AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Finner ikke rett modus å stille varmepumpen i. Hva har dere? Anonymous poster hash: 0d94a...810
aasmund87 Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 Prøvd å slå den av å lufte? Er jo ganske grei temperatur ute nå
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Nei de sier den skal stå på hele året, for det er visst best for pumpa. Men er den i heat og 16 grader så blir det for varmt det og. Er den på cooling og 22 grader så blir det for kaldt. I auto blir det og for kaldt, enda jeg skrur opp til 22 grader. Anonymous poster hash: 0d94a...810
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #4 Skrevet 24. juli 2013 på dager jeg er hjemme, lufter jeg bare. Skal jeg avgårde, setter jeg den på cool pga dyr i hus (heat er det jo ikke, vil ikke ha det varmere enn nå. ) Hvor man finner kjølemodus på varmepumpen, avhenger av hvilken pumpe du har. Antagelig er det en cool/ a/c instilling. Anonymous poster hash: 2cd58...37e
Namine Skrevet 24. juli 2013 #5 Skrevet 24. juli 2013 (endret) Stopper den ikke å kjøle når den når 22 feks? Sett den på avkjøling og varmeste mulige, for eksempel 25, så blåser den ikke kaldt før den kommer over 25. Endret 24. juli 2013 av Namine
slask Skrevet 24. juli 2013 #6 Skrevet 24. juli 2013 Stopper den ikke å kjøle når den når 22 feks? Sett den på avkjøling og varmeste mulige, for eksempel 25, så blåser den ikke kaldt før den kommer over 25. Min er ødelagt så jeg gir blaffen i den foreløpig... Men setter den på 25 grader så vil den jo varme og bruke strøm i løpet av natta. Helt unødvendig. Slå den av eller bruk den til kjøling om du absolutt må ha kjølt ned huset og er klar over at den bruker like mye strøm for å kjøle som den bruker til varme på kalde dager. Det med at den skal stå på hele tiden er tull, men om vinteren så er det best om kompressoren (utedelen) ikke fryser/blir for kald for da slites den ved hver oppstart. Altså bedre om den går hele tiden fremfor å slås av. Husk at automatikken gjør at den starter og stopper på egenhånd og dessuten kjører av-rimings-prosess stadig vekk vinterstid for å fjerne all isen som setter seg i registeret. Og en del modeller stopper når det er -20 osv. Varmepumpe er litt for komplisert for hvermansen, det er sikkert. Varmepumpa er kjekk de første 2-3 åra, deretter dukker det opp mye rart som krever service og vedlikehold og ødelegger mye av moroa. Påstand: De færreste tjener på pumpa. (snakker om luft-luft altså).
Minya Skrevet 24. juli 2013 #7 Skrevet 24. juli 2013 Vi har vår på auto og 22 grader når ikke sola står rett på huset. Når sola står rett på, står den på cool og 21 grader. Uansett hvilken funksjon du setter den i, vil det føles kaldt om du sitter midt i viftetrekken når den når rommet passerer temperaturen du har satt termostaten til. Sitter vi ved spisebordet i stua, må jeg som regel slå den av mens vi spiser, siden lufta flyr rett på/over spisebordet og noen vil oppleve det som for kaldt.
Bjørn88 Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Min er ødelagt så jeg gir blaffen i den foreløpig... Men setter den på 25 grader så vil den jo varme og bruke strøm i løpet av natta. Helt unødvendig. Slå den av eller bruk den til kjøling om du absolutt må ha kjølt ned huset og er klar over at den bruker like mye strøm for å kjøle som den bruker til varme på kalde dager. Det med at den skal stå på hele tiden er tull, men om vinteren så er det best om kompressoren (utedelen) ikke fryser/blir for kald for da slites den ved hver oppstart. Altså bedre om den går hele tiden fremfor å slås av. Husk at automatikken gjør at den starter og stopper på egenhånd og dessuten kjører av-rimings-prosess stadig vekk vinterstid for å fjerne all isen som setter seg i registeret. Og en del modeller stopper når det er -20 osv. Varmepumpe er litt for komplisert for hvermansen, det er sikkert. Varmepumpa er kjekk de første 2-3 åra, deretter dukker det opp mye rart som krever service og vedlikehold og ødelegger mye av moroa. Påstand: De færreste tjener på pumpa. (snakker om luft-luft altså). De færreste tjener på pumpa, men de fleste øker komforten uten å øke de månedlige utgiftene, blandt annet ved å øke inne temperaturen en grad eller to å driter i nattsenking
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå