Gå til innhold

Noen som har gått ned på lavkarbo og deretter gått tilbake til å spise "normalt" og holdt vekten nede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg denne artikkelen som sier at man kan gå ned 6 kg på 4 uker med lavkarbo http://www.klikk.no/helse/dinlavkarbo/lavkarbo/article685952.ece

Det er 6 kg jeg ønsker å gå ned for å oppnå min "idealvekt" og tenkte å forsøke lavkarbo i 4 uker for å se om det fungerer.

Det jeg lurer på er dersom det skulle vise seg å fungere kan jeg etter å ha gått ned ønsket vekt spise noe brøb/pasta/poteter o.l (altså ikke mye, men noe) eller vil jeg rase opp igjen?

Noen som har erfaring med akkurat dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye av det du går ned, vil utvilsomt være vann.

Dette vil komme tilbake når du inntar større mengde karbohydrater igjen.

Anonymous poster hash: 7a33f...ad1
Skrevet (endret)

Jeg har flere ganger gått tilbake til høykarbo med mye snop, pizza, pasta og junkfood i lengre perioder, går opp 2-3 kg men ikke noe mer. Disse kiloene forsvinner igjen etter et par dager på lavkarbo igjen, så det er nok vann

Endret av Miss Lucky
AnonymBruker
Skrevet

Regelen om at man legger på seg om man får i seg mer energi enn man forbruker, og motsatt, at man holder vekten stabil om man får i seg tilsvarende som kroppen bruker av energi, gjelder uavhengig av hva man spiser.

Så selvsagt er det mulig å holde vekten stabil om man bytter mellom kostholdsretninger, forutsatt at man tilpasser energibehovet. Kanskje vil du måtte telle kalorier, siden høykarbo-kosthold gir deg større appetitt enn lavkarbo, og at du dermed kanskje vil bli tilbøyelig til å automatisk spise litt mer.

Lavkarbo er forøvrig ingen kur, men en livsstil. Ser ikke helt poenget med å kun bruke det i 4 uker. De helsemessige fordelene tilsier jo at det bør være noe permanent. Det kan være begrenset hvor mye fett man klarer å gå ned på 4 uker, spesielt om man i utgangspunktet ikke er overvektig, uansett hvilket kosthold man legger seg på.

Vannvekten vil du legge på deg igjen, fettvekten vil holde seg borte dersom energiinntaket tilpasses.

Anonymous poster hash: bd7c7...eda
  • Liker 2
Skrevet

Takk for tilbakemeldingene.

Jeg har undersøkt mange oppskrifter nå og det kan jo faktisk være at jeg ikke vil savne brød, pasta og poteter og kan fortsette på lavkarbo i lengden.

Når det gjelder det du sier Anonym om "Regelen om at man legger på seg om man får i seg mer energi enn man forbruker, og motsatt, at man holder vekten stabil om man får i seg tilsvarende som kroppen bruker av energi, gjelder uavhengig av hva man spiser. " forstår jeg godt. Det jeg synes er så rart er at man går ned i vekt med lavkarbo som da har så mye "fett" i seg...... Mange har også gått ned uten og bevege seg mer enn tidligere. Kan ikke helt forstå det, men er kanskje verd et forsøk :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har undersøkt mange oppskrifter nå og det kan jo faktisk være at jeg ikke vil savne brød, pasta og poteter og kan fortsette på lavkarbo i lengden.

Når det gjelder det du sier Anonym om "Regelen om at man legger på seg om man får i seg mer energi enn man forbruker, og motsatt, at man holder vekten stabil om man får i seg tilsvarende som kroppen bruker av energi, gjelder uavhengig av hva man spiser. " forstår jeg godt. Det jeg synes er så rart er at man går ned i vekt med lavkarbo som da har så mye "fett" i seg...... Mange har også gått ned uten og bevege seg mer enn tidligere. Kan ikke helt forstå det, men er kanskje verd et forsøk :-)

På lavkarbo må man spise mer fett. Kroppen kan nemlig kun bruke fett og/eller karbohydrater som drivstoff. Kutter man ut det ene, må man spise mer av det andre.

Det er ikke fett som gjør folk feite, det er kalorioverskudd som gjør det. ;)

Denne panikken for fett, og mytene om at fett i seg selv fører til overvekt, hjerteproblemer og gudene vet hva, bunner i utdatert forskning fra 50/60-tallet, og er bare tull.

Anonymous poster hash: bd7c7...eda

Skrevet

Man er gjerne indoktrinert med at fett er både usunt og fetende, men det er ikke hele sannheten.

De fleste spiser ikke vesentlig mer fett (i gram) i et lavkarbokosthold enn til vanlig, men energifordelingen er gjerne forskjøvet vesentlig til fett sin side siden man ikke spiser karbohydrater. Enkel prosentregning.

De som går ned i fettmasse av lavkarbo (og absolutt ALLE andre dietter) gjør det fordi kroppen bruker mer lagret fett enn den lagrer tilbake inn i fettcellene. Du kan lese mer om det her: http://eatingacademy.com/weight-loss/how-to-make-a-fat-cell-less-not-thin-the-lessons-of-fat-flux

Det er ikke noe magisk med lavkarbo bortsett fra at de fleste ikke blir sulten selv om de er i negativ energibalanse. Eller "fettfluks" som artikkelen over beskriver.

Gjest Nanne70
Skrevet

Man er gjerne indoktrinert med at fett er både usunt og fetende, men det er ikke hele sannheten.

De fleste spiser ikke vesentlig mer fett (i gram) i et lavkarbokosthold enn til vanlig, men energifordelingen er gjerne forskjøvet vesentlig til fett sin side siden man ikke spiser karbohydrater. Enkel prosentregning.

De som går ned i fettmasse av lavkarbo (og absolutt ALLE andre dietter) gjør det fordi kroppen bruker mer lagret fett enn den lagrer tilbake inn i fettcellene. Du kan lese mer om det her: http://eatingacademy.com/weight-loss/how-to-make-a-fat-cell-less-not-thin-the-lessons-of-fat-flux

Det er ikke noe magisk med lavkarbo bortsett fra at de fleste ikke blir sulten selv om de er i negativ energibalanse. Eller "fettfluks" som artikkelen over beskriver.

Som ny lavkarber leser jeg for tiden masse blogger og artikler om lavkarbo, og synes det er kjempeinteressant! Jeg skjønner jo imidlertid at man bør ta en del av den verste propagandaen med en klype salt :) Med din kunnskap om lavkarbo, hva tror du om teorien om at en av årsakene til at lavkarbo fungerer, er at (raske) karbohydrater øker insulinproduksjonen og dermed fettlagringen, samtidig som de (karbohydratene) blokkerer metthetsfølelsen, slik at når man fjerner det meste av karbohydrater fra kostholdet så unngår man altså denne fettlagringen og manglende metthetsfølelsen?

Skrevet

Som ny lavkarber leser jeg for tiden masse blogger og artikler om lavkarbo, og synes det er kjempeinteressant! Jeg skjønner jo imidlertid at man bør ta en del av den verste propagandaen med en klype salt :) Med din kunnskap om lavkarbo, hva tror du om teorien om at en av årsakene til at lavkarbo fungerer, er at (raske) karbohydrater øker insulinproduksjonen og dermed fettlagringen, samtidig som de (karbohydratene) blokkerer metthetsfølelsen, slik at når man fjerner det meste av karbohydrater fra kostholdet så unngår man altså denne fettlagringen og manglende metthetsfølelsen?

Det er ingen tvil om at insulin spiller en rolle, men det er også individuelt. Noen er naturlig tynne og kan tilsynelatende spise mye ute å legge på seg. Blir ikke de insulinresistente? Hvorfor blir noen stappmett av proteiner, fett eller karbohydrater mens andre ikke? Jeg tror mye av disse forskjellene skyldes gener. fagfeltet epigenetikk gir oss kanskje svar hvorfor enkelte med nærmest identiske gener responderer ulikt.

Siden artikkelen, fra innlegget du siterte, kommer fra har mye bra og nyanserte tanker og teorier rundt dette med restriksjoner i karbohydrater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...