Gå til innhold

Nervøs hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

For ca 1 mnd siden overtok jeg en hund som er litt over to år. Han har bodd hos en familie fra han var liten til jeg overtok han. De hadde ikke så god tid lengre, siden de hadde fått barn. Derfor bestemte de seg for å selge han til noen som hadde mer tid. De sa også at hunden ikke likte å være alene og kunne være nervøs i nærheten av barn.

Etter at han kom til meg har det meste gått veldig fint. Det virker som han stoler mer og mer på meg. Men det er et problem. Av og til er det som om det skjer noe med han, han trekker seg unna og hvis noen nærmer seg da begynner han å knurre. Dette skjer som oftest når han har vært en stund alene eller på kvelden. Men også i andre situasjoner. Jeg skjønner at det kan skje når han er nervøs/sliten og det aksepterer jeg. Men de gangene det bare plutselig skjer skulle jeg ønske at jeg var tankeleser sånn at jeg kunne hjelpe han.

Når han begynner å knurre har jeg prøvd å ignorere han en stund. Har også prøvd å lokke med leker og godbiter, men det virker som om at han er i en zone det ingen kan nå han...Nesten som når folk er deprimerte og har angst...

Vet ikke hva jeg ville med dette innlegget. Ville bare lufte noen tanker. Vil hjelpe hunden, det er fælt å se han så redd...

(Beklager for evt. skrivefeil. Bruker tlf)

Anonymous poster hash: bba90...2e5

Anonymous poster hash: 63e45...eea

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ta kontakt med en god hundetrener der du bor. Det kan være veldig kjekt å få hjelp fra dyktige hundefolk. Og det er lettere for en person, med mye kunnskap og som kan se hunden og dens reaksjoner, å gi råd.

• Liker 1
Skrevet

En hundetrener er en god ide. Men når hunden reagerer slik er det uansett best å la han være i fred, og ikke mase på han. Ignorer han og la han komme til deg.

Skrevet

Dette høres ikke egentlig ut som en nervøs hund for meg, ut fra den lille informasjonen jeg har da. En nervøs hun er lettskremt (redd for helt hverdagslige ting) skeptisk, urolig og lettstresset. Som regel kommer dette mest til uttrykk utenfor husets fire vegger, hjemme fungerer de som regel fint.

Hvordan er den til vanlig? Ute på tur? Er det kun når dere prøver å ta kontakt med hunden at den knurrer til dere? Hvilke folk er det han knurrer på, noe spesielt mønster?
Har dere sjekket om den kan ha vondt noe sted?

Skrevet

Skrev nervøs hund, fordi jeg ikke visste hva jeg skulle kalle han...

Til vanlig er han en glad hund. Når vi er ute på tur snuser han og logrer. Hvis det plutselig dukker opp noen (folk, spesielt barn) kan han reagere med bjeff og knurr.

Det er spesielt på kveldene han knurrer. I går lå han å sov i stuen mens vi så på tv. Så slo jeg av tv og gikk på badet. Når jeg kom ut av badet lå han i gangen, da jeg da skulle klappe han og si god natt knurret han. Han har knurret mest på kvelden. Men også hvis han har vært alene en liten stund. Han knurrer mer på kjæresten min enn på meg. Tror dette er fordi jeg har vært mer sammen med han og at han stoler mer på meg. Begynner å lure på om de tidligere eierne har gjort han noe som de ikke har fortalt meg om..Han knurret også i går når vi skulle prøve å få han inn i dusjen. Da tror jeg han gjorde det fordi han var usikker. Så lurer på om han gjør det i situasjoner der han er usikker. Så kanskje han gjør det på kvelden fordi han vet at han blir `forlatt` da..? Jeg vet ikke...

Det virker ikke som han har vondt noe sted. Og om det hadde vært det, så er det jo rart at det er spessielt på kvelden han knurrer...

Skrevet

Hvis jeg står opp for å drikke midt på natten så logrer han ikke. Og hvis jeg nærmer meg, så knurrer han.

Skrevet

Kanskje han bare er sliten på kvelden og vil være i fred...jeg vet ikke. Skulle ønske jeg kunne lese tankene hans :P

Skrevet

Kan være at han ser dårlig på natta?

Det er bare å respektere at hunden sier i fra. Og vær glad du har en hund som er tydelig ,istedenfor en som bare biter uten forvarsel

Det kan være vonde minner fra ting som har skjedd på nattetid /mørket som gjør at den reagerer slik.Eller muligens den er sliten eller har smerter.

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, det er jeg. Skulle bare ønske jeg visste hvorfor han reagerer sånn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...