Gå til innhold

Reise som rørpost?

Lutetium 71

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det jeg sa, hvis du kan ta deg bryet med å lese det.

Oi, skrev jeg noe galt?

Anonymous poster hash: c5748...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

http://www.tu.no/industri/2013/07/16/her-er-tesla-grunderens-nye-og-ville-visjon

HAH!

http://www.youtube.com/watch?v=IavXk2QcNpA

Og utrolig nok, norske ingeniører har tenkt på noe lignende: Tuneller med vakuum, maglevtog som aksellererer med 1 G, og ekstremt lave konstruksjons-og drifts-utgifter, i tillegg til at det ville blitt hyperraskt.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tu.no/industri/2013/07/16/her-er-tesla-grunderens-nye-og-ville-visjon

HAH!

http://www.youtube.com/watch?v=IavXk2QcNpA

Og utrolig nok, norske ingeniører har tenkt på noe lignende: Tuneller med vakuum, maglevtog som aksellererer med 1 G, og ekstremt lave konstruksjons-og drifts-utgifter, i tillegg til at det ville blitt hyperraskt.

Elons ide skal ikke ha noe med vakuum å gjøre

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt njus endelig.

Edit: Det er bl.annet snakk om lavtrykk, ikke fullt vakuum på dette systemet.

Det spiller vel ingen større rolle, så lenge det gjør det mulig å reise med ekstremt høye hastigheter, for en billlig penge.

Men jeg må si at jeg likte det norske forslaget bedre, siden det ivaretok sikkerhetsaspektet langt bedre: Bygg tunellene under bakken. Et vakumrør som befinner seg OVER jorda, er et sikkerhetsmarerritt. Jeg vet ikke helt hva som ville bli konsekvensen dersom kapsler som beveger seg med lydens hastighet i et tilnøærmet lufttomt rør, plutselig blir utsatt for full luftmotstand, f.eks etter at noen har skutt en RPG mot det. Men jeg antar at effekten ville bli ganske dramatisk. Hvis røret befinner seg 100 meter under bakken, så blir det straks mer utilgjengelige for terrorister.

Og det vil ikke skape noen problemer i fht jordbruksland og så videre.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen større rolle, så lenge det gjør det mulig å reise med ekstremt høye hastigheter, for en billlig penge.

Men jeg må si at jeg likte det norske forslaget bedre, siden det ivaretok sikkerhetsaspektet langt bedre: Bygg tunellene under bakken. Et vakumrør som befinner seg OVER jorda, er et sikkerhetsmarerritt. Jeg vet ikke helt hva som ville bli konsekvensen dersom kapsler som beveger seg med lydens hastighet i et tilnøærmet lufttomt rør, plutselig blir utsatt for full luftmotstand, f.eks etter at noen har skutt en RPG mot det. Men jeg antar at effekten ville bli ganske dramatisk. Hvis røret befinner seg 100 meter under bakken, så blir det straks mer utilgjengelige for terrorister.

Noen må bare revolusjonere tunnelboring først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i kjøretøy som blir beskutt med RPGer vil ha problemer også i dag. Tog lager klemte passasjerer når det sporer av. Jeg er selvsagt enig i at alt som er nedgravd er noe mindre terrorutsatt, men det gjelder jo det aller meste. En annen ting er hvordan det er å drive service på noe som ligger dypt nede i bakken, kontra noe som ligger oppå bakken. Tipper det er enklere å drive service på noe som er oppå. Om ting begynner å lekke, vil det ikke hjelpe allverden om det er nedgravd, og det er mye mer arbeid å tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen må bare revolusjonere tunnelboring først

Det ville ikke være så dumt, for tuneller har mange fortrinn. De opptar ikke dyrket mark. De er trygge i fht inngrep fra utsiden. De produserer løsmasse når man graver dem, noe som alltid kommer til anvendelse ette eller annet sted for andre konstruksjonsoppgaver. Og når man graver en tunell gjennom fast fjell, så slipper man unna en masse grunnarbeid sammenlignet med å legge f.eks en jernbane på overflaten.

Elon Musk`s forslag med stålrør som går over bakken, styrer riktignok unna det siste problemet, siden det bare trengs fundament for søylesokler med jevne mellomrom. Og det betyr vel også at det er en transportløsning som kan implementeres ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i kjøretøy som blir beskutt med RPGer vil ha problemer også i dag. Tog lager klemte passasjerer når det sporer av. Jeg er selvsagt enig i at alt som er nedgravd er noe mindre terrorutsatt, men det gjelder jo det aller meste. En annen ting er hvordan det er å drive service på noe som ligger dypt nede i bakken, kontra noe som ligger oppå bakken. Tipper det er enklere å drive service på noe som er oppå. Om ting begynner å lekke, vil det ikke hjelpe allverden om det er nedgravd, og det er mye mer arbeid å tette.

Kommer jo helt an på tunellboringsteknologien og særlig løsningene for å isolere tunellen fra grunnvann og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...