Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan går man frem egentlig? Hva kreves? Hadde vært interessant å gjøre dette i ett år for å forbedre økonomien. Er sikkert ikke mulig uten relevant erfaring/utdanning, men jeg vet lite om dette.

Endret av Mariahamm
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet at noen bedrifter leier ut ansatte til f.eks statoil - og jobber offshore for en stund. Hvor de senere kan bli fult ansatt. Plattformene trenger jo både vaskere, sykepleier, kokker, teleingeniører, sveisere, elektrikere, og generelt ulike ingeniører.

Anonymous poster hash: 9e9dc...b6b
AnonymBruker
Skrevet

Ja med utdanning og sikkerhetskurs. Sikkerhetskurs koster 20 000 kr ca.

Anonymous poster hash: 4d7ac...51a
Gjest HappyWaffle
Skrevet

åååå dæven Oo

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken utdanning?

Anonymous poster hash: d716e...f23

Skrevet

Hvis man får seg jobb offshore så tjener man fort inn prisen på sikkerhetskurset :)

Skrevet

Hvilken utdanning?

Petroleumslogistikk er ihvertfall en av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Å få seg jobb for ett år i Nordsjøen, ønskedrøm.

Anonymous poster hash: 1e343...3d1
AnonymBruker
Skrevet

Petroleumslogistikk er ihvertfall en av dem.

Jo jo. Men kan man jobbe der uten utdannelse? F.eks ta et brønnboringskurs eller noe? Og deretter sikkerhetskurs?

Skrevet

Jo jo. Men kan man jobbe der uten utdannelse? F.eks ta et brønnboringskurs eller noe? Og deretter sikkerhetskurs?

Ettersom arbeidsgivere kan velge og vrake når det kommer til folk som vil ha jobb offshore, så skal det godt gjøres å få seg jobb der ute uten en relevant utdanning eller et relevant fagbrev i bunnen. Man kommer ikke så langt med kun et borekurs og et sikkerhetskurs ettersom borekurs gjerne er noe man tar i tillegg til eventuelle fagbrev. Ut offshore kommer man ikke uten sikkerhetskurs.

Når jeg tok offshorekurs så var det en solid miks av forskjellige yrkesgrupper på kurset. Felles for de aller fleste (med unntak av meg) var at de betalte kurset av egen lomme for å forbedre sine muligheter for å få seg en jobb offshore. I tillegg hadde alle en eller annen relevant utdanning i bunnen og de fleste hadde planer om å ta andre kurs som f.eks borekurs eller førstehjelpskurs.

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom arbeidsgivere kan velge og vrake når det kommer til folk som vil ha jobb offshore, så skal det godt gjøres å få seg jobb der ute uten en relevant utdanning eller et relevant fagbrev i bunnen. Man kommer ikke så langt med kun et borekurs og et sikkerhetskurs ettersom borekurs gjerne er noe man tar i tillegg til eventuelle fagbrev.

Men, det mulig å få jobb med brønnboringskurs og sikkerhetskurs? Det er hva jeg lurer på. Ikke om det er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går man frem egentlig? Hva kreves? Hadde vært interessant å gjøre dette i ett år for å forbedre økonomien. Er sikkert ikke mulig uten relevant erfaring/utdanning, men jeg vet lite om dette.

Først og fremst, det er en myte at alle tjener så veldig godt i Nordsjøen.

Mannen min har en årslønn på mellom 500- og 600 000. Det er ca 15% mer enn han ville tjent på land,

For å nyte millionlønningene som du til stadighet hører om i media, må du være ansatt i et av oljeselskapene, og være tilknyttet produksjonen, og der er det ikke lett å få jobb, hverken med, eller uten, utdannelse.

De fleste utenfor oljeselskpene jobber ikke ute for lønnen, men for rotasjonen (les:fritiden).

Ellers var det tidligere et krav om minimum fagbrev innenfor fagområdet du ønsker å jobbe innenfor, om dette er endret i ettertid.

Mange av de som jobber ute har ett eller flere relevante fagbrev + tilleggsutdanning.

Anonymous poster hash: f579d...948

AnonymBruker
Skrevet

Men, det mulig å få jobb med brønnboringskurs og sikkerhetskurs? Det er hva jeg lurer på. Ikke om det er vanskelig.

Det er teoretisk mulig, men det er tilnærmet umulig i praksis!

Anonymous poster hash: f579d...948

Skrevet

Surfet finn etter offshorejobb.

Søkte på en jobb som mildt sagt var langt over min bakgrunn, men jeg søkte.

To uker etter var jeg på intervju, 3 mnd etter var jeg ansatt.

Du vet aldri altså!

Snakket med en i cateringen nå sist, han vasker lugarer og dekker bord, han tjente 48 000,- brutto i normalmåned.

Mulighetene er mange, bare søk! :)

Skrevet

åååå dæven Oo

Masse penger for deg, lommerusk for arbeidsgiveren.

Arbeidsgiveren vil ha den rette ansatte, ikke den mest kurs, hvis du er den de vil ha så koster de på deg kurset.

Jeg vil råde deg til å søke uten å ta kurs først, da har du i det minste ikke investert noe.

AnonymBruker
Skrevet

Surfet finn etter offshorejobb.

Søkte på en jobb som mildt sagt var langt over min bakgrunn, men jeg søkte.

To uker etter var jeg på intervju, 3 mnd etter var jeg ansatt.

Du vet aldri altså!

Snakket med en i cateringen nå sist, han vasker lugarer og dekker bord, han tjente 48 000,- brutto i normalmåned.

Mulighetene er mange, bare søk! :)

Takk for trådens mest nyttige og konkrete svar! :)

Skrevet (endret)

Jeg kjenner fire personer som har tatt brønnboringskurset uten å ha skaffet seg arbeidsgiver først.

Han ene jobber på bensinstasjon, to er arbeidsledige og sistemann går nå mer skole.

Så... Statistikken taler for seg...

Endret av Bud
Skrevet (endret)

Min mor fikk jobb i nordsjøen helt uten fagbrev, men dette var for over 25 år siden. Hun hadde betalt og tatt sikkerhetskurset selv på forhånd, men det var det. I ettertid ble hun pålagt å ta fagbrev, så tror dette har endret seg. Hun var også griseheldig som fikk fast ansettelse også, da det var nærmere 1000 søkere som ønsket stillingen.

I tillegg vil det hjelpe å ha et nettverk. Jeg har allerede den fordelen at jeg kjenner mange som jobber offshore og samtidig har en utdannelse jeg kan bruke der. Har likevel på følelsen at det vil bli svært vanskelig å få jobb, men jeg har jo ikke prøvd så hvem vet:)

Endret av elvane
AnonymBruker
Skrevet

Mannen her fikk jobb i nordsjøen kun med sikkerhetskurs (har fagbrev, men det er ikke relevant til jobben). Firmaet driver med spesialrengjøring og borekakshåndtering. Får ikke fast med det første, men sannsynligvis etter hvert. Noen søker i år uten å få napp, andre søker bare i noen mnd. Du får prøve deg å se da vel :)

Anonymous poster hash: 97f9b...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...