Gå til innhold

Komme seg ut av leiekontrakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet inn her 01. Februar med en leiekontrakt på 1 år + 3 mnd oppsigelse etter bindingstiden på 1 år. I Mars fant vi ut av vi var gravide. Vi har allerede ett barn fra før av. Det er en 50 kvm 3-roms. Vi ser nå at det umulig kan gå da det er altfor trangt. Vi får ikke en gang plass til barnesengen på soverommet vårt.

Vi har fått tilbud om en 100 kvm 4-roms f.o.m 01 september.

Dette er jo ikke egnet for oss lenger. Det er altfor lite å vi merket etter 3 mnd at det også var for lite for oss 3.

Hva gjør vi for å komme oss ut av denne kontrakten. ?

Anonymous poster hash: 3edcd...f79
Videoannonse
Annonse
Gjest oreokaka
Skrevet

Snakk med vedkomne dere leier av, det kan jo hende at han/hun forstår situasjonen deres :)

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med vedkomne dere leier av, det kan jo hende at han/hun forstår situasjonen deres :)

Han er en typisk hushai. Leier ut over meg her også. Tror ikke han kommer til å forstå :-( Argumentet mitt med barn er jo godt nok i seg selv, men ikke for en som bare tenker på penger :-(

AnonymBruker
Skrevet

Men en avtale er faktisk bindene. Tenk hvis det bare var for utleier eller leietaker å si opp kontrakten i hytt og pine. Det hadde blitt kaos og antakeligvis mange færre utleieboliger på markedet.

Det eneste du kan gjøre er å prate med utleier. Han blir sikkert oppgitt, men lar dere sikkert flytte ut.

Anonymous poster hash: 9ce73...9d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan prøve å få tak i nye leietakere selv som kan overta kontrakten deres. Skal faktisk litt til før utleier kan nekte dere dette.

Og sett dere inn i husleieloven, det burde være obligatorisk for både leietakere og utleiere. Er så mange som ikke kan sine rettigheter og plikter.

Anonymous poster hash: 41b5c...580
  • Liker 6
Skrevet

Du burde i det minste snakke med han, og ikke bare anta at han kommer til å si nei.

AnonymBruker
Skrevet

Da sier dere opp og viser til at en leiekontrakt ikke kan gi dårlige vilkår en hva som er lovpålagt.

Anonymous poster hash: ccd14...d18
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Da sier dere opp og viser til at en leiekontrakt ikke kan gi dårlige vilkår en hva som er lovpålagt. Anonymous poster hash: ccd14...d18

På flere punkter gjelder loven bare hvis ikke annet er avtalt.

Men for TS er det varigheten på kontrakten som evt. kan krangles på ift. gyldighet. Hovedregelen er 3 år for tidbestemte leiekontrakter.

Endret av enogto
AnonymBruker
Skrevet

Da sier dere opp og viser til at en leiekontrakt ikke kan gi dårlige vilkår en hva som er lovpålagt.

Hæ..?

Anonymous poster hash: 5d49b...bc0

Skrevet

Tror du skal lese husleieloven, jeg gidder ikke å hente den opp nå. Men, tror faktisk at tidsbestemt leie må være mer enn 1 år, da har dere plutselig tidsubestemt kontrakt, å da har dere 3 måneder oppsigelse, dvs aug-sept-okt, så da er dere fri fra 1.nov.

Skrevet

Men slik jeg har forstått bryter ikke denne kontrakten loven?

Skrevet

Dere sier opp, og er fri fra kontrakten etter 3 måneder, antagelig fra 1. august, altså da som skrevet over, 1. november. Hvis dere har råd kan dere eie den andre og flytte med en gang, men da blir det dobbel husleie ut oktober. Har dere ikke råd må dere vente med å inngå ny kntakt til 1. november.

AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk flytte ut av leiligheten vis jeg fant noen som kunne overta. så de ikke mistet noen penger. du kan jo prøve på det samme?

Anonymous poster hash: e1ade...8b8
AnonymBruker
Skrevet

Tragisk. Snart to barn, og dere leier bolig? Jaja, deres barn kommer aldri til å bli noe stort. Men noen er vel fornøyd med å være enkle.

Anonymous poster hash: f1d5e...567

Skrevet

Jeg tror trådstarter har en tidsubestemt leiekontrakt hvor man har avtalt seg bort fra oppsigelsesfristene i §9-6.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6

Gitt at dette stemmer må de forholde seg til kontrakten slik den foreligger og de andre forslagene (snakke med utleier/finne ersattter) er nok bedre veier å gå.

Det kan jo være dere kan kjøpe dere fri også, feks ved at dere finner noen som flytter inn og overlapper betalingen med de en mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror trådstarter har en tidsubestemt leiekontrakt hvor man har avtalt seg bort fra oppsigelsesfristene i §9-6.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6

Gitt at dette stemmer må de forholde seg til kontrakten slik den foreligger og de andre forslagene (snakke med utleier/finne ersattter) er nok bedre veier å gå.

Det kan jo være dere kan kjøpe dere fri også, feks ved at dere finner noen som flytter inn og overlapper betalingen med de en mnd.

Du kan strengt tatt ikke "avtale seg bort fra oppsigelsesfristene", da en kontrakt som har dårligere betingelser enn Lov om husleieavtaler ikke er en lovlig kontrakt. Det er i Norge rett og slett ikke lov å gi dårligere betingelser enn det minimumet som loven setter.

Anonymous poster hash: 22426...368

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan strengt tatt ikke "avtale seg bort fra oppsigelsesfristene", da en kontrakt som har dårligere betingelser enn Lov om husleieavtaler ikke er en lovlig kontrakt. Det er i Norge rett og slett ikke lov å gi dårligere betingelser enn det minimumet som loven setter.

Anonymous poster hash: 22426...368

Du kan ha tidsbestemt avtale for tider ned til ett år gitt at utleier bor i samme bygg. Gjør utleier dette har ikke TS rett til å bryte kontrakten.

Anonymous poster hash: 66aed...d5c

Skrevet

Det står jo i paragrafen at den kan fravikes i avtale?

I og med at oppsigelsesfrist går begge veier, så kan jeg ikke se at dette nødvendigvis gir leieboer dårligere betingelser.

Gjest Red Queen
Skrevet

Jeg tror at de fleste huseiere sikkert vil være imøtekommende om dere er villige til å forminske ekstraarbeidet for de. Eksempelvis hvis dere tilbyr å dekke ny annonse og hjelpe til med visninger (eventuelt ta telefonoppringingene.. det kan ofte være den mest stressende delen av det). Alternativt om dere kan finne noen oppegående nye leietakere å presentere for de slik at det hele kan gjøres fort og greit så kan det også være en mulig løsning. Håper det løser seg!

AnonymBruker
Skrevet

Tragisk. Snart to barn, og dere leier bolig? Jaja, deres barn kommer aldri til å bli noe stort. Men noen er vel fornøyd med å være enkle.

Anonymous poster hash: f1d5e...567

Vi er 25 å begge jobber å tar mastergrad. Ikke alle har foreldre som kausjonerer, men forrsten så eier jeg en leilighet selv som jeg leier ut, men som er for liten for oss som kun er min. Dine barn er dem som angivelig ikke blir noe stort med så hjernedøde foreldre som deg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...