Sugerøret Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Hundens språk. Jeg finner slike artikler utrolig informative og spennendes å lese Det å kunne ha bilder som viser hva hun mener,gjør at det er lettere å se selv Noen av disse signalene kjenner jeg til,mens andre kommer mer tydlig frem på bildene Det med løfting av en labb,viste jeg ikke om.Morsomt Ville dele denne da jeg synes det er en flott artikkel som får frem mange sider av hundens språk !http://www.turid-rugaas.no/kunsten-aring-overleve.html 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Interessant artikkel, men problemet er at 95% av alle hundeiere fort vil føle seg totalt mislykket når man leser at man gjør "ubotelig skade" når man ikke forstår hundens signaler...... Spørsmålet er om det virkelig er så svart hvitt? Anonymous poster hash: 83898...b4e
Tabris Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Interessant artikkel, men problemet er at 95% av alle hundeiere fort vil føle seg totalt mislykket når man leser at man gjør "ubotelig skade" når man ikke forstår hundens signaler...... Spørsmålet er om det virkelig er så svart hvitt? Anonymous poster hash: 83898...b4e Man gjør ikke nødvendigvis "ubotelig skade", men det er liten tvil om at det er mange og store misforståelser ute og går når det kommer til hunder. Da spesielt siden hundedyr og primater (mennesker) har helt ulikt kroppspråk og uttrykker ting helt forskjellig. Det er dermed ikke instinktivt eller lett for oss mennesker å forstå hundespråk, det må læres. Derfor mener jeg det er så utrolig viktig å sette seg inn i hundeatferd, hunders behov og hunders språk FØR man skaffer seg en valp. 2
Sugerøret Skrevet 25. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 25. juli 2013 Interessant artikkel, men problemet er at 95% av alle hundeiere fort vil føle seg totalt mislykket når man leser at man gjør "ubotelig skade" når man ikke forstår hundens signaler...... Spørsmålet er om det virkelig er så svart hvitt? Anonymous poster hash: 83898...b4e Tror nok hun drar i litt vel mye. Men alikevel synes jeg det er flott at det blir satt fokus på språk sammen med bilder.Da er det enklere å få ting med seg. Selv synes jeg det er spennendes å se ukjente hunder møtes,hvordan de bruker kroppen og snakker. Vi mennsker er nok litt for stressa i hverdagen eller uoppmerksom slik at vi ikke alltid får med oss hundens språk.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Tror nok hun drar i litt vel mye. Men alikevel synes jeg det er flott at det blir satt fokus på språk sammen med bilder.Da er det enklere å få ting med seg. Selv synes jeg det er spennendes å se ukjente hunder møtes,hvordan de bruker kroppen og snakker. Vi mennsker er nok litt for stressa i hverdagen eller uoppmerksom slik at vi ikke alltid får med oss hundens språk. Jeg er helt enig. Men jeg er også opptatt av at vi er alle mennesker som vil gjøre feil i vårt hundehold. Hele livet. Men som i omgang med andre mennesker, så er det mulig å rette opp sine feil ved å ikke gjøre den flere ganger, og jeg tviler på at en hund blir "skadet" hvis man gjør feil med den, det være seg å mistolke signaler eller at man i et uheldig øyeblikk kanskje mister tålmodigheten med hunden. Men det er nok mye i disse signalene ja. Tror jeg skal kjøpe den boka. Anonymous poster hash: 83898...b4e
Tabris Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Vi gjør alle feil. Uansett hvor mange bøker vi leser og hvor mange kurs vi går på så vil vi alle gjøre feil. Men ved å sette seg inn hundens språk så kan vi redusere i hvert fall de groveste overtrampene. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Man gjør ikke nødvendigvis "ubotelig skade", men det er liten tvil om at det er mange og store misforståelser ute og går når det kommer til hunder. Da spesielt siden hundedyr og primater (mennesker) har helt ulikt kroppspråk og uttrykker ting helt forskjellig. Det er dermed ikke instinktivt eller lett for oss mennesker å forstå hundespråk, det må læres. Derfor mener jeg det er så utrolig viktig å sette seg inn i hundeatferd, hunders behov og hunders språk FØR man skaffer seg en valp. Et godt poeng, og jeg vil anta at svært få av de som skaffer seg sin første hund er klar over hva det innebærer. Og her ligger vel hovedpunktene til debatten om det skal være pålagt med hundelisens for å skaffe seg hund. Så kan man jo sammenligne med å få baby. Ingen er vel i nærheten av å være forberedt til å få en nyfødt baby i hus heller Anonymous poster hash: 83898...b4e
Tabris Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Så kan man jo sammenligne med å få baby. Ingen er vel i nærheten av å være forberedt til å få en nyfødt baby i hus heller Anonymous poster hash: 83898...b4e Den store forskjellen er at vi instinktivt kan ta vare på en baby. Det er jo vår egen baby, vår egen art. Selv om mange selvsagt gjør feil der også, så har vi instinkter - det er jo egentlig meningen at vi skal kunne ta vare på eget avkom uten å måtte lese masse bøker om det. Men når man skaffer seg en hund (eller et annet dyr), så kan vi ikke lenger stole på våre instinkter, ei heller på "sunt bondevett", fordi våre instinkter er innstilt på vår egen art. Ikke på å oppdra, forstå og ta vare på en hel annen art med et helt annet og ulikt kroppspråk fra våres. 1
Portvinpiken Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Her er også en litt interessant artikkel om dette med hva vi forstår:http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=221542092&displaypage=TRUE Det med å gjøre ubotlig skade er jeg litt enig i. Om folk mistolker redsel for agressjon (som ikke er uvanlig), og straffer hunden for det, så risikerer man jo å få en hund som er enda mer redd og som utvikler fryktagressjon. Slike hunder tar det lang tid og mye tålmodighet å jobbe med å få på "rett kjøl". Ofte ender disse misforståtte hundene opp som omplasseringer "på tur" rundt til flere eiere, og mange dessverre hos veterinærern. Derfor kan det få fatale konsekvenser om en ikke har satt seg inn i det, og forstår hva en hund er og hvordan den kommuniserer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå