Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var som jeg trodde, at kvinner også faster. Jeg reagerte bare på den uthevede setningen i mitt forrige innlegg. De som har nedskrevet Koranen, visste vel ikke at kvinner også kan ha lyst.

Nå er det jo vanskelig å oversette koranen ordrett over til andre språk, ettersom det ofte ikke finnes ord som betyr nettopp det samme. Dessuten forekommer det en del misforståelser ved oversettelsene (både pga. språkmisforståelser og mangel på kunnskap. En gang jeg besøkte en moské fortalte "guiden" at flere av sitatene er oversatt feil, i stedet for f.eks. "snakk med deres hustruer", står det egentlig "snakk med deres ektefeller".

Koranen og DGT har jo en del likheter, og f.eks i beretningen om de to første menneskene på jorda er det i Bibelen, Eva, som får skylden for at de blir forvist fra Edens hage, mens det i Koranen er Djevelen som får skylden. (Lest i religionsboka for vg3 "Tro og tanke")

Ja, altså dette hadde vel ikke så mye med akkurat det du skrev Arabella, men jeg øynet en sjanse for å vise at Koranen kanskje ikke er den religiøse skriften som fokuserer mest på kjønn? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Nå er det jo vanskelig å oversette koranen ordrett over til andre språk, ettersom det ofte ikke finnes ord som betyr nettopp det samme. Dessuten forekommer det en del misforståelser ved oversettelsene (både pga. språkmisforståelser og mangel på kunnskap. En gang jeg besøkte en moské fortalte "guiden" at flere av sitatene er oversatt feil, i stedet for f.eks. "snakk med deres hustruer", står det egentlig "snakk med deres ektefeller".

Koranen og DGT har jo en del likheter, og f.eks i beretningen om de to første menneskene på jorda er det i Bibelen, Eva, som får skylden for at de blir forvist fra Edens hage, mens det i Koranen er Djevelen som får skylden. (Lest i religionsboka for vg3 "Tro og tanke")

Ja, altså dette hadde vel ikke så mye med akkurat det du skrev Arabella, men jeg øynet en sjanse for å vise at Koranen kanskje ikke er den religiøse skriften som fokuserer mest på kjønn? :)

Bra innlegg. Takk! Det er på samme måte med oversettelse fra andre språk og tolkning i Bibelen. Jeg har flere eksemplarer, en til og med med gotisk skrift, etter avdøde slektninger, og nyere utgaver. Mine eksemplarer er på norsk og ikke fra originalspråkene. Det kunne vært morsomt å ha :).

AnonymBruker
Skrevet

Evt så driter Allah i midnattssol, men hans følgere trosser hans ord for sin egen del.

Det er neppe Allahs ønske at muslimer skal bosette seg i vesten i det hele tatt.

Jeg håper bare at alle disse overtroiske folkene holder seg langt unna bilene sine under fasten. Å kjøre uten mat og drikke kan sammenlignes med fyllekjøring til tider. Nå i varmen er det spesielt farlig.

Anonymous poster hash: 449ef...98e

• Liker 2
Skrevet

Bra innlegg. Takk! Det er på samme måte med oversettelse fra andre språk og tolkning i Bibelen. Jeg har flere eksemplarer, en til og med med gotisk skrift, etter avdøde slektninger, og nyere utgaver. Mine eksemplarer er på norsk og ikke fra originalspråkene. Det kunne vært morsomt å ha :).

Takk :) Så kult! Kunne vært utrolig spennende å lese blant annet Bibelen og Koranen på originalspråket, men det er jo ganske mye jobb og krever mye tid da.. Men jeg får prøve meg på de norske oversettelsene først. ...Når jeg gidder og har tid ;)

Gjest Eurodice
Skrevet

Takk :) Så kult! Kunne vært utrolig spennende å lese blant annet Bibelen og Koranen på originalspråket, men det er jo ganske mye jobb og krever mye tid da.. Men jeg får prøve meg på de norske oversettelsene først. ...Når jeg gidder og har tid ;)

Vi må vel allerede nå begynne med studier av hebraisk og arabisk :biggrin:

Skrevet

Haha, ja, vi må nok det!

AnonymBruker
Skrevet

Nå er arabere så dårlig på krigføring osv. at det neppe blir aktuelt, men de klarer nok å skape en del kvalme med tiden. Kriminalitet, drap, opprør osv. Men det blir vel etter din tid — og kanskje etter min også.

Anonymous poster hash: 8374c...d12

• Liker 1
Skrevet

Kvinner som menstruerer eller er gravide faster ikke, man faster heller ikke hvis man er syk. Barn over 14 år faster.

AnonymBruker
Skrevet
Jeg har ikke særlig kunnskap om Koranen, men er fasten bare for menn?

Koranene henvender seg som oftest mot menn. I islam er mannen imam, overhode, og det er hans ansvar å overse at familien foretar seg sine islamske plikter.

Jeg ser det snurres noen piruetter om at arabisk er så mangfoldig at det ikke kan oversettes ordentlig som andre språk for å dempe "forskjellsbehandling". Like oversettelig som alle andre språk og det er ingen lingvistisk tvist i arabisk som gjør at man ikke kan oversette til begge kjønn. En spade er en spade og dette verset er henvendt til menn da det refereres direkte til en manns muligheter til seksuell handling i ramadan. Kvinner har ingen eksplisitte seksuelle rettigheter i islam, sex er en plikt, så hvorfor skrive til dem?

Kan han pule så kan de pules.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quran#Translations

Man kan jo simpelthen sette seg ned og lese en koran så ser man at den er henvendt til menn. Det er ikke grunnet en "misforstått oversettelse" som en guide en gang sa.

Og når en hvit tråd kan skilles fra en svart døgnet rundt..? Hva er poenget ditt?

Jeg er ikke allah, jeg skrev ikke koranen hvor setningen kommer fra, jeg er kun en KG-bruker med god greie på islam, men takk for trua. Er vel ett gammelt kjærringråd fra gamle arabia for å skille natt vekk fra daggry.

Kvinner som menstruerer eller er gravide faster ikke, man faster heller ikke hvis man er syk. Barn over 14 år faster.

All faste må taes igjen. Det er ikke som om man er totalfri. Kjenner mange muslimske kvinner som sliter fordi de har gått gravide ramadan etter ramadan og har så mye å ta igjen at de ikke skjønner hvordan de skal kunne ta det igjen noensinne.
Ta igjen faste etter mensen
Etter graviditeter
Fasting for barn er ikke satt etter alder. Når man er kjønnsmoden så er faste obligatorisk. De fleste foreldre lar sine barn ta del av fasten så mye de vil orker, noen bruker diverse lokkemidler og belønninger for at barn skal faste.
Det er jevnt over enighet fra islamske teologer at man bør begynne med oppmuntring til å faste fra man er 7 år for å forberede til obligatorisk faste.
Barn og faste

Anonymous poster hash: 53b7b...e73
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke allah, jeg skrev ikke koranen hvor setningen kommer fra, jeg er kun en KG-bruker med god greie på islam, men takk for trua. Er vel ett gammelt kjærringråd fra gamle arabia for å skille natt vekk fra daggry.

Ja, og der hvor det ikke er natt, så skal man følgelig ut fra dette faste døgnet rundt.

• Liker 1
Skrevet

Såvidt jeg vet, så følger man tidene til solopp/nedgang i Mekka, der det er midnattsol.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og der hvor det ikke er natt, så skal man følgelig ut fra dette faste døgnet rundt.

Noen sier følg nærmeste by hvor soloppgang kan skilles fra solnedgang og vice versa, andre sier Mekka-tider.

Allah er en selvsentrert fyr som tydeligvis ikke hadde tilgang til verdens-kart når han satte igang dette faste-fjåset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg vet, så følger man tidene til solopp/nedgang i Mekka, der det er midnattsol.

Ja, man gjør det, men står det noe om det i de hellige skriftene? Hvorfor visste ikke den som står bak de hellige skriftene om midtnattsol på nordlige breddegrader? Eller på sørlige, for den saks skyld. Hele poenget er at dette beviser langt på vei at islam er tull og tøys, og bare noe mennesker har oppfunnet.

• Liker 1
Skrevet

Ja, man gjør det, men står det noe om det i de hellige skriftene? Hvorfor visste ikke den som står bak de hellige skriftene om midtnattsol på nordlige breddegrader? Eller på sørlige, for den saks skyld. Hele poenget er at dette beviser langt på vei at islam er tull og tøys, og bare noe mennesker har oppfunnet.

ALL religion er i mine øyne tull og tøys, bare noe mennesker har oppfunnet.

Skrevet

ALL religion er i mine øyne tull og tøys, bare noe mennesker har oppfunnet.

Veldig enig, så hvorfor bare islam, AB 8374c...d12?

:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Veldig enig, så hvorfor bare islam, AB 8374c...d12?

Hva er dette for noe tull?

Så fordi jeg peker på en direkte logisk brist i Koranen, så tror plutselig alle supergenier her inne at jeg digger alt fra hinduismen til naturreligionene til de innfødte i Amazonas-jungelen?

Siden dere er så smarte, kan dere peke på en lignende logisk brist i en av de andre store religionene?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er dette for noe tull?

Så fordi jeg peker på en direkte logisk brist i Koranen, så tror plutselig alle supergenier her inne at jeg digger alt fra hinduismen til naturreligionene til de innfødte i Amazonas-jungelen?

Siden dere er så smarte, kan dere peke på en lignende logisk brist i en av de andre store religionene?

En? Religion ER en logisk brist.

Endret av Brunhilde
AnonymBruker
Skrevet

En? Religion ER en logisk brist.

Det var jo utdypende.

En logisk brist tilsvarende den jeg nevnte om islam. Det var visst vanskelig.

• Liker 2
Skrevet

Det var jo utdypende.

En logisk brist tilsvarende den jeg nevnte om islam. Det var visst vanskelig.

Du er bare ute etter å sverte islam, så trodde nok du var flink gutt i denne tråden, gjorde du ikke? Shame on you.

AnonymBruker
Skrevet

Du er bare ute etter å sverte islam, så trodde nok du var flink gutt i denne tråden, gjorde du ikke? Shame on you.

Tråden handler om ramadan og islam. Kristendom og bibelen er avsporinger av tråden. Om du ønsker kan du lage en annen tråd om emnet "logiske brister i kristendommen", men slutt å avspore og presse tråd-deltagere til å bytte emne her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...