Gå til innhold

Har alltid lyst på mer mat.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg jobber så er jeg opptatt med det, men når jeg har fri så blir det vanskeligere.

Kan spise et sunt måltid, men så får jeg ofte lyst på mer mat uansett om jeg er mett.

Da blir det ofte noe usunt eller bare altfor mye. Spiser vi middag og det er mer igjen så vil jeg alltid ha mer. Krever mye viljestyrke å si "nei, jeg vil ikke ha mer".

Jeg har også et usunt forhold til mat. Skal vi kose oss så tenker jeg automatisk på mat og noen ganger tenker jeg at jeg er avhengig av usunn mat. Går ofte og tenker på mat og omtrent dagdrømmer om god mat.

Jeg er ikke overvektig, men er redd for at jeg kan bli det. Mange i min familie er det og jeg har vokst opp med et usunt forhold til mat og at kos=mat.

Hva kan jeg gjøre for å få et sunnere forhold til mat?

Anonymous poster hash: 8172d...69f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som foregår i hjernen kan jeg ikke hjelpe deg med, men selv merker jeg at jeg fort kan forveksle sult med tørste eller at jeg får lyst på noe søtt etter middag. Jeg prøver å drikke 2 liter med vann hver dag og passer på å ha litt frukt jeg kan spise etter middag. Jeg har også problemer med at jeg må ha noe snacks mens jeg ser på TV. Da føler jeg at det hjelper å ha noe å drikke (sukkerfri brus, iste, varm te osv) og kanskje noe frukt eller bær som jeg venter lengst mulig med å spise. En kurv (500 g) jordbær er bare 160 kalorier! Prøver å lære meg at jeg kan se på TV uten noe i munnen og det går bedre og bedre. Nå er det faktisk mange uker siden jeg har spist sjokolade og det kom jeg først på nå mens jeg skriver dette! :-D

Anonymous poster hash: a680b...a72

AnonymBruker
Skrevet

Det som foregår i hjernen kan jeg ikke hjelpe deg med, men selv merker jeg at jeg fort kan forveksle sult med tørste eller at jeg får lyst på noe søtt etter middag. Jeg prøver å drikke 2 liter med vann hver dag og passer på å ha litt frukt jeg kan spise etter middag. Jeg har også problemer med at jeg må ha noe snacks mens jeg ser på TV. Da føler jeg at det hjelper å ha noe å drikke (sukkerfri brus, iste, varm te osv) og kanskje noe frukt eller bær som jeg venter lengst mulig med å spise. En kurv (500 g) jordbær er bare 160 kalorier! Prøver å lære meg at jeg kan se på TV uten noe i munnen og det går bedre og bedre. Nå er det faktisk mange uker siden jeg har spist sjokolade og det kom jeg først på nå mens jeg skriver dette! :-D

En liten tilføyelse: Noen får mer søtsug av kunstig sukker. Jeg gjør ikke det, men det kan sikkert være litt greit å føle på det.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Det er vel ikke bare hjemmefra man har lært at mat er kos. Ofte er det jo ut på kino, kose seg med godterier og popcorn til filmen. Ut å grille i solen = mat

Ut i byen, kose seg med softis eller spise ute om man blir sulten.

Synes det alltid er kos med mat.

Jeg sliter også med å finne noe som erstatning for kos som ikke er inkludert mat :fnise:

Er så stusselig å sitte der med den pepsi maxen min hele tiden, mens de andre koser seg meg mat. For synes nesten alle skal kose seg med mat jeg...

Skrevet

Det der har jeg slitt med også, og det ble bare verre i og med at jeg brukte så mye tid på å tenke på mat og på å tenke at jeg har at problem.

Nå er det mye bedre. Jeg er eldre, og jeg er alltid opptatt fordi vi pusser opp leilighet og jeg har en hund som jeg må gå tur med tre ganger om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan da kose seg med mat uten at det er usunt? Grilling i parken f.eks... man skal uansett ha middag? Server druer i stedet for potetgull. En god kopp te til besøket om kvelden? Og så er det ikke galt å spise kake eller noe søtt hvis det bare er en gang i uka?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan da kose seg med mat uten at det er usunt? Grilling i parken f.eks... man skal uansett ha middag? Server druer i stedet for potetgull. En god kopp te til besøket om kvelden? Og så er det ikke galt å spise kake eller noe søtt hvis det bare er en gang i uka?

Ts her.

Nei, det er ikke noe galt i det. Er ikke det jeg mener og nå er det ikke bare en gang i uka, men hver dag. Hadde det bare vært en gang i uken så hadde ikke jeg opprettet denne tråden.

Mener det er noe galt når man vil ha mer mat selv om man er mett og at enhver anledning er en god anledning til å kose seg med mat.

Syns ikke at å sitte med en kopp te er det samme som å spise sjokolade. Gjør jeg det så vil jeg fortsatt ha sjokolade.

Er redd for å ende opp som slektningene mine:overvektige og med dårlig helse.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Nei, det er ikke noe galt i det. Er ikke det jeg mener og nå er det ikke bare en gang i uka, men hver dag. Hadde det bare vært en gang i uken så hadde ikke jeg opprettet denne tråden.

Mener det er noe galt når man vil ha mer mat selv om man er mett og at enhver anledning er en god anledning til å kose seg med mat.

Syns ikke at å sitte med en kopp te er det samme som å spise sjokolade. Gjør jeg det så vil jeg fortsatt ha sjokolade.

Er redd for å ende opp som slektningene mine:overvektige og med dårlig helse.

Dette var egentlig et svar til Heartbeat. Mitt svar til deg er det første du fikk. Jeg skjønner deg veldig godt. Tro meg! Det er ikke lett å komme ut av den onde sirkelen og jeg tror at når man først har slitt med sånne matvaner, så er det noe man må være bevisst på resten av livet. I noen perioder mer enn andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte. Har vokst opp med at usunn mat = kos, og at kos = usunn mat. Potetgull, pizza, sjokolade, is, osv. Har et litt anstrengt forhold til mat generelt, og når jeg først tillater meg selv å spise usunt, tar jeg helt av.

Det nærmeste jeg har kommet til noe som fungerer for meg, er lavkarbo. Dette fjerner sukkersuget, tuller ikke med blodsukkeret, holder meg mett og gjør meg mindre interessert i mat. Så det hjelper på den fysiske biten av problemet ihvertfall. Mentalt sett føler jeg fremdeles at noe mangler dersom jeg en kveld setter meg ned med en god film/bok, stearinlys og en kopp te, siden jeg ikke også spiser is, popcorn osv, men den biten aner jeg ikke hvordan kan løses.

Synes ihvertfall uansett det er lettere å holde det under kontroll når den fysiske biten er på plass. Hold kroppen godt ernært med sunn mat, sørg for å ha et stabilt blodsukker, aldri sult deg, drikk nok vann, og alt det der.

Og ofte er det lettere å kutte ut alt av godteri og junkfood helt enn å unne seg bare litt.

Anonymous poster hash: 2fc99...c30
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...