Gjest Maria_Marihøne Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Hun er snart 7 mnd, og det virker som ingenting er bra nok lenger. Ingen leker er gøy mer enn noen sekunder, babygymen krabber hun bare ut av og vippestolen vil hun ikke sitte i. Hun er derimot veldig interessert i ting hun ikke får lov til å holde på med, for eksempel ledninger og den slags. Jeg er tydeligvis ikke skapt for å underholde babyer, for jeg er lei og har gått tom for energi. Har dere noen tips til hva vi kan gjøre eller noe som babyer syns er morsomt å holde på med for seg selv?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 Min er 8 mnd og begynner å gå lei lekene, så jeg gjemmer unda ca halvparten en stund, og så bytter jeg Ellers er kjøkkenredskapene VELDIG populære når jeg lager mat Anonymous poster hash: 5168b...288
Teriyaki Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Min har alltid vært flink til å underholde seg selv, men husker han lekte med med kjøkkenredskaper den perioden der. Fra han var åtte måneder så var det å stå langs bord og slikt det artigste han kunne gjøre.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 24. juli 2013 #4 Skrevet 24. juli 2013 Kjøkkenredskaper er ikke mer morsomt enn lekene hennes, dessverre. Har prøvd med alt mulig rart, men hun kaster det fra seg etter en kort stund.
FrøkenStrøken Skrevet 24. juli 2013 #5 Skrevet 24. juli 2013 Det går veldig opp og ned, har jeg erfart. Syns babyen din det er noe herk å ligge på magen enda? I disse diter vil det nok snart bli bedre, og det er plutselig greit å ligge for seg selv igjen. Ellers kan det kanskje hjelpe å få sitte i vippestol og holde på med noe en liten stund, eventuelt sittende bakoverlent i sportsdelen på vogna. Har erfart at det er god avlastning når vår blir sliten av å ligge, særlig hvis jeg holder på med noe rundt der han sitter
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 24. juli 2013 #6 Skrevet 24. juli 2013 Hun ligger gjerne på magen. Men syns hun syter veldig fort uansett om hun ligger på rygg eller mage eller i vippestol. Hun må liksom ha oppmerksomhet hele tiden, og når hun i tillegg sover veldig lite på dagtid, så blir dagene laaaange og slitsomme.
Stinelin Skrevet 24. juli 2013 #7 Skrevet 24. juli 2013 (endret) Vår har alltid vært opptatt av ledninger og lysbrytere, så da får han holde på med det. Kan slå av og på lyset med verdens største entusiasme. Eller jeg har åpnet et skap og latt han "rydde". Og oppvaskmaskina da, alltid populær å hjelpe til med. Mange synes gutten vår er helt utrolig rotete og får lov til "alt for mye", men jeg liker at han er aktivisert, og han tenker jo ikke over at det er forskjell å leke med babyleker enn "voksne ting i skuffer og skap". Han elsker f.eks å tømme kommodeskuffa for sokker, eller "rydde" i en balje med tøy. I det siste har han også begynt å putte rotet sitt oppi skuffen/baljen igjen. Edit: Forresten, den perioden dere er i nå husker jeg som den mest slitsomme. Jeg syntes det ble mye bedre da bbayen lærte å åle/ krabbe/ gå, og ble mer selvhjulpen. Hold ut! Endret 24. juli 2013 av Stinelin
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #8 Skrevet 24. juli 2013 Det virker som at hun skjønner at det går an å komme seg rundt og utforske, men er utålmodig siden hun ikke kommer seg rundt selv ennå? Min var litt på samme måten før hun lærte å krype og krabbe. Selv om jeg ikke verken klarte eller ville gå og bære på henne hele dagen, så var det spennende å få være med rundt. Se i speilet, sitte på armen når jeg laget mat, se på når jeg vasket tøy f.eks. Ellers var jeg som Stinelin, ryddet vekk og sikret det som var direkte farlig, og lot henne holde på med det meste ellers. Nå når hun er 2,5 har hun allikevel lært hva som er lov og ikke, selv om det kanskje var greit når hun var baby. Anonymous poster hash: 35b7c...254
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Vår har alltid vært opptatt av ledninger og lysbrytere, så da får han holde på med det. Kan slå av og på lyset med verdens største entusiasme. Eller jeg har åpnet et skap og latt han "rydde". Og oppvaskmaskina da, alltid populær å hjelpe til med. Mange synes gutten vår er helt utrolig rotete og får lov til "alt for mye", men jeg liker at han er aktivisert, og han tenker jo ikke over at det er forskjell å leke med babyleker enn "voksne ting i skuffer og skap". Han elsker f.eks å tømme kommodeskuffa for sokker, eller "rydde" i en balje med tøy. I det siste har han også begynt å putte rotet sitt oppi skuffen/baljen igjen. Edit: Forresten, den perioden dere er i nå husker jeg som den mest slitsomme. Jeg syntes det ble mye bedre da bbayen lærte å åle/ krabbe/ gå, og ble mer selvhjulpen. Hold ut! Herregud, folk mener han får rote for mye? Finnes det en ryddig baby? Dessutene er det vel nettopp det de gjør da de skal utforske og lære ting. Til TS; denne perioden var ganske slitsomt her også. Ble bedre da han begynte å krabbe. Anonymous poster hash: e0a08...78a
Vera Vinge Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Jeg syns også perioden før sønnen min lærte å bevege seg og sitte selv uten støtte på gulvet, var ganske slitsom. Da var det ofte mye sutring på dagtid. Løsningen min ble da å putte ham i bæresele på ryggen og gjøre husarbeid. Da var han nesten alltid fornøyd. Ofte endte det med at han sovnet, og da kunne jeg legge ham over i vogna for å sove videre. Jeg har også alltid latt sønnen min få lov til å utforske mye. Vi var nyinnflyttede den perioden, så det var alltid masse esker rundt omkring. Favoritten var å få en plastkasse med toalettsaker å pusle med. Mannen min og jeg er ikke helt enig om disse tingene da, fordi han syns ikke gutten bør lære seg å få leke med alt mulig. Men jeg er mer pragmatisk der, og syns det er greit at han holder seg aktivisert så lenge det ikke er noe han kan skade seg på. Han kan som følge av dette hjelpe litt til på kjøkkenet og med f.eks. klesvask, fordi han vet hvor ting skal og hvilke knapper han skal trykke på (da mener jeg ikke at jeg overlater klesvasken til ham akkurat, siden han er 1,5, men det er morsomt for ham å få ros for disse tingene som han kan, og vi kan gjør noe sammen som også er praktisk). Endret 25. juli 2013 av Vera Vinge
Stinelin Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Herregud, folk mener han får rote for mye? Finnes det en ryddig baby? Dessutene er det vel nettopp det de gjør da de skal utforske og lære ting. Til TS; denne perioden var ganske slitsomt her også. Ble bedre da han begynte å krabbe.Anonymous poster hash: e0a08...78a Vår familie er veldig opptatte av at ungene hele tiden skal rammes inn og kontrolleres, "slik at de ikke blir ufordragelige og bortskjemte". De skal hverken grise ved bordet eller rote i skap som babyer. Mora mi ble sur da gutten vår på 3mnd rekte tunge til henne, og spådde oss en djevelunge når han ble større. De reagerer vel mest på at vi lar han holde på med rotet sitt, men vi er bare glade for at han er nysgjerrig og kreativ, og ikke minst opptatt med sitt en stund.
Yesterday Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Djevelunge pga rekke tunge når han var 3 mnd!
Stinelin Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Djevelunge pga rekke tunge når han var 3 mnd! Oh yes, min kjære mor... Unnskyld avsporingen TS, mente bare at vi har god erfaring med å slippe opp på grenser og regler og la småen få utforske det han vil. Men det gjelder jo først når babyene klarer å bevege seg på egenhånd, tiden før er rimelig slitsom. Vår kom seint i gang, og perioden da han ville mye men klarte lite var laaang.
Tolly Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Husker perioden fra ca ni mnd til 13 mnd som den verste. Da var jeg som mest sliten og lei av å holde på å aktivisere baby. Vi var veldig liberale på hva babyen "fikk lov" til. Måke i kaffeboksen: lov! Plaske med hendene i vasken i lunka vann: helt lov! Vi brydde oss ikke om skitne og våte klær. La de bare holde på, det er ikke farlig;-) Det er en periode, så går det over. Tenk på det slik at ved å la de rote og styre litt, så hjelper du den lille hjernen å utvikle seg. Der kløøøøøør nok i utviklinga!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå