med en ekstern router. Dette fåes kjøpt hos de fleste data/elektro forhandlere. Jeg er kanskje dum, men jeg skjønte ikke helt hva han mente? Jeg har alltid brukt trådløst nett og vet at det som regel går tregere trådløst enn med kabel, men routeren kan vell ikke plutselig bli dårlig over natta? Tok testen akkurat nå og fikk Ned 3.81 Mb/s og Opp 7.25 Mb/s. Samboeren min har nett mellom kabel, og har 25 Mb/s når han tar bredbåndstest. Hva synes dere? Er det noe å henge seg opp i? Jeg merker betydelig forskjell på at det går tregere enn før.. Anonymous poster hash: b3ebe...188
aasmund87 Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Viss du kjøper en ny nettverksruter. Eller "trådløsnettverksender" Så kobler du den til med leding, vil denne kunne sende ut i full hastighet. Om det er verdt å henge seg opp i, er jo opp til deg. Er jo helt grei hastighet så lenge du ikke skal laste ned filmer.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 min ble dårligere over natta så det kan skje. Anonymous poster hash: c1965...8e7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 3 mulige syndere. 1. Feil på ruteren, programvare eller liknende. 2. Du har noe kjørende på PCen din, eller noen andre i husholdningen som bruker opp båndbredden din. 3. Dårlig oppsett, ustabil linje til sentralen, som gjør at den ikke sender deg den maksimale båndbredden linjen din takler. Nummer to er en mer sannsynlig synder enn noen av de andre. Anonymous poster hash: 7d5c0...174
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Jeg har ingenting kjørende på pcn min når jeg tar testen, det er heller ingen andre som bruker opp båndbreddeb min. Jeg betaler jo for 25/25 Mbit/s, har bodd her i 3 år og det har alltid vært på rundt 18. Synes det er merkelig at det skal plutselig bli så ustabilt og så sakte. For meg så virker det som om noe er galt. Det kan ikke være pcn min som kødder? Anonymous poster hash: 68bf7...085
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Lyser dsl-lyset på modemet?? Anonymous poster hash: c1965...8e7
Black March Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Lyser dsl-lyset på modemet?? Anonymous poster hash: c1965...8e7 Selvfølgelig lyser DSL lyser hvis du har tilgang til internett.
Gjest Morteno Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 (endret) TS sa jo hva problemet er i første innlegg. Hvorfor spekulere? Altibox sier selv at de har eldre rutere som kun har b/g støtte. Det du burde er rett og slett å skaffe en router som har b/g/n støtte, som da er nyere og raskere teknologi. Hvis du derimot har en egen router som har n støtte så kan du gjerne si hvilket merke / modellnummer. Det finnes noen innstillinger som du kan endre på som kan endre ytelse, spesielt hvilken kanal frekvensen går på. Denne ruteren er fantastisk, litt dyr men ytelse så det renner: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746279#reviews Endret 25. juli 2013 av Morteno
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå