Gå til innhold

Andre med 4 åringer her inne. Jeg har noen spørsmål vedr oppførsel.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja oversikriften sier jo sitt. Er det andre som har gutter/jenter i 4 års alderen her som kan beskrive litt hvordan de oppfører seg i forskjellige situasjoner. Hvordan er de feks å ha med på butikken, kan de leke ute uten å passe på hele tiden, stikker de av? Noen som har barn med veldig temperament som slår og skriker?

Anonymous poster hash: 00cc8...212
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Fire år gammel jente.

Leke ute i Hagen har hun gjort alene i 1,5år. Stikker aldri av.

Ingen problemer å ha med på butikken, men maser litt om godteri og slikt da.

Hun har til tider et voldsomt temperament, hvor hun kan svare litt frekt og skrike litt, men det er mest når hun er trett og sliten. Går fort over.

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 3.5. Leker ikke ute alene fordi vi bor i leilighet, men har aldri forsøkt å stikke av. Kan være småfrekk og griner/vræler høylydt noen ganger, men slår aldri. Tester grenser i perioder, f.eks ved å se rett på meg og gjøre det jeg akkurat bad henne om å la være. Gå på butikk/spise på restaurant er ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 62a96...835

AnonymBruker
Skrevet

Nå er de voksne, men svarer likevel.

Lekte ute alene - det vil si sammen med naboungene. Men bodde i et boligområde med lite trafikk og mange småbarnsfamilier. Var stor lekeplass rett utenfor og nesten alltid noen voksne tilstede. Maste ikke i butikken, men fantes selvsagt unntak. Måtte si fra før vi gikk i butikker at de ikke fikk noe i dag og at det ikke nyttet å mase, og det ble godtatt. De visste at de fikk tegneserier på tirsdager og at godteri var forbeholdt helgene, med unntak som f.eks. is i varmen. Men passet da på å foreslå iskrem før maset kom. Likevel, de spurte jo, og fikk som regel ja.

Den ene var rolig og mer "moden", mens den andre kunne få raserianfall når h*n ikke fikk viljen sin. Kunne kaste ting mot oss voksne, men fikk da beskjed om å gå på rommet sitt. H*n kom ut igjen, men fikk ikke særlig oppmerksomhet så lenge h*n var sinna. Det gikk over av seg selv og det nyttet ikke kjefte og gjøre situasjonen mer komplisert.

Hvorfor spør du? Er du sammen med en som har barn i fireårsalderen? Det er viktig at foreldrene har felles regler og samarbeider, spesielt når barna er små men man kan forklare og si at det får du lov til hos mammaen/pappaen din, men ikke her.

.

Anonymous poster hash: 3dadb...32c
Skrevet

Har en gutt på 4 år. Han kan godt være ute alene uten å stikke av. Han oppfører seg på butikker og har aldri hatt noen raserianfall dersom han ikke får noe. Men han kan ha et heftig temprament. Dvs han blir sinna og lei seg dersom han føler seg urettferdig behandlet eller må ta på seg klær han ikke vil ha på seg. Han kan også overse ting jeg ber han om å gjøre. Han tester grenser hele tiden, noe som er helt normalt, men gir seg ofte fort. Er ikke langssint og sur.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fire år gammel jente. Hun er stort sett snill og blid, men har et voldsomt temperament som kommer fram av og til. Oftest når hun er trøtt og sliten. Har måttet bære henne ut av butikken et par - tre ganger, hvor hun hyler og spreller i armene mine. Det er en god stund siden nå heldigvis (bank i bordet)!

Hun kan hyle å skrike dersom hun ikke får ha på seg "den" kjolen hun har sett seg ut for dagen, eller om hun ikke vil gre håret osv. Det går fort over :)

Ellers er hun flink til å leke selv, både ute og inne. Stikker ikke av.

Anonymous poster hash: 02fde...59a
AnonymBruker
Skrevet

Ja oversikriften sier jo sitt. Er det andre som har gutter/jenter i 4 års alderen her som kan beskrive litt hvordan de oppfører seg i forskjellige situasjoner. Hvordan er de feks å ha med på butikken, kan de leke ute uten å passe på hele tiden, stikker de av? Noen som har barn med veldig temperament som slår og skriker?

Anonymous poster hash: 00cc8...212

Har to fire år gamle gutter.

De stikker ikke direkte av, men synes det er mye morsommere å leke utenfor hagen/gjerdet vårt, noe som ikke er lov om vi ikke skal ut på tur med dem. Jeg henter de inn i hagen igjen 1-4 ganger om dagen.

På butikken er de greie, maser noen ganger om godteri eller is, men godtar stort sett ett nei.

Mine er ikke spesielt hissige, men kan slå og skrike om de blir sinte, dette er noe vi øver mye på, men det tar tid. Men de finner på utrolig mye rampestreker sammen og det er så slitsomt og irriterende, men de er ikke slemme.

Anonymous poster hash: 35731...f14

Skrevet

Fireåringen her er veldig grei å ha med på butikken. Han vil gjerne ha sin egen vogn også. Han spør relativt ofte om han kan få noe, en bolle, godteri eller et blad eller en bok, men godtar heldigvis et nei hvis vi ikke skal ha noe slikt den dagen.

Hjemme får han leke i hagen uten tilsyn. Han går også selv over til nærmeste nabo (gjennom hagen) for å leke. Vi kan stole på at han ikke går på veien eller i den lille skogen som hagen grenser til.

Han slår aldri, men kan bli ganske sint enkelte ganger han ikke får det som han vil. Da er det gjerne tilbake til trassalderen med hyl, skrik og tramping i gulvet, men det er heldigvis sjelden han er slik.

Skrevet

Alltid vært utrolig grei og ha med på butikken. Spør hun om ting hun ikke får, godtar hun et nei uten noe videre mas.

Hun kan leke alene i hagen, men hun liker det ikke så godt. Hun er stort sett aldri alene der da, siden hun har en lillebror på 2 som må ha konstant oppsyn.

Hun hadde noen voldsomme raseriutbrudd i 2 års alderen, det gikk over ved 3 års alder. Hender hun blir veldig sint enda, men det går stort sett fort over, og det er forståelig når det skjer (f.eks at lillebroren ødelegger noe hun har laget osv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...