Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er så pinlig så jeg huker av som anonym. Jeg har en venninne som er enslig mor. Hennes bruttoinntekt er på 216 000 kr. Hun eier en leilighet (den kostet 1,1 mill) som familien har hjulpet med å pusse opp, så den er verdt rundt 2 millioner kr.

Hun fikk lån fra kommunen den gang og lånet er på rundt 3000 kr i mnd. Husleien er på ca 3000 kr, så hun har rundt 6000-7000 kr i utgifter på akkurat det.

Hun har 700 000 igjen av lånet sitt på huset og dette er det hun tenker som jeg trenger hjelp med at hun skal skjønne!! (hun sitter rett ved siden av meg, men hun nekter å tro meg). Hun tenker at hun skal selge leiligheten sin for rundt 2 millioner, så da har hun 1,3 i egenkapital. Hun ønsker deretter å kjøpe et hus til ca 3 millioner kroner, så hun må ta rundt 1,8 - 2 millioner i boliglån. Hun mener at hun får dette fordi egenkapitalen er så høy. Jeg forteller at hun er spinnvill som tror hun får 9-10 ganger sin egen i inntekt i lån, men ingenting går inn i hodet på henne. Vil neppe hun skal drite seg ut i banken - hvor hun har møte neste uke for å spørre om dette. Hjelp meg til å forklare henne at hun med 216 000 i bruttoinntekt i året, får ikke et lån på nærmere 2 millioner!

Anonymous poster hash: f2274...525
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg har hun noen inkassoer og betalingsanmerkninger, men hun tenker å betale ned all gjelden når hun selger leiligheten sin.

AnonymBruker
Skrevet

Lån gis som regel 3-4 ganger inntekt(brutto).

Anonymous poster hash: 12e2d...4c8
Skrevet (endret)

Hvordan skal hun klare å betale minimum 9000/10000 + leie (og muligens mer om renten skal opp) med hennes inntekt? :klo:

Hennes bruttoinntekt er jo 18 000 i måneden.. Hva skal hun leve av altså?

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet

om ikke annet så blir det nok en realitycheck å gå i banken

Anonymous poster hash: b3201...051
  • Liker 1
Skrevet

om ikke annet så blir det nok en realitycheck å gå i banken

Anonymous poster hash: b3201...051

Tror nok dette er det letteste ja. Bedre å la banken forklare det, enn å lage dårlig stemming. (du har jo tydligvis prøvd allerede å forklare det)

Skrevet (endret)

I tillegg har hun noen inkassoer og betalingsanmerkninger, men hun tenker å betale ned all gjelden når hun selger leiligheten sin.

Så hun har ikke klart å betale regningene med et lån på 700 000 og antar at hun kan finne en bank som vil bla opp et par millioner siden leiligheten hennes har steget så mye? Ja ja...

Eneste sjansen hun har er å få foreldre til å gå inn som medlåntakere. Men så dumme foreldre er også vanskelige å finne..

EDIT: Bankene gir lån ut fra betalingsevne, ikke egenkapital. Egenkapital ut over de obligatoriske 15 % gjør at du kan kjøpe en dyrere bolig, men du får ikke mer lån av den grunn.

Endret av nojac
Skrevet

Jeg går på AAP, og søkte om startlån fra kommunen. Jeg fikk 1,9 millioner i lån (har også endel egenkapital)

Med den lave renten i Husbanken, 2%, så blir månedlige utgifter 7100. Dette er halvt om halvt renter og avdrag fra første stund.

Hvis hun da kjøper en selveier med minimalt husleie, så vil ikke boutgiftene hennes bli veldig mye mer enn det hun har idag.

Så det er mulig. :)

Skrevet

Men som sagt over her så har egenkapitalen ingen ting å si for hva du får låne.

Trodde det selv at jeg hadde bedre sjanse med den, men fikk beskjed om at de ikke gamblet med folks egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...