Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har en sønn på 8, og jeg selv en sønn på 13.

Min samboer sier i løpet av en vanlig dag sånn +-10 ganger til sønnen at han er: fin,skjønn, flink, dyktig, har fin kropp, er verdens beste gutt, smart, +++.

Jeg får snart hettebyer! Det blir så alt for meget skryt!

Tydelig at min samboer er flasket opp på samme måte; han bærer den dag i dag et stort behov for oppmerksomhet..i sosiale settinger, fra meg og damer (venninner/bekjente/fremmede)...

Synes igrunn det hele er veldig vanskelig å leve med...

Anonymous poster hash: a2a29...b46

Videoannonse
Annonse
Gjest LonelyAngel
Skrevet

Har ungen på 8 år fin kropp? Jaha..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har også vokst opp slik og vet ikke om det er helt sunt, men du kan jo strengt tatt ikke gjøre så mye med det annet enn å evt snakke med ham ettersom det ikke er din sønn.

Anonymous poster hash: 46ad2...fd5

Gjest Gjest
Skrevet

Min samboer sier i løpet av en vanlig dag sånn +-10 ganger til sønnen at han er: fin,skjønn, flink, dyktig, har fin kropp, er verdens beste gutt, smart, +++.

Tydelig at min samboer er flasket opp på samme måte; han bærer den dag i dag et stort behov for oppmerksomhet..i sosiale settinger, fra meg og damer (venninner/bekjente/fremmede)...

Har du snakket med din samboer om det?

Det er ikke bra for en unge å få slike kroppsfikserte kommentarer fra en forelder eller andre, og å bli overøst med ros på den måten.

Samboeren dins oppførsel og behov for oppmerksomhet, får meg til å tenke på narssisistiske trekk...

Forskjellsbehandler han sitt barn og ditt barn, er det heller ikke bra.

AnonymBruker
Skrevet

Har ungen på 8 år fin kropp? Jaha..

Det blir sagt nå fordi det nylig var en episode der gutten ikke ville skifte genser på et sted der det var mye andre folk...fordi sønnen hans var flau..

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge har dere vært kjærester?

Har han vært slik fra første stund etter at du møtte han?

Gjest Gjest
Skrevet

Det blir sagt nå fordi det nylig var en episode der gutten ikke ville skifte genser på et sted der det var mye andre folk...fordi sønnen hans var flau..

Hvorfor var han flau?

Kan det være fordi hans far fokuserer for mye på utseende?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstår det godt at du synes at dette er vanskelig å leve med.

Hvordan er din samboer ellers?

Hvordan har dere det sammen?

Hvordan behandler han barnet ditt og deg?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor var han flau?

Kan det være fordi hans far fokuserer for mye på utseende?

Det er da ikke det spor uvanlig at gutter på 8 år kan synes det er litt flaut å skifte offentlig. Akkurat den kommentaren synes jeg lyder helt grei fra en far til en sønn i en slik setting.

Anonymous poster hash: eada1...a9c

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det er da ikke det spor uvanlig at gutter på 8 år kan synes det er litt flaut å skifte offentlig. Akkurat den kommentaren synes jeg lyder helt grei fra en far til en sønn i en slik setting.

Anonymous poster hash: eada1...a9c

Kommentaren ble ikke sagt i den settingen, men "Det blir sagt fordi det nylig var en episode der gutten ikke ville skifte genser på et sted der det var mye andre folk...fordi sønnen hans var flau.."

-Og faren sier slikt daglig:

Men TS skriver "Min samboer sier i løpet av en vanlig dag sånn +-10 ganger til sønnen at han er: fin,skjønn, flink, dyktig, har fin kropp, er verdens beste gutt, smart, +++."

Det blir for mye fokus på utseende, og kan være skadelig for sønnen.

Skrevet

Altså, jeg sier positive ting om min datter på 4 år mye mer enn 10 ganger dagen til henne. Så for meg er det helt normalt..

Skrevet (endret)

Så lenge det er noe positivt så er det forsåvidt ikke negativt å si det.

Det som ikke vil være bra, det er når man aldri påpeker noe negativt som det alltid vil være.

Ros og "ris" hører med i en sunn barneoppdragelse.

Endret av Steinar40
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er noe positivt så er det forsåvidt ikke negativt å si det.

Det som ikke vil være bra, det er når man aldri påpeker noe negativt som det alltid vil være.

Ros og "ris" hører med i en sunn barneoppdragelse.

Det kan bli for mye postivt. Finnes uendelig med artikler om dette, eksempelvis leste jeg nylig i BT.no at flink er et fy-ord.

Blir det for mye skryt utvikler barnet lav selvtillit og prestasjonsangst, forhva om han ikke får det til og er "flink"..

Sønnen til samboeren minfår raserianfall når det ikke går hans vei, både i lek og eksempelvis skolearbeid.

Dette fordi, mener jeg, at faren forherliger hans person og at det eneste som er viktig er å være flink, fin, den beste etc etc.

Narsissistke trekk så det holder..!

Skrevet

Det kan bli for mye postivt. Finnes uendelig med artikler om dette, eksempelvis leste jeg nylig i BT.no at flink er et fy-ord.

Blir det for mye skryt utvikler barnet lav selvtillit og prestasjonsangst, forhva om han ikke får det til og er "flink"..

Sønnen til samboeren minfår raserianfall når det ikke går hans vei, både i lek og eksempelvis skolearbeid.

Dette fordi, mener jeg, at faren forherliger hans person og at det eneste som er viktig er å være flink, fin, den beste etc etc.

Ja, jeg er enig med deg i dette.

Poenget mitt er altså at skal man si noe positivt så skal det faktisk være noe positivt. Ellers får barnet et helt feil selvbilde.

Dessuten må man ikke skyve alle feil som blir gjort under teppet. Da lærer man aldri av egne feil.

Gjest Ghostwhisperer
Skrevet

En ting er at foreldre skryter av sine barn, hvem gjør vel ikke det? Men om det går ut over ungen i det lengre løp, som at verden "faller sammen" om ting ikke går helt veien, da kan det vel ha litt å si om far kun påpeker alt som er bra...
Selvfølgelig viktig å skryte av sine barn, men også viktig å være klar på at man ikke alltid må være "perfekt".
Hadde nok reagert selv, alt med måte! Er jo ikke noen dårlig forelder om man ikke skryter uhemmet av ungen HELE tiden..

AnonymBruker
Skrevet

En ting er at foreldre skryter av sine barn, hvem gjør vel ikke det? Men om det går ut over ungen i det lengre løp, som at verden "faller sammen" om ting ikke går helt veien, da kan det vel ha litt å si om far kun påpeker alt som er bra...

Selvfølgelig viktig å skryte av sine barn, men også viktig å være klar på at man ikke alltid må være "perfekt".

Hadde nok reagert selv, alt med måte! Er jo ikke noen dårlig forelder om man ikke skryter uhemmet av ungen HELE tiden..

Min sønn reagerer på måten min samboer skryter av sønnen sin på (og det er ikke slik at mitt barn ikke får skryt av meg). Det er klart mitt barn synes det blir litt voldsomt når han må høre at min sønns barn er så flink og verdens beste gutt mange ganger for dagen.

Anonymous poster hash: bd576...966

Gjest Gjest
Skrevet

Har faren narssisistiske trekk?

Jeg lærte mye av å lese boken Sjarmør og tyrann av Alv Dahl. En narssisist har noen mennesker i livet sitt som de ser på som en forlengelse av seg selv. De ser ikke på disse personene som selvstyendige individer. Ja, det er skremmende! Og det forklarer hvordan en forelder (i noen tilfeller) kan "forgude" et av barna sine og mishandle de andre barna som h*n har.

Jeg håper at mange leser om dette, slik at barn og andre mennesker som har relasjoner til helsefarlige personer kan få hjelp.

(Jeg sier ikke at det er slik med far og sønn som du forteller om)

Her er også en svært intr. artikkel, for de som ønsker å lese.

http://home.online.no/~kjtotlan/psykopati/narsissisme.htm

AnonymBruker
Skrevet

Har faren narssisistiske trekk?

Jeg lærte mye av å lese boken Sjarmør og tyrann av Alv Dahl. En narssisist har noen mennesker i livet sitt som de ser på som en forlengelse av seg selv. De ser ikke på disse personene som selvstyendige individer. Ja, det er skremmende! Og det forklarer hvordan en forelder (i noen tilfeller) kan "forgude" et av barna sine og mishandle de andre barna som h*n har.

Jeg håper at mange leser om dette, slik at barn og andre mennesker som har relasjoner til helsefarlige personer kan få hjelp.

(Jeg sier ikke at det er slik med far og sønn som du forteller om)

Her er også en svært intr. artikkel, for de som ønsker å lese.

http://home.online.no/~kjtotlan/psykopati/narsissisme.htm

Jeg mener og tro at min samboer har slike trekk: et stort ego, nedlatende overfor ikke-perfekte mennesker (f.eks de med handikapp), tar mye plass i sosiale sammenhenger, liker å være midtpunktet, vil ha skryt for selvsagte ting, hatt et stort dame-forbruk, krangler på seg folk i hytt og pine, mener verden er urettferdig, viggo-venneløs (ingen orker å være lenge med fyren), svært opptatt av kropp, svært opptatt av det vakre (vakre damer), mener selv han ser smashing ut etc etc

Skrevet

Jeg mener og tro at min samboer har slike trekk: et stort ego, nedlatende overfor ikke-perfekte mennesker (f.eks de med handikapp), tar mye plass i sosiale sammenhenger, liker å være midtpunktet, vil ha skryt for selvsagte ting, hatt et stort dame-forbruk, krangler på seg folk i hytt og pine, mener verden er urettferdig, viggo-venneløs (ingen orker å være lenge med fyren), svært opptatt av kropp, svært opptatt av det vakre (vakre damer), mener selv han ser smashing ut etc etc

I beste fall har han vel da et forvrengt selvbilde.

AnonymBruker
Skrevet

I beste fall har han vel da et forvrengt selvbilde.

Fordi han har blitt skrytt opp i skyene av sine foreldre som liten. Og tror da omtrent at han er guds gave her på jorden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...