Gå til innhold

Til dere som skal ha human etisk/humanistisk vielse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal deres far gå sammen med deg ned "alteret"

Jeg er veldig usikker..jeg syns tradisjonen at faren skal "gi bort" sin datter er gammeldags og diskriminerende, men jeg er flink til å analysere ting litt for mye. Samtidig så hadde det vært koselig at pappa og jeg går sammen

Hvordan har dere gjort det?

Anonymous poster hash: cc605...2e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellige syn på dette. Fra gammel alt så var jo dette nærmest en "handel" mellom far og brudgom. Idag er dette mer en tradisjon og det må være opp til enhver hvordan man ønsker at dette skal gjøres. Noen velger jo å gå alene, for å vise at dette er et selvstendig valg. Noen brudepar går sammen, og mange velger fortsatt å gå sammen med far eller noen andre. Min pappa kommer desverre kun til å delta i bryllupet i mine tanker, så jeg har valgt broren min som skal følge meg opp. Jeg overser hva som var årsaken til dette i utgangspunktet, fordi jeg ØNSKER å bli fulgt opp. Dette er fordi jeg alltid har støttet med på brødrene mine og det er da helt naturlig for min del :)

Skrevet

Jeg synes det er veldig kos at min far skal "gi" meg videre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det er en skikk jeg forbinder med kvinnediskriminering. Min far eier meg ikke. Ergo skal han heller ikke gi meg bort.

Jeg går opp sammen med min kommende mann :)

• Liker 4
Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg har samme syn som dere over meg, men lot meg overtale til at det var beste løsning for alle. Kom til å angre hvis ikke. Løsningen ble at han stoppet litt før eller noe slikt så gikk jeg opp resten selv.

Hadde ikke jeg vært god og brisen under vielsen hadde ikke det hele gått så smertfritt som det gjorde, jeg og pappa har ikke et nært forhold, kommer ikke til å få det heller, og jeg skulle ønske jeg sto på mitt når det kommer til dette her. For meg hadde det føltes mest naturlig og rett å gå opp med mannen min.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gifter meg i kirken, men går opp sammen med min kommende mann allikevel.

Det er sikkert et rørende øyeblikk når mannen står der oppe og får se deg for første gang. Men bortsett fra det så liker jeg ikke symbolikken, synes jeg er for gammel til å bli fulgt opp, og har ikke noe spesielt nært forhold til min far.

Anonymous poster hash: 3530e...8d7
Skrevet

Nei. Jeg liker ikke symbolikken, i tillegg tror jeg ikke det er så vanlig her jeg bor? Kan hvertfall ikke huske at noen av de jeg har vert i bryllup til gjorde det sånn.

• Liker 1
Gjest -Marla-
Skrevet

Da jeg giftet meg gikk jeg opp sammen med mannen min. Jeg synes ikke noe om å videreføre en skikk om å bli gitt bort fra en mann til en annen, og ønsket derfor ikke å gjøre det slik. Jeg har et veldig nært forhold til faren min, så det har ingenting med det å gjøre. Faren min følte også at det hadde vært litt rart å "gi meg bort" etter at jeg har bodd hjemmefra i ørten år og vært samboer i flere år.

• Liker 3
Skrevet

Ja, min pappa fulgte meg. Ser ikke problemet med det, jeg ser ikke på det som at jeg ble "gitt bort". Jeg så på det som en måte å dele et fint øyeblikk med pappa på.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fint at noen følger bruden opp, ikke for å "gi bort", men mer som en støtte i en situasjon som er sterk følelsesmessig. Var i en vielse for et par uker siden hvor det var brudens mor som fulgte opp, det var kjempefint. Når det er sagt så mener jeg ikke at det er feil å gå opp alene eller sammen med sin kommende ektemann heller. Men jeg liker veldig godt øyeblikket da brudgom ser brud for første gang i brudestasen.

• Liker 1
Skrevet

Det vil jo fremdeles være et øyeblikk hvor brudgommen ser bruden i brudestasen for første gang. Jeg synes det høres både romantisk og koselig ut at man har det lille private øyeblikket der man møtes, før man begynner innmarsjen.

Skikken med å gi bort har en helt tydelig symbolikk, og den -er- grunnet i kvinnediskriminerende praksiser. Selv om man selv ønsker å omdefinere dette, så vil opphavet til skikken alltid være dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er det jo mange rare skikker man velger å følge og dertilhørende opphav. Helt ærlig klarte, og fremdeles klarer jeg ikke, å bry meg, jeg må innrømme at jeg ikke levnet opphavet en tanke. Jeg er litt her: hva så? Hva så om det har det opphavet det har? Så lenge det faktisk ikke er det det betyr i dag ser jeg heller ikke problemet. Men det er meg.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

For meg er der viktig å ta oppgjør med kvinnediskriminerende skikker fordi jeg ikke ønsker å videreføre tradisjoner som kommuniserer at kvinner er mindre verdt enn menn. Jeg mener at symbolikk er viktig når det gjelder blant annet kjønnsspørsmål.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man omdefinerer skikkene og gjør dem til sine så mener jeg at man har tatt et oppgjør. For meg er ikke det at pappa fulgte meg opp et symbolsk tegn på kvinnediskriminering, men det at vi delte et flott og fint minne sammen.

Det at du ikke mener det Aomame betyr ikke at det er slik for andre. Du må gjerne føle, mene og gjør som du vil i din vielse, bare ikke si at andres nødvendigvis er diskriminerende eller et tegn på det. Det har du strengt tatt ingen rett til å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var veldig usikker på dette... Var egentlig meningen at jeg og mannen skulle gå opp sammen. Men så snakket jeg med far, og det virket som om han syntes det var skikkelig stas å skulle gå opp med meg til "alters": Så da ble det sånn.. Fordi jeg tror han synes det er koselig. Jeg synes også at det kan bli litt koselig å gå opp med faren min mens jeg får ha øyenkontakt med min flotte mann...

Selve kvinneundertrykkergreia tenker jeg ikke så mye på. Men det er vel kanskje fordi at jeg er veldig selvstendig og vet at jeg ikke "gis" bort fra far til mann..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er klart jeg har rett til å være kritisk til slike skikker Yvonne. For meg handler det om symboler på likestilling, og om hva slags verdier vi som mennesker ønsker å kommunisere og videreføre til kommende generasjoner. Du kan bli så indignert du bare vil, men det er ikke opp til deg å avgjøre hvilke skikker det er lov til å være kritisk til.

Endret av Aomame
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det er klart jeg har rett til å være kritisk til slike skikker Yvonne. For meg handler det om symboler på likestilling, og om hva slags verdier vi som mennesker ønsker å kommunisere og videreføre til kommende generasjoner. Du kan bli så indignert du bare vil, men det er ikke opp til deg å avgjøre hvilke skikker det er lov til å være kritisk til.

Jeg har faktisk ikke skrevet at man ikke kan være kritisk til skikker. Les nå hva jeg skriver før du tillegger meg meninger jeg faktisk ikke har.

Derimot har du ingen rett til å si at den enkeltes vielse er et symbol på diskriminering, dvs på generelt grunnlag må du jo mene hva du vil, men du bør kanskje innse at hver vielse har sin betydning. Det er vel hele mitt poeng. Og du bør kanskje innse at dine holdninger og meninger faktisk ikke er ensbetydende med den ene og fulle sannhet.

Jeg er helt enig i at det en gang var et tegn på diskriminering. På generelt grunnlag, i vår del av verden hvor dette brukes som en tradisjon mer enn noe annet, så har den gamle symbolikken mistet sin gamle betydning. At du ikke er enig i det er helt greit, men så dytter ikke jeg mine meninger på deg heller, og jeg foretrekker at du ikke gjør det på meg eller andre. Det var vel mitt poeng.

Indignert? Spar meg.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man være så bastant på at dette er et symbol på kvinnediskriminering, så bør man nesten mene det samme om ekteskapsinstitusjonen og... Eller så kan man innse at meningsinnholdet i begge har endret seg, velge det som passer en selv best, og gå videre i livet.

Anonymous poster hash: f8593...dcd

• Liker 5
Skrevet

Skal man være så bastant på at dette er et symbol på kvinnediskriminering, så bør man nesten mene det samme om ekteskapsinstitusjonen og... Eller så kan man innse at meningsinnholdet i begge har endret seg, velge det som passer en selv best, og gå videre i livet.

Enig. Tidligere var det jo slik at mannen eide kvinnen, kvinnen var faktisk umyndig hele livet. Ekteskapet ble vel sett på mer som en allianse mer enn noe annet, kjærligheten spilte liten rolle. Hvis ikke det er kvinne/kjønnsdiskrimerende vet ikke jeg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har faktisk ikke skrevet at man ikke kan være kritisk til skikker. Les nå hva jeg skriver før du tillegger meg meninger jeg faktisk ikke har.

Derimot har du ingen rett til å si at den enkeltes vielse er et symbol på diskriminering, dvs på generelt grunnlag må du jo mene hva du vil, men du bør kanskje innse at hver vielse har sin betydning. Det er vel hele mitt poeng. Og du bør kanskje innse at dine holdninger og meninger faktisk ikke er ensbetydende med den ene og fulle sannhet.

Jeg er helt enig i at det en gang var et tegn på diskriminering. På generelt grunnlag, i vår del av verden hvor dette brukes som en tradisjon mer enn noe annet, så har den gamle symbolikken mistet sin gamle betydning. At du ikke er enig i det er helt greit, men så dytter ikke jeg mine meninger på deg heller, og jeg foretrekker at du ikke gjør det på meg eller andre. Det var vel mitt poeng.

Indignert? Spar meg.

Du skrev jo at jeg ikkke hadde noen rett til å si at ting andre gjør i sine vielser er diskriminerende eller er tegn på diskriminerende praksis. For meg gir det ingen mening å si at man kan være kritisk til en skikk innenfor rammene av sin egen vielse, helt uten være kritisk til hva de symboliserer generelt. Det er en trend i tiden at man ikke skal mene noenting om hva andre driver med - vi er på god vei til å bli moralske relativister. Der er ikke jeg. Jeg mener det finnes noen ting som er gode og riktige, og jeg mener det er riktig å argumentere for disse. I dette tilfellet handler det om likeverdighet mellom menn og kvinner. Det synes jeg er en viktig ting å reflektere rundt og ha et bevisst forhold til, selv om det kanskje kan innebære at noen føler seg tråkket på tærne.

Jeg sier forøvrig ikke at folk som ikke velger bort denne tradisjonen ikke er likestilte eller har dårlige verdier. Det handler mer om at jeg ønsker at vi som samfunn skal være mer bevisst på hva vi kommuniserer i slike ritualer. Jeg er ikke ute etter å "ta" enkeltpersoner.

Det er jo i grunnen en veldig interessant diskusjon. Jeg mener allikevel at ekteskapet slik det er i dag har en funksjon som er svært viktig, og at dette taler for å ikke sette den til side og for å skape en ramme rundt ekteskapet som en institusjon der kjønnene er likestilt. Det gjelder blant annet trygge juridiske rammer for samlivet, som gagner begge parter, samt eventuelle barn. Det er mye større enn en enkelt vielsesskikk.

Jeg står forøvrig ikke fast i livet selv om jeg velger å være kritisk til mange ting som folk anser som dagligdags og tradisjon :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...