Gå til innhold

Jeg mistenker at nabo-hunden er hjemme alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at naboene er dratt på ferie og latt hundene være igjen hjemme alene. Vet de skulle til syden i disse tider. Har gått forbi og hørt bjeffing innenfra, men ingen hjemne. Det jeg tror er datteren deres, dame på rundt 20, kjører innom 2-3 gang pr dag, da ser jeg hun har de ute en times tid og går en kort luftetur. Blir mye bjeffing ute når hun er der. Reagerer fordi til vanlig er disse hundene mye ute, ser dem, og hører de bjeffer litt gjennom hele dagen ute sammen ned eierne. Men nå mistenker jeg at de er alene med tilsyn 2-3 gang pr dag. Er dette lovlig? Har ikke hund selv så vet ikke så mye om hunder. Har et svært anstrengt forhold til disse, noe alle i nabolaget har, de er spesielle, så kjenner dem ikke. Er relativt ny selv i nabolaget, bygde hus for 2 år siden.. Hva gjør jeg? Vet ikke om andre naboer mistenker noe, jeg er nærmeste nabo. Hva gjør jeg? Ringer mattilsynet? Eller? Vil liksom ikke "sladre" om dem til andre naboer, er en del baksnakking her fra før men det tar vi avstand fra. What 2 do?

Anonymous poster hash: 0c77e...c2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du ser at datteren er innom, kan du ikke stikke over å snakke med henne?

Uansett ikke greit at hunder er hjemme alene over lengre tid mens eierene er på ferie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hunden får mat og drikke er det lov å la hunden være hjemme alene med dagelig tilsyn, men syntes heller at eierene skulle satt den på kennel enn å være i hus dagen lang.

Anonymous poster hash: f283c...8ab
AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at naboene er dratt på ferie og latt hundene være igjen hjemme alene. Vet de skulle til syden i disse tider. Har gått forbi og hørt bjeffing innenfra, men ingen hjemne. Det jeg tror er datteren deres, dame på rundt 20, kjører innom 2-3 gang pr dag, da ser jeg hun har de ute en times tid og går en kort luftetur. Blir mye bjeffing ute når hun er der. Reagerer fordi til vanlig er disse hundene mye ute, ser dem, og hører de bjeffer litt gjennom hele dagen ute sammen ned eierne. Men nå mistenker jeg at de er alene med tilsyn 2-3 gang pr dag. Er dette lovlig? Har ikke hund selv så vet ikke så mye om hunder. Har et svært anstrengt forhold til disse, noe alle i nabolaget har, de er spesielle, så kjenner dem ikke. Er relativt ny selv i nabolaget, bygde hus for 2 år siden.. Hva gjør jeg? Vet ikke om andre naboer mistenker noe, jeg er nærmeste nabo. Hva gjør jeg? Ringer mattilsynet? Eller? Vil liksom ikke "sladre" om dem til andre naboer, er en del baksnakking her fra før men det tar vi avstand fra. What 2 do?

Så hva er egentlig problemet? Lite å gjøre på i sommer?

Anonymous poster hash: 04e84...c43

• Liker 2
Skrevet

Hva som er lov og ikke er jeg ikke sikker på, men jeg synes det er dårlig hundehold å la en hund være hjemme alene i 1-2 uker mens eierene er på ferie. Selv om noen stikker innom en times tid i løpet av et døgn så er det for lite for en hund. Hunder er flokkdyr, og trenger selskap og stimuli. Ser ikke problemet med at hunder er hjemme alene mens eierene er på jobb, men ikke på ukesvis.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge hundene ikke bli vannkjøttet (litt usikker på stavinga der kjenner jeg), så gjør de ikke noe ulovlig. Og det høres ikke sånn ut om de blir luftet og har tilgang på vann og mat.

Men om det er godt hundehold skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har hund.

Gjest Eurodice
Skrevet

Så lenge hundene ikke bli vannkjøttet (litt usikker på stavinga der kjenner jeg), så gjør de ikke noe ulovlig. Og det høres ikke sånn ut om de blir luftet og har tilgang på vann og mat.

Men om det er godt hundehold skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har hund.

Ettersom du selv sier at du er usikker på dette ordet, kan jeg fortelle deg at det heter å vanskjøtte. Skjøtte betyr å ta vare på, passe på osv. Vanskjøtte betyr det motsatte :).

• Liker 2
Skrevet

Så hundene er altså ute 2-3 timer per dag? I så fall er det jo mindre bekymringsverdig.

Hva som er lov og ikke er jeg ikke sikker på, men jeg synes det er dårlig hundehold å la en hund være hjemme alene i 1-2 uker mens eierene er på ferie. Selv om noen stikker innom en times tid i løpet av et døgn så er det for lite for en hund. Hunder er flokkdyr, og trenger selskap og stimuli. Ser ikke problemet med at hunder er hjemme alene mens eierene er på jobb, men ikke på ukesvis.

TS skrev jo 2-3 ganger om dagen.

Skrevet

Ettersom du selv sier at du er usikker på dette ordet, kan jeg fortelle deg at det heter å vanskjøtte. Skjøtte betyr å ta vare på, passe på osv. Vanskjøtte betyr det motsatte :).

Ah tusen takk^_^

• Liker 1
Skrevet

På kg er ikke en hund som er alene 23 timer i døgnet pga eier dro fra den, vanskjøttet. Er den derimot i et stort bur 4-5 timer daglig pga at eier er på jobb, for å ikke skade seg, DA er den vanskjøttet! Heia kg!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er uansett ikke noe godt hundehold. Virkelig kritikkverdig.

Du kan jo ringe til Mattilsynet og snakke med de, og høre hva deres reaksjon på dette er.

Skrevet

På kg er ikke en hund som er alene 23 timer i døgnet pga eier dro fra den, vanskjøttet. Er den derimot i et stort bur 4-5 timer daglig pga at eier er på jobb, for å ikke skade seg, DA er den vanskjøttet! Heia kg!

Er du grinete fordi du har fått tilsnakk på burbruket ditt? Det finnes alternativer til bur vet du ;)

• Liker 1
Skrevet

Er du grinete fordi du har fått tilsnakk på burbruket ditt? Det finnes alternativer til bur vet du ;)

Er slett ikke grinete, synes bare det er et paradoks at burbruk tydeligvis er satans verk, mens en hund som åpenbart er forlatt alene ikke er så farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Å la familiehunder som er vant til å være med familien hver dag være alene i 1 uke ++ er drøyt! Det er én ting at de må forholde seg til andre mennesker denne tiden, men da burde de få være sammen med noen minst like mye som de ellers er med familien. Tenk deg selv hvis du var avhengig av andre mennesker og ble forlatt i opptil flere uker imens noen kom innom og luftet deg i 5 minutter og gav deg vann.

Dette er vanskjøtsel spør du meg, vedder på at dette oppleves traumatiserende for hundene. Jeg ville ringt mattilsynet og hvertfall diskutert saken, og om de sier at du bekymrer deg grunnløst, så får du heller prate med naboene når de kommer hjem eller sende dem et brev.

Anonymous poster hash: a8c91...a50
Skrevet

Er slett ikke grinete, synes bare det er et paradoks at burbruk tydeligvis er satans verk, mens en hund som åpenbart er forlatt alene ikke er så farlig.

Nå var det jo flere her som reagerte på at hunden er alene hjemme da.

Skrevet

Det er IKKE greit at hunder er alene hjemme over flere dager. Ring mattilsynet og hør hva de har å si, selvom jeg tviler sterkt på at de gjør noe fornnuftig.. Mattilsynet er en vits. Vi trenger virkelig et skikkelig dyrevern/dyrepoliti i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...