hjerteis Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Hei, Jeg skal få kattpus om når den er leveringsklar om 2 måneder Åh, som jeg gleder meg! Er det noen erfarne katteeiere som har noen gode tips til hva jeg må ha klart innen den kommer, og hvordan hverdagen bør løses når den har kommet? Sist pus jeg hadde, fikk familien når jeg var liten, så husker derfor ikke så mye av startfasen. 1
froken23 Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 for det første så når katten kommer kan du ikke sleppe den ut før om noen uker. Så da burde du få deg kattedo inne så skaff deg kattesand. Og kanskje noen leker til katten. Jeg har hatt utrolig mange katter opp igjennom åra. Og når du først får pusen så er den vettskremt. kommer til og gjømme seg og drite over alt Så vis hvor doen er til katten den blir mere tryggere for vær dag som går. Men slepper du den ut stikker den av. Håper dette var noen nyttige tips
Athene Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Først en kommentar til det brukeren over meg skriver - Jeg har erfaring fra noen kattunger opp gjennom. De ferreste har gjemt seg, og ingen har "drite over alt". Da kommer de nok fra en utrygg bakgrunn eller tatt fra moren før den er 12 uker. Men mange er litt usikre i begynnelsen, og behøver litt trygghet når de nettopp er tatt fra mammaen. Kattungen skal være inne til den er kastrert og minst 8 måneder. Det er derfor viktig at innelivet er tilpasset katten. Litt leker, gjerne hjemmelagede, kattedo og klorebrett er et must. Videre er det like greit å skaffe ting som bur, børste og andre praktiske ting med en gang. Andre ting, som seng, kan du vente med. En katt sover som regel der den vil og ikke der vi mener den skal sove. Sett deg inn i kattefor og hva katten kan og ikke kan spise. Mange gjør klassiske feil som å gi katten melk. i begynnelsen bør den få kattungefor fra dyrebutikk. Kattesikre leiligheten. Giftige planter må ut, ledninger som er lette å tygge på bør dekkes til, ting katten kan sette seg fast i må fjernes og så videre. Videre anbefaler jeg å fjerne gjenstander fra vinduskarmer og andre ting som lett venter, en livlig kattunge går hardt utover interiøret 5
hjerteis Skrevet 24. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2013 Kjempe jeg tenkte å avtale levering en fredag, slik at vi får helgen sammen. men mandag er det jo jobb igjen, og jeg vil jo være borte store deler av dagen.. Tror du det vil gå bra? Eller burde jeg komme hjem noe tidligere de første dagene? Er så redd den skal bli redd og ensom, men med nok leker, tilgjenglig mat og kattedo går det kanskje greit selv for små? 1
hjerteis Skrevet 24. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2013 Åh, supert svar Athene! Så mange gode tips Det er like greit å ha alt på stell før katten kommer, så tenkte å handle inn alt som trengs godt tips med ledninger, der bør jeg ta en runde + flytting av gjenstander i karmene:) Når er det vanlig å kastrere jentepuser, hørt noe om at de bør være 5-6 måneder gamle? Veldig praktisk å ha veterinær i nabolaget! Jeg tenkte å ha et båndt rundt halsen på den når den blir så stor at den kan ut litt, men bør jeg begynne med det tidligere? 1
Athene Skrevet 24. juli 2013 #6 Skrevet 24. juli 2013 Min jente ble kastrert ved 4 mnd, gutten ved 5, men det er ulikt hva veterinærene anbefaler, ring og hør med de du planlegger å bruke. Jeg hadde tatt kortere dager fra jobb i begynnelsen, til katten blir tryggere og du ser at alt går bra. 8-9 timer er lenge for en liten pus, samtidig sover de stort sett når de er alene. Begynn med bånd så tidlig som mulig, det blir vanskeligere jo eldre de er.
Fanderay Skrevet 24. juli 2013 #7 Skrevet 24. juli 2013 Åh, det er så fint å få kattunge Jeg har heller aldri opplevd at kattunger har vært kjemperedd og gjort fra seg overalt. Det jeg vil si er at du må ha et bur til å hente kattungen i. Og tenkt da på at det buret skal være stort nok til katten når han/hun blir voksen. Så trenger du vann og matskåler, anbefaler enten keramikk eller stål. Sjekk hva slags mat kattungen er vant med, sånn at du kan kjøpe det inn. Så må du ha dokasse, de med tak er egentlig best. Når du kommer hjem med kattungen så sett han i kassen med engang, og vis han kassen med jevne mellomrom. Har alltid funket her. Pusen jeg har nå gikk i dokassen fra første stund, aldri hatt uhell utenfor. Og så er det lurt å ha lokket igjen på do, ellers kan det hende du må fiske en våt og hysterisk pus ut Ellers er det meste sagt, jeg støtter det med å fjerne div ting. Noe av det første min pus gjorde var å knuse en glassgjenstand, og så gjorde han det en gang til med noe annet. 1
Athene Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Så må du ha dokasse, de med tak er egentlig best. Når du kommer hjem med kattungen så sett han i kassen med engang, og vis han kassen med jevne mellomrom. Har alltid funket her. Pusen jeg har nå gikk i dokassen fra første stund, aldri hatt uhell utenfor. Og så er det lurt å ha lokket igjen på do, ellers kan det hende du må fiske en våt og hysterisk pus ut Kjenner meg igjen i alt du skriver Når det gjelder dokassen er jeg enig i at lokk er best, men fjern døra i begynnelsen. Den er litt forvirrende for en liten kattunge. Og hør med de du får den fra hva slags sand/evt den er vant med, da lukter den seg bedre frem fra første stund. Også signerer jeg det med dolokket..... Det sagt, de gjør det bare en gang, så det er kanskje like greit å få det overstått Endret 25. juli 2013 av Athene 1
hjerteis Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 28. juli 2013 Tusen takk, jenter! Veldig gode råd Nå blir det shopping til uka, gleder meg såååå til å få en pus Det er lite som er koseligere enn det 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 da jeg fikk meg katt så hadde jeg kattedo, leker, klorestativ og matskåler. mer trenger den egentlig ikke mine har alltid vært husrene når de har kommet å hos meg har det aldri vært problemer med uhell utenfor doen vis kattungen et og et rom om gangen, gjerne der doen er sånn at den lærer hvor alt er litt og litt å pass på å gi den masse kos ^^
Gjest HappyWaffle Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 foresten, spør gjerne om de som har kattungen har et lite stoffstykke fra feks soveplassen som du kan få med deg sånn at den har med seg litt av den kjente lukta
ashera Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Hvis du skal lære den å gå i bånd, bruk ordentlig sele og ikke bånd rundt halsen! Lykke til med pus i huset! 2
hjerteis Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #13 Skrevet 30. juli 2013 Hvis du skal lære den å gå i bånd, bruk ordentlig sele og ikke bånd rundt halsen! Lykke til med pus i huset! Det høres fornuftig ut da jeg fikk meg katt så hadde jeg kattedo, leker, klorestativ og matskåler. mer trenger den egentlig ikke mine har alltid vært husrene når de har kommet å hos meg har det aldri vært problemer med uhell utenfor doen vis kattungen et og et rom om gangen, gjerne der doen er sånn at den lærer hvor alt er litt og litt å pass på å gi den masse kos ^^ Da er handlelisten klar Pusen skal få så masse kos den bare vil :D Skal få så godt hjem den bare kan <3 1
miramis Skrevet 7. august 2013 #14 Skrevet 7. august 2013 Ha et halsbånd med strikk på, så pusen ikke klarer å henge seg i en busk... Mine katter hater det, selv om vi begynte tidlig, og river de av seg med en gang. Du bør ha en klorepinne et sted, og matskåler som er så store at værhårene ikke kommer borti. Bare tull at de må være så lenge inne, har hatt 12 katter (hvor _ingen_ har forsvunnet) som maks var inne i 2 dager før jeg passet på de ute på luftepauser helt til de var kjent med området.
miramis Skrevet 7. august 2013 #15 Skrevet 7. august 2013 Kjenner meg igjen i alt du skriver Når det gjelder dokassen er jeg enig i at lokk er best, men fjern døra i begynnelsen. Den er litt forvirrende for en liten kattunge. Og hør med de du får den fra hva slags sand/evt den er vant med, da lukter den seg bedre frem fra første stund. Også signerer jeg det med dolokket..... Det sagt, de gjør det bare en gang, så det er kanskje like greit å få det overstått Folk som har peiling på dyrepsykologi sier at lukkede tissekasser bør unngås. Alle kattene mine er utepuser så vet egentlig ikke så alt for mye på det området.
kattepus89 Skrevet 7. august 2013 #16 Skrevet 7. august 2013 Lykke til med pusen Det går nok kjempefint
Gjest HappyWaffle Skrevet 7. august 2013 #17 Skrevet 7. august 2013 Ha et halsbånd med strikk på, så pusen ikke klarer å henge seg i en busk... Mine katter hater det, selv om vi begynte tidlig, og river de av seg med en gang. Du bør ha en klorepinne et sted, og matskåler som er så store at værhårene ikke kommer borti. Bare tull at de må være så lenge inne, har hatt 12 katter (hvor _ingen_ har forsvunnet) som maks var inne i 2 dager før jeg passet på de ute på luftepauser helt til de var kjent med området. ALDRI bruk halsbånd med strikk. hvis de er ute og setter seg fast i en gren så er sjangsene store for at de klarer å kvele seg selv av ren panikk! bruk heller halsbånd som er selvutløselig. http://www.hundepoter.no/products/kattehalsband-bla-refleks sånn feks ikke for å hakke, men forstår ikke hvordan dyrebutikker osv får seg til å selge sånne halsbånd med strikk
SoftKitty Skrevet 7. august 2013 #18 Skrevet 7. august 2013 Lykke til med pus, det går nok bra, min var ikke spesielt redd når jeg fikk henne og gikk på do i kassen fra første dag:) Ang. å "kattesikre" leilighet så kan det være lurt å se om du har persienne/rullgardinsnorer hengende. Min klarte å virre seg inn i en sånn en gang og hang der og mjauet til jeg reddet henne... Hun falt også i do en gang, men det lærte hun av, for det har ikke skjedd igjen... Bor du høyt oppe må du passe på vinduer og balkonger så pus ikke ramler/hopper ut:)
miramis Skrevet 7. august 2013 #19 Skrevet 7. august 2013 ALDRI bruk halsbånd med strikk. hvis de er ute og setter seg fast i en gren så er sjangsene store for at de klarer å kvele seg selv av ren panikk! bruk heller halsbånd som er selvutløselig. http://www.hundepoter.no/products/kattehalsband-bla-refleks sånn feks ikke for å hakke, men forstår ikke hvordan dyrebutikker osv får seg til å selge sånne halsbånd med strikk Hæ? Hele vitsen med strikk er jo at katten IKKE kan kveles fordi den lett kan dra båndet av! Snakker av erfaring her, sikkert mistet over ti halsbånd før vi ga opp hele greien.
Brimi Skrevet 7. august 2013 #20 Skrevet 7. august 2013 Nei, den kan ikke kveles, men katten kan få den under foten og hvis den blir borte sånn så får den sår! Burde holde med chip og tatovering:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå