Gå til innhold

Skal man spise kaloriene man har forbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig lastet ned shapeup appen, og legger inn hva jeg spiser daglig. Jeg skal ligge på rundt 1500 kcal. Men når jeg legger inn det jeg har forbrent under trening, kommer det opp at jeg skal spise de kaloriene jeg har forbrent.. stemmer dette?

Vil jeg forsatt gå ned i vekt om jeg spiser det jeg forbrennet?

Anonymous poster hash: 12777...81d
Videoannonse
Annonse
Gjest Sengaia
Skrevet

Ifølge det jeg har fått svar på, så er svaret JA, du kan spise det du har forbrent :)

Men trekk fra de du uansett ville forbrent ved hvile f. eks.

F. eks. Trenere du bort 300 kalorier, trekk fra ca 70 kalorier som ville vært "hvilekaloriene". En skrev det til meg i en tråd litt lenger nede :)

Skrevet

Ifølge det jeg har fått svar på, så er svaret JA, du kan spise det du har forbrent :)

Men trekk fra de du uansett ville forbrent ved hvile f. eks.

F. eks. Trenere du bort 300 kalorier, trekk fra ca 70 kalorier som ville vært "hvilekaloriene". En skrev det til meg i en tråd litt lenger nede :)

Okei! takk for svar :)

Vil mat da få i seg for lite mat om man ikke spiser disse kaloriene i tillegg?

Om jeg har 1 times gå/jogging som trening, viser pulsklokka mi ca. 790 kcal. blir ikke det litt mye å da spise 790 minus 70 kcal ekstra? eller misforstår jeg helt nå? :P

AnonymBruker
Skrevet

Du vil selvfølgelig gå ned fortere om du spiser mindre, men det er viktig å gjøre det på en sunn måte som ikke tapper deg for energi og som gir deg utbytte av treningen. Jeg har satt 1 kg som mål og fått et nokså lavt inntak, men spiser mye av treningskaloriene. Prøver å spise bare 50-75%, men noen ganger spiser jeg alle og andre ganger går jeg over. Det er uansett snittet for uka som har betydning!

Anonymous poster hash: 3321e...96a

AnonymBruker
Skrevet

Du vil selvfølgelig gå ned fortere om du spiser mindre, men det er viktig å gjøre det på en sunn måte som ikke tapper deg for energi og som gir deg utbytte av treningen. Jeg har satt 1 kg som mål og fått et nokså lavt inntak, men spiser mye av treningskaloriene. Prøver å spise bare 50-75%, men noen ganger spiser jeg alle og andre ganger går jeg over. Det er uansett snittet for uka som har betydning!

Anonymous poster hash: 3321e...96a

Okei, takk! jeg forstår! Jeg vil jo gå ned fort, men samtidig på en sunn måte. Har også satt en kg som mål. Er mye å sette seg inn i når det gjelder trening og sunt kosthold! Da håper jeg på gode resultater etterhvert! :)

Anonymous poster hash: 12777...81d

Skrevet (endret)

Du kan spise det du har forbrent *ekstra*. Dvs treningsforbrenningen minus hvileforbrenningen. Hvor mye det er kan du regne ut, men vil sjelden stemme. Vil også tro at et gjennomsnitt vil bli feil, pga at man forbrenner mer om dagen enn når man sover (innbiller jeg meg). Det var jeg som skrev 70 kcal i tråden lengre nede. Det er basert på *min* vekt, høyde, alder, kjønn og basis aktivitetsnivå.

Jeg har nå bestemt meg for å trekke fra ca 100 kcal i timen på treningen min. Og så ser jeg an om jeg spiser de eller ikke. Kanskje unner meg noe ekstra en dag jeg skal ha en deilig middag, eller kanskje en is :-)

Endret av Jade
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha spist det ekstra.

Anonymous poster hash: 8a0e5...02b
Skrevet

I teorien kan du spise det du har trent. Veien fra teori til praksis er dessverre kronglete og har mange feller. For det første vet du aldri helt sikkert hva du har forbrukt. Selv estimatet eller beregningen du får fra treningsapparatet eller en internettkalkulator tar ikke høyde for at mat fordøyes i forskjellig hastighet, opptaket varierende og prioriteringen streng.

Derfor vil det være å lure seg selv å tro at en kan spise det man trente. Kroppen er derimot utrustet med en finurlig mekanisme. Den ønsker å holde seg vektstabil over tid. Sult/metthet styrer over tid at du er noenlunde vektstabil. Dette er hormonelt styrt.

Overdrevet inntak av raske karbohydrater, spesielt kombinasjonen fruktose/glukose, forstyrrer denne balansen og gjør det vanskelig å stole på sultfølelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...