Gjest Sengaia Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Etter å ha vært veldig skeptisk til lavkarbo og helseffektene av det så har jeg nå spist lavkarbo i ca 5 uker og er faktisk ganske fornøyd med det! Jeg er mye mindre oppblåst, går ikke rundt konstant sulten, blodsukkeret er stabilt, og maten lager jeg fra bunnen av og begynner å kose meg med å lage mat, noe jeg ikke likte før. Jeg har ikke gått noe særlig ned i vekt, men jeg tror kanskje det er fordi jeg trener mye mer enn før (begynte med det rett før jeg begynte på lavkarbo), og jeg er ikke overvektig (64 kilo), derfor tror jeg nok at jeg ikke går ned i vekt pga jeg får mer muskler. Jeg vil tro det må være det... Jeg ligger nok ikke særlig i kaloriunderskudd, i så fall bare littegranne, men jeg føler meg sunnere. Men generelt tenker jeg mye på mat... MEN; jeg fikk låne en bok om Atkins kostholdet. Og hva av retter og matvarer som inneholder så og så mye karbo, og det fikk meg til å lure på om jeg spiser så lite karbo som jeg trodde? Jeg trodde faktisk at jeg lå på rundt 20-30 gram karbo om dagen, men jeg innser nå at jeg må ligge langt over det! En typisk dag er: Frokost: to skiver lavkarbobrød som jeg baker selv (med egg, forskjellig frø og creme freche) med smør, egg og makrell i tomat og agurk. Lunsj: kyllingsalat med egg, avokado og hjemmelaga dressing og en brødskive lavkarbobrød med smør. Mellom: nøtter uten salt og littegranne mørk sjokiolade. Brokkoli og blomkål. Noen ganger litt bringebær med gresk yogurt. Middag: hjemmelaga kyllinggryte med kyllingfilet, isbergsalat, spinat, fløte og litt creme freche og en skive brød med smør. Av og til fiskesuppe laget med forskjellige grønnsaker, hermetiske tomater og fløte. Kvelds: stort sett rester fra salat eller gryterett med lavkarbobrød. Etter trening kan jeg i tillegg ta en skyr. Drikke: kun vann, noen dager en kopp te. Jeg sjekker næringsinnholdet i det jeg kjøper, og er nøye på at det ikke inneholder sukker, og minst mulig karbo. og jeg velger grønne grønnsaker. på disse fem ukene har jeg ikke rørt sjokolade, potetgull, godteri, junkfood, poteter, ris, pasta, vanlig brød, hvetemel, eller noe som helst sånn. Det eneste er at jeg en sjelden gang har spist litt kake som er laga på mandler, egg, fløte, mørsk sjokolade og sukrin. Jeg trodde for et par uker siden at jeg kunne være i ketose, men jeg kan da vel ikke ha vært det? Er det noe man merker godt på kroppen? Hva er egentlig et typisk lavkarbokosthold? Noen som vil dele hva dere spiser på en dag?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 Ja, det er lavkarbo. Lavkarbo betyr ikke nullkarbo, og de rettene du nevner her, er godt innenfor. Om du etter flere uker ikke har gått ned i vekt, kan du prøve å kutte ned på lavkarbobrød og melkeprodukter, og være litt forsiktig med nøtter. Ut ifra hva du skriver her på forumet, tror jeg du er på vei til å få, eller allerede har, en spiseforstyrrelse. Du styrer og ordner noe helt vanvittig med kostholdet ditt, og du minner meg litt om meg selv.. Jeg er også normalvektig, men ønsker å stramme opp/gå ned litt/bli litt slankere, men sliter veldig med dette. Tenker utrolig mye på mat, og synes aldri at noe som helst fungerer. Trives godt på lavkarbo da jeg merker at trangen etter å fråtse dempes, men jeg går heller ikke ned noe særlig i vekt. Jeg tror vi må lære oss å slappe av. Det er nok lettere å gå ned ivekt også, om man ikke har et så hysterisk forhold til kosthold.. Forsett som du gjør, men kanskje reduser litt på lavkarbobrødet? Lykke til! Anonymous poster hash: 5193a...a93
Gjest Sengaia Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Takk for svar! Og takk for at du "vekker" meg litt mtp alt styret og usikkerheten med kosthold og trening. Jeg har slitt med det før, og hadde bulimi som tenåring, og i kortere og mer sjeldne perioder nå så kan jeg spise utrolig lite og gå ned noen kilo, - være veldig bevisst på å ikke spise, gomle masse tyggis for å ikke spise noe, sove for å unngå noen ekstra timer med sult osv. Det er lenge siden sist, og akkurat det er omtrent borte tror jeg. Men du vekka meg litt der med å nevne hysteriet mitt, jeg fikk tilbakemelding om det i går faktisk, eller før i dag, og det er nok noe i det, ja... Det er kanskje ikke sånn kjempeekstremt, jeg leser jo om folk her som trener voldsomt mye og spiser sunt og lite og er veldig strenge sånn. Men jeg vet ikke jeg, dette er andre tilbakemelding på kort tid som nevner spiseforstyrrelse. Jeg er fornøyd med kroppen, men ikke magen. Jeg skal redusere litt på lavkarbobrødet, og nøtter går det kanskje litt for mye av. Og ikke minst så må jeg få gjort noe med det stresset, det tar mye av kreftene mine. Tusen takk for svar og "oppvekker"
Gjest Nanne70 Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Er nylig begynt på lavkarbo selv, og i likhet med dere har jeg ikke gått ned noe særlig, bortsett fra at jeg gikk ned drøyt 1 kg første uka. Så vidt jeg har forstått så er det slik at man ikke vil oppleve vekttap hvis man er normalvektig, fordi lavkarbokosthold er balanserende, dvs. at dersom man er overvektig vil man gå ned i vekt, og er man undervektig vil man legge på seg til man er normalvektig. For meg som er moderat overvektig og har en lang "karriere" som jojoslanker bak meg, så vil kroppen min bruke lang tid på å stabilisere seg før den vil begynne å bevege seg mot sin naturlige vekt. (Dette er som sagt det jeg har forstått ut fra det jeg har lest, erfarne lavkarbere må gjerne korrigere meg, er som sagt ny på dette og har ikke noe særlig egen erfaring å ta av ) Lavkarbo er ikke en slankekur eller en diett eller en "quick-fix". Sengaia, jeg synes det er bra at du har begynt på lavkarbo, og så synes jeg du skal roe ned og la kroppen få bli vant til det nye kostholdet. Spis deg behagelig mett og nyt maten!
Redbull Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 JEG mener du spiser for mye brød da, selv om det er hjemmelaga lavkarbo brød. Det er jo sunt og godt, så det er ikke noe i veien med det egentlig, men å ha brød til nesten hvert måltid blir i meste laget for min del... Men du skrev i en tråd senest igår at du skulle slutte å stresse, også lager du ennå en tråd om temaet rett over midnatt dagen etter?
Sugerøret Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Første tiden trenger en noe "lett" aka lavkarbobrød. Jeg bruker det mye selv. Ellers kan en lage omelett, egg & bacon ,salat med div kjøtt , restemat osv osv osv! Synes det du ramset opp høres flott ut Sengaia. Et tips er å lete frem Nannahs oppskrifter på lavkarboforumet! Den damen har vært i gamet lenge og har så mye nammis mat at du kan gå rundt deg selv!
Gjest Sengaia Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Takk for svar igjen! JEg har også hørt at lavkarbo stabilisere vekta. Jeg må vel bare prøve å se at jeg ikke har for mye vekt egentlig... jeg blir usikker av folk her inne som veier 50 kg, og de som veier 58 kilo som vil ta av seg... Jeg skal prøve så godt jeg kan å nyte maten Du sier noe der, redbull... er usikker på både trening og kosthold. Den ene tråden handla om trening, og den andre om kosthold, tror jeg? Kanskje det handla om det samme. Jeg skal prøve å stresse ned, men det er vanskelig ;P Etter ferien har jeg stor tro på at jeg kan slappe mer av. Jeg har planer om å spise mer "normalt" og kunne skeie litt ut i helgene. Sjekke vekta f. eks. 1. august, spise "normalt" og ikke stresse en måned og sjekke igjen da. Sjekke meg selv både fysisk og mentalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå