Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Hvordan kan en få de bort UTEN å lage sår, rifter ol bak i mandlene ? Sist jeg forsøkte med en godt rengjort og avrundet ispinne fikk jeg streptokokk infeksjon dagen etterpå. Vet ikke om det bare var rent tilfeldig. Men har ikke lyst det skal skje enda engang. Ser det er rimelig stor klump på ene siden. Harker og kraker men får bare ut bitterlitt omgangen. Har også prøvd å gurgle vann, men ser ikke ut til å bli noe mindre likevel. Noen som har noen tips ?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 Hvordan kan en få de bort UTEN å lage sår, rifter ol bak i mandlene ? Sist jeg forsøkte med en godt rengjort og avrundet ispinne fikk jeg streptokokk infeksjon dagen etterpå. Vet ikke om det bare var rent tilfeldig. Men har ikke lyst det skal skje enda engang. Ser det er rimelig stor klump på ene siden. Harker og kraker men får bare ut bitterlitt omgangen. Har også prøvd å gurgle vann, men ser ikke ut til å bli noe mindre likevel. Noen som har noen tips ? Jeg spurte legen min om dette. Han sa at det er ingen ting å gjøre med dette. Belegget er døde celler som støtes ut fra mandlene, Jeg ville _ikke_ prøvd å pirke borti de selv! Kan det hjelpe å gurgle SB12 fra apoteket?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Man kan fjerne mandlene om dette er et stort problem. Ellers har jeg fått de ut ved å trukke litt på siden av åpningen med en q-tips.Anonymous poster hash: c1062...423
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #4 Skrevet 24. juli 2013 Kan du ikke snakke med legen om å fjerne mandlene? Anonymous poster hash: d42c6...616
Gjest ts Skrevet 24. juli 2013 #5 Skrevet 24. juli 2013 Skulle egentlig ha fjernet mandlene mens jeg var liten. Hadde fryktelig ofte halsbetennelse. Var inne til for kontroller flere ganger, men vet ikke hva årsaken var at det ikke ble gjort. Som barn gledet jeg meg fert til å bli operert, for jeg hadde hørt at en fikk spise massevis av is etterpå. Tenkte ikke så mye på selve operasjonen. Nå er jeg 44 og har en god del andre kroniske plager. Så operasjon orker jeg ikke tanken på. Problemet med mye klumper har faktisk vært borte i mange år nå, så trodde jeg var kvitt problemet. Hadde ikke halsbetennelse på 15 år. Men etter en halsbetennelse for 3 år siden kom disse hærsens klumpene tilbake igjen. Ble en runde med streptokokker, men etter det har jeg heldigvis ikke hatt halsbetennelse igjen. Så er ikke plaget nok til å få operasjon heller med tanke på det. Ekle illeluktende greier. Som barn og ung tennåring brukte jeg både heklenål og andre pinner for å få de ut, men resulterte ofte i at jeg kuttet meg opp bak i der og ble betent. Ikke å anbefale akkurat. Mener jeg hørte at en kan få irritasjon, betennelse i disse klumpene om en ikke får de bort. Ble sagt mens jeg var barn husker jeg. Men de har kanskje funnet ut mer om dette siden ?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #6 Skrevet 24. juli 2013 Operasjon har ingenting for seg, fikk jeg høre. Når det er sagt, har jeg jo ikke forstørrede mandler, men ofte halsbetennelser og tonsill-klumper som kommer ut. Jeg har brukt q-tips, og da har jeg fått ut hvert fall det ytterste, slik at det ikke ligger og presser på og gjør vondt. Anonymous poster hash: a808b...28b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #7 Skrevet 24. juli 2013 Operasjon har ingenting for seg, fikk jeg høre. Når det er sagt, har jeg jo ikke forstørrede mandler, men ofte halsbetennelser og tonsill-klumper som kommer ut. Jeg har brukt q-tips, og da har jeg fått ut hvert fall det ytterste, slik at det ikke ligger og presser på og gjør vondt.Anonymous poster hash: a808b...28b Detvar absolutt noe for seg. Du kan be om en secondopinion hos en annen spesialist. Det har man rett til jfr Spesialisthelsetjenesteloven.Anonymous poster hash: c1062...423 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #8 Skrevet 24. juli 2013 Siden du har så mange plager pga disse mandlene så hadde jeg fjernet de (kirurgisk eller med laser) Jeg lover at det er verdt det! Ellers så ble jeg flink til å pirke de ut med fingrene eller q tip og bruk en liten lommelykt! For meg så hjalp det også å unngå melkeprodukter, da fikk jeg ikke like mange propper. Anonymous poster hash: a8b22...7a8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #9 Skrevet 24. juli 2013 Som vedkommende ovenfor skriver, kutt ned på meieriprodukter. Det hjelper!Anonymous poster hash: 0eb44...129
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Listerine! Kjøp den lilla i butikken, den fikset mine problemer Anonymous poster hash: c3f0b...7da
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Listerine! Kjøp den lilla i butikken, den fikset mine problemer Anonymous poster hash: c3f0b...7da Skal man gurgle mandlene med listerine?
Gjest gjest Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Skal man gurgle mandlene med listerine? Munnskyll kommer ikke til å fjerne proppene. De formes på grunn av hull/groper i mandlene som samler mat og bakterier..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå