Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, har spørsmål angående feriepenger og ny jobb, håper inderlig noen kan gi meg noe klarhet for jeg er fortsatt litt usikker etter at jeg snakket med sjefen om dette.

Jeg jobbet 2 forskjellige plasser ifjor, fra begge disse to fikk jeg feriepenger i Juni i år. 1. Juli så begynte jeg på ny jobb og og i denne bedriften så får de utbetalt feriepenger istedenfor lønn i Juli visstnok så jeg får dermed ingenting utbetalt uansett om jeg jobber 13 av arbeidsdagene denne mnd (hadde to uker ferie).

Er dette riktig?

For meg virker det jo som om jeg må gå uten lønn i 2 mnd nå fordi jeg fikk feriepenger sist mnd, og samme denne mnd, bare at jeg ikke får utbetalt noen ting siden at jeg ikke i fjor jobbet der jeg er nå.

Trodde jeg i det minste skulle fått betalt en halv lønning for de 2 ukene jeg jobber denne mnd.(Er fast ansatt nå og får 1 månedslønn i mnd.)

Anonymous poster hash: 97ab8...646
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvsagt ha lønn for de dagene du har jobbet i juli. Har du snakket med lønnsansvarlig? Har du avtalt noe ferie senere på året?

Anonymous poster hash: 8281f...195

Skrevet

Du skal selvsagt ha lønn for de dagene du har jobbet i juli. Har du snakket med lønnsansvarlig? Har du avtalt noe ferie senere på året?

Tror ikke ts spør om hun får lønn, men når.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke ts spør om hun får lønn, men når.

Javel, det kan vel ingen her svare på. Da må hun høre med lønnsansvarlig, verre er det ikke.

Gjest Magdalene
Skrevet

Det vanlige er at i juni/juli blir man trukket for fem uker ferie (uavhengig om man skal ta ferie i juli, men man trekker for hele året da), og får utbetalt de feriepengene man har opparbeidet seg året før.

I min bedrift kan man om man er ny og begynner litt ut i året, reservere seg mot å bli trukket for ferie i juli, siden man da kan velge om man vil ha ferie det året, og ikke har opparbeidet seg feriepenger det året.

Siden du nå har blitt trukket for to uker ferie (sånn ca), så kan du da ta to uker ferie i år, uten å bli trukket i lønn akkurat når du tar ferie.

Siden du har fastlønn (?), vil du nok få full mndlønn neste mnd.

Skrevet

Så lenge du har planer om å ta mer ferie i år, er dette helt riktig. Har du brukt opp alle ferieukene dine på din gamle arbeidsplass, gir du beskjed om dette, og skal da ha full lønn fra nåværende arbeidsgiver.

Det høres ut som om de gjør det helt rett, men det finnes forskjellige måter å endre det på. Jeg som sommervikar fikk samme utfordring, men de innså jo fort at jeg ikke ville bruke de 5 ukene ferie de trakk meg for når jeg var NETTOPP sommervikar. Da fikk jeg utbetalt lønn som normalt.

Grunnlaget for fastlønn er jo at man blir trukket i lønn, og samtidig får utbetalt feriepenger. Så blir feriepenger "lønn" for perioden, og du kan ta 5 uker lønnet ferie ellers i året. Når du er på første året vil feriepengene fra gamle arbeidsgiver være det som skal dekke den "tapte" lønna i juni/juli mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha lønn.Lønn og feriepenger er to forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 49468...963

Skrevet

...når du akkurat har begynt i jobb,får ikke du feriepenger før neste år.Du har ikke tjent opp.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du skal kun trekkes for den ferien du faktisk tar ut. Dersom du ikke skal ha mer ferie må du si fra om dette.

Lønn for den tiden du jobber skal du ha uansett, men dersom du skal ha ferie må denne trekkes.

AnonymBruker
Skrevet

ts her

Jeg tok en uke ferie til sammen i forrige jobben, og nå til sammen 3 uker i den nye. Skal ha en uke ferie nær jul. Stemmer det da med at jeg ikke får noe som helst betalt for juli-mnd?

Anonymous poster hash: 97ab8...646
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da skal du enten ha betalt for ei uke i juli, men da ikke trekkes i lønn når du tar den siste ferieuka. Eller så skal du få lønn for de to ukene og trekkes ei uke av fastlønna når du tar resten av ferien.

Gjest Wallet
Skrevet (endret)

Feil postet.

Endret av Wallet
AnonymBruker
Skrevet

Det du jobber for i år, får du ikke feriepenger for før neste år.

Anonymous poster hash: 966fc...b36

Skrevet

Ts her igjen

Takk Anonymous poster hash: 8281f...195 , da vet jeg endelig hvordan landet ligger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...