Gjest er Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Hei! Vi har et barn som er født i november, og har problemer med barnehageplass i Oslo. Så, da lurer, hvilke tips har dere for hvordan å gå fram for å få det? Har tenkt på å ringe private barnehager, men når bør jeg gjøre det, og hva sier jeg evt? Kom gjerne med tips!
Susan Sto Helit Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 Du ønsker da å få barnehageplass fra november? Eller fra August? Når det gjelder August, så er det nok få barnehager som gir plass til så små barn, med mindre det er sosiale grunner til at det MÅ i barnehagen. Ringe private barnehager kan du vel begynne å gjøre et par mnd før du ønsker plassen. Er du heldig, får du napp. Men nå er det vel sånn at fra 2014 så har Oslo to barnehageopptak i året, så det greieste er vel bare å vente til dere har rett på plass, altså ved hovedopptaket i jan/feb.
Gjest er Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Takk for svar! Tenker fra november, tidligst. Så at det skal være to opptak fra barnehageåret 2014/15, så da gjelder det vel ikke før til høsten av. Tenker også å ringe barnehagene, men ikke helt hva det er jeg skal si. Er det meningen at man skal "selge" seg selv, eller bare høre om de har noe ledig?
Gjest Marmot Skrevet 24. juli 2013 #4 Skrevet 24. juli 2013 Dersom du er villig til å ha barnet ditt i familiebarnehage, er nok de det enkleste å få plass i. Ring rundt og forklar situasjonen. Du ønsker da å få barnehageplass fra november? Eller fra August? I begge barnehagene der sønnen min har gått, har eks. alle 2010-barna fått plass fra august, og vil man ikke bruke den da, må man betale for plassen likevel. Trodde det var helt vanlig? Sønnen min er født i desember, og vi kunne brukt plassen vår fra august om vi ville, men det ville vi jo selvsagt ikke.
Teriyaki Skrevet 24. juli 2013 #5 Skrevet 24. juli 2013 Dersom du er villig til å ha barnet ditt i familiebarnehage, er nok de det enkleste å få plass i. Ring rundt og forklar situasjonen. I begge barnehagene der sønnen min har gått, har eks. alle 2010-barna fått plass fra august, og vil man ikke bruke den da, må man betale for plassen likevel. Trodde det var helt vanlig? Sønnen min er født i desember, og vi kunne brukt plassen vår fra august om vi ville, men det ville vi jo selvsagt ikke. Samme her. Fikk plassen fra august, benyttet oss ikke av den før midten av november. Han fylte ett år den første uken han gikk i barnehagen etter tilvenning.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #6 Skrevet 24. juli 2013 Det er ikke så vanskelig, flyttet til Oslo i Oktober og fikk barnehageplass 1 mnd senere.Anonymous poster hash: 9af7d...1c9
Makrell Skrevet 24. juli 2013 #7 Skrevet 24. juli 2013 Takk for svar. Til ab, kan jeg spørre hvor i Oslo det var, og hvordan du gikk fram? Og hvor gammelt var barnet ditt? Er selvsagt villig til å betale for plassen i noen måneder før vi tat den i bruk, dersom det lar seg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #8 Skrevet 24. juli 2013 Vi fikk plass i en barnehage vi absoludt ikke ville ha, og kontaktet derfor alle de private i området og spurte bare høfflig om de hadde noen ledige plasser. Vi forklarte dem problemstillingen, sa at vi hadd ehørt positive ting om barnehagen fra andre foreldre som hadde barnet der og om de kunne tenke seg å vurdere oss dersom det skulle dukke opp noen ledige plasser. Forsøkte ikke å selge oss selv, ringte bare med en høfflig forespørsel og spurte om de kunne være villige til å ta i mot kontaktinformasjon fra oss dersom det skulle dukke opp noe. Vi fikk plass da. Anonymous poster hash: 9408b...5ac
Makrell Skrevet 24. juli 2013 #9 Skrevet 24. juli 2013 Det synes jeg hørtes ut som en god fremgangsmåte! Det enkle er som oftest det beste De fleste barnehagene starter vel opp igjen i begynnelsen av august, så vi får vel starte ringerunden da.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Håper noen kan hjelpe meg, føler meg så utrolig dum! Jeg forstår ikke helt dette med barnehageplass. Barnet mitt er født i mars i år. Permisjonen er ferdig i slutten av januar neste år. Da trenger vi barnehageplass.. Når skal vi søke da? Når det står at fristen er 1.mars? Vi kunne jo ikke akkurat søke før babyen var født heller? Kan vi bare søke nå og håpe at vi får en plass til januar? Beklager hvis det er veldig dumme spørsmål.. Anonymous poster hash: b8228...04f
Leanne Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 (endret) De fleste bhg har kun 1. Opptak, man søker før 1.mars og får plass i august. Noen bhg har også et opptak hvor barna får plass i januar. Ofte er dette barn som et født etter 1. September og som søkte men ikke fikk plass i august som får en plass i januar.. Kan være lurt å kontakte bhg allerede i aug/sept for å høre om plass i januar. Endret 25. juli 2013 av Leanne
Gjest Magdalene Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Håper noen kan hjelpe meg, føler meg så utrolig dum! Jeg forstår ikke helt dette med barnehageplass. Barnet mitt er født i mars i år. Permisjonen er ferdig i slutten av januar neste år. Da trenger vi barnehageplass.. Når skal vi søke da? Når det står at fristen er 1.mars? Vi kunne jo ikke akkurat søke før babyen var født heller? Kan vi bare søke nå og håpe at vi får en plass til januar? Beklager hvis det er veldig dumme spørsmål.. Anonymous poster hash: b8228...04f Dere har vel ikke krav på plass før august 2014, men du kan jo legge inn en søknad, og håpe dere får plass før. Fristen i mars er for å være med på hovedopptaket. Altså at dere må søke før 31mars 2014, for å få plass i august 2014.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Så det betyr at jeg må gå hjemme fra januar til august? Hvis det ikke er plass før i august? Med kun kontantstøtte som inntekt da? Hvordan i all verdens rike skal det gå? Anonymous poster hash: b8228...04f
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Så det betyr at jeg må gå hjemme fra januar til august? Hvis det ikke er plass før i august? Med kun kontantstøtte som inntekt da? Hvordan i all verdens rike skal det gå? Anonymous poster hash: b8228...04f Ja, det kan skje ja. Det er desverre slikt msn bør tenke på før man får barn i dag. Vår er født i september i fjor. Ingen bhgplass, så vi må gå hjemme fra oktober i år til august neste år. MEN mins jeg har hørt snakk om at det fra neste år skal være to opptak?
Gjest barnesang Skrevet 27. juli 2013 #15 Skrevet 27. juli 2013 Vi bor utenfor Oslo-i en Follo kommune. Barn født sent i okt 2012...fått barnehage plass fra august i år. Velger å betale for august og starte i sept. Har ferie etter permisjon slutt så er hjemme 6 uker lenger.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #16 Skrevet 27. juli 2013 Så det betyr at jeg må gå hjemme fra januar til august? Hvis det ikke er plass før i august? Med kun kontantstøtte som inntekt da? Hvordan i all verdens rike skal det gå?Anonymous poster hash: b8228...04f Jepp, med stor sansynlighet blir det sånn, så lenger du bor i Oslo:( Vi fikk en baby i oktober, av økonomiske grunner måtte vi velge kort permisjon, så den er brukt opp om 3 uker, og barnehage kan vi bare glemme før august neste år... Så vi ender opp med å måtte selge leiligheten vår, og flytte inn på pikerommet mitt (12 kvm) 2 voksne og 2 barn.... Det blir ett tøfft år på flere måter, men det var eneste måten vi kunne overleve på 1 lav innntekt på. Dagmamma finnes heller ikke i området, har averter mange ganger flere steder, og ringt alle private og familiebarnehager i overkommelig avstand uten bil. At de skal begynne med 2 opptak hjelper vel fint lite. Hvor skal de få plassene fra? Det er jo på sommeren de store barna slutter å frigir plasser. De fyller jo opp plasser etter de som slutter gjennom året allerede, så jeg skjønner ikke hva 2 opptak skal hjelpe for??? Anonymous poster hash: 51b5f...484
Mohair Skrevet 29. juli 2013 #18 Skrevet 29. juli 2013 Litt OT, men skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Kjenner selv et par stykker som har ringt seg til en barnehageplass, men hvordan er det mulig? Er det ikke samordnet opptak?
Susan Sto Helit Skrevet 11. august 2013 #19 Skrevet 11. august 2013 Jepp, med stor sansynlighet blir det sånn, så lenger du bor i Oslo:( Vi fikk en baby i oktober, av økonomiske grunner måtte vi velge kort permisjon, så den er brukt opp om 3 uker, og barnehage kan vi bare glemme før august neste år... Så vi ender opp med å måtte selge leiligheten vår, og flytte inn på pikerommet mitt (12 kvm) 2 voksne og 2 barn.... Det blir ett tøfft år på flere måter, men det var eneste måten vi kunne overleve på 1 lav innntekt på. Dagmamma finnes heller ikke i området, har averter mange ganger flere steder, og ringt alle private og familiebarnehager i overkommelig avstand uten bil. At de skal begynne med 2 opptak hjelper vel fint lite. Hvor skal de få plassene fra? Det er jo på sommeren de store barna slutter å frigir plasser. De fyller jo opp plasser etter de som slutter gjennom året allerede, så jeg skjønner ikke hva 2 opptak skal hjelpe for???Anonymous poster hash: 51b5f...484 To opptak i året er godt for at man får rett på plass i februar dersom man er født mellom september og februar. Er ikke det bra da? Streng tatt kan du da få erstatning om du ikke får tilbud. ( De fleste får tilbud, men langt unna der de bor, siden du kun har rett på plass i Oslo.) Selge bolig høres drastisk ut... Det finnes plasser, man må bare tåle lang omvei til barnehagen. Ville tro det er bedre enn å flytte familien inn på pikerommet. Det er også sånn at en del barnehager allerede flytter barn fra småbarn til storbarn i januar, hvis barna fyller 3 det året. For de har lov til det da. Og da krever det kun halvparten så mange voksne pr barn. Altså åpner det plasser på småbarn på den måten. Dette varierer fra barnehage til barnehage da. Litt OT, men skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Kjenner selv et par stykker som har ringt seg til en barnehageplass, men hvordan er det mulig? Er det ikke samordnet opptak? Det er samordnet opptak, men mange barnehager, som private og familiebarnehager har litt større spillerom når det gjelder å velge ut på restplasser. Altså når hovedopptaket er gjort. Da holder det at søkeren står på liste for den barnehagen. Har selv snakket oss inn i familiebarnehage ved personlig oppmøte.
Susan Sto Helit Skrevet 11. august 2013 #20 Skrevet 11. august 2013 Dersom du er villig til å ha barnet ditt i familiebarnehage, er nok de det enkleste å få plass i. Ring rundt og forklar situasjonen. I begge barnehagene der sønnen min har gått, har eks. alle 2010-barna fått plass fra august, og vil man ikke bruke den da, må man betale for plassen likevel. Trodde det var helt vanlig? Sønnen min er født i desember, og vi kunne brukt plassen vår fra august om vi ville, men det ville vi jo selvsagt ikke. Det er mye mulig. I barnehagene jeg kjenner til er det knapt nok plasser til barn med søskenpri... De tar derfor ikke inn barn uten rett på plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå