AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 Dere som har barn med påvist adhd, hvor tidlig ble dette påvist når det gjaldt ditt barn? Og hvor tidlig så du symtomer som du selv visste at dette er mer enn bare en urolig unge i trassalderen? Anonymous poster hash: a61da...20a
Celtic Heart Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 Eldstemann fikk diagnosen da han var 4. Det var hans autistiske trekk jeg reagerte på allerede fra 1-1,5 årsalderen. At han var over middels aktiv trodde jeg ikke hadde noen sammenheng, fordi jeg ikke hadde erfaring fra andre barn. Da han begynte i barnehagen igjen da han var 3( hadde han ett år hjemme i mellom ) så jeg jo fort at de andre ungene ikke hadde fullt så høyt aktivitetsnivå. Yngstemann fikk diagnosen da han var rundt 8. Han ble utredet for alt mellom himmel og jord fra han var 5. Vi begynte å mistenke ting rett før skolestart siden trassalderen aldri gav seg. Han blir 12 i år og skal gjennom ny runde utredning fra høsten av. Vi har kranglet i flere år fordi vi mener diagnosen er feil. Etter å ha byttet lege har vi blitt hørt og han skal nå utredes for angst og depresjoner.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Det er skjelden diagnosen blir satt før ved 5 årsalderen, men trekk kan vise seg lenge før dette. Et fra for diagnosen er at trekkene skal ha vist seg før 3 års alder. Før 5 års alder er det ikke så lett å alltid avgjøre hva som er et umodent barn og hva som handler om faktisk hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker, selv om det i noen tilfeller også er fullt forsvarlig å gi en diagnose før 5 årsalder. Trekk som man kan se hos mange fra tidlig av er et høyt aktivitetsnivå fra ca 1-årsalder evnt også før. Andre trekk kan være uro ved mating, vanskelig å få til å sove eller være i søvn fra tidlig av. Når barna er unge er det særlig aktivitetsnivået som er det man går etter, men andre trekk som at barnet trenger mye forberedelse, har vansker med å takle uforutsette situasjoner, vansker med å takle situasjoner hvor det skjer mye (selskaper, mye mennesker, lekeparker etc), at barnet har et stort behov for rutiner for å klare å holde seg rolig etc. Sinne og trass er ikke nødvendigvis noe som følger en ADHD diagnose, og i ung alder er det som sagt særlig aktivitetsnivå som skiller seg ut fra andre barn, sammen med enve til å konsentrere seg om ting man ikke syntes er så kjekkt slik som å sitte med bordet, sitte i ro i samlingsstunder etc. Barn med ADHD kan godt konsentrere seg om lego, tegning, tv-spill etc så det er de mer krevende situasjonene som barnet ikke nødnvendivis liker så godt man må se etter for å se oppmerksomhetsspennet til barnet. Har ikke barn med adhd selv, men jobber med utredning av dette og tenkte det kunne være greit å få litt informasjon fra det perspektivet også. Anonymous poster hash: 5bcc4...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå