Gå til innhold

Hjelp til å velge ny PC

Anbefalte innlegg

Gjest Cleopatra
Skrevet (endret)

....

Endret av Cleopatra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du er såpass usikker på hvordan type pc du skal ha men vet HVA du skal bruke den til (dvd/cd-rom, cd-brenning, tekstbehandling, mail, surfe på nett - elementære greier) så anbefaler jeg deg å stikke innom en pc-butikk i byen der du bor og si til ekspeditøren "jeg ønsker meg ny pc - skal gjøre ditt og datt på den (det jeg nevnte) - men er RIMELIG grønn på HVILKEN pc - gi meg råd!!!"

ekspeditøren kommer så til å spørre hvor mye du vil bruke på en pc - gi h*n ca pris (evt 12.000,- f.eks) og dere kan derifra finne en grei pc.

Det JEG anbefaler deg er å ha en pc med MINST 513 Mb Ram (256 Mb Ram blir litt for lite). Lagringsplass? Tja, spørs om du har masse dokumenter etc på din gamle pc som skal overføres etc - men 80 Gb burde du nok minst ha ja... Utover det står du jo veeeldig fritt.

Lykke til med pc kjøpet :)

Pst - sjekka på www.psdata.no og fant denne :

Tundra dinside.no 03-2004 med 17" LCD

Prosessor: AMD XP2600 333FSB

Hovedkort: VIA KT600 chipset

Minne: 512MB DDR PC3200

Harddisk: 160GB 7200RPM IDE 2MB cache

Grafikk: Radeon 9600SE 128MB DDR

DVD Brenner: DVD-R/RW og DVD+R/RW

Nettverk: 2x LAN integrert

Lydkort: 5.1 surround integrert

Tilkoplingsporter

1 x VGA

1 x DVI

1 x TV-ut

6 x USB2.0

1 x LAN (10/100/1000Mbit)

1 x LAN (10/100Mbit)

1 x Paralell

1 x Seriell

Annet

tastatur og mus

Høyttalere

17" LCD skjerm

Windows XP Home Norsk

Works 7.0 Norsk

PowerDVD

Nero Express

Pris: 10995,- ( du skrev ikke hvor mye du skulle bruke på pc'n men denne prisen er VELDIG bra)

Gjest Anonymous
Skrevet

Unngå elkjøp hvis du skal ha råd om hva du trenger. Selgerne dems har en tendens til å kjøre litt overkill, og gi deg masse du ikke trenger. Dem er dessuten talentløse. Da jeg var der en gang trodde de det var ulovlig å laste ned Open Office og at det var piratkopiering og strengt ulovlig. Keep up the good work. Må passe meg så jeg ikke blir frista til å laste ned Linux ulovlig fra kazaa....

Skrevet
Unngå elkjøp hvis du skal ha råd om hva du trenger. ...

Jupp, jeg har også hørt at El-kjøp har selgere som er "henta inn fra gata" og ikke har så masse peil - MEN det er jo de El-kjøp butikkene som fakisk HAR gode pc-selgere så forskjeller finnes takk og pris.

Mnei, jeg ville satsa på å stikke innom (hvis det var i min by jeg skulle sjekka ut pc'er) f.eks Exit-data eller Telehuset. Gutta (påfallende at det er som oftest er "bare" GUTTER som er pc-selgere...?!) der har VELDIG god peil og selger pc'er som duger (min siste pc ble kjøpt på Telehuset og jeg er VELDIG godt fornøyd)

Dog - jeg vil nærmest ADVARE deg mot å kjøpe pc gjennom Dell. En venninne kjøpte sånn Dell pc via nett og ...vel, lang historie kort : hun fikk hevet kjøpet på nesten 13.000,- etter å ha trua med politianmeldelse. Så så tragisk gikk DET kjøpet!!! Hun kaller den bare "Dell from hell" :-?

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Unngå for all del Elkjøp. De fleste selgerene har ikke annet enn overfladisk peiling på det de driver med, og Elkjøp er et mareritt når noe går galt og du trenger service. Dårlig bemannet og veldig mange av butikkene er rett og slett ikke kompetente til å drive service. jeg kjøpte pc der og hadde et sant hel... med dem i forbindelse med oppretting av feil og heving av kjøpet. Fikk ikke hevet kjøpet før jeg koblet inn Forbrukerrådet, og selv da tok det måneder. Aldri mer Elkjøp!

Gjest Cleopatra
Skrevet (endret)

....

Endret av Cleopatra
Gjest Cleopatra
Skrevet (endret)

....

Endret av Cleopatra
Skrevet

Du trenger firewire hvis du vil koble til digital videokamera.

Ellers er månedens PC-tilbud på komplett.no eller mamoz.no (evt multicom.no og psdata.no) gode kjøp.

Gjest Anonymous
Skrevet
Du trenger firewire hvis du vil koble til digital videokamera.

Noope, går fint med USB 2.0. I teorien har den høyere overføringshastighet enn firewire, selv om firewire i enkelte tilfeller er raskere. Du trenger egentlig ikke firewire dersom maskinen (noe som den er nå) er utstyrt med USB 2.0

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke kjøp celeron prosessor, det er bare søppel!!!

Gjest Cleopatra
Skrevet (endret)

....

Endret av Cleopatra
Gjest Butterflygirl
Skrevet

Hvis du har tenkt å betale så mye for en ny pc så anbefaler jeg at du kjøper løsedeler og setter det sammen. Men det er vel bare aktuelt hvis du vet hvordan man gjør det eller kjenner noen som kan det. For da kan du få mye mer enn hvis du kjøper en ferdig lappa sammen pc. Jeg kjøpte deler til pc'en min på itbutikken.no og betalte kunn 3000kr for en nye pc. Da hadde jeg:

- amd cpu 2200 xp (noe sånt, husker hva det heter)

- 80 gb hhd

- 256 mb kingston( anbefales, de tilbyr livsgaranti på minnebrikkene sine, og de er gullbelagt)

- cd-brenner

Nå husker jeg ikke mer av hva jeg bestilte, men det var billig og jeg er kjempe fornøyd.

Tenk litt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...