Gå til innhold

Dra på tur uten barn, dårlig samvittighet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga st vi har overtatt en hund i sommer har vi ikke planlagt noen ferietur. Barnet på 10 år skal uansett på ferie med samværsforelder i 2 uker. Nå har jeg og min ektefelle likevel bestilt oss en storbytur på 3 dager, som vi skal ta, uten barnet med. Det blir etter barnet er tilbake fra ferie med samværsforelderen, men barnet skal være sammen med besteforeldrene som også skal passe hunden. Sliter litt med dårlig samvittighet nå, siden barnet ikke får være med. Og vet det blir bråk når barnet kommer hjem og vi forteller at da drar vi dit. Har ikke vært alene borte med min ektefelle på 4 pr. Alltid har ferieturene blitt tilrettelagt etter barnets premisser osv. Unntaket er 3 hotellnetter, og det har vært på vår bryllupsdag. Elkers har vi ikke vært noen plass alene på våre premisser, på kjørestetur. Men samvittigheten gnager fælt. Vet det blir hyling og skrikibg, pga at forelder og steforelder drar på "ferie" uten barnet,når det var bestemt det ikje ble ferie i pr pga valpen. Men vi kjente nå at vi må bort en tur, har vært mye i det siste. Beklager rotete skrevet, måtte anonymisere litt her :) så trenger vi ha dårlig samvittighet for at vi drar bort alene i 3 små dager uten bsrnet? Min ektefelle sier vi ikke skal ha det, men kjenner det gnager likevel. Besteforeldrene er gladelig barnevakt og hundevakt så det er ordnet. Noen synspunkter?

Anonymous poster hash: d5b34...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne dere ikke reist mens barnet var på ferie?

Gjest Soraia
Skrevet

Vanskelig å svare når man ikke vet hvor mye barnet er hos far til vanlig... Er han f eks 2 uker i sommer hos far, og dere drar bort 3 dager, synes jeg det er litt trist for barnets skyld. Det hadde vært greiere om dere tok turen når barnet er hos moren. Da burde dere ikke ha noen dårlig samvittighet. Dere trenger ikke å reise bort sammen med barnet hver gang det er hos dere i ferien. Men at dere tar dere en weekendtur synes jeg er helt ok. Men, som sagt, det spørs angående ferieukene, og hvo mye barnet er hos dere. Men uansett, når dere drar, så kos dere masse, og ikke la dårlig samvittighet ødelegge noe :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er møkkalei disse svarene fra bedrevitere som mener barna må være med på alt som skjer, spes gjelder dette barn med delt omsorg.

Selvfølgelig skal du og mannen på tur, uten dårlig samvittighet. Kos dere og nye hverandre!! Det er alle tjent med i lengden. Denne problemstillingen hadde ikke kommet opp hvis det hadde vært en "vanlig" familie, da er det en selvfølge med kjærestetid. Men i følge kg så skal man ikke pleie et forhold der barn har skilte foreldre.

God tur ts, og nyt tiden med mannen din!

Anonymous poster hash: fadac...248

• Liker 13
Gjest TinaT
Skrevet

Jeg er møkkalei disse svarene fra bedrevitere som mener barna må være med på alt som skjer, spes gjelder dette barn med delt omsorg.

Selvfølgelig skal du og mannen på tur, uten dårlig samvittighet. Kos dere og nye hverandre!! Det er alle tjent med i lengden. Denne problemstillingen hadde ikke kommet opp hvis det hadde vært en "vanlig" familie, da er det en selvfølge med kjærestetid. Men i følge kg så skal man ikke pleie et forhold der barn har skilte foreldre.

God tur ts, og nyt tiden med mannen din!

Anonymous poster hash: fadac...248

For noe vas. Jeg hadde aldri reist på ferie med mannen dersom det var bestemt at det ikke ble noe ferie iår pga ny valp.

Det er da like viktig for barna å ha tid med foreldrene og få litt avveksling fra dagliglivet hjemme som det er for en nyforelsket far og stemor.

Tullprat at alle biologiske familier velger å dra på kjærlighetsferier - mor og far alene. Det er ikke særlig vanlig i min omgangskrets ihvertfall.

Min mann og jeg hadde 1 ferietur alene i barnas oppvekst - og det var en langhelg til utlandet.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Jeg og mannen har vært på MANGE (5-6 i løpet av året) turer uten barna, MEN vi er alltid på flere ferieturer MED barna også.

Hadde nok ikke dratt på ferie med mannen om det ikke hadde blitt ferie med barna det året.

Jeg hadde nok tatt kjærstetur en annen gang. Det er jo en grunn til at du har dårlig samvittighet.

Endret av Magdalene
Skrevet

Barnet vil uansett ha godt av noen dager hos besteforeldrene, har inntrykk av at barn med skilte foreldre mister en del av den biten...

Så syns jeg det kommer an på hvor lenge barnet skal være hos dere i sommer. Er det to uker syns jeg det er dårlig at dere reiser akkurat da. Da handler det vel mer om at barnet føler seg avvist og lite ønsket enn noe annet. Og det er litt rart i mine øyne at det på død og liv må reises akkurat når barnet kommer for å være der i sommerferien. Er det sånn at barnet er halve sommeren hos dere og ellers masse ellers i året, syns jeg dere skal reise med god samvittighet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ha dårlig samvittighet? Hvorfor MÅ ungen på død å live være med på ALLE ferier? Er det for å bøte på for at h*n har skilte foreldre?

Når det bare er snakk om en 3 dagers tur ser jeg overhodet ikke noen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet, hadde det vært snakk om ei uke eller to hadde det selvfølgelig vært noe annet, men 3 dager må en dag kunne unne seg uten barnet.
H*n får jo vært på en slags ferie likevel, med mindre h*n har et dårlig forhold til besteforeldrene da.

Om det tærer så mye på samvittigheten, hva med å ta ungen med på en weekend når dere har vært borte?
Trenger jo ikke dra så langt for å kalle det ferie.

Men syns uansett det er tragisk at noen starter et hylekor fordi dere velger 3 dager alene...3! dager...det er jo ingenting.
Barnet har ikke vondt av å ikke henge i ræva på foreldrene døgnet rundt.

Kos dere på tur UTEN dårlig samvittighet, det er bare snakk om 3 dager.
Som sagt er det jo ikke "verre" enn å ta en weekend med ungen etterpå...eller bare finne på noe eksta for å gjøre opp for "manglende" ferie.

Anonymous poster hash: ddfb1...09a
  • Liker 4
Skrevet

Det er jo ikke snakk om at de skal være tre dager uten barnet... Det er snakk om at de skal reise bort uten barnet når barnet kommer dit etter å ha vært hos den andre foreldren. Det kan jo hende barnet føler på at det er litt underlig at når det endelig kommer til den andre foreldren, så reiser de bort?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi planlegger ikke å reise bort fra hans datter i hans ferieuker med henne. Dette synes jeg egentlig sier seg selv. Han har 40/60. Har din 50/50 synes jeg det er litt mer spiselig, men uansett best å legge kjæresteturer til den tiden datteren er med sin andre familie.

AnonymBruker
Skrevet

Syntes dere kunne lagt ferien til en tid hvor barnet var hos den andre forelderen, men det kommer selvsagt litt ann på hvor ofte barnet er hos dere da.

Syntes ikke man skal ha dårlig sanvittighet for å dra på en langhelg uten barnet, særlig når barnet er 10 år og man kan forklare at man rett og slett skal reise vekk for å ha litt kjærestetid. At foreldre har barnet hos besteforeldre og tar seg en liten tur alene mener jeg er positivt, om man har mulighet til slikt. Men når man har delt samvær syntes jeg man bør prioritere og legge slikt til tiden hvor barnet er hos den andre forelderen.

Det er selvsagt også forståelig at barnet kan bli litt fornærmet av at dere går tilbake på planen om ingen ferie i år, men at det så plutselig er bare dere som får dra. Det hadde jeg selv reagert på om mine foreldre gjorde. Det betyr ikke at det ikke er ok at dere drar, men at det bør være fullt forståelig at det kan bli litt sure miner.

Jeg ville forsøkt å legge noen kjekke planer med barnet dere tre sammen, og fremheve at det skal få være tre dager med besteforeldrene alene. Ha fokuset på det barnet skal få gjøre i ferien, og dyss litt ned at dere skal reise vekk. Få besteforeldrene til å komme og planlegge litt med barnet hva de skal gjøre, slik at barnet har noe konkret å se frem til og glede seg til. Legg gjerne det hele frem nettopp på den måten "denne helgen har besteforeldrene dine veldig lyst til å være litt alene sammen med deg, så vi skal reise vekk slik at dere tre får kose dere helt alene. Bestemor og bestefar har planlagt at dere skal en tur til byen/på stranden/bake/spise is hver dag/lage favorittmaten din/se ønsket film etc og gleder seg så masse til å få være sammen med bare deg".

Anonymous poster hash: e1f5b...f45
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Pga st vi har overtatt en hund i sommer har vi ikke planlagt noen ferietur. Barnet på 10 år skal uansett på ferie med samværsforelder i 2 uker. Nå har jeg og min ektefelle likevel bestilt oss en storbytur på 3 dager, som vi skal ta, uten barnet med. Det blir etter barnet er tilbake fra ferie med samværsforelderen, men barnet skal være sammen med besteforeldrene som også skal passe hunden. Sliter litt med dårlig samvittighet nå, siden barnet ikke får være med. Og vet det blir bråk når barnet kommer hjem og vi forteller at da drar vi dit. Har ikke vært alene borte med min ektefelle på 4 pr. Alltid har ferieturene blitt tilrettelagt etter barnets premisser osv. Unntaket er 3 hotellnetter, og det har vært på vår bryllupsdag. Elkers har vi ikke vært noen plass alene på våre premisser, på kjørestetur. Men samvittigheten gnager fælt. Vet det blir hyling og skrikibg, pga at forelder og steforelder drar på "ferie" uten barnet,når det var bestemt det ikje ble ferie i pr pga valpen. Men vi kjente nå at vi må bort en tur, har vært mye i det siste. Beklager rotete skrevet, måtte anonymisere litt her :) så trenger vi ha dårlig samvittighet for at vi drar bort alene i 3 små dager uten bsrnet? Min ektefelle sier vi ikke skal ha det, men kjenner det gnager likevel. Besteforeldrene er gladelig barnevakt og hundevakt så det er ordnet. Noen synspunkter?

Dere må i hvertfall forberede barnet på dette i god tid.

Har dere prøvd å få til å få tatt denne 3-dagers ferien i løpet av de ukene barnet er hos den andre forelderen?

Hvorfor må dere reise akkurat i løpet av de ukene barnet skal være hos dere? Pga pristilbud?

Skrevet

Hvis det har vært en "stor" greie i år at ingen skal ha ferie annet enn barnet når h*n er hos far, så synes jeg forsåvidt at det er litt dårlig gjort å allikevel reise uten barnet når dere plutselig finner ut at det går.

Når det er sagt, så mener jeg IKKE at dere ikke skal kunne reise på ferie uten barnet fordi barnet har skilte foreldre! Tvert i mot, det unner jeg dere!! Men det var akkurat denne settingen som gjorde at jeg kanskje synes det ble litt "verre"....

Har dere ikke mulighet til å ta turen før barnet kommer hjem, eller en helg barnet er hos far igjen? Alternativt at mor og barn tar en helgetur et par uker senere (f.eks. cruise med København- eller Kielferga f.eks, kommer jo an på hvor dere bor) mens stefar passer hunden?

Jeg ville definitivt hatt en "alternativ" helgetur spikret for barnet før jeg fortalte at vi allikevel skulle reise bort. Hadde det vært en "vanlig" sommer med ferier som vanlig, så hadde jeg ikke tenkt på det, men hvis det har vært tatt opp i "familieråd" at det ikke blir noen ferie i år, så blir det litt annerledes....

Men JA, voksne skal få pleie forholdet uten barn, og reise på tur alene, enten barna bor fulltid eller deltid hos dem!!

Gjest Gjest
Skrevet

Har dere ikke mulighet til å ta turen før barnet kommer hjem, eller en helg barnet er hos far igjen? Alternativt at mor og barn tar en helgetur et par uker senere (f.eks. cruise med København- eller Kielferga f.eks, kommer jo an på hvor dere bor) mens stefar passer hunden? !!

Du er antagelig den eneste som tolker at trådstarter er en mor som vil reise bort i ferien din uten sitt eget barn. Alle andre regner nok med at ts er stemor.

AnonymBruker
Skrevet

Dere må i hvertfall forberede barnet på dette i god tid.

Har dere prøvd å få til å få tatt denne 3-dagers ferien i løpet av de ukene barnet er hos den andre forelderen?

Hvorfor må dere reise akkurat i løpet av de ukene barnet skal være hos dere? Pga pristilbud?

Vi må reise da pga at da er besteforeldrene hjemme og kan passe barn og hund. Har ingenting med pris å gjøre. Dessuten har vi anledning nå i ferien, pga jobbene våre og samvær med barnet er det vanskelig å få dette til ellers. Og det er ingen "ferie" det er en weekend for 2 stk. Barnet har vært på ferie i 10 dager, på ferietur, sammen med samværsforelder og ektefelle. Ikke aktuelt å si noe før barnet kommer, vil ikke at den andre foreldren skal sette barnet opp mot oss å male på det en uke til, det gjør nemlig denne personen. Vi har ikke dratt noen plass alene på 4 år, da var vi på en tilsvarende tur. Alle andre turer har vært tilrettelagt for barnet. Ikke for oss. De gangene vi har vært borte har vært når vi har feiret bryllupsdager. Nei, vi er ikke nyforelsket, har vært sammen i 7 år, gift i 5. Barnet bor forøvrig hos oss og har vanlig samvær anbahver helg, 3 uker på sommer osv med den andre forelderen. Barnet kommer hjem to dager før vi drar. Trenger jeg sitte å forsvare meg på dette viset, fordi det var nå det passet, nå eller til neste år? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

. Trenger jeg sitte å forsvare meg på dette viset, fordi det var nå det passet, nå eller til neste år? Ts

Du spør på et forum om du har grunn til å ha dårlig sanvittighet, men vil ikke ha tilbakemeldinger? Vi svarer jo bare på det du spør om. Er jo du som spør om dette var dumt, og da vil du få svar hvor noen sier "ja".

Mine foreldre hadde aldri ferie alene så lenge vi var små, og mange foreldre har ikke den muligheten til å ta langhelger alene. Så det er ikke et stort offer at dere ikke har hatt det på fire år mener nå jeg.

Hva med å heller fokusere på råd som ble gitt tidligere om hvordan du best mulig kan legge dette frem for barnet feks?

Anonymous poster hash: e1f5b...f45

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg synes dere skal reise med god samvittighet. Barnet får, som du sier, reise på ferie. Og er det ikke en tur til besteforeldre barnet skal på? Det kan vel også bli en fin opplevelse.

Ikke fokuser for mye på det negative overfor barnet, fokuser heller på det fine barnet skal oppleve hos besteforeldrene mens dere er borte.

God tur!

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet, selvom jeg skjønner det. Tre dager kan neppe kalles en ferie og barnet får uansett en "ferie" med den andre forelderen, hvis jeg forstod deg riktig?

Jeg tror de aller fleste barn forbinder "ferie" med noe som foregår på deres premisser, hvor man gjør noe "gøy" hele tiden. Dere får forklare at dette er ikke en "familieferie", men en liten tur på de voksnes premisser, så det blir ikke noe badeland, fornøyelsesparker etc. Det er selvfølgelig uheldig at det skjer i deres tid, spesielt etter all praten om null ferie, men kanskje barnet synes det er litt stas å besøke besteforeldrene og passe på hunden?

Alternativt kunne dere reist når barnet ikke er hos dere og plassert hunden på kennel.

• Liker 1
Gjest åffårno
Skrevet

Kjenner jeg blir oppgitt over de stadige "stakkars barn" trådene her inne.

Barnet har selv vært på ferie, og er ikke "fratatt" ferie overhodet. Barnet er 10 år, og det er på tide at hun lærer seg at voksne og trenger litt tid avogtil uten at dette skal handle om barnet.

Det er ikke godt for barn å få for mye tilrettelegging og dilldalling oppigjennom hele oppveksten, de vil jo bli totalt ute av stand til å fungere godt i det selvstendige, virkelige livet hvor man faktisk ikke i ett og alt er nr.1 og "sjef".

Disse trådene på KG er litt merkelige, skulle tro 90% av nasjonens spedbarn, barn og tenåriger led.

Om et barn år etter år blir vrang og sutrete hver gang h*n ikke er hovedprioritet er vel det mest et uttrykk for at barnet er ekstremt bortskjemt.

Barn som lærer seg på en OK måte at "avogtil får andre, avogtil får jeg- og det må aksepteres med en grei tone" blir rett og slett mer fornøyde. Og sikkert gøyere for andre jevnaldrende å være med og når vi er inne på det.

Herregud. Dra på tur, ingen barn dauer av at voksne pleier forholdet sitt- tvert imot.

• Liker 5
Skrevet

Kjenner jeg blir oppgitt over de stadige "stakkars barn" trådene her inne.

Barnet har selv vært på ferie, og er ikke "fratatt" ferie overhodet. Barnet er 10 år, og det er på tide at hun lærer seg at voksne og trenger litt tid avogtil uten at dette skal handle om barnet.

Det er ikke godt for barn å få for mye tilrettelegging og dilldalling oppigjennom hele oppveksten, de vil jo bli totalt ute av stand til å fungere godt i det selvstendige, virkelige livet hvor man faktisk ikke i ett og alt er nr.1 og "sjef".

Disse trådene på KG er litt merkelige, skulle tro 90% av nasjonens spedbarn, barn og tenåriger led.

Om et barn år etter år blir vrang og sutrete hver gang h*n ikke er hovedprioritet er vel det mest et uttrykk for at barnet er ekstremt bortskjemt.

Barn som lærer seg på en OK måte at "avogtil får andre, avogtil får jeg- og det må aksepteres med en grei tone" blir rett og slett mer fornøyde. Og sikkert gøyere for andre jevnaldrende å være med og når vi er inne på det.

Herregud. Dra på tur, ingen barn dauer av at voksne pleier forholdet sitt- tvert imot.

Barn har ihvertfall ikke godt av at foreldrene sier en ting, men gjør noe helt annet.

Å si til et barn at "Nei, vi har fått hund så vi kan ikke reise på ferie i år" ... for så å reise alene, bare de voksne på en langhelg? Det hører ikke hjemme noen steder og barnet vil sannsynligvis aldri tro TS på hennes ord mer.

Og hvilken tafatt far er det som godtar noe sånt? Må jo være en skikkelig fjott dersom nye kona bestemmer alt ...

Slutter aldri å forundre meg over endel mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...